Anotācija (ex-ante)

22-TA-1474: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Jēkaba Straumes iecelšanu par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieku" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 4. panta pirmā daļa, kurā noteikts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) priekšnieku ieceļ amatā uz pieciem gadiem Saeima pēc Ministru kabineta ieteikuma
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ieteikt Saeimai iecelt Ministru kabineta izvirzītu KNAB priekšnieka amata pretendentu, lai no 2022. gada 15. jūnija nodrošinātu KNAB darbības vadību un atbildīgo par efektīvu funkciju izpildi nākamajiem pieciem gadiem.
Spēkā stāšanās termiņš
15.06.2022.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 4. panta pirmo un otro daļu, Ministru kabinets izsludināja atklātu konkursu ar Ministru kabineta 2022. gada 9. marta rīkojumu Nr. 157 "Par atklāta konkursa izsludināšanu uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatu" (https://likumi.lv/ta/id/330655).

Konkursa sludinājums oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts 2022.gada 10.marta laidienā Nr. 49 (https://www.vestnesis.lv/op/2022/49.AKK2).

Pašreizējais Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks Jēkabs Straume 2017. gada 15. jūnijā tika iecelts amatā uz pieciem gadiem, līdz ar to šī gada 14. jūnijā beigsies viņa pilnvaru termiņš (Saeimas 2017. gada 15. jūnija paziņojums "Par Jēkaba Straumes iecelšanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatā" publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" 16.06.2017. Nr. 120 (https://www.vestnesis.lv/op/2017/120.1)).

Konkursa komisiju vadīja Valsts kancelejas direktors, un tās sastāvā bija Satversmes aizsardzības biroja direktors, Valsts drošības dienesta priekšnieks un ģenerālprokurors. Papildus KNAB priekšnieka amata pretendentu atlasē ar padomdevēja tiesībām piedalījās trīs KNAB Sabiedriski konsultatīvās padomes pilnvaroti pārstāvji.
Pretendentu atlase tika veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumiem Nr. 516 "Noteikumi par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amata pretendentu pieteikšanās nosacījumiem un kārtību, kā arī pretendentu atlases un vērtēšanas kārtību".

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
KNAB priekšniekam šā gada 15.jūnijā beidzas piecu gadu amata termiņš.
Risinājuma apraksts
Valsts kancelejā tika saņemti divi pieteikumi uz izsludināto KNAB priekšnieka vakanci.
 
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 4. panta trešajā daļā noteiktā KNAB priekšnieka amata pretendentu vērtēšanas komisija pieņēma lēmumu ieteikt Ministru prezidentam apstiprināšanai Ministru kabinetā un kā KNAB priekšnieka amata pretendentu virzīt J. Straumi.

Saeimas lēmumprojekts virzāms atbalstīšanai Ministru kabinetā un pieņemšanai Saeimā, kas paredz iecelt Jēkabu Straumi par KNAB priekšnieku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts drošības dienests, Ģenerālprokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Satversmes aizsardzības birojs, KNAB Sabiedriski konsultatīvās padomes pilnvarotie pārstāvji

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi