Anotācija (ex-ante)

22-TA-3104: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Segto obligāciju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Segto obligāciju likumā" (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Latvijas Bankas likumu, kurš stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Segto obligāciju likuma atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem saistībā ar Latvijas Bankas likumu, kurš stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka 2023.gada 1.janvārī stājies spēkā Latvijas Bankas likums, tad nepieciešami virkne grozījumu Segto obligāciju likumā, lai nodrošinātu minētā likuma tiesību normu atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Segto obligāciju likumā nav veikti tehniski grozījumi, kas atbilstu reformai par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai, kā arī sankcijas nav nodalītas no administratīvajiem pasākumiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1., 2., 3., 4. un 5.pants paredz tehniskus grozījumus, lai nodrošināt Segto obligāciju likuma atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem, proti, par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai.
Likumprojekta 6.pants paredz Segto obligāciju likuma 93.panta izteikšanu jaunā redakcijā, proti, ņemot vērā, ka deleģējums Latvijas Bankai noteikt tās uzraudzīto finanšu tirgus dalībnieku maksājumu veikšanas un aprēķināšanas kārtību un termiņus jau ir noteikts Latvijas Bankas likumā (skat. Latvijas Bankas likuma 24. panta otro daļu). Optimāls juridiskās tehnikas risinājums nepieciešamajām pārmaiņām ir 93. panta izteikšana jaunā redakcijā, jo konkrētais grozījums vienlaikus rada nepieciešamību jaunā redakcijā izteikt arī konkrētā panta nosaukumu, to mainot uz “Maksājumi Latvijas Bankai”.
Likumprojekta 7.pants paredz precizējumus, izsakot Segto obligāciju likuma 95.panta 1.punktu jaunā redakcijā, kā arī papildinot ar 1.1 punktu. Minētie precizējumi veikti, jo no XXII nodaļas “Atbildība” tiek izslēgta 100.panta otrā daļa, tādejādi minētajā nodaļā saglabājot tikai sankciju un administratīvo pasākumu iedalījumu, bet atsevišķas Latvijas Bankas tiesības uzraudzības īstenošanā tiek pārceltas uz 95.pantu.
Attiecīgi 100.panta otrās daļas:
1.punkts iestrādāts 95.panta 1.punktā;
2.punkts iestrādāts 100.panta jaunajā 1.1 daļā kā administratīvais pasākums;
3.punkts iestrādāts 95.panta 1.1 punktā;
4.punkts iestrādāts 95.panta 1.punktā.
Likumprojekta 8.pants Segto obligāciju likuma 100.pantu papildina ar 1.1 daļu, kura atsevišķi izdala administratīvos pasākumus, nodalot tos no sankcijām. Segto obligāciju likuma 100.panta 1.1 daļas 1. un 2.punktā noteikto administratīvo pasākumu mērķis ir Segto obligāciju likuma 101.pantā minēto pārkāpumu novēršana, neradot personai būtiskus reputācijas riskus vai būtiskas nelabvēlīgas ekonomiskās sekas, kā tas būtu gadījumos, ja personai tiktu piemērotas Segto obligāciju likuma 100.panta pirmajā daļā noteiktās sankcijas, proti, atļaujas anulēšana, publisks paziņojums, brīdinājums, padomes vai valdes locekļa, seguma portfeļa uzrauga, kā arī citu personu, kuras pienākumos ietilpst segto obligāciju programmas īstenošana un darbības saistībā ar seguma aktīviem, atsaukšanu vai atcelšanu pārkāpumu gadījumā vai naudas sods. Segto obligāciju likuma 100.panta 1.1 daļas 1.punktā minētais administratīvais pasākums vērsts uz kādas konkrētas darbības pārtraukšanu, nodrošinot pārkāpuma novēršanu. Segto obligāciju likuma 100.panta 1.1 daļas 2.punktā minētais administratīvais pasākums vērsts aizliegumu veikt tikai noteiktus pienākumus, kuri saistīti ar izdarīto pārkāpumu, taču tas neliedz personai pildīt citus amata pienākumus, funkcijas emitentā vai segto obligāciju sabiedrībā vai veikt citu profesionālo darbību. Administratīvos pasākumus piemēro par personas jau izdarītu pārkāpumu par kuru nav samērīgi piemērot sodoša rakstura sankciju, ja uz to nepieciešams reaģēt, lai ierobežotu vai novērstu iespējamo kaitējumu sabiedrības interesēm.
Administratīvie pasākumi izdalīti no sankcijām atbilstoši vispārējam finanšu sektora normatīvo aktu regulējumam par administratīvās atbildības piemērošanu finanšu sektora dalībniekiem.
Likumprojekta 9.pants būtībā precizē Segto obligāciju likuma 101.panta ievaddaļu, izslēdzot atsauces uz regulas pantiem un Latvijas Bankas noteikumiem. Vienlaikus tiek precizēts Segto obligāciju likuma 101.panta 4.punkts, kā arī minētais pants tiek papildināts ar 13., 14., 15. un 16.punktu, skaidri nosakot par kādiem pārkāpumiem Latvijas Banka ir tiesīga piemērot sankcijas un administratīvos pārkāpumus.
Likumprojekta 10.pants precizē Segto obligāciju likuma 102.panta pirmo daļu izslēdzot atsauces uz regulas pantiem un Latvijas Bankas noteikumiem, vienlaikus paredzot atsauces uz konkrētiem pārkāpumiem par kuriem būtu piemērojams konkrētais naudas sods.
Likumprojekta 11.pants paredz Segto obligāciju likumu papildināt ar 102.1 pantu, proti, noilguma termiņu lietu ierosināšanai par  pārkāpumiem, paredzot Latvijas Bankai terminētu laika posmu, lai reaģētu uz Segto obligāciju likuma subjektu pārkāpumiem. Piecu gadu termiņš lietas ierosināšanai no pārkāpuma izdarīšanas dienas un divu gadu termiņš sankciju un administratīvo pasākumu piemērošanai paredzēts, lai noteiktu samērīgus termiņus Latvijas Bankai īstenot tai deleģētās funkcijas finanšu sektora uzraudzībā, vienlaikus nodrošinot tiesisko noteiktību subjektiem, proti, noteikta laika robežu esamība stimulē reaģēšanu uz pārkāpumiem (lietas ierosināšanu) un lēmuma pieņemšanu, kas pārkāpumu gadījumā subjektiem ļauj rēķināties ar sekām paredzamā nākotnē. Minētie noilguma termiņi noteikti līdzīgi kā, piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā, Akciju atpirkšanas likumā, Privāto pensiju fondu likumā.
Likumprojekta 12.pants paredz tehniskus precizējumus, ņemot vērā, ka sankcijas tiek nodalītas no administratīvajiem pasākumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi par likumprojektu un tā anotāciju TAP portālā netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi