25-TA-1132: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par apropriācijas palielināšanu" (turpmāk - rīkojums) sagatavots pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" (turpmāk - Likums) 60. un 61. pantu, kas nosaka, ka jauno ārvalstu filmu uzņemšanai un jauna dižpasākuma Latvijā organizēšanai Latvijā finanšu ministram ir tiesības palielināt 2025. gada apropriāciju Ekonomikas ministrijai izdevumiem un palielināt valsts budžeta likumā Ekonomikas ministrijai noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus 2026. un 2027. gadam līdzfinansējuma nodrošināšanai, ja pēc ekonomikas ministra ierosinājuma ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas un valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamo apjomu palielinājumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir atbalstīt papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu, saskaņā ar Likuma 60. un 61. pantu, dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā 1. atlases kārtas projektu pieteikumiem. Apstiprināto 12 projektu atbalstam kopumā nepieciešams papildus valsts finansējums 5 626 853,31 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumiem Nr. 173 "Kārtība, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" piešķīrusi līdzfinansējumu 24 ārvalstu filmu uzņemšanas Latvijā projektiem. Šo filmu veidotāji Latvijā ieguldījuši 28,1 milj. euro un kopā šiem ārvalstu filmu projektiem izmaksāts līdzfinansējums 5,2 milj. euro apmērā, no kuriem nodokļu nomaksas veidā valsts budžetā tika iegūti 5,6 milj. euro. Vienlaikus pēc jau notikušajiem dižpasākumiem, ir secināms, ka atdeve ir vairāk kā 100 % apmērā no saņemtā līdzfinansējuma (piemēram, WRC rallija posma kopējo nodokļu ieņēmumu attiecība pret valsts finansējuma atbalsta apmēru parāda, ka valsts atguva 131% finansējumu).
Ministru kabinets 2025. gada 11. februārī apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos Ministru kabineta noteikumus Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 99), kuru mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, radot pozitīvu ekonomisko ietekmi, kā arī veicinot Latvijas valsts tēla starptautisko atpazīstamību. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 99, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - Aģentūra) organizēja 1. atlases kārtu no 2025. gada 3. marta līdz 3. aprīlim. Kopumā tik saņemti 17 projektu iesniegumi, par 12 projektiem Aģentūra ir pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu.
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu projektu īstenošanai, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, ir nepieciešama apropriācijas palielināšana Ekonomikas ministrijas resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un atļauja Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Ministru kabinets 2025. gada 11. februārī apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos Ministru kabineta noteikumus Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 99), kuru mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, radot pozitīvu ekonomisko ietekmi, kā arī veicinot Latvijas valsts tēla starptautisko atpazīstamību. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 99, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - Aģentūra) organizēja 1. atlases kārtu no 2025. gada 3. marta līdz 3. aprīlim. Kopumā tik saņemti 17 projektu iesniegumi, par 12 projektiem Aģentūra ir pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu.
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu projektu īstenošanai, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, ir nepieciešama apropriācijas palielināšana Ekonomikas ministrijas resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un atļauja Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. kārtas ietvaros apstiprināti 12 projekti, 10 no tiem ārvalstu filmu uzņemšanas Latvijā projekti, 2 dižpasākumu organizēšanas Latvijā projekti, kuri pilnībā vai daļēji tiks īstenoti Latvijā. Nepieciešams nodrošināt finansējumu projektu īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Ārvalstu filmu uzņemšanas projektu īstenošanas 1. atlases kārtas ietvaros kopskaitā tika iesniegti 14 projektu iesniegumi ar kopējo pieprasīto līdzfinansējuma apmēru 10 562 619,37 EUR.
Aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 10 projektu iesniegumiem par kopējo summu 4 935 944,47 EUR (2025. gadā 4 102 324,29 EUR apmērā un 2026. gadā 833 620,18 EUR apmērā. Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos ārvalstu filmu projektos ir 2 827 127,30 EUR, kas ir 57,28 % no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma.
Papildu valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršana pilnībā atbilst Likuma 60. pantam – finansējumu plānots piešķirt jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai.
Dižpasākumu projektu īstenošanai 1. atlases kārtas ietvaros kopskaitā tika iesniegti 3 projektu iesniegumi ar kopējo pieprasīto līdzfinansējuma apmēru 707 498, 84 EUR, no kuriem 1 tika atsaukts, līdz ar to Aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 2 projektu iesniegumiem par kopējo summu 690 908,84 EUR (2025. gadā 126 272,65 EUR apmērā, 2026. gadā 291 636,19 EUR apmērā un 2027. gadā 273 000,00 EUR apmērā. Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos dižpasākumu projektos ir 2 531 536,31, kas ir 3,76 reizes vairāk (376,3%) nekā pieprasīts līdzfinansējums.
Kopējais sagaidāmais ārvalstu apmeklētāju un dalībnieku skaits atbalstītajos dižpasākumu organizēšanas projektos Latvijā ir 13 000.
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR, kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma. Aprēķinos par nomaksātajiem nodokļiem ir vērtēts tikai pievienotās vērtības nodoklis, jāatzīmē, ka papildus vēl ir citi nodokļi, kā arī kopējā ietekme uz ekonomiku.
Ieguvumi no dižpasākumu organizēšanas un ārvalstu filmu uzņemšanas Latvijā:
(1) Latvija kā tūrisma galamērķis: Filmu industrija un starptautiski pasākumi rada būtisku turpmāko efektu uz uzņēmējdarbības attīstību un eksporta pieaugumu (būtiski - arī reģionos), īpaši tūrisma pakalpojumu eksporta pieaugumu - ceļotāji apzināti meklē un izvēlas galamērķus, kas vērojami filmās, seriālos un TV raidījumos. Tūrismā arvien palielinās konkurence un pieprasījums pēc jauniem tūrisma produktiem, tādēļ nozarē iesaistītajām pusēm arvien aktīvāk jāizmanto netradicionāli tūrisma resursi, par kādu var uzskatīt arī filmu un pasākumu nozari.
(2) Infrastruktūras izveide, uzturēšana: Latvijas kultūrvēsturiskās ēkas, kurās notiek filmēšana, sporta centri/laukumi vai kultūras vietas, kurās notiek dižpasākumi saņem finansiālu atbalstu, kas ir būtisks ieguldījums ēku uzturēšanā un atjaunošanā.
Būtiski uzsvērt reģionālo ietekmi: filmu projektiem ir plašs ģeogrāfiskais nospiedums, nodrošinot arī reģionu ražotāju un pakalpojumu sniedzēju izaugsmi.
(3) Nodarbinātība: Saskaņā ar iepriekš minēto, vidēji 4-10 mēnešu periodā dažādu nozaru darbinieki tiek nodrošināti ar darba vietām un oficiālu atalgojumu. Kino un pasākumu nozare ir starptautiska un tās ietvaros tiek nodrošināta iekļaujoša vide, nodarbinot cilvēkus ar īpašām vajadzībām, veicinot dzimumu līdztiesību un minoritāšu aizsardzību.
(4) Latvijas kā sadarbības un investīciju galamērķa pievilcības stiprināšana: Veiksmīgi īstenotie starptautiskā mēroga projekti ir skaidrs rādītājs par valsts pārvaldes stabilitāti un augsto profesionalitātes līmeni attiecīgajā jomā. Šādi panākumi ne tikai rada interesi, bet arī veicina vēlmi sadarboties ar Latviju arī citās jomās un veikt investīcijas valstī, kas ir uzticama un droša.
(5) Attīstīta vietējā kino un sporta kompetence un citas radošās industrijas: Kino un sports ir prestiža nozare, kas tiešā veidā veicina valsts reprezentāciju pasaulē. Šajā nozarē, starptautisko projektu ietvaros, Latvija gūst ievērojamu pieredzi un paaugstinātu kompetenci. Tādējādi tiek veicināta valsts atpazīstamība un pozitīvs tēls pasaules līmenī.
(6) Valsts starptautiskā un ekonomiskā tēla stiprināšana: Ņemot vērā, ka daudzas attīstītas valstis ievieš valsts atbalsta programmas ārvalstu filmu uzņemšanai vai starptautisku pasākumu organizēšanai ar mērķi piesaistīt finanšu līdzekļus, stiprināt nozares pozīcijas starptautiskā līmenī un gūt citus pakārtotus ieguvumus, Latvija arī ir pievienojusies šim virzienam. Tas ne tikai palīdz stiprināt Latvijas pozīcijas starptautiskajā kino un pasākumu industrijā, bet arī liecina par valsts pārvaldes stratēģisko un ilgtermiņā domājošo pieeju.
No iepriekš minētā secināms, ka ārvalstu filmu uzņemšanas un dižpasākumu organizēšanas projektu realizēšana Latvijā ne tikai ietekmē valsts ekonomiku, bet arī veicina pozitīvu valsts tēlu. Šis process nodrošina gan ekonomisko pievienoto vērtību, gan arī sniedz iespēju attīstīt kultūras, kino un sporta nozari un veicina starptautisko sadarbību.
Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, nepieciešama apropriācijas palielināšana Ekonomikas ministrijas resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un atļauja Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Paredzētais apropriācijas palielinājums nepārsniegs Eiropas Komisijai iesniegtajā kopsavilkuma informācijā norādīto atbalsta programmas ikgadējo finansējumu (proti, kopsavilkuma informācijā lietā SA.118169 “Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā” norādīts, ka ikgadējais valsts budžeta līdzfinansējums lietas ietvaros nepārsniegs 7 514 863 euro).
Aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 10 projektu iesniegumiem par kopējo summu 4 935 944,47 EUR (2025. gadā 4 102 324,29 EUR apmērā un 2026. gadā 833 620,18 EUR apmērā. Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos ārvalstu filmu projektos ir 2 827 127,30 EUR, kas ir 57,28 % no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma.
Papildu valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršana pilnībā atbilst Likuma 60. pantam – finansējumu plānots piešķirt jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai.
Dižpasākumu projektu īstenošanai 1. atlases kārtas ietvaros kopskaitā tika iesniegti 3 projektu iesniegumi ar kopējo pieprasīto līdzfinansējuma apmēru 707 498, 84 EUR, no kuriem 1 tika atsaukts, līdz ar to Aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 2 projektu iesniegumiem par kopējo summu 690 908,84 EUR (2025. gadā 126 272,65 EUR apmērā, 2026. gadā 291 636,19 EUR apmērā un 2027. gadā 273 000,00 EUR apmērā. Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos dižpasākumu projektos ir 2 531 536,31, kas ir 3,76 reizes vairāk (376,3%) nekā pieprasīts līdzfinansējums.
Kopējais sagaidāmais ārvalstu apmeklētāju un dalībnieku skaits atbalstītajos dižpasākumu organizēšanas projektos Latvijā ir 13 000.
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR, kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma. Aprēķinos par nomaksātajiem nodokļiem ir vērtēts tikai pievienotās vērtības nodoklis, jāatzīmē, ka papildus vēl ir citi nodokļi, kā arī kopējā ietekme uz ekonomiku.
Ieguvumi no dižpasākumu organizēšanas un ārvalstu filmu uzņemšanas Latvijā:
(1) Latvija kā tūrisma galamērķis: Filmu industrija un starptautiski pasākumi rada būtisku turpmāko efektu uz uzņēmējdarbības attīstību un eksporta pieaugumu (būtiski - arī reģionos), īpaši tūrisma pakalpojumu eksporta pieaugumu - ceļotāji apzināti meklē un izvēlas galamērķus, kas vērojami filmās, seriālos un TV raidījumos. Tūrismā arvien palielinās konkurence un pieprasījums pēc jauniem tūrisma produktiem, tādēļ nozarē iesaistītajām pusēm arvien aktīvāk jāizmanto netradicionāli tūrisma resursi, par kādu var uzskatīt arī filmu un pasākumu nozari.
(2) Infrastruktūras izveide, uzturēšana: Latvijas kultūrvēsturiskās ēkas, kurās notiek filmēšana, sporta centri/laukumi vai kultūras vietas, kurās notiek dižpasākumi saņem finansiālu atbalstu, kas ir būtisks ieguldījums ēku uzturēšanā un atjaunošanā.
Būtiski uzsvērt reģionālo ietekmi: filmu projektiem ir plašs ģeogrāfiskais nospiedums, nodrošinot arī reģionu ražotāju un pakalpojumu sniedzēju izaugsmi.
(3) Nodarbinātība: Saskaņā ar iepriekš minēto, vidēji 4-10 mēnešu periodā dažādu nozaru darbinieki tiek nodrošināti ar darba vietām un oficiālu atalgojumu. Kino un pasākumu nozare ir starptautiska un tās ietvaros tiek nodrošināta iekļaujoša vide, nodarbinot cilvēkus ar īpašām vajadzībām, veicinot dzimumu līdztiesību un minoritāšu aizsardzību.
(4) Latvijas kā sadarbības un investīciju galamērķa pievilcības stiprināšana: Veiksmīgi īstenotie starptautiskā mēroga projekti ir skaidrs rādītājs par valsts pārvaldes stabilitāti un augsto profesionalitātes līmeni attiecīgajā jomā. Šādi panākumi ne tikai rada interesi, bet arī veicina vēlmi sadarboties ar Latviju arī citās jomās un veikt investīcijas valstī, kas ir uzticama un droša.
(5) Attīstīta vietējā kino un sporta kompetence un citas radošās industrijas: Kino un sports ir prestiža nozare, kas tiešā veidā veicina valsts reprezentāciju pasaulē. Šajā nozarē, starptautisko projektu ietvaros, Latvija gūst ievērojamu pieredzi un paaugstinātu kompetenci. Tādējādi tiek veicināta valsts atpazīstamība un pozitīvs tēls pasaules līmenī.
(6) Valsts starptautiskā un ekonomiskā tēla stiprināšana: Ņemot vērā, ka daudzas attīstītas valstis ievieš valsts atbalsta programmas ārvalstu filmu uzņemšanai vai starptautisku pasākumu organizēšanai ar mērķi piesaistīt finanšu līdzekļus, stiprināt nozares pozīcijas starptautiskā līmenī un gūt citus pakārtotus ieguvumus, Latvija arī ir pievienojusies šim virzienam. Tas ne tikai palīdz stiprināt Latvijas pozīcijas starptautiskajā kino un pasākumu industrijā, bet arī liecina par valsts pārvaldes stratēģisko un ilgtermiņā domājošo pieeju.
No iepriekš minētā secināms, ka ārvalstu filmu uzņemšanas un dižpasākumu organizēšanas projektu realizēšana Latvijā ne tikai ietekmē valsts ekonomiku, bet arī veicina pozitīvu valsts tēlu. Šis process nodrošina gan ekonomisko pievienoto vērtību, gan arī sniedz iespēju attīstīt kultūras, kino un sporta nozari un veicina starptautisko sadarbību.
Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, nepieciešama apropriācijas palielināšana Ekonomikas ministrijas resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un atļauja Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Paredzētais apropriācijas palielinājums nepārsniegs Eiropas Komisijai iesniegtajā kopsavilkuma informācijā norādīto atbalsta programmas ikgadējo finansējumu (proti, kopsavilkuma informācijā lietā SA.118169 “Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā” norādīts, ka ikgadējais valsts budžeta līdzfinansējums lietas ietvaros nepārsniegs 7 514 863 euro).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Galvenā mērķgrupa ir ārvalstu filmu producenti un Latvijā reģistrētie filmu producenti, kuri noslēguši sadarbības līgumus par ārvalstu filmu uzņemšanu Latvijā, kā arī dižpasākumu organizatori un pakalpojumu sniedzēji.
Ņemot vērā, ka filmu uzņemšanas pakalpojumi un dižpasākumu organizēšanas pakalpojumi ir saistīti ar dažādām uzņēmējdarbības nozarēm, Noteikumu projekta tiesiskais regulējums ietekmē arī dažādus jomu komersantus, dažādu māksliniecisku pakalpojumu sniedzējus. Piesaistot ārvalstu filmas projektus un dižpasākumu projektus Latvijai, pieaugs iepriekšminēto sabiedrības grupu apgrozījums un ieņēmumi, vienlaikus veicinot Latvijas ekonomikas attīstību kopumā. Kā arī, palielinoties piesaistītajam ārvalstu filmu skaitam Latvijā, Latvijas filmu nozares producenti un speciālisti paaugstinās profesionālo kvalifikāciju un pieredzi darbā ar ārvalstu filmu projektiem.
Ņemot vērā, ka filmu uzņemšanas pakalpojumi un dižpasākumu organizēšanas pakalpojumi ir saistīti ar dažādām uzņēmējdarbības nozarēm, Noteikumu projekta tiesiskais regulējums ietekmē arī dažādus jomu komersantus, dažādu māksliniecisku pakalpojumu sniedzējus. Piesaistot ārvalstu filmas projektus un dižpasākumu projektus Latvijai, pieaugs iepriekšminēto sabiedrības grupu apgrozījums un ieņēmumi, vienlaikus veicinot Latvijas ekonomikas attīstību kopumā. Kā arī, palielinoties piesaistītajam ārvalstu filmu skaitam Latvijā, Latvijas filmu nozares producenti un speciālisti paaugstinās profesionālo kvalifikāciju un pieredzi darbā ar ārvalstu filmu projektiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka projektā paredzētā līdzfinansējuma rezultātā palielinoties uzņemto ārvalstu filmu skaitam un organizējot dižpasākumus Latvijā, palielināsies nodokļu ieņēmumi. Iemaksātie nodokļi būs izsekojami no Aģentūrā iesniegtajiem maksājumu dokumentiem, jo līdzfinansējums tiks izmaksāts pēc veiktajām darbībām un iesniegtajiem maksājuma dokumentiem.
Papildus, dižpasākumi rada multiplikatīvo efektu, jo dižpasākuma organizēšanā (gan tieši, gan netieši) tiek iesaistīti dažādu citu jomu uzņēmumi (piemēram, tūrisma un viesmīlības, transporta nozare, izklaides, kultūras un radošo industriju nozares u.c.).
Papildus, dižpasākumi rada multiplikatīvo efektu, jo dižpasākuma organizēšanā (gan tieši, gan netieši) tiek iesaistīti dažādu citu jomu uzņēmumi (piemēram, tūrisma un viesmīlības, transporta nozare, izklaides, kultūras un radošo industriju nozares u.c.).
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Dižpasākumu organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana Latvijā uzlabo konkurētspēju, veicinot ekonomisko izaugsmi, attīstot infrastruktūru un pakalpojumus, veicinot sporta, kultūras, tūrisma un radošo industriju attīstību, kā arī palielinot starptautisko atpazīstamību un sadarbību.
Īstenojot šādus projektus, Latvija veido pozitīvu valsts tēlu kā dinamiska, kultūras bagāta, viesmīlīga un droša valsts. Tie palielina Latvijas atpazīstamību globālā mērogā, piesaistot uzmanību no ārvalstu medijiem un auditorijām, kā arī reģionos veicina vietējo ekonomiku, veidojot darba vietas un veicinot vietējo uzņēmumu attīstību.
Tāpat veiksmīga projektu norise veicina ārvalstu investīciju pieplūdumu dažādās nozarēs, piemēram, tūrisma, viesmīlības, infrastruktūras un pakalpojumu sektoros. Dižpasākuma organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana prasa augstus kvalitātes standartus viesmīlības, transporta, drošības un citu pakalpojumu sniegšanā, kas ilgtermiņā paaugstina vietējo pakalpojumu kvalitāti.
Īstenojot šādus projektus, Latvija veido pozitīvu valsts tēlu kā dinamiska, kultūras bagāta, viesmīlīga un droša valsts. Tie palielina Latvijas atpazīstamību globālā mērogā, piesaistot uzmanību no ārvalstu medijiem un auditorijām, kā arī reģionos veicina vietējo ekonomiku, veidojot darba vietas un veicinot vietējo uzņēmumu attīstību.
Tāpat veiksmīga projektu norise veicina ārvalstu investīciju pieplūdumu dažādās nozarēs, piemēram, tūrisma, viesmīlības, infrastruktūras un pakalpojumu sektoros. Dižpasākuma organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana prasa augstus kvalitātes standartus viesmīlības, transporta, drošības un citu pakalpojumu sniegšanā, kas ilgtermiņā paaugstina vietējo pakalpojumu kvalitāti.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka projektā paredzētā līdzfinansējuma rezultātā palielināsies Latvijas uzņēmumu konkurētspēja un eksportspēja, kā arī tiks stimulēta vietējā uzņēmējdarbība, radot jaunas sadarbības iespējas starptautiskā un vietējā mērogā un veicinot inovācijas un uzņēmumu attīstību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka ārvalstu filmu projektu uzņemšana un dižpasākumu organizēšana Latvijā sniegtu iespēju dažāda izmēra uzņēmumiem piedāvāt savus pakalpojumus.
Mazie un vidējiem uzņēmumi dižpasākuma organizēšanai var piedāvāt pasākumu plānošanu, tehniku, loģistikas pakalpojumus, drošības pakalpojumus un citus ar pasākumiem saistītus pakalpojumus.
Ārvalstu filmu projektu uzņemšana un dižpasākumu organizēšana bieži vien piesaista starptautiskus uzņēmumus un organizācijas, kas rada iespējas maziem un vidējiem uzņēmumiem izveidot jaunus kontaktus un partnerības.
Mazie un vidējiem uzņēmumi dižpasākuma organizēšanai var piedāvāt pasākumu plānošanu, tehniku, loģistikas pakalpojumus, drošības pakalpojumus un citus ar pasākumiem saistītus pakalpojumus.
Ārvalstu filmu projektu uzņemšana un dižpasākumu organizēšana bieži vien piesaista starptautiskus uzņēmumus un organizācijas, kas rada iespējas maziem un vidējiem uzņēmumiem izveidot jaunus kontaktus un partnerības.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka ārvalstu filmu projektu uzņemšanas laikā un dižpasākumu organizēšanas laikā tiktu piedāvātas amata vietas vietējiem speciālistiem, radot gan tiešas (pasākuma organizēšana un vadība, piemēram, plānotāji, koordinatori, projektu vadītāji, administratīvie darbinieki, tehniskie speciālisti, drošības darbinieki, apkalpojošais personāls, pārdevēji un tirgotāji, loģistikas darbinieki u.c.), gan netiešas darba iespējas (ēdināšanas pakalpojumu sniegšana, izmitināšanas pakalpojumu sniegšana, tūrisma pakalpojumi ārvalstu viesiem (gidu pakalpojumi un ekskursijas, transporta pakalpojumi, muzejvietu apmeklējumi, u.c.).
Darbiniekiem, kas strādā lielos projektos, ir iespēja iegūt vērtīgu pieredzi, kas var veicināt viņu karjeras izaugsmi un profesionālo attīstību.
Veiksmīgi projekti rada ilgtermiņa nodarbinātības iespējas, jo, piemēram, veiksmīgi organizēti dižpasākumi stimulē turpmāku pasākumu rīkošanu un investīcijas reģionā.
Darbiniekiem, kas strādā lielos projektos, ir iespēja iegūt vērtīgu pieredzi, kas var veicināt viņu karjeras izaugsmi un profesionālo attīstību.
Veiksmīgi projekti rada ilgtermiņa nodarbinātības iespējas, jo, piemēram, veiksmīgi organizēti dižpasākumi stimulē turpmāku pasākumu rīkošanu un investīcijas reģionā.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
858 013
4 228 597
858 013
1 125 257
858 013
273 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
858 013
4 228 597
858 013
1 125 257
858 013
273 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 228 597
0
-1 125 257
0
-273 000
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 228 597
0
-1 125 257
0
-273 000
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-4 228 597
-1 125 257
-273 000
0
5.1. valsts pamatbudžets
-4 228 587
-1 125 257
-273 000
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
| Iegūtais punktu vērtējums | Projekta nosaukums | Projekta iesniedzējs | Latvijā plānotās attiecināmās izmaksas 2025.-2027.g. (euro) |
Pretendē uz līdzfinansējumu 2025.g. (euro) |
Pretendē uz līdzfinansējumu 2026.g. (euro) |
Pretendē uz līdzfinansējumu 2027.g. (euro) |
Kopā līdzfinansējums (euro) |
Plānotais PVN apmērs 2025.-2027.g plānotais (euro) |
|
| DIŽPASĀKUMI | |||||||||
| 55 | Eiropas čempionāts galda tenisā veterāniem | Latvijas Galda tenisa federācija | 1 173 500,00 | 9 000,00 | 18 000,00 | 273 000 | 300 000,00 | 1 813 896,00 (2027.gadā) |
|
| 50 | UEFA Eiropas čempionāts telpu futbolā (vīriešiem) 2026. gadā | Latvijas Futbola federācija | 1 303 029,46 | 117 272,65 | 273 636,19 | 0 | 390 908,84 | 544 438,59 (2026.gadā) | |
| ĀRVALSTU FILMAS | |||||||||
| 46 | YOUNG STALIN (JAUNAIS STAĻINS) | SIA "Nafta Films" | 3 198 618,00 | 959 585,40 | 0 | 0 | 959 585,40 | 577 586,46 (2025. gadā) | |
| 45 | SERAFIMA (SERAFIMA) | SIA "Nafta Films" | 1 373 172,87 | 255 000,00 | 156 951,86 | 0 | 411 951,86 | 248 784,97 (150 000,00 2025.g., 98 784,97 2026.g) |
|
| 45 | Nezināmā sieviete (Efterkrig) |
SIA "Nafta Films" | 2 230 682,45 | 666 204,74 | 3000,00 | 0 | 669 204,74 | 402 237,50 (401 817,50 2025.g., 420,00 2026.g.) |
|
| 37 | Tūkstoš jūdžu skatiens (Thousand Yard Stare) | SIA "Mistrus Media" | 1 023 995,48 | 307 198,65 | 0 | 0 | 307 198,65 | 163 259,28 (2025.g) | |
| 36 | Svingeri 2 Igaunija (Swingers 2) | SIA "Cinevilla Films" | 250 000,00 | 75 000,000 | 0 | 0 | 75 000,00 | 39 960,00 (2025.g.) |
|
| 35 | Apkopēja (Die Putzfrau) | SIA "Cinevilla Films" | 1 700 000,00 | 255 000,00 | 255 000,00 | 0 | 510 000,00 | 309 872,00 (154 936 2025.g, 154 936 2026.g.) |
|
| 35 | Čaula (Husk) |
SIA "FILM ANGELS STUDIO" | 3 527 087,00 | 748 067,10 | 310 059,00 | 0 | 1 058 126,10 | 565 855,00 (400 219,00 2025.g., 165 636,00 2026.g.) |
|
| 25 | PĒC (AFTER) | SIA "Forma Pro Films" | 1 303 998,00 | 391 199,40 | 0 | 0 | 391 199,40 | 227 621,58 (2025.g.) | |
| 25 | Mežonīgie, mežonīgie austrumi (Wild, Wild East) |
SIA "White Picture" | 1 234 094,40 | 261 619,00 | 108 609,00 | 0 | 370 228,32 | 196 034,51 (148 251,00 2025.g., 7 783,51 2026.g.) |
|
| 25 | Ar seju dubļos (Dirt in your face) |
SIA "FILM ANGELS STUDIO" | 611 500,00 | 183 450,00 | 0 | 0 | 183 450,00 | 95 916,00 (2025.g) |
|
| KOPĀ: | 5 626 853,31 | 5 358 663,61 | |||||||
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas valsts budžeta programmā 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” 2025. gadā un turpmāk ik gadu ir paredzēts finansējums 858 013 EUR apmērā, lai Aģentūra nodrošinātu ārvalstu filmu līdzfinansējuma programmas nodrošināšanu un segtu tiešās izmaksas, kas saistītas ar nozares ekspertu piesaisti programmas īstenošanai.
Rīkojuma projekts, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, paredz atbalstīt apropriācijas palielināšanu Ekonomikas ministrijai resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un sniegt atļauju Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR (kopējās attiecināmās izmaksas Latvijā ir 18 929 677,66 EUR). Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, 2025. gadā 2 359 566,82 EUR, 2026. gadā 1 185 200,79 EUR, 2027. gadā 1 813 896,00 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma.
Rīkojuma projekts, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. pantu un 61. pantu, paredz atbalstīt apropriācijas palielināšanu Ekonomikas ministrijai resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta programmā 28.00.00 "Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana" 2025.gadā 4 228 597 euro apmērā, 2026.gadam 1 125 257 euro un 2027.gadam 273 000 euro apmērā un sniegt atļauju Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības minētajā apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā un dižpasākumu organizēšanai.
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR (kopējās attiecināmās izmaksas Latvijā ir 18 929 677,66 EUR). Kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, 2025. gadā 2 359 566,82 EUR, 2026. gadā 1 185 200,79 EUR, 2027. gadā 1 813 896,00 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek organizēta, jo projekts neskar būtiskas sabiedrības intereses, bet gan ir attiecināms uz konkrētu mērķa grupu - Latvijas un ārvalstu filmu producentiem, pasākumu organizatoriem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kultūra kā Latvijas ekonomiku un sociālo izaugsmi veicinošs sektors, veidojot radošu un ilgtspējīgu Latvijas sabiedrību ir viena no Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021. – 2027. gadam prioritātēm (prioritāte "Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei") un šīs prioritātes ietvaros definēts rīcības virziens "Kultūras un sporta devums ilgtspējīgai sabiedrībai", kas paredz, ka kultūras produkti veicina teritorijas attīstību, radot darba vietas un ekonomisko vērtību un uzlabojot dzīves kvalitāti. Viens no vietējās ekonomikas dzinējspēkiem ir pozitīvs vietas vai reģiona tēls, kas veidots, identificējot un novērtējot kultūras resursus.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
