Anotācija

Saite uz anotāciju neeksistē!
25-TA-848: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "Ceļš pie P8" Suntažu pagastā, Ogres novadā, nodošanu Ogres novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Ogres novada pašvaldības domes 2025. gada 21. februāra lēmums Nr. 2 “Par Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma “Ceļš pie P8”, Suntažu pagasts, Ogres novads, kadastra numurs 74880030482, pārņemšanu Ogres novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības” (protokols Nr. 2, 6. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Ogres novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošo zemes vienību un uz tās izbūvētu inženierbūvi, kas nepieciešamas pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tiem nepieciešamo finansējumu, tajā skaitā no Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot inženiertīklu izbūves un uzturēšanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ogres novada pašvaldības domes 2025. gada 21. februāra lēmumu Nr. 2 “Par Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma “Ceļš pie P8”, Suntažu pagasts, Ogres novads, kadastra numurs 74880030482, pārņemšanu Ogres novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības” (protokols Nr. 2, 6. punkts).
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Ogres novada pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo “Ceļš pie P8” (kadastra Nr. 74880030482) – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 74880030478 0,3994 ha platībā un uz tās izbūvēto inženierbūvi “Autoceļš” (būves kadastra apzīmējums 74880030478001), inženierbūvi “Tilti un estakādes” (būves kadastra apzīmējums 74880030478002) un inženierbūvi “Autoceļš” (būves kadastra apzīmējums 74880030478003) Suntažu pagastā, Ogres novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam Ogres novada pašvaldības dome 2025. gada 21. februārī pieņēma lēmumu Nr. 2 “Par Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma “Ceļš pie P8”, Suntažu pagasts, Ogres novads, kadastra numurs 74880030482, pārņemšanu Ogres novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības” (protokols Nr. 2, 6. punkts), tā turpmāk nodrošinot autonomo funkciju realizāciju un izpildi – veikt ceļa uzturēšanu, sakārtot infrastruktūru, tādējādi nodrošinot novada iedzīvotāju intereses, gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Pašlaik ir realizēts 2014. gadā saskaņotais būvprojekts “Mazās Juglas tilta valsts reģionālā autoceļa P8 Inciems–Sigulda–Ķegums 47,70 km būvprojekta atjaunošana un papildināšana”, kā ietvaros izbūvēts jauns tilts pār Mazo Juglu un autoceļa posms, līdz ar to ir mainīts valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems – Sigulda – Ķegums” posma no 47,585. km līdz 47,748. km trases novietojums. Vienlaikus nekustamais īpašums “Ceļš pie P8” un uz tā esošais tilts nodrošina gājēju satiksmi.
Nekustamais īpašums tiek izmantots piekļuves nodrošināšanai Suntažu pamatskolai, tilts pār Mazo Juglu un bruģētais gājēju celiņš veido vienotu gājējiem paredzētu infrastruktūru, līdz ar to pārņemot Nekustamo īpašumu Ogres novada pašvaldības īpašumā, tiks nodrošināta Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto autonomo funkciju izpilde.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka pašvaldības pienākumu gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmo daļu, ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Ņemot vērā, ka Nekustamo īpašumu paredzēts izmantot publiskai lietošanai un tādas infrastruktūras attīstībai, kas paredzēta publiskai lietošanai un Ogres novada pašvaldība Nekustamo īpašumu neizmantos saimnieciskās darbības veikšanai, komercdarbības atbalsta nosacījumi nav piemērojami.
Zemgales rajona tiesas Suntažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000627183 ir ierakstīts nekustamais īpašums “Ceļš pie P8” ar kadastra Nr. 74880030482, Suntažu pagastā, Ogres novadā, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 74880030478, uz kuras atrodas trīs būves ar kadastra apzīmējumiem: 74880030478001, 74880030478002 un 74880030478003. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā.
Zemgales rajona tiesas Suntažu pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000627183 III. sadaļas 1. iedaļā ir nostiprināta atzīme par to, ka uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 74880030478 atrodas kompleksa inženierbūve – valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems – Sigulda – Ķegums” posms, kas nodots VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā. Pamats: Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā” 9. punkts (9. pielikuma pozīcija Nr. 5147.), Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 2. pielikums “Reģionālie autoceļi” un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” 2022. gada 20. aprīļa izziņa Nr. 4.9/5985.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 74880030478 noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (NĪLM kods 1101).
Saskaņā ar NĪVKIS datiem:
– būves ar kadastra apzīmējumu 74880030478001 galvenais lietošanas veids: 2112 – Ielas, ceļi un laukumi;
– būves ar kadastra apzīmējumu 74880030478002 galvenais lietošanas veids: 2141 – Tilti un estakādes;
– būves ar kadastra apzīmējumu 74880030478003 galvenais lietošanas veids: 2112 – Ielas, ceļi un laukumi.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 2. pielikumā “Reģionālie autoceļi” norādīts, ka valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems – Sigulda – Ķegums” kopgarums ir 74,4 km un maršruts visā garumā pieder valstij.
Ogres novada pašvaldībai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ogres novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, tiek pilnvarota:
– norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Ogres novada pašvaldība nodrošina šī rīkojuma 1. punktā minēto funkciju īstenošanu;
– ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 3.2. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Ogres novada pašvaldībai izmantot nekustamos īpašumus rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Ogres novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams Ogres novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Ogres novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženiertīklu izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šī uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Ogres novada pašvaldība. Ogres novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumiem Nr. 173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Ogres novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi