24-TA-1887: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumu Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālais veselības dienests - reorganizāciju" pieņemts lēmums sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri nodot Nacionālais veselības dienesta funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumus:
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3. atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4. nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Līdz ar to no Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumiem Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" (turpmāk - Nolikums) svītrojamas attiecīgās normas.
Nolikums papildināts ar jaunu valsts pārvaldes uzdevumu, ko nosaka
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6. un 17.7.punkts, paredzot, ka "17.6. No šo noteikumu 17.5.1. un 17.5.2. apakšpunktā minētās maksas par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem." un "17.7 Šo noteikumu 17.5 punktā minēto maksu par farmaceita pakalpojumu sedz pilnībā no valsts budžeta līdzekļiem par receptēm, kuras ir izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam, trūcīgām personām, patvēruma meklētājiem un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem" (Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī).
Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā (Noteikumi Nr.544 stājās spēkā 2024. gada 17. augustā).
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana.
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3. atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4. nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Līdz ar to no Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumiem Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" (turpmāk - Nolikums) svītrojamas attiecīgās normas.
Nolikums papildināts ar jaunu valsts pārvaldes uzdevumu, ko nosaka
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6. un 17.7.punkts, paredzot, ka "17.6. No šo noteikumu 17.5.1. un 17.5.2. apakšpunktā minētās maksas par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem." un "17.7 Šo noteikumu 17.5 punktā minēto maksu par farmaceita pakalpojumu sedz pilnībā no valsts budžeta līdzekļiem par receptēm, kuras ir izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam, trūcīgām personām, patvēruma meklētājiem un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem" (Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī).
Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā (Noteikumi Nr.544 stājās spēkā 2024. gada 17. augustā).
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Iestādes nolikumā aktualizē tajā ietvertās funkcijas un uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojums Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" (turpmāk- rīkojums Nr.623) 2.punkts nosaka, ka Nacionālā veselības dienesta funkcija - īstenot e-veselības politiku – tiek nodota sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri. Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6. un 17.7.punkti, paredzot, ka "17.6. No šo noteikumu 17.5.1. un 17.5.2. apakšpunktā minētās maksas par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem." un "17.7 Šo noteikumu 17.5 punktā minēto maksu par farmaceita pakalpojumu sedz pilnībā no valsts budžeta līdzekļiem par receptēm, kuras ir izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam, trūcīgām personām, patvēruma meklētājiem un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem." (Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī).
Šo noteikumu 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Šo noteikumu 1.5. apakšpunkts stājas spēkā vispārējā kārtībā: noteikumu Nr.850 3.30. app.: "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā."
Ar 17.08.2024 ir spēkā Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumi Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi", kuru 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6. un 17.7.punkti, paredzot, ka "17.6. No šo noteikumu 17.5.1. un 17.5.2. apakšpunktā minētās maksas par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem." un "17.7 Šo noteikumu 17.5 punktā minēto maksu par farmaceita pakalpojumu sedz pilnībā no valsts budžeta līdzekļiem par receptēm, kuras ir izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam, trūcīgām personām, patvēruma meklētājiem un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem." (Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī).
Šo noteikumu 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Šo noteikumu 1.5. apakšpunkts stājas spēkā vispārējā kārtībā: noteikumu Nr.850 3.30. app.: "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā."
Ar 17.08.2024 ir spēkā Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumi Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi", kuru 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nolikums nosaka Nacionālā veselības dienesta funkcijas, uzdevumus, darbības mērķi.
Nacionālā veselības dienesta funkcija - īstenot e-veselības politiku – un ar to saistītie valsts pārvaldes uzdevumi tiek nodoti sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri atbilstoši rīkojumam Nr.623.
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" nosaka Nacionālajam veselības dienestam jaunu uzdevumu "atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem."
Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nepieciešams aktualizēt Nolikumā ietvertās funkcijas un uzdevumus, izslēdzot tās, kuru izpilde netiks nodrošināta, kā arī precizēt darbības mērķi, kas saistīts ar nodoto funkciju.
Nacionālā veselības dienesta funkcija - īstenot e-veselības politiku – un ar to saistītie valsts pārvaldes uzdevumi tiek nodoti sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri atbilstoši rīkojumam Nr.623.
Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" nosaka Nacionālajam veselības dienestam jaunu uzdevumu "atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem."
Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nepieciešams aktualizēt Nolikumā ietvertās funkcijas un uzdevumus, izslēdzot tās, kuru izpilde netiks nodrošināta, kā arī precizēt darbības mērķi, kas saistīts ar nodoto funkciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Rīkojuma Nr. 623 2.punkts nosaka, ka Nacionālā veselības dienesta funkcija - īstenot e-veselības politiku – tiek nodota sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri.
Nolikuma 3.22.apakšpunkts- īstenot e-veselības politiku – svītrojams ar 2025.gada 1.janvāri.
Nolikuma 2.punkts nosaka, ka "Dienesta darbības mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kā arī īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā, veselības un sabiedrības veselības datu iegūšanā un analīzē."
Līdz ar funkcijas - īstenot e-veselības politiku – nodošanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri, nepieciešams precizēt iestādes darbības mērķi, svītrojot mērķi "īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā".
Nolikuma 3.22.apakšpunkts- īstenot e-veselības politiku – svītrojams ar 2025.gada 1.janvāri.
Nolikuma 2.punkts nosaka, ka "Dienesta darbības mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kā arī īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā, veselības un sabiedrības veselības datu iegūšanā un analīzē."
Līdz ar funkcijas - īstenot e-veselības politiku – nodošanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri, nepieciešams precizēt iestādes darbības mērķi, svītrojot mērķi "īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā".
Risinājuma apraksts
Nolikuma 3.22.apakšpunkts "īstenot e-veselības politiku" svītrots.
Nolikuma 2.punktā precizēts iestādes darbības mērķis īstenot valsts politiku, svītrojot vārdus "e-veselības ieviešanā".
Nolikuma 2.punktā precizēts iestādes darbības mērķis īstenot valsts politiku, svītrojot vārdus "e-veselības ieviešanā".
Problēmas apraksts
2. Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6. un 17.7.punkti, paredzot, ka "17.6. No šo noteikumu 17.51. un 17.52. apakšpunktā minētās maksas par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem." un "17.7 Šo noteikumu 17.5 punktā minēto maksu par farmaceita pakalpojumu sedz pilnībā no valsts budžeta līdzekļiem par receptēm, kuras ir izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam, trūcīgām personām, patvēruma meklētājiem un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem." (Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī).
Risinājuma apraksts
Nolikums papildināts ar 3.28.apakšpunktu, kas nosaka Nacionālais veselības dienesta uzdevumu "atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem."
Problēmas apraksts
3. Ņemot vērā, ka:
1) ar 01.01.2025 veikta NVD reorganizācija, kuras rezultātā tā funkcija -īstenot e-veselības politiku- un ar to sastītie uzdevumi nododami SIA LDVC- kapitālsabiedrībai, kurā Veselības ministrija ir kapitāla daļu turētāja,
2) LDVC ir privātpersona,
3) Valsts pārvaldes iekārtas likumā ietverto prasību, ka valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšana privātpersonai iespējama tikai ar ārēju normatīvo aktu vai ar deleģēšanas līgumu, ja ārējais normatīvais akts to paredz
Veselības ministrijas nolikumā piešķiramas tiesības Veselības ministrijai slēgt deleģēšanas līgumu ar privātpersonu par digitālās veselības politikas1 īstenošanu saistīto uzdevumu īstenošanu. Ar digitālās veselības īstenošanu saistīto uzdevumu finansēšanas un realizācijas nepārtauktības (no 2025. 1.janvāra) nodrošināšanai nepieciešams NVD nolikumā ietvert funkciju -atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta ar digitālās veselības politikas īstenošanu saistīto uzdevumu īstenošana.
Konceptuālais ziņojums ietver informāciju par digitālās veselības (e-veselības) politikas īstenošanu un ar to sasitīto uzdevumu finansējuma plūsmas aprakstu, kā arī to atspoguļo Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumam Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" pievienotās anotācijas 3.sadaļa, kas t.sk paredz, ka "Finansējums Centram tiks novirzīts slēdzot līgumus starp Veselības ministriju, Nacionālo veselības dienestu un Centru par e-veselības politikas īstenošanu un pakalpojumu sniedzējiem un iedzīvotājiem nepieciešamo pakalpojumu ieviešanu/ nodrošināšanu".
[1] - Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas definīciju e-veselība ir izmaksu efektīva un droša informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošana veselības un ar veselību saistītajās jomās, ieskaitot veselības aprūpes pakalpojumus, veselības uzraudzību, veselības literatūru un veselības izglītību, zināšanas un pētniecību. Tādējādi, funkcija "Īstenot e-veselības politiku" ietver ļoti plašu uzdevumu loku un faktiski nozīmē digitālās veselības politikas īstenošanu, veselības nozares digitalizācijas veicināšanu.
Termina "Digitālā veselība" definīcija ietver sevī rīkus un pakalpojumus, kuros izmanto informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, lai uzlabotu profilaksi, diagnostiku, ārstēšanu, uzraudzību un veselības un dzīvesveida pārvaldību. Digitālajai veselībai ir potenciāls ieviest jauninājumus, uzlabot piekļuvi aprūpei, aprūpes kvalitāti un īstenot preventīvus pasākumus, kā arī palielināt veselības nozares vispārējo efektivitāti.
1) ar 01.01.2025 veikta NVD reorganizācija, kuras rezultātā tā funkcija -īstenot e-veselības politiku- un ar to sastītie uzdevumi nododami SIA LDVC- kapitālsabiedrībai, kurā Veselības ministrija ir kapitāla daļu turētāja,
2) LDVC ir privātpersona,
3) Valsts pārvaldes iekārtas likumā ietverto prasību, ka valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšana privātpersonai iespējama tikai ar ārēju normatīvo aktu vai ar deleģēšanas līgumu, ja ārējais normatīvais akts to paredz
Veselības ministrijas nolikumā piešķiramas tiesības Veselības ministrijai slēgt deleģēšanas līgumu ar privātpersonu par digitālās veselības politikas1 īstenošanu saistīto uzdevumu īstenošanu. Ar digitālās veselības īstenošanu saistīto uzdevumu finansēšanas un realizācijas nepārtauktības (no 2025. 1.janvāra) nodrošināšanai nepieciešams NVD nolikumā ietvert funkciju -atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta ar digitālās veselības politikas īstenošanu saistīto uzdevumu īstenošana.
Konceptuālais ziņojums ietver informāciju par digitālās veselības (e-veselības) politikas īstenošanu un ar to sasitīto uzdevumu finansējuma plūsmas aprakstu, kā arī to atspoguļo Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumam Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" pievienotās anotācijas 3.sadaļa, kas t.sk paredz, ka "Finansējums Centram tiks novirzīts slēdzot līgumus starp Veselības ministriju, Nacionālo veselības dienestu un Centru par e-veselības politikas īstenošanu un pakalpojumu sniedzējiem un iedzīvotājiem nepieciešamo pakalpojumu ieviešanu/ nodrošināšanu".
[1] - Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas definīciju e-veselība ir izmaksu efektīva un droša informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošana veselības un ar veselību saistītajās jomās, ieskaitot veselības aprūpes pakalpojumus, veselības uzraudzību, veselības literatūru un veselības izglītību, zināšanas un pētniecību. Tādējādi, funkcija "Īstenot e-veselības politiku" ietver ļoti plašu uzdevumu loku un faktiski nozīmē digitālās veselības politikas īstenošanu, veselības nozares digitalizācijas veicināšanu.
Termina "Digitālā veselība" definīcija ietver sevī rīkus un pakalpojumus, kuros izmanto informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, lai uzlabotu profilaksi, diagnostiku, ārstēšanu, uzraudzību un veselības un dzīvesveida pārvaldību. Digitālajai veselībai ir potenciāls ieviest jauninājumus, uzlabot piekļuvi aprūpei, aprūpes kvalitāti un īstenot preventīvus pasākumus, kā arī palielināt veselības nozares vispārējo efektivitāti.
Risinājuma apraksts
Nolikums papildināts ar 3.29.apakšpunktu, kas nosaka Nacionālais veselības dienesta funkciju "atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana;
Problēmas apraksts
4. Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" 9.punkts nosaka, ka Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā (spēkā no 17.08.2024).
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Nolikums papildināms ar pienākumu atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Risinājuma apraksts
Nolikums papildināts ar 3.30.apakšpunktu, kas nosaka Nacionālais veselības dienesta funkciju
atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiemmetodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
atbilstoši piešķirtajam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiemmetodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
Problēmas apraksts
5. Rīkojuma Nr. 623 2.punkts nosaka, ka sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025.gada 1.janvāri nodod Nacionālā veselības dienesta funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumus:
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3. atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4. nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Līdz ar to no Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumiem Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" svītrojamas attiecīgās normas.
Līdz ar to no Nolikuma nepieciešams svītrot uzdevumus, kas noteikti 4.3.1.11., 4.7.2 , 4.18. un 4.19.app.
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3. atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4. nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Līdz ar to no Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumiem Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" svītrojamas attiecīgās normas.
Līdz ar to no Nolikuma nepieciešams svītrot uzdevumus, kas noteikti 4.3.1.11., 4.7.2 , 4.18. un 4.19.app.
Risinājuma apraksts
Svītroti Nolikuma 4.3.1.11., 4.7.2 , 4.18. un 4.19. apakšpunktā minētie uzdevumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nolikuma 3.28.app. ietverto uzdevumu "atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem" Nacionālais veselības dienests nodrošinās esošo amata vietu ietvaros. Pasākumam paredzētais finansējuma apraksts ietverts Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumu Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" anotācijas 3.sadaļā (24-TA-1200).
Detalizēta informācija par finansējumu pa gadiem, kā arī sadalījumu ar finansējumu pa esošajiem un par jaunajiem pakalpojuma veidiem sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
Nolikuma 3.29.app. ietverto uzdevumu "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana" un 3.30. app. "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiemmetodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā" Nacionālais veselības dienests nodrošinās esošo amata vietu ietvaros.
Metodiskās vadības institūcijām paredzētais finansējuma apraksts ietverts Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" anotācijas 3.sadaļā (24-TA-317).
Detalizēta informācija par finansējumu pa gadiem, kā arī sadalījumu ar finansējumu pa esošajiem un par jaunajiem pakalpojuma veidiem sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
Nolikuma 3.29.app. ietverto uzdevumu "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana" un 3.30. app. "atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiemmetodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā" Nacionālais veselības dienests nodrošinās esošo amata vietu ietvaros.
Metodiskās vadības institūcijām paredzētais finansējuma apraksts ietverts Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta noteikumu Nr.543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" anotācijas 3.sadaļā (24-TA-317).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pacienti ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkciju un digitālās veselības politikas īstanošanas nodošana SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" nemaina e-veselības sistēmas funkcionalitāti, līdz ar to lietotājam e-veselības sistēmas izmantošanā (datu ieguvē un aizpildīšanā) nekas netiek mainīts, kā arī izmantošanā lietotājam izmaiņas nav paredzētas - ar noteikumiem netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā un apstrādē.
Juridiskās personas
- ārstniecības iestādes kā e-veselības sistēmas lietotāji; aptiekas, kuras sniedz farmaceita pakalpojumu; privātpersona, kurai saskaņā ar deleģēšanas līgumu deleģēta digitālās veselības īstenošana
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes kā e-veselības sistēmas lietotāji:
E-veselības sistēmas pārziņa funkcijas un digitālās veselības politikas īstanošanas nodošana SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar deleģēšanas līgumu nemaina e-veselības sistēmas funkcionalitāti, līdz ar to lietotājam e-veselības sistēmas izmantošanā (datu ieguvē un aizpildīšanā) no lietotāja puses izmaiņas nav paredzētas - ar noteikumiem netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā un apstrādē.
NVD veiks aptiekām samaksu no valsts budžeta līdzekļiem par farmaceita pakalpojumiem.
NVD atbilstoši piešķirtajam finansējumam veiks maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu (privātpersonai, kurai saskaņā ar deleģēšanas līgumu deleģēta digitālās veselības īstenošana).
E-veselības sistēmas pārziņa funkcijas un digitālās veselības politikas īstanošanas nodošana SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar deleģēšanas līgumu nemaina e-veselības sistēmas funkcionalitāti, līdz ar to lietotājam e-veselības sistēmas izmantošanā (datu ieguvē un aizpildīšanā) no lietotāja puses izmaiņas nav paredzētas - ar noteikumiem netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā un apstrādē.
NVD veiks aptiekām samaksu no valsts budžeta līdzekļiem par farmaceita pakalpojumiem.
NVD atbilstoši piešķirtajam finansējumam veiks maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem par digitālās veselības politikas īstenošanu (privātpersonai, kurai saskaņā ar deleģēšanas līgumu deleģēta digitālās veselības īstenošana).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
- SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ar 2025.gada 1.janvāri: 1) Nolikumā svītrota funkcija -īstenot e-veselības politiku- (ar saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumu Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālais veselības dienests - reorganizāciju" (nodots SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", kam ar deleģēšanas līgumu no 2025.gada 1.janvāra tiks nodota digitālās veselības politikas īstenošana un ar to saistītie pārvaldes uzdevumi. Līgumu slēgs Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
2) Nolikums papildināts ar funkciju (3.28.app.): atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem"- ko nosaka Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6 un 17.7 punkts.
3) Nolikums papildināts ar funkciju (3.29): atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem 3.29.par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana;
4) Nolikums papildināts ar funkciju (3.30): atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
2) Nolikums papildināts ar funkciju (3.28.app.): atbilstoši normatīvajiem aktiem segt no valsts budžeta līdzekļiem maksu par farmaceita pakalpojumiem"- ko nosaka Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.488 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" 17.6 un 17.7 punkts.
3) Nolikums papildināts ar funkciju (3.29): atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem 3.29.par digitālās veselības politikas īstenošanu subjektam, kuram deleģēta tās īstenošana;
4) Nolikums papildināts ar funkciju (3.30): atbilstoši piešķirtam finansējuma apjomam veikt maksājumus no valsts budžeta līdzekļiem metodiskās vadības institūcijai par metodiskās vadības nodrošināšanu attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nododot kapitālsabiedrībai digitālās veselības politikas ieviešanu un ar to saistītos valsts pārvaldes uzdevumus, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT pārvaldību šajā kapitālsabiedrībā, tiks nodrošināta labāka VM resora digitālo pakalpojumu kvalitāte un efektīvāka to pārvaldība.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nododot kapitālsabiedrībai digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT pārvaldību šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2023.gada augustā Ministru kabinets apstiprināja Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam (23-TA-824) (Stratēģija), kurā iekļauta detalizēta informācija par esošo situāciju, galvenajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā Latvijā un nodefinēti veselības nozares digitālās transformācijas rīcības virzieni un uzdevumi, lai nodrošinātu Sabiedrības veselības politikas pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam noteikto sabiedrības veselības politikas mērķu sasniegšanu, kā arī Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027.gadam uzdevumu izpildi. No spējas stiprināt VM resora digitālās veselības pārvaldības kapacitāti ir atkarīgs, cik lielā mērā izdosies sasniegt Stratēģijā izvirzītos mērķus. Stratēģija paredz sasniegt šādus rezultātus:
1. Pakalpojumu digitalizācijas līmenis būtiski samazinājis “papīra” medicīnisko dokumentu apriti.
2. Digitālie risinājumi palīdz pacientiem ērti piedalīties savas veselības aprūpē.
3. Ārstniecībā un profilaksē plaši tiek izmantoti attālinātie risinājumi un citas digitālās tehnoloģijas – pakalpojumi ir pieejamāki, kvalitatīvāki, efektīvāki un ērtāki un palīdz ārstiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem sadarboties visā “pacienta ceļā” un sniegt augstas kvalitātes pakalpojumus.
4. Ievērojami pieaugusi veselības nozares speciālistu izpratne par digitālās veselības risinājumiem.
5. Veselības nozares pārvaldība ir datos balstīta.
6. Veselības nozares digitālo risinājumu attīstīšanai un uzturēšanai nodrošināts pietiekams valsts budžeta finansējums un cilvēkresursu kapacitāte.
Nododot kapitālsabiedrībai e-veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un Stratēģijas mērķu sasniegšana.
1. Pakalpojumu digitalizācijas līmenis būtiski samazinājis “papīra” medicīnisko dokumentu apriti.
2. Digitālie risinājumi palīdz pacientiem ērti piedalīties savas veselības aprūpē.
3. Ārstniecībā un profilaksē plaši tiek izmantoti attālinātie risinājumi un citas digitālās tehnoloģijas – pakalpojumi ir pieejamāki, kvalitatīvāki, efektīvāki un ērtāki un palīdz ārstiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem sadarboties visā “pacienta ceļā” un sniegt augstas kvalitātes pakalpojumus.
4. Ievērojami pieaugusi veselības nozares speciālistu izpratne par digitālās veselības risinājumiem.
5. Veselības nozares pārvaldība ir datos balstīta.
6. Veselības nozares digitālo risinājumu attīstīšanai un uzturēšanai nodrošināts pietiekams valsts budžeta finansējums un cilvēkresursu kapacitāte.
Nododot kapitālsabiedrībai e-veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un Stratēģijas mērķu sasniegšana.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nododot kapitālsabiedrībai e-veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un veselības nozares digitālo pakalpojumu attīstīšana, un attiecīgi veicināta Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam rādītāja "Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI)" sasniegšana.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2023.gada augustā Ministru kabinets apstiprināja Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam (23-TA-824) (Stratēģija), kurā iekļauta detalizēta informācija par esošo situāciju, galvenajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā Latvijā un nodefinēti veselības nozares digitālās transformācijas rīcības virzieni un uzdevumi, lai nodrošinātu Sabiedrības veselības politikas pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam noteikto sabiedrības veselības politikas mērķu sasniegšanu, kā arī Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027.gadam uzdevumu izpildi. No spējas stiprināt Veselības ministrijas resora digitālās veselības pārvaldības kapacitāti ir atkarīgs, cik lielā mērā izdosies sasniegt Stratēģijā izvirzītos mērķus.
Nododot kapitālsabiedrībai digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un veselības nozares digitālā attīstība, kā rezultātā tiks sekmēta veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāte.
Nododot kapitālsabiedrībai digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un veselības nozares digitālā attīstība, kā rezultātā tiks sekmēta veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāte.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Datu aizsardzība tiks nodrošināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ar noteikumiem netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā un apstrādē.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi