Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-780: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumos Nr. 13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumos Nr. 13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 13).
Noteikumu projekts (MK noteikumu Nr. 13 grozījumi) tiek izdots saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
a) noteikt nosacījumus anotācijas 1.3.punktā norādītajiem projektiem, kas netiks pilnībā pabeigti līdz 2023. gada beigām, lai izmantojot publisko finansējumu, kas ir pieejams līdz 2023.gada beigām, projektus varētu pabeigt par saviem līdzekļiem līdz 2024. gada 31. oktobrim;
b) precizēt normas attiecībā uz MK noteikumu Nr. 13 1. pielikuma 1.4. apakšpunktu, nosakot, ka uz 1. pielikuma 1.4. apakšpunktu tiek attiecināti kultūras mērķa infrastruktūras nosacījumi (MK noteikumu Nr. 13 IX sadaļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir identificējusi četrus projektus (projekti Nr. 4.2.1.2/18/I/019, Nr. 4.2.1.2/18/I/050, Nr. 4.2.1.2/20/I/004, Nr. 4.2.1.2/18/I/054), kuru sekmīgai pabeigšanai ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 13.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir identificējusi  trīs zemāk uzskaitītos projektus, kas nevar tikt pilnībā pabeigti līdz 2023. gada beigām. Tādējādi ir nepieciešams MK noteikumos Nr. 13 iestrādāt regulējumu, lai izmantojot publisko finansējumu, kas ir pieejams līdz 2023. gada beigām, šos projektus varētu pabeigt par saviem līdzekļiem līdz 2024. gada 31. oktobrim.

Projekts Nr. 4.2.1.2/18/I/019 "Energoefektivitātes paaugstināšana Valmieras drāmas teātrī Lāčplēša ielā 4, Valmierā", projekta īstenotājs Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi".
Projekta ietvaros paredzētais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums tiks apgūts līdz 2023. gada 31. decembrim. Uz 2024. gadu pārceļas tikai projekta neattiecināmās izmaksas. Garantijas ieturējums būvdarbiem tiks apmaksāts no neattiecināmajiem izdevumiem pēc būvdarbu pabeigšanas.

Projekts Nr. 4.2.1.2/18/I/050 "Energoefektivitātes paaugstināšana ēkā Lāčplēša ielā 25, Rīgā", projekta īstenotājs Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi".
Projekta ietvaros paredzētais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums tiks apgūts līdz 2023. gada 31. decembrim. Uz 2024. gadu pārceļas tikai būves nodošana ekspluatācijā būvvaldē.

Projekts Nr. 4.2.1.2/20/I/004 "Energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošana Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma Tehnoloģiju centra ēkā  Kalpaka ielā 1, Kuldīgā", projekta īstenotājs Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums.
Projekts tiek finansēts no vairākiem finanšu avotiem, tostarp 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Profesionālās izglītības infrastruktūra" un 4.2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Valsts ēku energoefektivitāte". Būvdarbu termiņš pagarināts līdz 2023. gada 10. decembrim. Valsts zemes dienests informē, ka lielā būvobjektu daudzuma dēļ, uzmērīšanas lietas sagatavošana pēc uzmērījumu veikšanas varētu tikt saņemta tikai 2024.gada janvāra beigās un līdz ar to arī tiktu kavēta objekta nodošana ekspluatācijā. Viss 4.2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Valsts ēku energoefektivitāte" finansējums tiks izmaksāts līdz 2023. gada beigām.

Noteikumu projektā ir paredzēts papildināt MK noteikumus Nr. 13 ar jaunu 79. punktu, kurā noteikts, ka finansējuma saņēmējs, kas nav tiešās valsts pārvaldes iestāde vai tās padotības iestāde, šo noteikumu 76. punktā minētajos gadījumos nepabeidz par saviem līdzekļiem visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus plānotos iznākuma rādītājus līdz 2024. gada 31. oktobrim, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto publisko finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem. Attiecīgi šajā 79. punktā noteiktā kārtība netiek piemērota uz finansējuma saņēmēju, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestāde vai tās padotības iestāde, jo nav lietderīgi šīm budžeta iestādēm veikt atmaksu no valsts budžeta līdzekļiem citai valsts budžeta iestādei - sadarbības iestādei. Vienlaikus skaidrojam, ka finansējuma saņēmēji, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestāde vai tās padotības iestāde, gadījumos, kad citam finansējuma saņēmējam būtu jāveic atmaksa, sniedz paskaidrojumus Ministru kabinetam un attiecīgi Ministru kabinets lemj par piemērojamo rīcību attiecībā uz finansējuma saņēmējiem, kas nav efektīvi ieviesuši projektus - katru pusgadu Finanšu ministrija iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm", kura viena no sadaļām ir neefektīvi ieviestiem projektiem un šim pusgada ziņojumam ir pievienots Ministru kabineta sēdes protokollēmums, kas satur Ministru kabineta lēmumus par šiem neefektīvi ieviestajiem projektiem.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek paredzēts regulējums augstāk minētajiem projektiem, kas nevar tikt pilnībā pabeigti līdz 2023. gada beigām, lai izmantojot publisko finansējumu, kas ir pieejams līdz 2023. gada beigām, šos projektus varētu pabeigt par saviem līdzekļiem līdz 2024. gada 31. oktobrim. Projektu izdevumiem, kas radīsies pēc 2023.gada 31.decembra, netiks pieprasīti papildu valsts budžeta līdzekļi.
Tādējādi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra veiks grozījumus līgumā vai vienošanās ar konkrēto finansējuma saņēmēju par projekta atzīšanu par nefunkcionējošu. Šādi grozījumi netiek uzskatīti par būtiskiem, jo neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, jo projektu mērķi tiek sasniegti, bet vēlākā termiņā - pagarinot plānoto iznākuma rādītāju sasniegšanu līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Skaidrojam, ka noteikumu projektā tiek paredzētas normas speciālajam gadījumam (projektu pabeigšana pēc plānošanas perioda beigām 2023. gada 31. decembrī), kurš nav reglamentēts vispārējā kārtā Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" "VIII nodaļā "Līguma vai vienošanās grozījumu izdarīšana", kas paredz rīcību līgumu grozījumu veikšanai, ja projekts tiek pabeigts vispārējā kārtībā plānošanas perioda ietvaros līdz 2023.gada 31. decembrim.

Papildus skaidrojam, ka noteikumu projektā ietvertais regulējums ir labvēlīgs visiem projektu īstenotājiem MK noteikumu Nr. 13 ietvaros. Jo nepieciešamības gadījumā ļauj projektus pabeigt 2024.gadā arī tiem projektu īstenotājiem MK noteikumu Nr. 13 ietvaros, kuri nav uzskaitīti augstāk, bet kuru projektos neparezētas problēmas vēl var parādīties līdz 2023. gada beigām. Noteikumu projekta normas ir universālas un attiecās uz visiem projektu īstenotājiem MK noteikumu Nr. 13 ietvaros vienādā mērā. 
Problēmas apraksts
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir saņēmusi Latvijas Teātra darbinieku savienības iesniegto noslēguma maksājuma pieprasījumu projektā Nr. 4.2.1.2/18/I/054 „Energoefektivitātes uzlabošana Talsu ielā 1, Rīga”. Izskatot noslēguma maksājuma pieprasījumu, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, tajā skaitā atbilstoši MK noteikumu Nr. 13 48. punktam veica pārbaudi par veikto investīciju atbilstību 47.3. un 47.4. apakšpunktu nosacījumiem un 47.2. apakšpunktā minētajam apmēram. Latvijas Teātra darbinieku savienība ir izvēlējusies papildinošās saimnieciskās darbības aprēķinu noteikt platības izteiksmē. Līdz ar to, saskaņā ar spēkā esošajiem nosacījumiem, atbalsts MK noteikumu Nr. 13 1. pielikuma 1.4. apakšpunktā minētajai Latvijas Teātra darbinieku savienībai ir sniegts saskaņā ar MK noteikumu Nr. 13 V sadaļu (sabiedriskā labuma organizācija).

Pārbaudē konstatēts, ka projektā Nr. 4.2.1.2/18/I/054 atjaunotajā infrastruktūrā ir divi nomnieki - Latvijas Kultūras akadēmijas Eduarda Smiļģa Teātra muzejs un neatkarīgais teātris “Dirty Deal Teatro”.
Tādējādi tiek secināts, ka projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 īstenošanai ir izvēlēta neatbilstoša ieviešanas forma, kas neatbilst šobrī spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 13 un tāpēc nav iespējams apstiprināt projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 iesniegto noslēguma maksājuma pieprasījumu un pabeigt projekta īstenošanu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts sniegs iespēju uzraudzīt projektu Nr. 4.2.1.2/18/I/054 atbilstoši kultūras mērķa infrastruktūras nosacījumiem (MK noteikumu Nr. 13  IX sadaļai), līdzīgi kā  tas tiek darīts arī MK noteikumu Nr. 13 1. pielikuma 1.3. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam. 
Attiecīgi nomniekus piesaistot kā sadarbības partnerus, jo visa ēka tiek izmantota kultūras mērķiem.
Vienlaikus skaidrojam, ka projektā Nr. 4.2.1.2/18/I/054 piesaistot nomniekus kā sadarbības partnerus, uz tiem ir attiecināmi MK noteikumu Nr. 13 14.1. apakšpunktā ietvertie nosacījumi, bet paši sadarbības līgumi ir jānoslēdz un jāiesniedz sadarbības iestādē ne vēlāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Savukārt nav attiecināms MK noteikumu Nr. 13 14.2. apakšpunkts un tam pakārtotie apakšpunkti, jo sadarbības partneri tiek piesaistīti pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas.
Par šādām izmaiņām ir informēts un ir piekritis projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 īstenotājs, jo tādējādi varēs apstiprināt projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 iesniegto noslēguma maksājuma pieprasījumu un pabeigt projekta īstenošanu.
Pie kam šie grozījumi ir labvēlīgāki ne tikai projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 īstenotājam, jo uz to tiek attiecinātas MK noteikumu Nr. 13  IX sadaļas normas, bet arī citiem finansējuma saņēmējiem saskaņā ar MK noteikumu Nr. 13  IX sadaļu, jo precizējot MK noteikumu Nr. 13 74. punktu tiek efektīvāk ieviestas komercdarbības atbalsta kontroles normas. 

Ņemot vērā, ka specifiskā atbalsta mērķa atlases kārta tika nodrošināta ierobežota atlases formātā*, precizējot nosacījumus attiecībā uz projekta Nr. 4.2.1.2/18/I/054 iesniedzēju, nav secināma ietekme uz kopējiem atlases rezultātiem, vienlīdzības principu un tiesiskās paļāvības principu, jo:
a) starp projektiem, kas tiek atbalstīti MK noteikumu Nr. 13 ietvaros, nav konkurences uz finansējumu - katram atlases kārtā atbildīgās iestādes priekšatlasītajam projektam MK noteikumu Nr. 13 ietvaros ir individuāli jānodrošina pilnīga atbilstība investīciju nosacījumiem, lai nodrošinātu pieejamību finansējumam;
b) MK noteikumu Nr. 13 atlases kārtā plānoti sabiedriski nozīmīgi projekti, to īstenošana ir stratēģiski nepieciešama, līdz ar to pēc būtības piemērojamie nosacījumi ir individualizēti, līdz ar to saturiski vērtējamo jautājumu precizēšana retroaktīvi nav traktējama kā nevienlīdzīga pieeja.

*Saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. —2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 21. panta 1. punkta 2. apakšpunktā noteikto, ierobežota atlase ir atlases formāts, kuras ietvaros iepriekš ir zināms noteikts projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina iesniegt projektu iesniegumus. Šajā gadījumā apstiprina un finansē visus projektu iesniegumus, kuri atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, ja uz projekta iesniedzēju neattiecas neviens no šā likuma 24. pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts ļaus pabeigt (pagarinās) uzsākto projektu īstenošanu līdz 2024. gada oktobrim. Alternatīva ir neveikt grozījumus MK noteikumos Nr. 13, bet tādā gadījumā projekti, kurus nepagūs pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim var zaudēt ES līdzfinansējumu. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekts ļaus pabeigt (pagarinās) MK noteikumu Nr. 13 ietvaros uzsākto projektu īstenošanu līdz 2024. gada oktobrim. Tādējādi grozījumi MK noteikumos Nr. 13 ir labvēlīgāki uzsākto projektu īstenotājiem un netiks radītas negatīvas sekas 2023. gada beigās nepabeigtajiem projektiem. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ļaus pabeigt (pagarinās) MK noteikumu Nr. 13 ietvaros uzsākto projektu īstenošanu līdz 2024. gada oktobrim. Tādējādi grozījumi MK noteikumos Nr. 13 ir labvēlīgāki uzsākto projektu īstenotājiem un netiks radītas negatīvas sekas 2023. gada beigās nepabeigtajiem projektiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Skaidrojam, ka noteikumu projekts (un pavadošais MK protokollēmums)  ir izstrādāts ņemot vērā Komisijas paziņojuma "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" (2022/C 474/01) 7. sadaļu "Nefunkcionējošās darbības". Specifiski ir ņemts vērā, ka šī Komisijas paziņojuma 7. sadaļa dod tiesības dalībvalstij (Latvijai) atzīt projektus par nefunkcionējošiem, tas ir par tādiem, kas nav pabeigti līdz plānošanas perioda beigām 2023. gada 31. decembrī, bet ir pilnībā pabeigti vēlākā datumā. Tādējādi atļaujot dalībvalstij (Latvijai) saņemt atmaksu no Eiropas Komisijas par Latvijas valsts budžeta līdzekļiem, kas jau ir izlietoti šādu projektu īstenošanai un attiecīgi novēršot nelabvēlīgo ietekmi uz Latvijas valsts budžetu. 
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi