Anotācija (ex-ante)

23-TA-2860: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 24. aprīļa rīkojumā Nr. 198 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 13.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk - Centrs) iniciatīva par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/024 “Vienota kontaktu centra platforma operatīvo dienestu darba atbalstam un publisko pakalpojumu piegādei" īstenošanas termiņa pagarināšanu, kas atbalstīts ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) 2023. gada 31. augusta vēstuli Nr. 14-32-21/6867/23 "Par projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/024 "Vienota kontaktu centra platforma operatīvo dienestu darba atbalstam un publisko pakalpojumu piegādei" pagarināšanu" un VARAM 2023. gada 7. novembra vēstuli Nr. 11-2/6377 "Par grozījumu veikšanu ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/024 detalizētajā projekta aprakstā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk - IKT) mērķarhitektūrā (mērķarhitektūras 13.0. versija) apstiprinātā ERAF (2014.-2020. gada plānošanas perioda) projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/024 “Vienota kontaktu centra platforma operatīvo dienestu darba atbalstam un publisko pakalpojumu piegādei” (turpmāk - VKCP projekts) īstenošanas termiņa pagarināšana no 63 mēnešiem uz 67 mēnešiem (no 2023. gada 31. augusta līdz 2023.gada 27.decembrim), kā arī precizējumu veikšana detalizētajā projekta aprakstā (turpmāk - DPA).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Centrs īsteno ERAF darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa „Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma „Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” VKCP projektu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 24. aprīļa rīkojumu Nr. 198 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 13.0. versija)” IKT mērķarhitektūrā (mērķarhitektūras 13.0. versija) apstiprinātā VKCP projekta aprakstā (kopsavilkumā) sākotnējais VKCP projekta īstenošanas termiņš ir norādīts 30 mēneši. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 23. marta rīkojumu Nr. 184 VKCP projekta īstenošanas termiņš ir pagarināts līdz 54 mēnešiem (līdz 2022.gada 27.novembrim). Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 9. augusta rīkojumu Nr. 477 VKCP projekta īstenošanas termiņš ir pagarināts līdz 63 mēnešiem (līdz 2023. gada 28.augustam). VKCP projekta īstenošanas gaitā bija konstatētas vairākas problēmas, kas neļāva īstenot to atbilstoši sākotnējam plānam, tai skaitā:
1) sākotnēji ieplānota Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta izmantotā dispečerizācijas risinājuma izmantošana bez apjomīgiem pilnveidojumiem nebija iespējama;
2) iepriekš plānotajā termiņā nebija pabeigti būvniecības un remonta darbi Rīgas un Jelgavas zvanu centrā (darbi veikti ārpus projekta ietvara un ārpus projekta kontroles zonas), kas neļāva ierīkot nepieciešamo IKT infrastruktūru, t.sk. sakaru līnijas un iekārtas, biroja tehniku, datorus un zvanu operatoru aprīkojumu;
3) tika konstatētas Vienota kontaktu centra informācijas sistēmas prasību izmaiņas (kopš projekta uzsākšanas 2018.gadā notika operatīvo dienestu biznesa procesu un saistīto tehnoloģiju attīstība), kas prasīja apjomīgu izmaiņu veikšanu risinājuma tehniskajā specifikācijā, biznesa procesos, izstrādes un ieviešanas ekspluatācijā plānos.
Līdz 2023.g. 28.augustam tika konstatēti šķērsli, kas neļauj pilnvērtīgi sasniegt VKCP projekta virsmērķi, mērķus un rezultatīvus radītājus:
1) konstatēts, ka Vienotās kontaktu centra platformas (turpmāk - VKCP) ieviešana ekspluatācijā visā Latvijas teritorijā visos zvanu centros nav iespējama, ievērojot riskus, kuri ir saistīti ar iedzīvotāju dzīvības un drošības aizsardzību, nepieciešams nodrošināt pakāpenisku informācijas sistēmas ieviešanu un izvēršanu visā valsts teritorijā, lai sākotnējā ekspluatācijas periodā būtu iespējams nodrošināt rezerves ārkārtas situāciju zvanu pieņemšanas un apstrādes iespējas;
2) turpinājās darbs pie VKCP informācijas sistēmas papildinājumu un funkcionalitātes izstrādes, kuri ir kritiski svarīgi ekspluatācijas uzsākšanai, informācijas sistēmas ērtības un biznesa procesu efektivitātes paaugstināšanai.
Ņemot vērā iepriekšminēto un projekta nozīmīgumu operatīvo dienesta darbības uzlabošanai, ir svarīgi atbalstīt VKCP projekta termiņa pagarinājumu par četriem mēnešiem līdz 2023.gada 27.decembrim. VKCP projekta termiņa pagarināšana ir kritiski svarīga projekta mērķu un rezultatīvo rādītāju sasniegšanai. VKCP projektam nav nepieciešams papildus finansējums.
Grozījumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 24. aprīļa rīkojumā Nr. 198 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 13.0. versija)” IKT mērķarhitektūrā (mērķarhitektūras 13.0. versija) (turpmāk – grozījumu projekts) paredz veikt grozījumus vienošanās par VKCP projekta īstenošanu, pagarinot VKCP projekta termiņu. Vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem un neietekmē iepriekš noteiktos projekta mērķus, rezultatīvos rādītājus un to sasniegšanas nosacījumus. Grozījumiem ir kritiski svarīga nozīme un pozitīva ietekme uz VKCP projekta norisi un tā veiksmīgu noslēgšanu.  
Grozījumus ir plānots veikt, pamatojoties uz Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" 51.4 6. un 51.4 7. apakšpunktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VKCP ieviešana ekspluatācijā vienlaicīgi visā Latvijas teritorijā visos Zvanu centros nav iespējama, ievērojot riskus, kuri ir saistīti ar iedzīvotāju dzīvības un drošības aizsardzību. Nepieciešams nodrošināt pakāpenisku informācijas sistēmas ieviešanu un izvēršanu visā valsts teritorijā, lai sākotnējā ekspluatācijas periodā būtu iespējams nodrošināt rezerves ārkārtas situāciju zvanu pieņemšanas un apstrādes iespējas, neparedzētajās situācijās nodrošinot zvanu pieņemšanas un resursu vadīšanas procesu pārslēgšanu uz citiem (rezerves) zvanu centriem. Lai mazinātu riskus un nodrošinātu pakāpenisko VKCP ieviešanu, nepieciešams papildus laiks.
Risinājuma apraksts
Pagarināt VKCP projekta īstenošanas termiņu līdz 2023. gada 27. decembrim (67 mēneši).
Problēmas apraksts
VKCP projekta īstenošanas gaitā ir konstatētas vairākas iepriekš neidentificētas kopsakarības un nosacījumi, kurus sākotnējā VKCP projekta plānošanas gaitā nebija iespējams paredzēt, tai skaitā:
1) nepieciešams paredzēt pakāpenisku VKCP ieviešanu ekspluatācijā, sākot no mazāk noslogotajiem reģioniem (Vidzeme, Latgale), izvēršot to visā Latvijas teritorijā, lai mazinātu riskus iedzīvotāju dzīvībai un drošībai;
2) nepieciešams paredzēt līdz VKCP ieviešanai ekspluatācijā izmantoto Valsts policijas (turpmāk - VP) un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk - VUGD) informācijas sistēmu rezervēšanu (nevis likvidēšanu, kā bija paredzēts iepriekš), kas nodrošinātu IKT noturību ārkārtas situāciju gadījumā (VP un VUGD iniciatīva);
3) veikt VKCP ieviešanas efektu novērtējumu VKCP projekta pēcuzraudzības periodā (vismaz pēc viena gada, nevis uzreiz pēc VKCP ieviešanas, kā bija paredzēts iepriekš), lai iegūtu statistiski ticamus datus.
Risinājuma apraksts
Veikt atbilstošas izmaiņas DPA, līdz VKCP projekta noslēguma datumam nodrošināt VKCP projekta efektīvu pārvaldību, risku uzraudzību un novēršanu, īstenot atlikušās aktivitātes VKCP pakāpeniskai ieviešanai (uz 2023.gada 7.novembri VKCP darbojas Cēsu zvanu centrā, apkalpojot Vidzemes un Latgales reģionus, plānota VKCP ieviešana Jelgavas un Rīgas zvanu centros), nodrošināt VKCP projekta rezultāta rādītāju sasniegšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta īstenošanai pagarinājuma periodā nav nepieciešams papildus finansējums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • visas kategorijas (Latvijas iedzīvotāji)
Ietekmes apraksts
Sasniedzot plānotos rezultatīvos rādītājus, tiktu saīsināts operatīvo dienestu reaģēšanas laiks un līdz ar to izglābti vairāk cilvēku, kuri nonākuši ārkārtas situācijā vai novērsta cilvēka kļūšana par invalīdu.
Juridiskās personas
  • visas kategorijas (Latvijas organizācijas)
Ietekmes apraksts
Sasniedzot plānotos rezultatīvos rādītājus, tiktu saīsināts operatīvo dienestu reaģēšanas laiks un līdz ar to tiks samazināti organizāciju ekonomiskie un saimniciskie zaudējumi ārkārtas situāciju gadījumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Grozījumu projektam ir tieša ietekme uz Latvijas tautsaimniecības attīstību. VKCP projekta īstenošanas termiņa pagarināšana ir vitāli svarīga VKCP projekta mērķu sasniegšanai un VKCP ieviešanai ekspluatācijā. Sasniedzot plānotos rezultatīvos rādītājus, tiktu saīsināts operatīvo dienestu reaģēšanas laiks un līdz ar to izglābti vairāk cilvēku, kuri nonākuši ārkārtas situācijā, vai novērsta cilvēka kļūšana par invalīdu. Tādējādi sociālekonomiskie un finanšu ieguvumi pēc projekta ieviešanas, sākot ar 2024. gadu, pamatojoties uz datiem par izglābtajiem cilvēkiem un pieņemot, ka tiek izglābti vismaz astoņi cilvēki gadā, ir 4 119 000 eiro gadā, 15 gados: 61 785 000 eiro.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” VKCP projektam plānotais finansējums sastāda 2 065 157 eiro. Papildus finansējums VKCP projekta īstenošanai nav nepieciešams.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā grozījumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Grozījumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts policija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi