Anotācija (ex-ante)

21-TA-1780: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par policiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas iniciatīva, lai īstenotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regulas (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES (turpmāk – regula 2018/1862) 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktu, 3. un 4. punktu, kā arī 53. panta 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju"" izstrādāts, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā, 4. punktā noteiktās prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par policiju" 1. pants, tostarp, noteic, ka policijas [..] pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem. Minētā likuma 3. pants noteic, ka policijas uzdevumi ir garantēt personu un sabiedrības drošību un novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus. Savukārt 9. pantā noteikts, ka policijas darbinieka vispārīgie pienākumi ir visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no viņa ieņemamā amata, atrašanās vietas un laika gadījumā, ja pie viņa vēršas personas ar pieteikumu vai ziņojumu par notikumu, kurš apdraud personu un sabiedrības drošību, kā arī pašam konstatējot tādu notikumu, veikt iespējamos pasākumus, lai novērstu likumpārkāpumu, glābtu cilvēkus un sniegtu viņiem palīdzību likumpārkāpumu izdarījušo personu konstatēšanā un aizturēšanā, noskaidrot aculieciniekus, apsargāt notikuma vietu, kā arī paziņot par notikušo tuvākajai policijas iestādei.
Tādējādi likumā "Par policiju" jau pašlaik ir noteikts, ka policijas darbiniekam, ja pie viņa vēršas persona ar lūgumu glābt vai aizsargāt personu – bērnu vai pilngadīgu neaizsargātu personu, kura var kļūt par upuri, ir jāsniedz visa iespējamā palīdzība, lai to novērstu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma (turpmāk – likums) mērķis ir nodrošināt Šengenas informācijas sistēmas izmantošanu sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs (turpmāk – dalībvalsts), kā arī valstīs, kuras nav pievienojušās Šengenas konvencijai, bet kuras piemēro Šengenas acquis noteikumus. Sistēma ir viens no galvenajiem papildu pasākumiem, kas palīdz uzturēt augstu drošības līmeni dalībvalstu brīvības, drošības un tiesiskuma telpā, atbalstot valsts kompetento iestāžu, jo īpaši robežsardzes, policijas, muitas dienestu, imigrācijas iestāžu un iestāžu, kas atbildīgas par noziedzīgu nodarījumu novēršanu, atklāšanu, izmeklēšanu vai saukšanu pie atbildības par tiem, vai kriminālsodu izpildi.
Sistēma ir vispiemērotākais līdzeklis efektīvai sadarbībai starp imigrācijas, policijas, muitas un tiesu iestādēm dalībvalstīs un Šengenas asociētajās valstīs. Dalībvalstu kompetentajām iestādēm, piemēram, policijai, robežsardzei un muitas amatpersonām, ir jābūt piekļuvei informācijai par personām vai priekšmetiem, kurus tie pārbauda, jābūt skaidrām norādēm par to, kas jādara katrā atsevišķā gadījumā. Šī informācijas sistēma ir Šengenas sadarbības pamatā un tai ir būtiska loma sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanā, cilvēku brīvas pārvietošanās atvieglošanā Šengenas zonā. Tā ļauj kompetentajām iestādēm ievadīt un iegūt datus par meklētām personām, personām, kurām, iespējams, nav tiesību ieceļot vai uzturēties dalībvalstīs, pazudušām personām, jo īpaši bērniem, kā arī par priekšmetiem, kas ir nozagti, pazaudēti vai, kuri ir nelikumīgi piesavināti. Sistēma ne tikai satur informāciju par noteiktu personu vai priekšmetu, bet arī skaidras norādes kompetentajām iestādēm par to, kā rīkoties, kad attiecīgā persona vai priekšmets ir atrasts.
Ņemot vērā minēto, 2018. gada 28. novembrī tika pieņemta regula 2018/1862. Minētā regula paredz noteikumus par sistēmas izmantošanu policijas un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un nosaka pasākumus, kas attiecas uz sistēmas izmantošanu, lai nodrošinātu ziņojumu pieejamību dalībvalstu kompetentajām iestādēm, sistēmas darbības nepārtrauktību, kā arī paredz biometrijas datu izmantošanu.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. punktā noteikts, ka pēc izdevējas dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma Sistēmā ievada ziņojumus par šādu personu kategorijām:
a) pazudušas personas, kas jāaizsargā viņu pašu aizsardzībai vai, lai novērstu sabiedriskās kārtības vai sabiedriskās drošības apdraudējumu
b) pazudušas personas, kas nav jāaizsargā;
c) viena no vecākiem, ģimenes locekļa vai aizbildņa veiktas nolaupīšanas riskam pakļauti bērni, kuriem jāliedz ceļot;
d) bērni, kuriem jāliedz ceļot un attiecībā uz kuriem pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tos var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņi var to atstāt:
i) un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem;
ii) un kļūt par cietušajiem vai tikt iesaistīti teroristu nodarījumos;
iii) un tikt iesaukti vai iesaistīti bruņotās grupās vai, kuriem var likt aktīvi piedalīties karadarbībā;
e) pilngadīgas neaizsargātas personas, kurām jāliedz ceļot viņu pašu aizsardzības dēļ un attiecībā uz kurām pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tās var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņas to var atstāt un kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un ANO 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu visām procedūrām attiecībā uz bērniem būtu jākalpo bērna interesēm. Tādējādi kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc lēmuma pieņemšanas par ziņojuma iekļaušanu Sistēmā par bērnu, jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu tiesību aizsardzības iestādēm.
Regulas 2018/1862 Preambulas 32. un 34. apsvērumā, 32. panta 3. un 4. punktā, tostarp, norādīts, ka ziņojumi par bērniem, kuri ir pakļauti riskam, ka vecāki tos var nolaupīt, būtu jāiekļauj Šengenas informācijas sistēmā  pēc kompetento iestāžu – tostarp tiesu iestāžu, kurām saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir jurisdikcija lietās par vecāku atbildību, – lūguma. Minētie ziņojumi sistēmā būtu jāiekļauj tikai tad, ja pastāv konkrēts un acīmredzams risks, un ierobežotos apstākļos. Tādēļ ir jāparedz stingri un piemēroti aizsardzības pasākumi un kompetentajai iestādei būtu jāņem vērā bērna personīgie apstākļi un vide, kurā bērns atrodas, kad tā novērtē, vai pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka bērns var tikt nenovēršami un nelikumīgi izvests no dalībvalsts. Šādi ziņojumi sistēmā būtu jāiekļauj, ja ceļojums tiem radītu risku kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citādu ar dzimumu saistītu vardarbību.
Tādējādi ziņojumu sistēmā jāiekļauj arī par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) apakšpunktā norādīto bērnu kategorijām, proti, par bērnu, kuram jāliedz ceļot un attiecībā uz kuru pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka tas var tikt aizvests no dalībvalsts teritorijas vai viņš var to atstāt un kļūt par cietušo cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem, var tikt iesaistīts teroristu nodarījumos, iesaistīts bruņotās grupās vai, kuram var likt aktīvi piedalīties karadarbībā.
Nacionālās drošības likumā pašlaik ir noteikts aizliegums izceļot no Latvijas Republikas personām, kuras pašas plāno iesaistīties bruņotā konfliktā, teroristiskās darbībās vai citās darbībās, kā rezultātā ir pietiekams pamats uzskatīt, ka persona pēc atgriešanās Latvijas Republikā apdraudēs tās nacionālo drošību.
Savukārt 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā norādītā bērnu kategorija – bērns, kuru var iesaistīt teroristu nodarījumos, iesaistīt bruņotās grupās vai kuram var likt aktīvi piedalīties karadarbībā, atšķiras no Nacionālās drošības likumā ietverto personu kategorijas ar to, ka šo bērnu var iesaistīt piespiedu kārtā, nevis tas labprātīgi tam piekrīt.
Regulas 2018/1862 32. panta 1. e) apakšpunktā noteiktā personu kategorija – pilngadīga neaizsargāta persona, kurai jāliedz ceļot viņas pašas aizsardzības dēļ un attiecībā uz kuru pastāv konkrēts un acīmredzams risks, ka to var aizvest no dalībvalsts teritorijas, tās to var atstāt un kļūt par cietušo cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā, ir jauna personu kategorija, par kuru līdz šim Sistēmā netika iekļauti ziņojumi.
Regulas 2018/1862, 32. panta 1. c) apakšpunkts paredz dalībvalstīm iekļaut Sistēmā (preventīvus) ziņojumus gadījumos, kad ir paaugstināts risks, ka viens no vecākiem, ģimenes loceklis vai aizbildnis var nolaupīt bērnu un izvest no dalībvalsts. Minētais bieži notiek ļoti plānotos apstākļos ar mērķi ātri atstāt dalībvalsti, kurā panākta vienošanās par bērna aizgādību. Minētajā kategorijā ietilpst arī bez vēsts pazuduši (aizbēguši) bērni, un ar migrāciju saistītos apstākļos nepavadīti bērni. Grozījumi Civilprocesa likuma, kas  stājās spēkā 2021. gada 1. decembrī, papildinot likumu ar 644.18A pantu, kura pirmā daļa paredz, ka  tiesa pēc puses lūguma vai savas iniciatīvas pieņem pagaidu lēmumu, ar kuru līdz lēmuma taisīšanai lietā par bērna prettiesisku pārvietošanu pāri robežai uz Latviju vai aizturēšanu Latvijā, nosaka aizliegumu bērna izvešanai no valsts. Tiesa lēmumu nekavējoties pēc tā pieņemšanas nosūta Valsts policijai un Valsts robežsardzei uz to norādītajām elektroniskā pasta adresēm.
Regulas 2018/1862 Preambulas 33. un 35. apsvērumā, tostarp, norādīts, ka ar regulu tiek ieviesta jauna dažu neaizsargātu personu kategorija, kam jāliedz ceļot, proti, personas, kurām vecuma, invaliditātes vai ģimenes apstākļu dēļ ir vajadzīga aizsardzība, un kuras būtu jāuzskata par neaizsargātām personām. Šādi ziņojumi sistēmā būtu jāiekļauj, ja ceļojums tiem radītu risku kļūt par cietušajiem cilvēku tirdzniecībā vai ar dzimumu saistītā vardarbībā.
Tādējādi, lai nodrošinātu regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā, 4. punktā noteikto prasību īstenošanu, gadījumos, kad pastarpināti personas apdraudējumam netiek saskatīts arī valsts drošības apdraudējums, kā arī regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunkta un 3. punkta īstenošanai ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju"".
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt likuma "Par policiju" 12. pantā noteiktās policijas darbinieka tiesības, nosakot, ka policijas darbiniekam, pildot viņam uzliktos pienākumus atbilstoši dienesta kompetencei, ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā liegt regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minētajai personai (Latvijas pilsonis, nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka vai alternatīvais statuss, vai bēglis), izceļot no Latvijas Republikas, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku to aizsargātu.
Vienlaikus likumprojekts paredz papildināt likumu "Par policiju" ar jaunu 12.2 pantu, kurā noteikta kārtība, kādā tiks pieņemts lēmums par liegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas.
1) Likumprojekts paredz noteikt, ka, saņemot informāciju vai iesniegumu, kas var liecināt par šā likuma 12. panta pirmās daļas 30.1 punktā minēto nosacījumu esību, Valsts policijas amatpersona triju darbdienu laikā izvērtē, vai ir pietiekams pamats uzskatīt, ka neaizsargātās personas dzīvība, veselība vai drošība var tikt apdraudēta. Kā jau iepriekš tika minēts, izvērtējumā Valsts policijas amatpersonai būs nepieciešams noteikt, vai pastāv riski, ka regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto neaizsargāto personu var aizvest no dalībvalsts teritorijas vai viņa var to atstāt un kļūt par cietušo cilvēku tirdzniecībā, saistībā ar piespiedu laulību, sieviešu dzimumorgānu kropļošanu vai citiem ar dzimumu saistītas vardarbības veidiem. Tādējādi policijas amatpersonai būs jāspēj nekavējoties izvērtēt saņemto informāciju (iesniegums) un jāpieņem lēmums, vai informācijā minētās ziņas satur riskus neaizsargātajai personai.

2) Valsts policijas amatpersona, kura saņems informāciju vai iesniegumu, izvērtēs regulas 2018/1862 32. pantā  ietvertos nosacījumus un iespējamos riskus, kas var draudēt personas dzīvībai, veselībai vai  drošībai. Ja Valsts policijas amatpersona konstatēs, ka neaizsargātās personas dzīvība, veselība vai drošība var tikt apdraudēta, tā vienas darbdienas laikā nosūtīs atzinumu Valsts policijas priekšnieka pilnvarotai amatpersonai lēmuma pieņemšanai par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, kā arī  nekavējoties, bet ne vēlāk kā nākamajā darbdienā paziņos par to arī bāriņtiesai, ja neaizsargātā persona ir nepilngadīga vai, ja neaizsargātā persona ir pilngadīga un tai Latvijas Republikā nodibināta aizgādnība.
Situācijā, kad notiek personas nolaupīšana vai izvešana no valsts un ir aizdomas, ka tā var kļūt par upuri, ir svarīgi ātri pieņemt lēmumu, tāpēc aizlieguma noteikšana personas izvešanai no valsts ir izskatāma nekavējoties, pēc iespējas īsākā laikā, bet ne ilgāk kā vienas darbdienas laikā no informācijas saņemšanas brīža.
Īpaši attiecībā uz bērniem Valsts policijas amatpersonai, izvērtējot saņemto informāciju, ir jāvadās atbilstoši bērna vislabākajām interesēm, proti, atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta otrajā daļā noteiktajam, ka visām darbībām attiecībā uz bērnu neatkarīgi no tā, vai tās veic valsts vai pašvaldību institūcijas, sabiedriskās organizācijas vai citas fiziskās un juridiskās personas, kā arī tiesas un citas tiesībaizsardzības iestādes, prioritāri ir jānodrošina bērna tiesības un intereses. Šīs personas ievēro bērna labākās intereses visās darbībās, kas tieši vai netieši skar vai var skart bērnu: novērtējot jebkuru ar bērnu saistītu gadījumu; rīkojoties jebkādā ar bērnu saistītā lietā; pieņemot jebkuru lēmumu saistībā ar bērnu.
Lai novērstu potenciālo kaitējumu neaizsargātai personai, Valsts policijas amatpersonas pieņemtajam lēmumam jābūt samērīgam, turklāt jābūt pārliecībai par to, ka nepastāv mazāk ierobežojoši, alternatīvi līdzekļi, ar kuriem šo mērķi varētu sasniegt tādā pašā kvalitātē.
Tādējādi Valsts policijas amatpersonai, izvērtējot informāciju, ir jāvērtē arī neaizsargātās personas vecāku, aizbildņu vai aizgādņu attieksme pret notiekošo, proti, vai vecāki, aizbildņi vai aizgādņi paši var novērst neaizsargātās personas izceļošanu, piemēram, neizsniedzot tās personu apliecinošo dokumentu, nodrošinot personas pavadību u.c.

3) Ja Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona konstatēs, ka neaizsargātās personas dzīvība, veselība vai drošība var tikt apdraudēta, tā ne vēlāk kā triju darbdienu laikā varēs pieņemt lēmumu par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas uz laiku līdz vienam gadam. Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas lēmums stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī.
Lēmums par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku to aizsargātu, ir administratīvais akts. Tādējādi, ievērojot Administratīvā procesa likumā noteikto, pieņemot lēmumu par administratīvā akta izdošanu, iestādei ir jāapsver tā izdošanas lietderība un samērīgums. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 66. panta pirmajā daļā noteikto, apsverot administratīvā akta izdošanas vai tā satura lietderību un samērīgumu (65. pants), iestāde lemj:
1) par administratīvā akta nepieciešamību, lai sasniegtu tiesisku (leģitīmu) mērķi;
2) par administratīvā akta piemērotību attiecīgā mērķa sasniegšanai;
3) par administratīvā akta vajadzību, tas ir, par to, vai šo mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kuri mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai tiesiskās intereses;
4) par administratīvā akta atbilstību, salīdzinot privātpersonas tiesību aizskārumu un sabiedrības interešu ieguvumu un ņemot vērā, ka privātpersonas tiesību būtisku ierobežošanu var attaisnot tikai ievērojams sabiedrības ieguvums.
Tādējādi, lemjot par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas, katrā konkrētā gadījumā tiks izvērtēti minētie lietderības apsvērumi, tai skaitā, vērtējot arī personas tiesības uz privātās un ģimenes dzīves neaizskaramību. Turklāt, ņemot vērā minēto nosacījumu izvērtējumu, tiks noteikts termiņš aizliegumam izceļot no Latvijas Republikas. Maksimālais aizlieguma termiņš izceļot no Latvijas Republikas, kā paredz regulas 2018/1862 53. panta 4. punkts, var būt noteikts līdz vienam gadam. Līdz ar to valstij piešķirtās pilnvaras ierobežot personas tiesības izceļot, ir izmantojamas izņēmuma gadījumā, katrā gadījumā individuāli izvērtējot un rūpīgi pārbaudot šāda ierobežojuma samērīgumu, tādējādi novēršot personu pārvietošanās brīvības pārkāpumu.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmo daļu, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam.
Ņemot vērā, ka Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona var pieņemt lēmumu par aizliegumu neaizsargātai personai, kura var kļūt par upuri, izceļot no Latvijas Republikas, ja Valsts policijas amatpersona ir konstatējusi, ka minētā persona neapzinās savas rīcības sekas un tas ir pamatots ar konkrētām liecībām un pierādījumiem, ir svarīgi nodrošināt šāda lēmuma nekavējošu izpildi, lai netiktu apdraudēta personas dzīvība, veselība vai drošība, nepieļaujot minētās personas izceļošanu no Latvijas Republikas. Tādējādi likumprojekts paredz, ka lēmums par izceļošanas aizliegumu no Latvijas Republikas stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī.
Administratīvā procesa likuma 70. panta trešā daļa noteic, ka administratīvais akts ir spēkā tik ilgi, līdz to atceļ, izpilda vai vairs nevar izpildīt sakarā ar faktisko vai tiesisko apstākļu maiņu. Tādējādi, ja konkrētajai personai vairs nebūs nepieciešams noteikt liegumu ceļot, proti, tās dzīvība, veselība vai drošība vairs nebūs apdraudēta, tad pieņemto lēmumu par liegumu izceļot no Latvijas varēs atcelt, to pamatojot ar konkrētiem faktiem, ko norādīs persona, kura vērsās ar informāciju Valsts policijā, kā arī policijas amatpersona, kura veiks faktisko apstākļu pārbaudi.

4) Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz noteikt, ka Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona varēs pieņemt lēmumu par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, ja Valsts policija ir konstatējusi, ka neaizsargātās personas dzīvība, veselība vai drošība var tik apdraudēta, ir svarīgi nodrošināt šāda lēmuma nekavējošu izpildi, nepieļaujot minētās personas izceļošanu no Latvijas Republikas. Tādējādi likumprojekts paredz, ka lēmums par izceļošanas aizliegumu no Latvijas Republikas stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī un, ka Valsts policija pēc lēmuma par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas pieņemšanas, ne vēlāk kā triju darbdienu laikā par to informēs Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, kura atzīs par nederīgu attiecīgās personas personu apliecinošu dokumentu un izsniegs jaunu personu apliecinošu dokumentu, kas nav derīgs ceļošanai.
Tādējādi, lai īstenotu likumprojektā noteikto izceļošanas no Latvijas Republikas aizlieguma mehānismu, būs nepieciešams, tostarp, izstrādāt grozījumus Personu apliecinošu dokumentu likumā un Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru”.

5) Likumprojekts paredz, ka neaizsargātai personai, par kuru pieņemts lēmums par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas, attiecīgi tās pārstāvim, aizbildnim vai aizgādnim būs tiesības Valsts policijas priekšnieka pilnvarotās amatpersonas pieņemto lēmumu apstrīdēt viena mēneša laikā pēc lēmuma paziņošanas, Valsts policijas priekšniekam. Savukārt lēmuma apstrīdēšana neapturēs tā darbību, proti, liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas.
Likumprojektā arī paredzēts, ka Valsts policijas priekšnieks apstrīdēšanas iesniegumu izskatīs un lēmumu pieņems 10 dienu laikā. Valsts policijas priekšnieka lēmumu personai būs tiesības pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā, bet pieteikuma iesniegšana tiesā neapturēs lēmuma par liegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, darbību.
Valsts policijas pieņemto lēmumu persona varēs apstrīdēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, proti, administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē. Likumā vai Ministru kabineta noteikumos var būt noteikta cita iestāde, kurā attiecīgo administratīvo aktu var apstrīdēt. Ja tādas nav vai tā ir Ministru kabinets, administratīvo aktu var apstrīdēt tajā iestādē, kura izdevusi šo aktu, vai uzreiz pārsūdzēt tiesā. Ja administratīvo aktu apstrīd iestādē, kura to izdevusi, uz apstrīdēšanas procesu attiecas noteikumi, kas šajā likumā paredzēti attiecībā uz augstāku iestādi.
Savukārt Administratīvā procesa likuma 81. panta piektā daļa, tostarp, noteic, ka administratīvo aktu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas ceturtais punkts kopsakarā ar pirmo daļu nosaka, ka pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur administratīvā akta darbību, ja tas paredzēts citos likumos.

6) Gadījumos, kad tiesa būs pieņēmusi lēmumu par liegumu izvest bērnu no Latvijas Republikas, Valsts policija saņemot attiecīgu tiesas lēmumu, varēs iekļaut ziņas par attiecīgo bērnu "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā".   
Tādējādi, lai Valsts policija varētu nodrošināt tiesas lēmumu izpildi, likumprojekts papildināms ar minēto deleģējumu, proti, ka Valsts policija nodrošina tiesas pieņemtā lēmuma par aizliegumu bērnu izvest no Latvijas Republikas izpildi.

7) Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā noteiktajos gadījumos ziņojumi par personu ir iekļaujami Šengenas informācijas sistēmā, kas atbilstoši Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma 10. panta ceturtajā daļā noteiktajam ir pieļaujams, ja kādā Latvijas datubāzē ir ziņojumam līdzvērtīgs ieraksts. Tādējādi likumprojektā ir nosakāms deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus par ziņu apjomu, kas par neaizsargātu personu par kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, kā arī par bērnu, par kuru tiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu to izvest no valsts, iekļaujams "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā", iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām.

Paredzams, ka jaunizveidojamā valsts informācijas sistēma "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrs" būs Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" apakšsistēma.
Gadījumos, kad regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunktā minētajās situācijās būs saskatāms valsts drošības apdraudējums, lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas pieņems iekšlietu ministrs Nacionālās drošības likumā noteiktajā kārtībā.
Attiecīgi ieraksti valsts informācijas sistēmā "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrs" palīdzēs arī novērst situācijas, kad būtu konstatējama iekšlietu ministra lēmuma un Valsts policijas lēmuma, kas pieņemti regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un  iii) apakšpunktā minētajās situācijās, pārklāšanās (ja lēmumi netiks pieņemti vienlaikus). Savukārt gadījumos, kad minētie lēmumi varētu tikt pieņemti vienlaikus, izšķiršanās par kompetenci lēmuma pieņemšanā risināma kompetento iestāžu sadarbības ietvaros (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta pirmā daļa).    
Regulas 79. panta 2. punkts noteic, ka ne vēlāk kā 2021. gada 28. decembrī Komisija pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti minētajā regulā uzskaitītie nosacījumi, pieņem lēmumu, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību. Ievērojot minēto, likumprojekta spēkā stāšanās paredzēta datumā, ar kuru Eiropas Komisija par piemērojamu noteiks regulu 2018/1862.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Vērtēts un paredzēts nacionālais regulējums Regulas 2018/1862 32. panta 1. d)  ii) un iii) apakšpunkta īstenošanai gadījumos, kad personas iesaiste teroristu nodarījumos, bruņotās grupās vai aktīvā karadarbībā, var pēc to atgriešanās valstī, kurā tiem ir tiesības uzturēties, pastarpināti radīt arī valsts drošības apdraudējumu, proti, ir veikti attiecīgi grozījumi Nacionālās drošības likumā.
Ņemot vērā Valsts policijas kompetenci pašas personas aizsardzībā, cita regulas 2018/1862 32. panta 1. un 4. punktā noteiktā kompetence pieņemt lēmumu par liegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, noteikta Valsts policijai.
Kompetence lēmuma pieņemšanā par Regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunktā kopsakarā ar 3. punktu paredzētajiem gadījumiem noteikta tiesai, savukārt attiecīgā lēmuma izpildi nodrošinās Valsts policija.
Vērtēts samērīgums attiecībā uz personas tiesības mazāk ierobežojošu līdzekļu esamību, kas var vienlīdz efektīvi sasniegt leģitīmu mērķi – aizsargāt personu – iepretim liegumam personai izceļot no valsts kā imperatīvam pienākumam. Attiecīgi izdarīta izšķiršanās, ka liegums neaizsargātai personai izceļot no valsts būs galējais līdzeklis, kad citi, mazāk ierobežojoši līdzekļi, nevarēs nodrošināt leģitīmā mērķa sasniegšanu vienlīdz kvalitatīvi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Vērtēta personas tiesības iespējami mazāk ierobežojošu līdzekļu piemērošanas efektivitāte un izvēlēts iespējami samērīgākais risinājums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Konceptuāli alternatīvi līdzekļi nav iespējami, jo likumprojekts īsteno Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktu, 3. un 4. punktu, kā arī 53. panta 4. punktu kā tieši piemērojamu tiesību aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Neaizsargātas personas par kurām Valsts policijas amatpersona būs konstatējusi, ka to dzīvība, veselība vai drošība var tikt apdraudēta. Bērni, par kuriem tiesa būs pieņēmusi lēmumu, par liegumu tos izvest no Latvijas Republikas.
Ietekmes apraksts
Minētajām personām, attiecībā uz kurām varētu tikt pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, kā arī bērniem, par kuriem tiesa varētu pieņemt lēmumu par liegumu tos izvest no valsts, administratīvais slogs pašlaik nav nosakāms.
Juridiskās personas
  • Valsts policija, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, tiesu iestādes, Valsts robežsardze, Iekšlietu ministrijas informācijas centrs.
Ietekmes apraksts
Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, Valsts robežsardzei, Iekšlietu ministrijas informācijas centram tiesiskā regulējuma ietekme uz administratīvo slogu ir nebūtiska.
Administratīvais slogs tiesu iestādēm pašlaik nav nosakāms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
718 034
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
718 034
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
718 034
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
718 034
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšējā drošības fonda 2014.-2020. gadam projekts "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana".
Projekta kopējais finansējums 2 327 000 euro (ES PI līdzfinansējums – 2 052 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 275 000 euro).
Saskaņā ar 2021. gada 28. maija grozījumiem Nr.1, ar kuriem grozīta Iekšlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra 2020. gada 12. augusta vienošanās Nr. IC/IDF/2020/2, projekta kopējās izmaksas sastāda 2020. gadā – 18 862 euro, 2021.gadā – 1 477 001 euro un 2022.gadā - 831 137 euro.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" finansējums projektam "Šengenas informācijas sistēmas pilnveidošana" budžeta apakšprogrammā 70.18.00 "Iekšējās drošības un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu projektu un pasākumu īstenošana (2014 - 2020)" plānots šādā apmērā: 2022. gadam 718 034 euro.
2022. gadam papildu nepieciešamo finansējumu Iekšlietu ministrija nodrošinās pieprasot finansējuma pārdali, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Nav.

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".

Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu Regulas 2018/1862 32. panta 1. d) ii) un iii) apakšpunkta, 4. punkta, kā arī, 53. panta 4. punkta nosacījumus gadījumos, kad līdztekus personas apdraudējumam saskatāms valsts drošības apdraudējums.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistra noteikumi" projekts.

Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā un likumprojektā "Grozījumi Nacionālās drošības likumā".
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Likumprojekts “Grozījumi Šengenas informācijas sistēmas darbības likumā”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai paredzētu Regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d) un e) apakšpunktā, 4. punktā noteiktās ziņojumu kategorijas.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 18. septembra noteikumos Nr. 639 "Kārtība, kādā iekļauj, labo un dzēš ziņojumus Šengenas informācijas sistēmā, kā arī nodrošina papildinformācijas pieejamību SIRENE Latvijas birojam, un kārtība, kādā institūcijas un iestādes apmainās ar papildinformāciju"".

Pamatojums un apraksts
Deleģējums likumprojektā. Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Likumprojekts "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā".

Pamatojums un apraksts
Paredz grozījumus, lai īstenotu attiecīgos Regulas 2018/1862 2018/1862 32. panta 1. d), e) apakšpunkta, 4. punkta nosacījumus gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersonu būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas.
Likumprojektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.6. Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru"" projekts.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersonu būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu. Attiecīgi nepieciešams precizēt noteikumus nosakot, ka minētajai personai uz lēmumā noteikto termiņu tiks izsniegts personu apliecinošs dokuments (personas apliecība), par kura izsniegšanu personai būs noteikts atbrīvojums no valsts nodevas.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešamība paredzēt, ka gadījumos, kad Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, personai izsniegtais personu apliecinošais dokuments tiks atzīts par nederīgu.
Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādās Valsts policija.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
Ministru kabineta noteikumi tiks virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad Latvijas Republikas Saeima otrajā lasījumā būs atbalstījusi attiecīgu likumprojektu virzību.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1862
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
Apraksts
Regulas 2018/1862 79. panta 2. punkts nosaka, ka ne vēlāk kā 2021. gada 28. decembrī Komisija pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai ir izpildīti minētajā regulā uzskaitītie nosacījumi, pieņem lēmumu, kurā nosaka dienu, kad Šengenas informācijas sistēma sāk darbību.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3.pants.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regula (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
32. panta 1. d) un e) apakšpunkts
Projekta 1. pants (likuma 12. panta pirmās daļas ar 30.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
32. panta 4. punkts
Projekta 2. pants (likuma 12.2 panta pirmā, trešā, septītā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
32. panta 1. c) apakšpunkts, 3. punkts
 
Projekta 1. pants (likuma 12.2 panta astotā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
53. panta 4. punkts
Projekta 2. pants (likuma 12.2 panta trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2018/1862 53. panta 6. punkts paredz, ka nepieciešamības gadījumā iespējams saglabāt ziņojumu ilgāk par vienu gadu. Attiecīgā rīcības brīvība nav izmantota, jo paredzams, ka, pastāvot nepieciešamībai noteikt attiecīgu liegumu pēc viena gada, tiks pieņemts jauns lēmums. Minētais nodrošinās iejaukšanos personu tiesībās vismazākajā mērā, jo attiecīgi nepieciešamība pēc viena gada turpināt ierobežot personas pārvietošanos ārpus Latvijas Republikas būs jāpamato, pieņemot jaunu lēmumu. Tādējādi tiks nodrošināta neaizsargātu personu tiesību aizsardzība vislielākajā mērā. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks aizpildīts pēc sabiedrības līdzdalības termiņa beigām.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Projekts paredz paplašināt Valsts policijas, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, tiesu iestāžu tiesības un pienākumus, lai īstenotu regulas 2018/1862 32. panta 1. c), d), e) apakšpunkta, 3., 4. punkta, 53. panta 4. punkta nosacījumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvaros.

7.5. Cita informācija

Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums nav novērtējams, ņemot vērā, ka integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā tiek veikta pārbūve atbilstoši Regulā 2018/1862 noteiktajām prasībām.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts īstenot regulas 2018/1862 noteiktās prasības par liegumu personu izceļot no Latvijas Republikas, ja par regulas 2018/1862 32. panta 1. d) un e) apakšpunktā minēto personu Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona saskaņā ar regulas 2018/1862 32. panta 4. punktu ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, kā arī regulas 2018/1862 32. panta 1. c) apakšpunktā kopsakarā ar 3. punktu īstenošanu attiecībā uz tiesas pieņemto lēmumu par liegumu izvest bērnu no valsts. Tiesiskais regulējums palīdzēs aizsargāt personu dzīvību, veselību, un drošību.
Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība – pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai"" un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.
Minētais veicinās NAP2027 prioritāšu Rīcības virziena “Drošība” 149. pamatojumu. 
Latvijas atbildība par ES/Šengenas valstu ārējo robežu. Būtiskākie izaicinājumi uz Latvijas ārējās robežas ir preču (t. sk. narkotiku un ieroču) kontrabanda, pārrobežu organizētā noziedzība, zagtu transportlīdzekļu pārvietošana, nelegālā imigrācija un cilvēktirdzniecība, kas tieši rada sabiedrības veselības apdraudējumus un izraisa zaudējumus tautsaimniecībai[1].

[1] Datu avoti: 2017. gada Eiropas Komisijas paziņojums Eiropas Parlamentam, Eiropadomei un Padomei, Sestais progresa ziņojums virzībā uz efektīvu un patiesu drošības savienību.
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās neaizsargātu personu, tajā skaitā bērnu, tiesību aizsardzību..
Regulas 2018/1862 32. pants kopsakarā ar preambulas 30. apsvērumā norādīts, sistēmā vajadzētu būt ietvertiem ziņojumiem par pazudušām personām vai par neaizsargātām personām, kam jāliedz ceļot, lai nodrošinātu šo personu aizsardzību vai novērstu sabiedriskās drošības vai sabiedriskās kārtības apdraudējumus. Attiecībā uz bērniem šiem ziņojumiem un attiecīgajām procedūrām būtu jākalpo bērna interesēm saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 24. pantu un Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām 3. pantu. Kompetento iestāžu, tostarp tiesu iestāžu, darbības un lēmumi pēc ziņojuma par bērnu būtu jāveic un jāpieņem sadarbībā ar bērnu aizsardzības iestādēm. Vajadzības gadījumā būtu jāinformē arī valsts palīdzības dienests pazudušu bērnu meklēšanai.
Likumprojekts veicinās skaidru un saskaņotu tiesisko regulējumu, kā arī sniedz tiesisko ietvaru personu aizsardzībai Regulas 2018/1862 32. panta c), d) un e) apakšpunktā noteiktajos gadījumos. Attiecīgie pienākumi īstenojami, ievērojot pamattiesības, jo īpaši personu pārvietošanās un uzturēšanās brīvību, ģimenes vienotību un neaizskaramību, bērnu tiesību aizsardzību. Minēto tiesību ierobežošanā izdarāms samērīguma izvērtējums.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā paredzētais regulējums skars datu subjektus – neaizsargātas personas, attiecībā uz kurām Valsts policijas priekšnieka pilnvarotā amatpersona būs pieņēmusi lēmumu par liegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, kā arī tiesa būs pieņēmusi attiecīgu lēmumu attiecībā uz liegumu bērnu izvest no valsts.  Minētie dati tiks iekļauti "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā", kas paredzēta kā Iekšlietu integrētās informācijas sistēmas sastāvdaļa, kā arī Šengenas informācijas sistēmā,
Attiecīgi ziņu apjomu, kas par neaizsargātu personu, par kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, kā arī tiesas lēmums par liegumu izvest bērnu no valsts, iekļaujams “Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā”, iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām nosaka Ministru kabinets.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi