Anotācija (ex-ante)

22-TA-3634: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā, ka plānotie likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumi paredz jaunu nodokļu administrācijas pārbaudes veidu – nodokļu kontrole – kurā būs integrēts gan minētā likuma 23. panta 5.1 daļā ietvertais datu atbilstības pārbaudes tiesiskais regulējums, gan 23. panta 5.2 daļā ietvertais regulējums, kas paredz nodokļu apmēra precizēšanu (sk. 5.2 daļas 1. punktu) un ar nodokļiem un nodevām apliekamā objekta precizēšanu (sk. 5.2 daļas 2. punktu), ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus arī Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai” (turpmāk – noteikumi Nr. 661)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, ņemot vērā plānotās izmaiņas nodokļu administrācijas pārbaužu tiesiskajā regulējumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 661 7.3. apakšpunktā uzskaitītās maksājumu saistības ir noteiktas atbilstoši likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktajam aprēķināšanas pamatojumam. Proti, saskaņā ar minētā likuma 23. panta 5.1 daļu, nodokļu administrācija, veicot datu atbilstības pārbaudi, maksājumu saistību nosaka, pieņemot lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, ar kuru veic budžetā maksājamo vai atmaksājamo summu pārrēķinu, nosaka par labu budžetam piedzenamo nodokļa summu un aprēķina nokavējuma naudu par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa līdz datu atbilstības pārbaudes uzsākšanas dienai.
Minētā maksājumu saistība, kas noteikta ar lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, ir iekļauta noteikumu Nr. 661 7.3.3. apakšpunktā.
Savukārt, atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23. panta 5.2 daļai, ja pēc muitas kontroles veikšanas vai nodokļu administrācijas lēmuma administratīvā pārkāpuma lietā pieņemšanas, vai citas kompetentās iestādes lēmuma administratīvā pārkāpuma lietā paziņošanas tiek noskaidrots, ka muitas kontrolē konstatētais vai administratīvais pārkāpums var ietekmēt nodokļu, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu apmēru, nodokļu administrācija mēneša laikā, bet ne vēlāk kā triju gadu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas pieņem:
1) lēmumu par nodokļu apmēra precizēšanu un papildus aprēķina nodokļus vai samazina nodokļa maksājuma apmēru, kā arī aprēķina nokavējuma naudu;
2) lēmumu, ar kuru precizē ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu un uzliek soda naudu saskaņā ar šā panta 5.3 daļu.
Maksājumu saistība, kas noteikta ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23. panta 5.2 daļu, ir iekļauta noteikumu Nr. 661 7.3.5. apakšpunktā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeima 2023. gada 8. jūnija sēdē galīgajā lasījumā ir pieņēmusi likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Saeimas likumdošanas datu bāzē reģistrēts ar Nr. 2/Lp14) (likums publicēts Latvijas Vēstnesī 2023. gada 16. jūnijā, savukārt stāsies spēkā - 2023. gada 30. jūnijā), kurā ietvertie grozījumi paredz jaunu nodokļu administrācijas pārbaudes veidu – nodokļu kontrole – kurā būs integrēta gan datu atbilstības pārbaude, gan likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23. panta 5.2 daļas tiesiskais regulējums.
Atbilstoši likumprojektā iekļautajai likuma 23. panta 5.2 daļas 3. punkta redakcijai, ja nodokļu maksātājs nebūs novērsis nodokļu administrācijas konstatētās neatbilstības vai nebūs iesniedzis pamatotu to izskaidrojumu, vai nebūs noslēdzis vienošanās līgumu, nodokļu administrācija izbeigs nodokļu kontroli, izdodot nodokļu kontroles rēķinu, ar kuru aprēķinās budžetā maksājamo vai no budžeta atmaksājamo nodokļa (nodevas) summu vai noteiks par labu budžetam piedzenamo nodokļa (nodevas) summu, kā arī aprēķinās nokavējuma naudu, vai precizēs ar nodokļiem (nodevām) apliekamo objektu un uzliks soda naudu saskaņā ar 23. panta 5.3 daļu.
Tā kā turpmāk maksājumu saistība tiks noteikta ar nodokļu kontroles rēķinu, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus noteikumu Nr. 661 7.3. apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts aizstāt maksājumu saistību, kas noteikta ar lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, un maksājumu saistību, kas noteikta ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23. panta 5.2 daļā noteiktajā kārtībā pieņemto lēmumu, ar maksājumu saistību, kas noteikta ar nodokļu kontroles rēķinu.
Saskaņā ar likumprojektā “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Nr. 2/Lp14) piedāvāto likuma 1. panta 38. punktu nodokļu kontroles rēķins ir nodokļu kontroles rezultātā pieņemtais lēmums par budžetā maksājamo nodokli (nodevu), nokavējuma naudu vai soda naudu.
Tādējādi noteikumu Nr. 661 7.3.3. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, savukārt 7.3.5. apakšpunkts no noteikumiem tiek svītrots.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai”” (Nr. 22-TA-2816), kurā bija iekļauts arī šajā projektā esošais regulējums, virzības laikā (pirms sadalīšanas). Tādējādi sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus minētā noteikumu projekta publiskās apspriešanas laikā no 2022. gada 24. oktobra līdz 2022. gada 4. novembrim.
Iebildumi vai priekšlikumi no sabiedrības pārstāvju puses netika saņemti.
Savukārt, pēc minētā noteikumu projekta novirzīšanas saskaņošanai 2022. gada 23. novembrī tika saņemts iebildums no Tieslietu ministrijas, kura vērsa uzmanību, ka Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2010. gada 12. marta sanāksmes protokola Nr. 2 1. § “Par grozījumiem Ministru kabineta 2009. gada 7. aprīļa noteikumos Nr.300 “Ministru kabineta kārtības rullis” (Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra noteikumi Nr. 170)” 8. punkts noteic, ka likumprojektā paredzētus noteikumu projektus izskata Valsts sekretāru sanāksmē, kad likumprojekts Saeimā pieņemts 2. lasījumā, savukārt Ministru kabinetā šādus noteikumu projektus izskata, kad likumprojekts Saeimā pieņemts 3. lasījumā.
Tā kā Ministru kabineta noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai”” (Nr. 22-TA-2816) iekļautie grozījumi attiecībā uz nodokļu kontroles rēķinu tika virzīti saskaņošanai vēl pirms likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Nr. 2/Lp14) tika skatīts kādā no Saeimas lasījumiem, tika pieņemts lēmums minētos grozījumus no noteikumu projekta izdalīt, izveidojot jaunu tiesību akta lietu Nr. 22-TA-3634.

Savukārt par Ministru kabineta noteikumu pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk