Anotācija

25-TA-1118: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Grāmatvedības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 13.decembra Direktīva (ES) 2023/2864, ar ko attiecībā uz Eiropas vienotā piekļuves punkta izveidi un darbību groza konkrētas direktīvas (turpmāk – direktīva 2023/2864/ES).
1. Likumprojektā “Grozījumi Grāmatvedības likumā” (turpmāk - likumprojekts) iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2023/2864/ES, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 26.jūnija direktīvu 2013/34/ES par noteiktu veidu uzņēmumu gada finanšu pārskatiem, konsolidētajiem finanšu pārskatiem un saistītiem ziņojumiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/43 EK un atceļ Padomes Direktīvas 78/660/EEK un 83/349/EEK (turpmāk – direktīva 2013/34/ES),  iekļaujot tajā 33.a pantu “Informācijas pieejamība Eiropas vienotajā piekļuves punktā”.
2. Direktīvas 2013/34/ES 33.a panta noteiktās prasības par informācijas nodošanu Eiropas vienotajam piekļuves punktam (European single access point) (turpmāk – ESAP), kas tiks izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2023/2859 (2023. gada 13. decembris), ar ko izveido Eiropas vienoto piekļuves punktu, kurš nodrošina centralizētu piekļuvi publiski pieejamai informācijai saistībā ar finanšu pakalpojumiem, kapitāla tirgiem un ilgtspēju (turpmāk – regula 2023/2859), attiecas tikai uz Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma un likuma “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” subjektiem.
3. ESAP tiks nodoti šo uzņēmumu gada pārskati un dokumenti, kas iesniedzami kopā ar gada pārskatiem (vadības ziņojumi, konsolidētie vadības ziņojumi, kā arī gada finanšu pārskati, konsolidētie finanšu pārskati, revīzijas ziņojumi, ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma apliecinājumi, ilgtspējas ziņojumi kopā ar apliecinājuma ziņojumiem attiecībā uz trešo valstu uzņēmumiem, paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm).
4. Latvijā tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2013/34/ES, ir iekļautas Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā (turpmāk - GPKGPL), kas nosaka gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtību. Tomēr GPKGPL neattiecas uz kredītiestādēm, krājaizdevu sabiedrībām, apdrošināšanas sabiedrībām, pārapdrošināšanas sabiedrībām, privātajiem pensiju fondiem, ieguldījumu brokeru sabiedrībām, ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām un alternatīvo ieguldījumu fondiem, kuri dibināti kā komercsabiedrības. Minēto sabiedrību darbību un gada pārskatu, kā arī konsolidēto gada pārskatu sagatavošanu regulē attiecīgo nozari reglamentējošie likumi un uz to pamata izdotie normatīvie akti, tai skaitā Latvijas Bankas normatīvie noteikumi, kuros iekļauts arī direktīvā 2013/34/ES paredzētais regulējums, kas attiecas uz minēto sabiedrību gada pārskatiem un konsolidētajiem gada pārskatiem.
5. Ņemot vērā minēto, grozījumi attiecībā uz dokumentu nodošanu ESAP tiek veikti Grāmatvedības likumā, kas ir saistošs ne tikai GPKGPL subjektiem, bet arī uzņēmumiem, kuru gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu sagatavošanu regulē finanšu tirgus dalībnieku reglamentējošie likumi un uz to pamata izdotie normatīvie akti, tai skaitā Latvijas Bankas normatīvie noteikumi.  
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai papildinātu Grāmatvedības likuma subjektus ar:
- Latvijas Banku, kas ir atvasināta publiska persona;
- dzīvokļu īpašnieku kopību, kas veic saimniecisko darbību (saskaņā ar Dzīvokļu īpašuma likumu).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. Nodrošināt, lai Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma subjektu un likuma “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” subjektu Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk - VID) iesniegtie un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram (turpmāk - Uzņēmumu reģistrs) publiskošanai nodotie dokumenti tiek nodoti ESAP.
2. Precizēt Grāmatvedības likuma subjektus.
Spēkā stāšanās termiņš
10.01.2026.
Pamatojums
Direktīvas 2023/2864/ES 17. pantā “Transponēšana” noteikts, ka dalībvalstis līdz 2026.gada 10.janvārim pieņem un publicē normatīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Gada pārskatu un ar tiem saistīto dokumentu iesniegšanas kārtība
Šobrīd Grāmatvedības likums šā likuma subjektiem nosaka pienākumu par katru pārskata gadu sagatavot gada pārskatu, kura struktūra, apjoms un saturs, kā arī sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtība noteikta GPKGPL, finanšu tirgus dalībnieku darbību reglamentējošajos likumos un uz to pamata izdotos normatīvajos aktos, Likumā par budžetu un finanšu vadību, neatkarīgās vai autonomās valsts iestādes darbību reglamentējošajos likumos.
Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktos budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu iesniedz Valsts kasē šajā likumā noteiktajā termiņā un Ministru kabineta noteiktajā apjomā.
GPKGPL subjekti likumā noteiktajos termiņos gada pārskatus (sastāv no finanšu pārskata un vadības ziņojuma, kurā iekļauts ilgtspējas ziņojums) un konsolidēto gada pārskatu atvasinājumus elektroniskā formā iesniedz VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS), tiem pievienojot arī revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi. VID šos dokumentus ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski, tiešsaistes datu pārraides režīmā nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību.
Kredītiestāžu likuma subjekti gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (tostarp ilgtspējas ziņojumus, ja tādi tiek sagatavoti),  tiem pievienojot revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, iesniedz gan Latvijas Bankai, gan VID EDS. VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību (Kredītiestāžu likuma 89.1 un 89.2 pants).
Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma subjekti gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (tostarp ilgtspējas ziņojumus, ja tādi tiek sagatavoti), tiem pievienojot revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, iesniedz VID EDS. VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību (Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 87.pants).
Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma subjekti gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (tostarp ilgtspējas ziņojumus, ja tādi tiek sagatavoti), tiem pievienojot revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, iesniedz VID EDS. VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību (Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 42.pants).
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma subjekti gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (tostarp ilgtspējas ziņojumus, ja tādi tiek sagatavoti), tiem pievienojot revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, iesniedz VID EDS. VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību (Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 75.2pants).
Privāto pensiju fonda likums paredz, ka pensiju fondi gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (tostarp ilgtspējas ziņojumus, ja tādi tiek sagatavoti), tiem pievienojot revidenta ziņojuma elektronisku kopiju un revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, iesniedz VID EDS. VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību (Privāto pensiju fonda likuma 36.pants).
Atzīmējam, ka saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma 64.pantu emitents vai persona, kas lūgusi pārvedamu vērtspapīru iekļaušanu regulētajā tirgū, regulēto informāciju dara zināmu atklātībai, izmantojot plašsaziņas līdzekļus vai citus informācijas izplatīšanas kanālus (turpmāk šajā pantā — plašsaziņas līdzekļi), ievērojot šā panta noteikumus un tādā veidā, kas nodrošina informācijas izplatīšanu pēc iespējas plašākai sabiedrībai un pēc iespējas vienlaikus savā izcelsmes dalībvalstī un citās dalībvalstīs, un tajā pašā laikā nosūta regulēto informāciju savas izcelsmes dalībvalsts oficiālajai glabāšanas sistēmai šajā pantā noteiktajā kārtībā. Oficiālās glabāšanas sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtību, tajā skaitā oficiālās glabāšanas sistēmas drošības prasības un prasības regulētās informācijas izplatīšanai, kā arī kārtību, kādā informācija nosūtāma oficiālajai glabāšanas sistēmai, nosaka Latvijas Banka.
Likuma “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” mērķis ir nodrošināt, lai būtu pieejama informācija par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu Latvijas Republikā reģistrētu lielu vai sabiedriski nozīmīgu komercsabiedrību un koncernu (grupu) maksājumiem pārvaldes iestādēm. Likums paredz, ka paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm un konsolidēto paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām vienlaikus ar gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu elektroniski iesniedz VID, kurš to ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs nodrošina, lai saņemtie paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm un konsolidētie paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm būtu publiski pieejami.
Saskaņā ar VID sniegto informāciju paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm vai konsolidētie paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm par 2022. un 2023. pārskata gadu nav sniegti.
Tātad atbilstoši pašreiz spēkā esošajam normatīvo aktu regulējumam uzņēmumu gada pārskati un konsolidētie gada pārskati, izņemot Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktie gada pārskati un konsolidētie gada pārskati, (tostarp ilgtspējas ziņojumi, ja tādi tiek sagatavoti), revidentu ziņojumi, revidenta apliecinājuma ziņojumi par ilgtspējas ziņojuma pārbaudi, paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm vai konsolidētie paziņojumi par maksājumiem pārvaldes iestādēm iesniedzami VID EDS. Savukārt VID iesniegtos dokumentus nodod Uzņēmumu reģistram, kas nodrošina to publisku pieejamību. Datu nodošana no VID Uzņēmumu reģistram ir veidojusies vēsturiski, lai izpildītu Eiropas Savienības prasības par augstvērtīgo datu kopu publicēšanu.

2. ESAP
Regulas 2023/2859 1.pants paredz, ka līdz 2027.gada 10.jūlijam Eiropas uzraudzības iestāde (Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestāde), kas izveidota ar Eiropas Parlamenta  un Padomes Regulu (ES) Nr.1095/2010, ar ko izveido Eiropas Uzraudzības iestādi (Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi) groza Lēmumu Nr.716/2009/EK un atceļ Komisijas Lēmumu 2009/77/EK (turpmāk – EVTI), izveido un pārvalda ESAP, kas nodrošina centralizētu piekļuvi informācijai, ko publisko saskaņā ar regulas 2023/2859 pielikumā uzskaitītajiem Savienības leģislatīvajiem aktiem, tostarp direktīvā  2013/34/ES noteikto informāciju.
Direktīvas 2023/2864/ES preambulas 1.apsvērumā noteikts, ka viegla un strukturēta piekļuve datiem, izmantojot  centralizētu platformu – ESAP, ir svarīga, lai lēmumu pieņēmēji ekonomikā un sabiedrībā varētu pieņemt pamatotus lēmumus, kas kalpo tirgus efektīvai darbībai. Šāda piekļuve ir vajadzīga, lai piedāvātu arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) vairāk izaugsmes iespēju, nodrošinātu lielāku atpazīstamību un vairāk iespēju nodarboties ar inovācijām, jo ESAP nākotnē nodrošinās piekļuvi arī tādai informācijai, ko jebkura vienība, kuras darbību reglamentē kādas dalībvalsts tiesību akti, izvēlēsies brīvprātīgi darīt pieejamu ESAP. Kopīgu Eiropas datu telpu izvēršana ārkārtīgi svarīgās nozarēs, tostarp finanšu nozarē, palīdz sasniegt mērķi – nodrošināt, lai attiecīgajās nozarēs būtu viegli pieejami ticami informācijas avoti. Paredzams, ka turpmākajos gados pašā finanšu nozarē notiks digitālā pārveide, un Savienībai šāda pārveide būtu jāatbalsta, jo īpaši popularizējot uz datiem balstītu finansējumu. Turklāt, ja ilgtspējīgs finansējums kļūst par finanšu sistēmas centrālo elementu, tas ir viens no galvenajiem instrumentiem, ar ko panākt Savienības ekonomikas zaļo pārkārtošanos. Lai šāda zaļā pārkārtošanās būtu sekmīga, ir būtiski nodrošināt, ka investoriem ir viegli pieejama ar uzņēmumu ilgtspēju un sociālo pārvaldību saistītā informācija.
ESAP funkcijas noteiktas regulas 2023/2859 7.pantā.

3. Informācijas vākšanas struktūras
Ar direktīvu 2023/2864/ES noteiktais grozījums direktīvā 2013/34/ES (33.a pants) paredz, ka dalībvalstis līdz 2028.gada 9.janvārim izraugās vismaz vienu informācijas vākšanas struktūru, kā to nosaka regulas 2023/2859 2.panta 2)punkts, un par to paziņo EVTI. Informācijas vākšanas struktūra ir valsts struktūra, birojs vai aģentūra, kas izraudzīta dalībvalstī, kurai dalībvalsts līmenī tiks nodota ESAP nosūtāmā informācija.
Direktīvas 2023/2864/ES preambulas 6.daļā skaidrots, ka ESAP darbības īstenošanai būtu jāizraugās informācijas vākšanas struktūras, kas no vienībām vāktu finanšu pakalpojumiem, kapitāla tirgiem un ilgtspējai nozīmīgu informāciju. Ja informācijas vākšanas struktūra saskaņā ar Savienības tiesību aktiem vēl nav izveidota, būtu jāļauj dalībvalstīm savā jurisdikcijā informācijas vākšanu organizēt elastīgi, tām būtu jāizraugās vismaz viena informācijas vākšanas struktūra, kā definēts Regulā (ES) 2023/2859, lai vāktu un uzglabātu informāciju, un par to attiecīgi jāpaziņo EVTI. Lai rentabli nodrošinātu informācijas pieejamību ESAP, informācijas vākšana, nosūtīšana un uzglabāšana būtu jāveic, pamatojoties (ciktāl tas iespējams) uz valsts līmenī jau iedibinātām vākšanas, nosūtīšanas un uzglabāšanas procedūrām un infrastruktūru, kā arī uz attiecīgajām procedūrām un infrastruktūru, kas ieviestas informācijas vākšanas struktūru informācijas nosūtīšanai EVTI.
Detalizēti informācijas vākšanas struktūru uzdevumi noteikti regulas 2023/2859 5.pantā.

Saistībā ar Grāmatvedības likumā noteiktu subjektu paplašināšanu:

1. Šobrīd Grāmatvedības likuma 3. panta pirmajā daļā ir noteikti visi likuma subjekti un tie ir:
- Latvijas Republikā reģistrētas komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, ārvalstu komersantu filiāles un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgās pārstāvniecības, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un to apvienības, politiskās organizācijas (partijas) un to apvienības, reliģiskās organizācijas un to iestādes;
- Latvijas Republikā reģistrētās Eiropas ekonomisko interešu grupas, Eiropas kooperatīvās sabiedrības, Eiropas komercsabiedrības, Eiropas politiskās partijas un Eiropas politiskie fondi;
- budžeta iestādes;
- individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, un to apvienības.
Ar terminu “budžeta iestāde” saprot visas budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību:
Budžeta iestāde — valsts vai pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī pašvaldības aģentūra.
Budžeta finansētas institūcijas — budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, visi pilnīgi vai daļēji tieši no valsts budžeta finansēti komersanti, biedrības vai nodibinājumi.
Budžeta nefinansētas iestādes — Ministru kabineta locekļa padotībā esošas tiešās valsts pārvaldes iestādes, kuras pilda noteiktas valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevumus un kuru darbība pilnībā, izņemot šajā likumā paredzēto gadījumu, tiek finansēta no to ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem, dāvinājumiem, ziedojumiem un ārvalstu finanšu palīdzības.
Saskaņā ar Latvijas Bankas likuma 3.panta pirmo daļu Latvijas Banka ir atvasināta publiska persona. Tā ir neatkarīga savu lēmumu pieņemšanā un to īstenošanā, kā arī nav institucionālā un funkcionālā padotībā valsts un pašvaldību institūcijām. Latvijas Banka nav budžeta iestāde Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē, līdz ar to, lai arī Latvijas Banka būtu Grāmatvedības likuma subjekts, ir nepieciešams precizēt Grāmatvedības likuma subjektus, kas minēti 3. panta pirmās daļas 3. punktā, līdzīgi kā tas bija noteikts līdz grozījumu Grāmatvedības likumā pieņemšanai (01.01.2025.).

2. Saskaņā ar Dzīvokļu īpašuma likuma 15. panta pirmo daļu dzīvokļu īpašnieku kopība ir tiesību subjekts.  Minētā likuma 15.3 panta pirmā, otrā un ceturtā daļa nosaka, ka dzīvokļu īpašnieku kopībai tās kompetences ietvaros ir tiesības veikt saimniecisko darbību (piemēram, iznomāt kopīpašumā esošo daļu), ievērojot šajā likumā un citos, tostarp grāmatvedības jomu un nodokļu jomu regulējošos, normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un īstenojot tajos noteiktās tiesības. Pirms saimnieciskās darbības uzsākšanas dzīvokļu īpašnieku kopībai ir pienākums reģistrēties VID kā nodokļu maksātājam. Dzīvokļu īpašnieku kopību kā nodokļu maksātāju reģistrē pārvaldnieks. Ja dzīvokļu īpašnieku kopību nepārstāv pārvaldnieks, tai ir pienākums iecelt pilnvaroto personu, kura reģistrēs dzīvokļu īpašnieku kopību VID kā nodokļu maksātāju. Ja dzīvokļu īpašnieku kopība veic saimniecisko darbību vai nodarbina fizisko personu, kas nav reģistrēta kā saimnieciskās darbības veicējs, tai ir pienākums kārtot grāmatvedību normatīvajos aktos par grāmatvedību noteiktajā kārtībā, ciktāl Dzīvokļu īpašuma likums nenosaka citādi. Šādā gadījumā tai ir pienākums sagatavot, pārbaudīt un iesniegt gada pārskatu kārtībā, kāda noteikta biedrībām, kas veic dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības kopumā vai atsevišķas pārvaldīšanas darbības.
Tātad dzīvokļu īpašnieku kopībai, kas veic saimniecisko darbību, no Dzīvokļu īpašuma likuma izriet pienākums kārtot grāmatvedību un sagatavot gada pārskatus. Savukārt Grāmatvedības likumā nav šādu likuma subjektu kā dzīvokļu īpašnieku kopība, kas veic saimniecisko darbību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka vienīgais grāmatvedību reglamentējošais normatīvais akts, kurš attiecas uz visiem uzņēmumiem, uz kuriem attiecas direktīvas 2013/34/ES 33.a panta noteiktās prasības par informācijas nodošanu ESAP, ir Grāmatvedības likums, tad, lai pārņemtu direktīvas 2023/2864/ES prasības, ir jāveic grozījumi Grāmatvedības likumā.  
  
Risinājuma apraksts
Lai pārņemtu direktīvas 2023/2864/ES prasības par direktīvas 2013/34/ES papildināšanu ar 33.a pantu “Informācijas pieejamība Eiropas vienotajā piekļuves punktā”, Grāmatvedības likums papildināts ar 18.1 pantu “Informācijas nodošana Eiropas vienotajam piekļuves punktam”.
Problēmas apraksts
Direktīvas 2013/34/ES 33.a panta 1.punktā noteikts, ka no 2028. gada 10. janvāra dalībvalstis nodrošina, ka, publiskojot vadības ziņojumu, konsolidēto vadības ziņojumu, tostarp abiem ziņojumiem informāciju, kas prasīta Regulas (ES) 2020/852 8. pantā, kā arī gada finanšu pārskatus, konsolidētos finanšu pārskatus, revīzijas ziņojumu, ticamības apliecinājuma ziņojumu, ilgtspējas ziņojumus attiecībā uz trešo valstu uzņēmumiem un saistīto ticamības apliecinājuma atzinumu, šīs direktīvas 40.a panta 2. punkta ceturtajā daļā minēto paziņojumu, ziņojumu par maksājumiem pārvaldes struktūrām un konsolidēto ziņojumu par maksājumiem pārvaldes struktūrām, kas minēts šīs direktīvas 30., 40.d un 45. pantā, šīs direktīvas 19.a, 29.a un 40.a pantā minētie uzņēmumi vienlaikus iesniedz minētos pārskatus un ziņojumus šā panta 4. punktā minētajai informācijas vākšanas struktūrai, lai tie būtu pieejami Eiropas vienotajā piekļuves punktā (ESAP), kas izveidots saskaņā ar regulu (ES) 2023/2859. 
Attiecībā uz ESAP nododamās informācijas tehniskajām prasībām direktīvas 2013/34/ES 33.a panta 1.punktā noteikts, ka dalībvalstis nodrošina, ka informācija tiek iesniegta datu izgūšanai piemērotā formātā, kā definēts regulas (ES) 2023/2859 2. panta 3) punktā, vai – ja to prasa Savienības vai valstu tiesību akti – mašīnlasāmā formātā, kā definēts minētās regulas 2. panta 4) punktā. Informācijai tiek pievienoti metadati, kas noteikti direktīvas 2013/34/ES 33.a panta 1.punkta b) apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
1. Grāmatvedības likums papildināts ar 18.1panta pirmo daļu, kurā noteikts, ka VID iesniegtie un Uzņēmumu reģistram publiskošanai nodotie dokumenti, kurus iesniedz uzņēmumi, kas ir Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma subjekti un likuma “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” subjekti, tiek nodoti Eiropas vienotajam piekļuves punktam, saskaņā ar regulu 2023/2859.

2. Grāmatvedības likums papildināts ar 18.1panta otro daļu, kuras regulējums paredz noteikt, kādi dokumenti tiek nodoti ESAP, proti, nosakot, ka prasība attiecas uz Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma subjektu iesniegtajiem, vadības ziņojumiem, konsolidētajiem vadības ziņojumiem, finanšu pārskatiem, konsolidētajiem finanšu pārskatiem, revīzijas ziņojumiem, ilgtspējas ziņojumu un konsolidēto ilgtspējas ziņojumu apliecinājumiem, ilgtspējas ziņojumiem kopā ar apliecinājuma ziņojumiem attiecībā uz trešo valstu uzņēmumiem un likuma “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” subjektu iesniegtajiem paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm.
Ņemot vērā to, ka spēkā esošais normatīvais regulējums attiecībā uz gada pārskatu iesniegšanu nosaka Uzņēmumu reģistra pienākumu nodrošināt no VID saņemto uzņēmumu gada pārskatu, konsolidēto gada pārskatu, revidentu ziņojumu un paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm vai konsolidēto paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm publisku pieejamību, Grāmatvedības likums papildināts ar 18.1panta trešo daļu, kurā noteikts, ka Uzņēmumu reģistrs, ciktāl citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi, publiskojot šā panta otrajā daļā minētos dokumentus, vienlaikus nodrošina to nodošanu Eiropas vienotajam piekļuves punktam. Tādējādi paredzēts, ka Uzņēmumu reģistrs ir iestāde (vai viena no iestādēm), kas Latvijā tiks noteikta par informācijas vākšanas struktūru, tādējādi izpildot direktīvas 2013/34/ES 33.a panta 4.punkta prasību, kurā noteikts, ka dalībvalstis līdz 2028.gada 9.janvārim izraugās vismaz vienu informācijas vākšanas struktūru un par to paziņo EVTI. 
Ņemot vērā to, ka jau šobrīd Uzņēmumu reģistrs nodrošina no VID saņemto uzņēmumu gada pārskatu, konsolidēto gada pārskatu, revidentu ziņojumu un paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm vai konsolidēto paziņojumu par maksājumiem pārvaldes iestādēm publisku pieejamību, tiek ievērots direktīvā 2023/2864/ES noteiktais, ka informācijas vākšana, nosūtīšana un uzglabāšana būtu jāveic, pamatojoties uz valsts līmenī jau iedibinātām vākšanas, nosūtīšanas un uzglabāšanas procedūrām. Vienlaikus atzīmējam, ka Uzņēmumu reģistrs nodos ESAP tikai no VID saņemto informāciju, savukārt Latvijas Banka ESAP nodos informāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 15. decembra Direktīvas Nr. 2004/109/EK “Par atklātības prasību saskaņošanu attiecībā uz informāciju par emitentiem, kuru vērtspapīrus atļauts tirgot regulētā tirgū, un par grozījumiem Direktīvā 2001/34/EK” 23.a. pantu un tam atbilstošām normām Finanšu instrumentu tirgus likuma 64.2 pantā, kas ietver regulētās informācijas nodošanu ESAP, un 150. pantā, kas ietver informāciju par personām, kurām piemērotas sankcijas un administratīvie pasākumi.
Finanšu instrumentu tirgus likuma 64.2 panta pirmā un otrā daļa paredz, ka emitents vai persona, kas lūgusi pārvedamu vērtspapīru iekļaušanu regulētajā tirgū, regulēto informāciju dara zināmu atklātībai, izmantojot plašsaziņas līdzekļus vai citus informācijas izplatīšanas kanālus, ievērojot šā panta noteikumus un tādā veidā, kas nodrošina informācijas izplatīšanu pēc iespējas plašākai sabiedrībai un pēc iespējas vienlaikus savā izcelsmes dalībvalstī un citās dalībvalstīs, un tajā pašā laikā nosūta regulēto informāciju savas izcelsmes dalībvalsts oficiālajai glabāšanas sistēmai šajā pantā noteiktajā kārtībā.
Oficiālās glabāšanas sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtību, tajā skaitā oficiālās glabāšanas sistēmas drošības prasības un prasības regulētās informācijas izplatīšanai, kā arī kārtību, kādā informācija nosūtāma oficiālajai glabāšanas sistēmai, nosaka Latvijas Banka. Prasības regulētās informācijas sagatavošanai, ievietošanai un meklēšanai, identifikatoru piešķiršanas kārtībai Eiropas elektroniskās piekļuves punktā nosaka tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti par atklātības prasību saskaņošanu attiecībā uz informāciju par emitentiem, kuru vērtspapīrus atļauts tirgot regulētajā tirgū.
Tātad ESAP bez Uzņēmumu reģistra iesaistes tiks nodota regulētā informācija, kuru  emitenti vai personas, kas lūgušas pārvedamu vērtspapīru iekļaušanu regulētajā tirgū, iesniedz oficiālajai glabāšanas sistēmai.

3. Ar grozījumiem papildinātā Grāmatvedības likuma  18.1panta trešās daļas 1.punktā noteikts, ka, nododot informāciju ESAP, informācija ir noformēta datu izgūšanai piemērotā formātā, kā definēts regulas 2023/2859 2. panta 3. punktā, vai mašīnlasāmā formātā, kā definēts regulas 2023/2859 2. panta 4. punktā.
Datu izgūšanai piemērots formāts ir jebkurš atvērts formāts, kā definēts Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Direktīvas (ES) 2019/1024 par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkal izmantošanu (turpmāk – direktīva 2019/1024/ES) 2. panta 14) punktā. Savukārt Latvijā tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2019/1024/ES, iekļautas Informācijas atklātības likumā. Informācijas atklātības likuma 1.panta 6.punktā (pārņemts direktīvas 2019/1024/ES) 2. panta 14) punkts) noteikts, ka atvērtie dati ir brīvi pieejama bezmaksas informācija bez atkal izmantošanas ierobežojumiem, kuru var rediģēt un automatizēti apstrādāt ar brīvi pieejamām lietojumprogrammām. Tātad ar grozījumiem Grāmatvedības likumā noteikts, ka informācija ESAP nododama datu izgūšanai piemērotā formātā, t.i., atvērto datu veidā.
Mašīnlasāms formāts atbilstoši direktīvas 2019/1024/ES   2.panta 13) punktam ir datnes formāts, kas ir strukturēts tā, lai lietojumprogrammas var viegli identificēt, atpazīt un iegūt no dokumenta specifiskus datus, tostarp atsevišķas faktoloģiskas vienības, un to iekšējo struktūru. Tātad ar grozījumiem Grāmatvedības likumā noteikts, ka gadījumos, ja to prasa tiesību akti, informācija ESAP nododama mašīnlasāmā formātā.  
Piemēram, Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma prasības paredz, ka ilgtspējas ziņojums, kas ir daļa no vadības ziņojuma gada pārskatā, jāiesniedz VID un jāpublicē uzņēmuma mājas lapā vienotajā elektroniskajā ziņošanas formātā (European Single Electronic Format - ESEF). Tas nozīmē, ka vadības ziņojums būs XHTML formātā (atvērtie dati cilvēklasāmā formātā) un ilgtspējas ziņojums iezīmēts saskaņā ar Inline XBRL (iXBRL) specifikāciju, izmantojot ESRS XBRL taksonomiju (mašīnlasāms formāts). Šādā formā informācija nododama ESAP.

Ar grozījumiem papildinātās Grāmatvedības likuma  18.1panta trešās daļas 2.punktā noteikts, ka, nododot informāciju ESAP, informācijai ir pievienoti šādi metadati:
a)   visu uzņēmumu nosaukumi, uz kuriem attiecas informācija, un, ja pārskatu sniedzošais uzņēmums ir atbrīvota meitas sabiedrība, mātes sabiedrības nosaukums, kas sniedz informāciju grupas līmenī saskaņā ar Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā noteikto;
b) uzņēmuma juridiskās personas identifikators un, ja pārskatu sniedzošais uzņēmums ir atbrīvota meita meitas sabiedrība, juridiskās personas identifikators (ja tāds pieejams) mātes sabiedrībai, kas sniedz informāciju grupas līmenī saskaņā ar Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā noteikto;
c)     uzņēmuma lielums pēc kategorijas, kā tas noteikts Regulas 2023/2859 7. panta 4. punkta d) apakšpunktā;
d) nozares sektors, kur savu saimniecisko darbību veic uzņēmums, kā tas noteikts  regulas 2023/2859 7. panta 4. punkta e) apakšpunktā;
e) informācijas veids atbilstoši regulas 2023/2859 7. panta 4. punkta c) apakšpunktam;
f)     norāde par to, vai informācija satur personas datus.
Regulas 2023/2859 2.panta 7.punktā noteikts, ka metadati ir strukturēta informācija, kas atvieglo informācijas izguvi, izmantošanu vai pārvaldību, tostarp, aprakstot vai paskaidrojot šīs informācijas avotu vai nosakot tā atrašanās vietu.
Informācijas atklātības likuma 1.panta 7.punktā noteikts, ka metadati ir strukturēta informācija, kas raksturo konkrētu informācijas kopumu. Tātad metadati ir dati par datiem, kas apraksta kādu citu datu kopumu.

Juridiskas personas identifikators jeb LEI (Legal Entity Identifier) ir unikāls globāls uzņēmuma identifikācijas numurs, ko izdevusi Globālā juridisko personu identifikatoru fonda vietējā struktūrvienība. Finanšu iestādes un regulatori izmanto LEI, lai identificētu finanšu tirgu dalībniekus.
Juridiskas personas identifikators ir 20 rakstzīmju, burtu un ciparu kods, kura pamatā ir ISO 17442 standarts, ko izstrādājusi Starptautiskā standartizācijas organizācija (ISO). Tas apkopo galveno atsauces informāciju, kas ļauj skaidri un unikāli identificēt juridiskas personas, kuras piedalās finanšu darījumos. Katrs identifikators satur informāciju par personas īpašumtiesību struktūru, atbildot uz jautājumiem “kas ir kas” un “kas kam pieder”.
Latvijas Bankas tīmekļa vietnē publicēts paziņojums par Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestādes (EAAPI) pamatnostādņu “Pamatnostādnes par juridiskas personas identifikatoru” piemērošanu.
Pamatnostādnes attiecas uz kompetentajām uzraudzības iestādēm (Latvijā – Latvijas Banka) un finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem (apdrošināšanas sabiedrībām, privātajiem pensiju fondiem (ar noteiktiem izņēmumiem), kā arī uz apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekiem un apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekiem, kas veic pārrobežu uzņēmējdarbību.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 24. novembra Regulas (ES) Nr. 1094/2010, ar ko izveido Eiropas Uzraudzības iestādi (Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestādi), groza Lēmumu Nr. 716/2009/EK un atceļ Komisijas Lēmumu 2009/79/EK, 16. panta 1. punkts nosaka, ka, lai Eiropas Finanšu uzraudzības sistēmā ieviestu konsekventu, efektīvu un konstruktīvu uzraudzības praksi un nodrošinātu kopēju, vienveidīgu un konsekventu Savienības tiesību aktu piemērošanu, iestāde pieņem pamatnostādnes un ieteikumus, kas adresēti kompetentām iestādēm vai finanšu iestādēm, un 3. punkts nosaka, ka kompetentās iestādes un finanšu iestādes dara visu iespējamo, lai ievērotu šādas pamatnostādnes un ieteikumus.
Pamatnostādņu mērķis ir noteikt, kurām juridiskām personām ir nepieciešams juridisko personu identifikators, kas sniedz iespēju nepārprotami identificēt juridiskās personas, nepieļaujot identifikācijas neatbilstības un nenoteiktības, pamatojoties uz attiecīgās valsts kodiem vai nosaukumiem, un nodrošināt augstas kvalitātes, ticamus un salīdzināmus datus. Pārskatīto pamatnostādņu piemērošanas joma tiek precizēta un paplašināta, ietverot tajā privātos pensiju fondus, ar noteiktiem izņēmumiem, kā arī apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekus un apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekus, kas veic pārrobežu uzņēmējdarbību.
Latvijas Banka norāda, ka izmantos pamatnostādnes savā uzraudzības praksē un norādīs juridiskas personas identifikatoru, sniedzot informāciju EAAPI Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā, Privāto pensiju fondu likumā un Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā noteiktajos gadījumos, un norāda, ka finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem, uz kuriem attiecas pamatnostādņu prasības, ir nepieciešams piereģistrēt juridiskas personas identifikatora kodu, ja tāds vēl nav piereģistrēts.

Saskaņā ar likumprojekta “Grozījumi Grāmatvedības likumā” 18.1panta trešās daļas 2.punkta c) apakšpunktā noteikto, ESAP nododamajai informācijai pievienojami metadati par uzņēmuma lielumu pēc kategorijas. Tas nozīmē informāciju iesniegušās vienības lielumu pēc kategorijas un tās juridiskās personas lielumu, uz kuru informācija attiecas.
Sabiedrību kategorijas noteiktas Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 5.pantā, kurā noteikts, ka piemērojot šo likumu, sabiedrības atkarībā no turpmāk noteiktajām kritēriju robežvērtībām iedala šādās kategorijās:
1) mikrosabiedrība;
2) maza sabiedrība;
3) vidēja sabiedrība;
4) liela sabiedrība.
Mikrosabiedrība ir tāda maza sabiedrība, kura bilances datumā nepārsniedz vismaz divas no trim šajā daļā minēto kritēriju robežvērtībām:
1) bilances kopsumma — 450 000 euro;
2) neto apgrozījums — 900 000 euro;
3) vidējais darbinieku skaits pārskata gadā — 10.
Maza sabiedrība ir tāda sabiedrība, kura bilances datumā nepārsniedz vismaz divas no trim šajā daļā minēto kritēriju robežvērtībām:
1) bilances kopsumma — 5 000 000 euro;
2) neto apgrozījums — 10 000 000 euro;
3) vidējais darbinieku skaits pārskata gadā — 50.
Vidēja sabiedrība ir tāda sabiedrība, kura nav maza sabiedrība un kura bilances datumā nepārsniedz vismaz divas no trim šajā daļā minēto kritēriju robežvērtībām:
1) bilances kopsumma — 25 000 000 euro;
2) neto apgrozījums — 50 000 000 euro;
3) vidējais darbinieku skaits pārskata gadā — 250.
Liela sabiedrība ir tāda sabiedrība, kura bilances datumā pārsniedz vismaz divas no trim šā panta ceturtajā daļā minēto kritēriju robežvērtībām.

Saskaņā ar likumprojekta “Grozījumi Grāmatvedības likumā” 18.1panta trešās daļas 2.punkta d) apakšpunktā noteikto ESAP nododamajai informācijai pievienojami metadati par tās personas saimnieciskās darbības nozari, uz kurām attiecas iesniegtā informācija.
Tā kā uzņēmums var darboties vairākās nozarēs, tad informācijai pievienojami metadati par visām saimnieciskās darbības nozarēm, ja tās ir vairākas.

Saskaņā ar likumprojekta “Grozījumi Grāmatvedības likumā” 18.1panta trešās daļas 2.punkta e) apakšpunktā noteikto ESAP nododamajai informācijai pievienojami metadati par to, vai ESAP informācija tiek nodota saskaņā ar tiesību aktos noteikto, vai arī informācija ESAP tiek nodota brīvprātīgi atbilstoši regulas 2023/2859/ES 3.pantā noteiktajam.

Likumprojektā ir iekļauta arī informatīvā atsauce uz direktīvu 2023/2864/ES. 
Likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar nosacījumu, ka likuma 18.1pants stājas spēkā 2028. gada 10. janvārī.      
Problēmas apraksts
Neskatoties uz to, ka Latvijas Bankai ir pienākums kārtot grāmatvedību un tā arī kārto grāmatvedību atbilstoši Grāmatvedības likumam, tomēr šobrīd Grāmatvedības likumā Latvijas Banka nav noteikta kā šā likuma subjekts.  Latvijas Banka ir atvasināta publiska persona, uz kuru neattiecas Likums par budžetu un finanšu vadību, līdz ar to ir nepieciešams papildināt Grāmatvedības likumu subjektus – budžeta iestādes, kas minēti Grāmatvedības likuma 3. panta pirmās daļas 3. punktā.
Tāpat arī dzīvokļu īpašnieku kopībai, kas veic saimniecisko darbību, ir pienākums kārtot grāmatvedību un sagatavot gada pārskatus saskaņā ar Dzīvokļu īpašuma likumu, bet Grāmatvedības likumā nav minēti šādi subjekti. Līdz ar to nepieciešams Grāmatvedības likumā paredzēt arī šādu likuma subjektu - dzīvokļu īpašnieku kopība, kas veic saimniecisko darbību.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz:
1. Precizēt Grāmatvedības likuma 3. panta pirmās daļas 3. punktā minētos subjektus, lai noteiktu, ka arī Latvijas Banka, kas ir atvasināta publiska persona un ir neatkarīga savu lēmumu pieņemšanā un to īstenošanā, kā arī nav institucionālā un funkcionālā padotībā valsts un pašvaldību institūcijām, būtu Grāmatvedības likuma subjekts.
Likumprojektā 3. panta pirmās daļas 3. punkta redakcija ir tuvināta redakcijai, kādā tā bija līdz 2024. gada 31. decembrim. Tātad likumprojektā “Grozījumi  Grāmatvedības likumā” 3. panta pirmās daļas 3. punkts paredz, ka likums attieksies uz budžeta iestādēm, no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē (turpmāk — budžeta iestādes) un citām publiskajām personām un iestādēm, patstāvīgajām iestādēm.
2. Papildināt Grāmatvedības likuma 3. panta pirmās daļas 4. punktu ar dzīvokļu īpašnieku kopību, kas veic saimniecisko darbību.
3. Ņemot vērā, ka tiek paplašināti Grāmatvedības likuma subjekti ar citām publiskajām personām un iestādēm, patstāvīgajām iestādēm, ir nepieciešams vienlaikus  papildināt arī Grāmatvedības likuma 1. panta pirmās daļas 10. punkta “e” apakšpunktu, lai noteiktu, ka uzņēmuma vadītājs ir arī  citas publiskas personas un iestādes, kā arī patstāvīgās iestādes amatpersona, kas īsteno attiecīgās iestādes vispārējo administratīvo vadību.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2864
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 13.decembra Direktīva (ES) 2023/2864, ar ko attiecībā uz Eiropas vienotā piekļuves punkta izveidi un darbību groza konkrētas direktīvas
Apraksts
Direktīvas 2022/2864 normas ir jāpārņem līdz 10.01.2026.
 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 13.decembra Direktīva (ES) 2023/2864, ar ko attiecībā uz Eiropas vienotā piekļuves punkta izveidi un darbību groza konkrētas direktīvas
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Direktīvas 2022/2864 9. pantu Direktīvā 2013/34 iekļautais 33.a panta 1.punkta pirmā daļa
Grāmatvedības likuma 18.1panta pirmā un otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Ar Direktīvas 2022/2864 9. pantu Direktīvā 2013/34 iekļautais 33.a panta otrā daļa
Grāmatvedības likuma 18.1panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Tieslietu ministrija, Uzņēmumu reģistrs, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija, Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Uzņēmumu reģistra funkcijas tiks paplašinātas attiecībā uz likumprojektā paredzētās informācijas saņemšanu no VID un tās nodošanu ESAP
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi