Anotācija (ex-ante)

21-TA-1703: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 22. marta noteikumos Nr. 174 "Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi  Ministru kabineta 2016. gada 22. marta noteikumos Nr. 174 “Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai risinātu ar Ministru kabineta 2016. gada 22. marta noteikumu Nr. 174 “Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 174) piemērošanu saistītu problēmu, kas saistīta ar paaugstinātu piesārņojumu ražošanas notekūdeņos.  
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumi projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr. 174 regulējumu, paredzot iespēju pakalpojumu sniedzējam vienoties ar pakalpojumu lietotāju par kompensācijas apmēru un samaksas kārtību arī tad, ja piesārņojuma novēršanai nav nepieciešams izbūvēt priekšattīrīšanas iekārtas, paredzot garāku projekta īstenošanas laika termiņu par diviem gadiem, ja tam piekrīt gan pakalpojumu sniedzējs, gan Valsts vides dienests, kā arī pieļaujot kompensācijas aprēķinu par īsāku laiku nekā norēķinu periods. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 174 dod tiesības ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam piemērot kompensācijas maksājumu gadījumā, ja pakalpojumu lietotājs centralizētajā kanalizācijas sistēmā novada piesārņotākus notekūdeņus nekā tas ir paredzēts  līgumā starp pakalpojuma sniedzēju un pakalpojumu lietotāju. Pašlaik MK noteikumu Nr. 174 58. punkts paredz, ka pakalpojuma sniedzējs var noslēgt ar pakalpojuma lietotāju vienošanos par kompensācijas apmēru un tās samaksas kārtību, ja pakalpojuma lietotājs īsteno notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtu ierīkošanas vai pārbūves projektu. Vienošanās pielikumā pievieno projekta īstenošanas laika grafiku, kas nepārsniedz divus gadus no vienošanās noslēgšanas dienas.

MK noteikumu Nr. 174 58. punktā noteikts, ka kompensāciju pakalpojuma sniedzējs sāk aprēķināt par norēķinu periodu, kurā tika konstatēts maksimāli pieļaujamo piesārņojošo vielu koncentrācijas pārsniegums notekūdeņos, un tā tiek piemērota līdz nākamajai notekūdeņu pārbaudei. MK noteikumu Nr. 174 7. punktā noteikts, ka periodiskumu, ar kādu tiek veiktas pakalpojuma lietotāja centralizētajā kanalizācijas sistēmā novadāmo notekūdeņu pārbaudes, nosaka pakalpojumu sniedzējs atkarībā no notekūdeņos esošo piesārņojošo vielu iespējamās negatīvās ietekmes uz vidi, no attīrīšanas iekārtās izmantotās notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģijas, kā arī no centralizētajā kanalizācijas sistēmā novadāmo notekūdeņu apjoma.

MK noteikumu Nr. 174 59. punkts nosaka – ja pakalpojuma lietotājs ir novērsis piesārņojošo vielu koncentrācijas virsnormas pārsniegumus centralizētajā kanalizācijas sistēmā novadāmajos notekūdeņos, pakalpojuma sniedzējs pēc pakalpojuma lietotāja pieprasījuma veic notekūdeņu paraugu ņemšanu un analīzi akreditētā laboratorijā. Ja analīžu rezultāti neuzrāda piesārņojošo vielu koncentrācijas pārsniegumus, kompensācija netiek piemērota no nākamā norēķinu perioda. Atbilstoši pašreizējam MK noteikumu Nr. 174 regulējumam, sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs var aprēķināt kompensāciju no pirmās tā norēķinu perioda dienas, kurā konstatēts pārkāpums, līdz pēdējai tā norēķinu perioda dienai, kad pakalpojumu sniedzēja ņemto notekūdeņu paraugu analīzēs, kas veiktas akreditētā laboratorijā, paaugstināts piesārņojums vairs netiek konstatēts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Gadījumā, ja notiek avārija vai negadījums, ir nepieciešams veikt tūlītējus pasākumus piesārņojuma novēršanai, ko var nodrošināt pakalpojumu lietotājs, veicot atbilstošus pasākumus piesārņojošo vielu virsnormas pārsnieguma novēršanai. Par šādiem pasākumiem pakalpojumu sniedzējs var vienoties ar pakalpojumu lietotāju, noslēdzot atbilstošu vienošanos par kompensācijas apmēru un tās samaksas kārtību.

Ņemot vērā, ka praksē ir gadījumi, kad virsnormas piesārņojums novadīts tikai dažas stundas vai dienas, ir nepieciešams paredzēt samērīgāku kompensācijas aprēķinu. Iespēja aprēķināt kompensāciju arī par nepilnu norēķinu periodu nodrošinātu kompensācijas samērīgumu īslaicīga piesārņojuma gadījumā.

Praksē var būt gadījumi, kad MK noteikumu Nr. 174 58. punktā noteiktais divu gadu termiņš notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtu ierīkošanas vai pārbūves projekta īstenošanai ir pārāk īss ilgtermiņa ieguldījumu plānošanai un nodrošināšanai. Vienlaikus jānodrošina, lai priekšattīrīšanas iekārtu izbūve nesamērīgi neieilgtu, jo to trūkums var nelabvēlīgi ietekmēt komunālo notekūdeņu attīrīšanas iekārtu darbību. Tāpēc ar grozījumiem paredzēts, ka notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtu ierīkošanas vai pārbūves projekta laika grafiks var pārsniegt divus gadus, ja tam piekrīt gan sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs, gan Valsts vides dienests.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka gadījumā, ja notiek avārija vai negadījums, kad piesārņojošo vielu virsnormas pārsnieguma tūlītējai novēršanai nav nepieciešams īstenot notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtu ierīkošanas vai pārbūves projektu, pakalpojuma sniedzējs var noslēgt vienošanos ar pakalpojuma lietotāju par kompensācijas apmēru un tās samaksas kārtību, ja pakalpojuma lietotājs veic citus pasākumus piesārņojošo vielu virsnormas pārsnieguma novēršanai. Nepieciešamības gadījumā, ja tam piekrīt gan pakalpojumu sniedzējs, gan Valsts vides dienests, projekta īstenošanas laika termiņš var pārsniegt divus gadus no vienošanās noslēgšanas dienas. Noteikumu projekts paredz pakalpojumu lietotājam pienākumu informēt pakalpojumu sniedzēju, ja Valsts vides dienests tam ir uzdevis rīcības saistībā ar notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtu ierīkošanu vai pārbūvi un noteicis to izpildes termiņus. Šāds papildinājums MK noteikumu Nr. 174 58. punktā ir nepieciešams tādēļ, lai izslēgtu iespējamās pretrunas starp Valsts vides dienesta uzdotajām rīcībām un to termiņiem un vienošanās iekļautajām rīcībām un to termiņiem. Valsts vides dienesta kompetencē ir veikt A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības operatoru (turpmāk – Operatori) kontroli, t.sk., izvirzot atbilstošus nosacījumus atļaujās vai citos administratīvajos aktos, piemēram, lēmumos par veicamām rīcībām. Pakalpojumu sniedzējam ir būtiski šādu informāciju ņemt vērā vienošanās slēgšanas laikā.

Noteikumu projekts paredz, ka pakalpojumu sniedzējs iepriekš minēto kompensāciju var aprēķināt par nepilnu norēķinu periodu, ja pakalpojumu lietotājs pierāda, ka notekūdeņi ar piesārņojošo vielu virsnormas pārsniegumu centralizētajā kanalizācijas sistēmā tika novadīti īsāku laika periodu un ir nosakāms minētajā periodā novadīto notekūdeņu apjoms. Kā pierādījumi izmantojami pakalpojumu lietotāja novadīto notekūdeņu paraugu testēšanas rezultāti, ko apliecina attiecīgo analīžu veikšanai akridetētas laboratorijas izsniegts testēšanas pārskats.  

Noteikumu projekts saglabā pakalpojuma sniedzēja un pakalpojuma lietotāja savstarpējo atbildība par vidē nonākošā piesārņojuma nepalielināšanu vienošanās darbības laikā un to, lai pakalpojumu sniedzēja īpašumā vai valdījumā esošās notekūdeņu attīrīšanas iekārtas nodrošinātu normatīvo aktu prasībām atbilstošu notekūdeņu attīrīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

MK noteikumu  Nr. 174 grozījumus ierosināja SIA "Rīgas ūdens". Noteikumu projekta izstrādes gaitā ir saņemti priekšlikumi un komentāri no Valsts vides dienesta, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas un biedrības “Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija”. Priekšlikums par grozījumiem apspriests VARAM izveidotajā darba grupā  ūdenssaimniecības problemātisko jautājumu risināšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji un lietotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts uzsver, ka juridiskām personām – ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem un lietotājiem – ir tiesības vienoties par kompensācijas maksas nosacījumiem, veicot konkrētajai situācijai atbilstošus pasākumus virsnormas piesārņojuma novēršanai, kā arī paredz samērīgāku kompensācijas aprēķina periodu. Tādējādi komersantiem – ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotājiem – būs iespējams samazināt izmaksas, īstenojot piesārņojuma samazināšanas pasākumus un veicot kompensācijas maksājumu.  Vērtējot projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, SIA "Rīgas ūdens", Latvijas ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts ir apspriests darba grupas  ūdenssaimniecības problemātisko jautājumu risināšanai 2021. gada 11. novembra sanāksmē, kurā piedalījās Veselības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Veselības inspekcijas, Valsts vides dienesta, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas, Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas un SIA "Rīgas ūdens" pārstāvji. 2021. gada 11. novembra sanāksmē tika saņemti komentāri no Valsts vides dienesta, Latvijas ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pārstāvjiem.  

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Gadījumā, ja notiek avārija vai negadījums, ir nepieciešams veikt tūlītējus pasākumus piesārņojuma novēršanai vidē, ko var nodrošināt pakalpojumu lietotājs, veicot atbilstošus pasākumus piesārņojošo vielu virsnormas pārsnieguma novēršanai, par tiem vienojoties ar pakalpojuma sniedzēju.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi