24-TA-893: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 70.pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veicot apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", tiks nodrošināts finansējums, lai nodrošinātu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības stiprināšanu Ārlietu ministrijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Veicot apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", tiks nodrošināts finansējums, lai nodrošinātu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības stiprināšanu Ārlietu ministrijā (turpmāk - ministrija), jo iekārtas un programmatūras bāze strauji noveco, kas negatīvi ietekmē ministrijas darbību un spēju operatīvi aizsargāt tās infrastruktūru, kā arī ģeopolitiskā situācija rada inovatīvu risinājumu nepieciešamību.
Novecojušu informācijas un komunikācijas iekārtu un arī programmatūras izmantošana ne tikai ievērojami apgrūtina ministrijas diplomātiskā un konsulārā dienesta (turpmāk – diplomātiskais dienests) darbu, bet ir bīstama pieaugošo kiberuzbrukumu draudu apstākļos.
Novecojušu informācijas un komunikācijas iekārtu un arī programmatūras izmantošana ne tikai ievērojami apgrūtina ministrijas diplomātiskā un konsulārā dienesta (turpmāk – diplomātiskais dienests) darbu, bet ir bīstama pieaugošo kiberuzbrukumu draudu apstākļos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu ministrijas funkciju izpildes nepārtrauktību un mazinātu kiberuzbrukumu draudus, īstenotu Latvijas kiberdrošības stratēģijas 2023. - 2026.gadam ieviešanas plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2024. gadā, kā arī nodrošinātu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs (turpmāk – pārstāvniecība) darbu reģionos ar sensitīvu politisko situāciju, ministrijai ir jāspēj nodrošināt aktuālas informācijas operatīvu apriti un aizsardzību, kas nav iespējams bez atbilstoša informācijas un komunikācijas tehnoloģiju materiāltehniskā nodrošinājuma.
Jāuzsver, ka ministrijai savā darbībā ir jāveic informācijas, t.sk. ierobežotas pieejamības informācijas, informācijas, kas ir valsts noslēpums, droša un operatīva apmaiņa.
Lai reaģētu uz mainīgo situāciju pasaulē, ir nepieciešami risinājumi ministrijā un ārvalstīs strādājošā diplomātiskā dienesta funkciju ilgstošai un drošai nodrošināšanai. Šim nolūkam ir izmantojami informācijas tehnoloģiju risinājumi gan ministrijas centrālajā aparātā, gan pārstāvniecībās. Ieteicami divi investīciju virzieni. Vispirms ir nepieciešams ieviest vai paplašināt piemērotus informācijas tehnoloģiju risinājumus, lai ne tikai nodrošinātu diplomātiskā un konsulārā dienesta funkciju saglabāšanu ierastajās jomās, bet stiprinātu to kiberdrošību un informācijas apmaiņu arī ārkārtas situācijās lauka apstākļos. Otrs svarīgs virziens ir jaunu informācijas un komunikācijas sistēmu un iekārtu iegāde, lai aizvietotu jau novecojušās iekārtas.
Jāuzsver, ka ministrijai savā darbībā ir jāveic informācijas, t.sk. ierobežotas pieejamības informācijas, informācijas, kas ir valsts noslēpums, droša un operatīva apmaiņa.
Lai reaģētu uz mainīgo situāciju pasaulē, ir nepieciešami risinājumi ministrijā un ārvalstīs strādājošā diplomātiskā dienesta funkciju ilgstošai un drošai nodrošināšanai. Šim nolūkam ir izmantojami informācijas tehnoloģiju risinājumi gan ministrijas centrālajā aparātā, gan pārstāvniecībās. Ieteicami divi investīciju virzieni. Vispirms ir nepieciešams ieviest vai paplašināt piemērotus informācijas tehnoloģiju risinājumus, lai ne tikai nodrošinātu diplomātiskā un konsulārā dienesta funkciju saglabāšanu ierastajās jomās, bet stiprinātu to kiberdrošību un informācijas apmaiņu arī ārkārtas situācijās lauka apstākļos. Otrs svarīgs virziens ir jaunu informācijas un komunikācijas sistēmu un iekārtu iegāde, lai aizvietotu jau novecojušās iekārtas.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem". Tā ietvaros ir paredzēts nodrošināt Latvijas kiberdrošības stratēģijas 2023.-2026. gadam ieviešanas plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2024. gadā (144800 EUR) un papildus kiberdrošību attīstošās iegādes (205200 EUR). Iegādes saskaņotas ar CERT un Aizsardzības ministriju (vēstuļu dienesta vajadzībām apmaiņa 21.03.2024 Nr. LV/N/99dv/24; 28.03.2024 Nr. DVN/134).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
350 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
350 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-350 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-350 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
350 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus finansējums 350 000 euro apmērā nepieciešams, lai tā ietvaros nodrošinātu Latvijas kiberdrošības stratēģijas 2023.-2026. gadam ieviešanas plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2024. gadā (144 800 euro) un papildus kiberdrošību attīstošās iegādes (205 200 euro). Iegādes saskaņotas ar CERT un Aizsardzības ministriju (vēstuļu dienesta vajadzībām apmaiņa 21.03.2024 Nr. LV/N/99dv/24; 28.03.2024 Nr. DVN/134). Detalizēti izdevumu aprēķini anotācijā nav norādāmi, jo aprēķinos iekļautā informācija ir klasificēta.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Apropriācijas pārdale tiks veikta no resora budžeta “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritāram pasākumam “Kiberdrošības stiprināšana” rezervētā finansējuma. Iegādēs iegūto vērtību uzturēšanas izmaksas turpmākajos gados tiks nodrošinātas Ārlietu ministrijai piešķirto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Ārlietu ministrijai
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi