Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-304: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pacientu tiesību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts paredz grozījumus Pacientu tiesību likuma 10.panta piektā daļā,   5daļā un   81 daļā un  17.panta otrā daļā.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ir nepieciešams veikt grozījumus Pacientu tiesību likumā, lai novērstu juridiskas neprecizitātes, precizēt tās institūcijas, kas ir tiesīgas veikt pacientu datu apstrādi, nosakot šīs apstrādes mērķi. 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums

1) paredzēt Zāļu valsts aģentūrai tiesības apstrādāt pacientu datus lemjot par kompensācijas piešķiršanu, ja ir radies smags vai vidēji smags kaitējums pacienta veselībai vai dzīvībai apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ;
2) noteikt, ka medicīniskajos dokumentos fiksētos pacienta datus var izmantot arī rezidenti, kas ir studenti studiju virziena “Veselības aprūpes” studiju programmā “Medicīna”.
3) unificēt apstrīdēšanas kārtību Ārstniecības riska fonda lietās.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 pantu noteikts, ka Ministru kabinets nosaka prasības un kārtību, kādā pieprasa, piešķir un izmaksā kompensāciju vai atsaka tās piešķiršanu, kā arī nosaka izmaksājamās kompensācijas apmēru atbilstoši kaitējuma smagumam, nepārsniedzot 142 290 euro, ja radies smags vai vidēji smags kaitējums pacienta veselībai vai dzīvībai apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ.

2. Šobrīd Pacientu tiesību likuma  10.panta 51 daļa paredz, ka veselības aprūpes jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informāciju par pacientu var izsniegt  Veselības inspekcijai — veselības nozares uzraudzības funkciju izpildes nodrošināšanai. Savukārt šā panta 52 daļa paredz, ka veselības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju par pacientu normatīvajos aktos par veselības informācijas sistēmā apstrādājamiem datiem noteiktajā kārtībā un apjomā var apstrādāt Veselības inspekcijai — veselības nozares uzraudzības funkciju izpildes nodrošināšanai.  Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 9.jūlija noteikumiem Nr.309 “Veselības inspekcijas nolikums”, Veselības inspekcijas funkcija ir ne tikai veikt veselības nozares uzraudzību, bet arī lemt par atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda. Tas nozīmē, ka šobrīd ir izveidojusies situācija, ka Veselības inspekcijai viena no funkcijām ir noteikta lemt par atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda, taču faktiski nav tiesiska pamata apstrādāt pacienta, kurš vērsies Ārstniecības riska fondā ar atlīdzības prasījuma iesniegumu, datus  par citām ārstniecības epizodēm, kas nav minētas šajā iesniegumā.

3.Šobrīd Pacientu tiesību likuma 10.panta 81 daļa paredz, ka medicīniskajos dokumentos fiksētos pacienta datus var izmantot izglītības iestādes studiju virziena "Veselības aprūpe" studiju programmās paredzēto pētniecības darbu izstrādei, ja pētniecības darbs izstrādāts sabiedrības interesēs pirmā vai otrā līmeņa profesionālās, bakalaura, maģistra vai doktora augstākās medicīniskās izglītības studiju programmas ietvaros. Normatīvais regulējums šobrīd neparedz tiesības medicīniskajos dokumentos fiksētos pacienta datus izmantot rezidentiem, kas ir studenti studiju virziena “Veselības aprūpes” studiju programmā “Medicīna”, neskatoties uz to, ka rezidentūra ir akreditēta profesionālās izglītības programma noteiktas ārsta pamatspecialitātes, apakšspecialitātes un papildspecialitātes iegūšanai.

4. No 2013.gada oktobra, kad Latvijā sāka darboties Ārstniecības riska fonds, laika gaitā Ārstniecības riska fondā ierosinātajās administratīvajās lietās veiktās ekspertīzes, izdotie administratīvie akti, balstoties uz Veselības inspekcijas sertificēto ārstu ekspertu profesionalitāti un pieredzi, ir kļuvuši kvalitatīvāki. Ekspertīzes ietvaros eksperti, nepieciešamības gadījumos izmanto arī tiesības lūgt citām ārstniecības personām vai ārstu profesionālajām asociācijām sniegt viedokli par pacientam sniegto veselības aprūpes pakalpojuma kvalitāti. Arī Ārstniecības riska fondā amata pienākumus veic augsti kvalificēti juristi, kuri, pamatojoties uz sertificēto ekspertu sagatavotajiem atzinumiem, gatavo administratīvo aktu projektus, nodrošina pārstāvību apstrīdēšanas un pārsūdzības procesos, apkopo un analizē tiesu praksi Ārstniecības riska fonda lietās. Veselības inspekcijas pieņemtos lēmumus Ārstniecības riska fonda lietās var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē, proti, Veselības ministrijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

1. Tā kā šobrīd tiek veidots jauns tiesību institūts, paredzot personām tiesības pretendēt uz kompensāciju, ja  Covid-19 vakcīnas izraisīto blakusparādību dēļ pacientam ir radies smags vai vidēji smags kaitējums tā veselībai vai dzīvībai, tad nepieciešams paredzēt Zāļu valsts aģentūrai, kuras kompetencē būs izskatīt un lemt par šīs kompensācijas izmaksu, arī atbilstošas  tiesības piekļūt šo pacientu datiem un veikt šo datu apstrādi.
Farmācijas likuma 10.panta 18.punkts noteic, ka Zāļu valsts aģentūra  veic farmakovigilances (zāļu lietošanas drošuma uzraudzība) funkcijas, tajā skaitā zāļu lietošanas izraisīto blakusparādību uzraudzību, veido un uztur datubāzi saistībā ar zāļu lietošanas drošuma uzraudzību, savukārt Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumu Nr.537 “Zāļu valsts aģentūras nolikums” 4.2.apakšpunkts paredz, ka  Zāļu valsts aģentūra veic farmakovigilanci (zāļu lietošanas drošuma uzraudzību, kas ietver arī farmakovigilances sistēmas ietvaros saņemto blakusparādību ziņojumu par vakcīnu pret Covid-19 izraisīto blakusparādību zinātnisku izvērtēšanu, lai atklātu jaunus drošuma riskus). Šī Zāļu valsts aģentūra funkcija kalpo par pamatu tam, ka  Zāļu valsts aģentūra ir noteikta kā atbildīgā iestāde pacienta veselībai vai dzīvībai radītā smaga vai vidēji smaga kaitējuma konstatēšanā, kompensācijas apmēra noteikšanā, piešķiršanā un izmaksāšanā Covid-19 vakcīnas izraisīto blakusparādību rezultātā.
Ņemot vērā Zāļu valsts aģentūra funkcijas un uzdevumus, tostarp tā ir atbildīga par Latvijā esošu zāļu (vakcīnu) drošuma uzraudzību, tā veic blakusparādību ziņojumu saņemšanu un apstrādi (tādējādi Zāļu valsts aģentūra ir tā iestāde, kura pirmā secina, ka ir iestājušās nevēlamas pacienta veselībai vai dzīvībai blakusparādības), kā arī ņemot vērā citu valstu pieredzi (Igaunijā par vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību izvērtēšanu ir atbildīga Zāļu valsts aģentūra ) nolemts, ka vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību dēļ izraisīto smago vai vidēji smago kaitējuma  pacienta veselībai vai dzīvībai izvērtēšana ir deleģēta tieši Zāļu valsts aģentūra. Līdz ar to šīs funkcijas deleģējums uzticēts iestādei, kas vislielākajā mērā saistīta ar tās saturu. 

2. Pacientu tiesību likuma 10.panta normas paredz, ka pacienta datus var apstrādāt Veselības inspekcija — veselības nozares uzraudzības funkciju izpildes nodrošināšanai.
Saskaņā ar termina skaidrojumu “uzraudzība” ir pieskatīšana, uzmanīšana, sekošana kāda rīcībai, darbībai, lai nepieļautu, ka tiek pārkāptas noteiktās prasības, normas, vai lai novērstu iespējamos pārkāpumus, normu neievērošanu, kā arī lai pasargātu no kā nevēlama. 
Pēc Veselības ministrijas ieskatiem šī tiesību norma attiecināma uz iestādes tiesību īstenošanu nozares uzraudzības ietvaros kopumā, nevis skatot (veicot ekspertīzes) par konkrētam pacientam saņemto ārstniecību. Līdz ar to šobrīd ir izveidojusies situācija, ka Veselības inspekcijai viena no funkcijām ir noteikta lemt par atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda, taču faktiski nav tiesiska pamata apstrādāt iesniedzēja (pacienta), kurš vērsies  Ārstniecības riska fondā ar atlīdzības prasījuma iesniegumu, datus  par citām ārstniecības epizodēm, kas nav minētas šajā iesniegumā. Līdz ar to ir nepieciešams novērst nepilnību Pacientu tiesību likumā attiecībā uz Veselības inspekcijas tiesībām apstrādāt pacientu datus izskatot atlīdzības prasījuma iesniegumus.

3. Pacientu tiesību likums šobrīd neparedz tiesības medicīniskajos dokumentos fiksētos pacienta datus izmantot rezidentiem, kas ir studenti studiju virziena “Veselības aprūpes” studiju programmā “Medicīna”. Tai pat laikā, medicīniskajos dokumentos fiksētos pacienta datus var izmantot izglītības iestādes studiju virziena "Veselības aprūpe" studiju programmās paredzēto pētniecības darbu izstrādei, ja pētniecības darbs izstrādāts sabiedrības interesēs pirmā vai otrā līmeņa profesionālās, bakalaura, maģistra vai doktora augstākās medicīniskās izglītības studiju programmas ietvaros.
Tā kā rezidentūra ir akreditēta profesionālās izglītības programma noteiktas ārsta pamatspecialitātes, apakšspecialitātes un papildspecialitātes iegūšanai, kas arī ir izglītības programma, nav objektīvi pamatota rezidenta, kas ir students studiju virziena “Veselības aprūpes” studiju programmā “Medicīna” diskriminēšana pacientu datu apstrādei pētniecības darbu izstrādei, ja pētniecības darbs izstrādāts sabiedrības interesēs. Līdz ar to ir nepieciešams pārskatīt un papildināt attiecīgo tiesību normu Pacientu tiesību likumā, paredzot tiesības apstrādāt pacientu datus arī rezidentiem.

4. Izvērtējot līdzšinējo Veselības ministrijas nozīmi Ārstniecības riska fonda lietās, Veselības ministrija secina, ka vairs nevar sniegt būtisku pienesumu lietas izskatīšanā apstrīdēšanas procesa ietvaros, jo gan ārsti eksperti, gan arī Ārstniecības riska fonda juristi ir kļuvuši par šīs jomas speciālistiem, līdz ar to, lietderīgi būtu Veselības inspekcijai apstrīdēšanas procesu nodrošināt iestādes ietvaros (Administratīvā procesa likuma 76.panta otrā daļa). 
Tādējādi tiks izveidota kārtība, ka sākotnējo Ārstniecības riska fonda lēmumu sagatavos Ārstniecības riska fonda jurists un to parakstīs Ārstniecības riska fonda vadītājs, bet apstrīdēšanas gadījumā lēmumu sagatavos Juridiskā departamenta jurists un to parakstīs Veselības inspekcijas vadītājs. Tādā veidā tiks nodrošināta Ārstniecības riska fonda darbības nepārtrauktība un kvalitātes nodrošināšana vienas iestādes ietvaros.

 
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams veikt grozījumus Pacientu tiesību likumā, lai novērstu juridiskas neprecizitātes, precizēt tās institūcijas, kas ir tiesīgas veikt pacientu datu apstrādi, nosakot šīs apstrādes mērķi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Sabiedriskā apspriede notika 22.02.2022.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz paplašināt to institūciju loku, kas būs tiesīgas apstrādāt pacientu īpašas kategorijas (veselības) datus, likumprojekts tika nodots sabiedriskai diskusijai/apspriedei.
Sabiedriskā apspriede notika 2022.gada 22.februārī.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zāļu valsts aģentūra
  • Veselības inspekcija
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks precizētās tās institūcijas, kas būs tiesīgas apstrādāt pacienta īpašas kategorijas personas datus, un tiks noteikts šīs apstrādes tiesiskais mērķis, tādējādi nodrošinot likumīgumu, godprātīgumu un pārredzamību šo datu apstrādē.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi