Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
23-TA-510: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dabasgāzes tirgus atvēršanas process tika uzsākts 2017. gada 3. aprīlī, nodrošinot visu lietotāju tiesības brīvi izvēlēties tirgotāju, bet paredzot iespēju mājsaimniecības lietotājiem saņem dabasgāzi par regulētu cenu. Ar 2023. gada 1.maiju notiek dabasgāzes tirgus pilnīga atvēršana, proti - arī mājsaimniecības lietotāji kļūst par brīvā dabasgāzes tirgus dalībniekiem un katrs izvēlās savu dabasgāzes tirgotāju.

Enerģētikas likuma 107.pantam 2023.gada 1.maijā zaudējot spēku, stājas spēkā Enerģētikas likuma 107.1 pants, paredzot, ka dabasgāzes tirgotāji savos mājsaimniecību lietotājiem izteiktajos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļauj universālā pakalpojuma piedāvājumu. Saskaņā ar likumā noteikto deleģējumu, piedāvājuma Ministru kabinets nosaka universālā pakalpojuma piedāvājuma nosacījumus un izteikšanas veidu, kā arī tiek noteikta kārtība un dabasgāzes tirgus dalībnieku pienākumi, ņemot vērā, ka nepastāv publiskais tirgotājs un saistītie lietotāji. 

Vienlaikus tiek precizēta kārtība, kādā nolasa un ziņo dabasgāzes komerciālās uzskaites mēraparātu rādījumus. Esošais regulējums, kurš nosaka, ka sadales sistēmas operators ir atbildīgs par mēraparātu rādījumu nolasīšanu, tiek mainīts, paredzot, ka turpmāk par mēraparātu rādījumu nolasīšanu ir atbildīgs lietotājs, bet par dabasgāzes skaitītāju rādījumu saņemšanu ir atbildīgs dabasgāzes tirgotājs.

Ņemot vērā, ka Klimata un enerģētikas ministrija savā pārziņā pārņem Ekonomikas ministrijas ar enerģētikas politiku saistītās funkcijas un uzdevumus, grozīts ir noteikumu 9.punkts, paredzot, ka Klimata un enerģētikas ministrija pārņem atbildību par ar dabasgāzes tirdzniecību un lietošanu saistītajiem standartiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Enerģētikas likuma grozījumi, kas paredz dabasgāzes tirgus atvēršanas pabeigšanu un mājsaimniecību iesaisti dabas tirgū kā brīvā tirgus dalībniekus, stājas spēkā 2023.gada 1.maijā. Saskaņā ar Enerģētikas likumā noteikto deleģējumu nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 78), nosakot mājsaimniecību kā dabasgāzes lietotāju iesaistes nosacījumus, kārtību un pienākumus dabasgāzes brīvā tirgus apstākļos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2023.
Pamatojums
Enerģētikas likuma grozījumi, kas paredz dabasgāzes tirgus atvēršanas pabeigšanu un mājsaimniecību iesaisti dabas tirgū kā brīvā tirgus dalībniekus, stājas spēkā 2023.gada 1.maijā. Saskaņā ar Enerģētikas likumā noteikto deleģējumu nepieciešams izstrādāt grozījumus MK noteikumos Nr. 78, nosakot mājsaimniecību kā dabasgāzes lietotāju iesaistes nosacījumus, kārtību un pienākumus dabasgāzes brīvā tirgus apstākļos.

Tādējādi 2023.gada 1.maijā spēku zaudē Enerģētikas likuma 107.pantā noteiktais regulējums, kas nosaka, ka dabasgāzes piegādi mājsaimniecību lietotājiem, kas ir saistītie lietotāji, nodrošina publiskais tirgotājs par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto dabasgāzes cenu. No Enerģētikas likuma tiek izslēgti jēdzieni “saistītais lietotājs” un “publiskais tirgotājs”, bet tiek ieviests jēdziens  "universālais pakalpojums", kas nozīmē "garantētas tiesības uz dabasgāzes piegādi noteiktā kvalitātē par viegli un skaidri salīdzināmu un pārskatāmu cenu". Minētais regulējums ir izstrādāts līdzvērtīgi universālā pakalpojumam, kuru saņēma elektroenerģijas lietotāji, kad 2014.gada 1.aprīlī elektroenerģijas tirgus uzsāka darbu brīvā tirgus apstākļos.

Enerģētikas likuma 107.pantam zaudējot spēku, 2023.gada 1.maijā stājas spēkā Enerģētikas likuma 107.1 pants, paredzot, ka dabasgāzes tirgotāji savos mājsaimniecību lietotājiem izteiktajos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļauj universālā pakalpojuma piedāvājumu. Saskaņā ar likumā noteikto deleģējumu, Ministru kabinets nosaka universālā pakalpojuma piedāvājuma nosacījumus un izteikšanas veidu, kā arī tiek noteikta kārtība un dabasgāzes tirgus dalībnieku pienākumi, ņemot vērā, ka nepastāv publiskais tirgotājs un saistītie lietotāji. 

Eiropas Energoregulatoru padomes (CEER) Sadales sistēmu darba grupas 2019.gada 22.marta secinājumu dokumentā par jauniem pakalpojumiem un sadales sistēmas operatoru iesaisti ir īpaši izcelta tieši piegādātāja (tirgotāja) loma komunikācijā ar gala lietotajiem, atvēlot sadales sistēmas operatoram tikai atbalsta funkciju konsolidētā pakalpojuma sniegšanā, nepieciešams veikt  korekcijas normatīvajā regulējumā, skaidri un nepārprotami paredzot, ka par dabasgāzes skaitītāju rādījumu saņemšanu primāri ir atbildīgs dabasgāzes tirgotājs.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 23.decembra rīkojuma Nr.968 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” (turpmāk - MK rīkojums Nr. 968) un Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra noteikumiem Nr.817 “Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 817), kas nosaka, ka ar enerģētiku saistītā joma un funkcijas tiek nodotas no Ekonomikas ministrijas klimata un enerģētikas ministrijai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dabasgāzes tirgus liberalizācija tika uzsākta 2017. gada 3. aprīlī, nodrošinot lietotāju tiesības brīvi izvēlēties tirgotāju, savukārt ar 2023. gada 1.maiju notiek dabasgāzes tirgus pilnīga atvēršana, paredzot, ka arī mājsaimniecības lietotāji kļūst par brīvā dabasgāzes tirgus dalībniekiem. 

Tā kā dabasgāzes tirgus atvēršanas sākumā mājsaimniecību lietotājiem bija iespējama izvēle – turpināt saņemt dabasgāzi kā saistītajam lietotājam no publiskā tirgotāja par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātu dabasgāzes tarifu vai iegādāties dabasgāzi par tirgus (neregulētu) cenu, daudzas mājsaimniecības turpināja saņemt dabasgāzi kā saistītie lietotāji. Saskaņā ar akciju sabiedrības “Gaso” datiem mājsaimniecību gazificēto objektu kopējais skaits 2022. gada vidū bija 377 000, no kuriem 357 000 dabasgāzi piegādāja publiskais tirgotājs akciju sabiedrība “Latvijas Gāze”.

2023.gada 1.maijā spēku zaudē Enerģētikas likuma 107.pantā noteiktais regulējums, kas nosaka, ka dabasgāzes piegādi mājsaimniecību lietotājiem, kas ir saistītie lietotāji, nodrošina publiskais tirgotājs par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto dabasgāzes cenu. No Enerģētikas likuma tiek izslēgti jēdzieni “saistītais lietotājs” un “publiskais tirgotājs”, vienlaikus to papildinot ar jēdzienu  "universālais pakalpojums", kas nozīmē "garantētas tiesības uz dabasgāzes piegādi noteiktā kvalitātē par viegli un skaidri salīdzināmu un pārskatāmu cenu". Vienlaikus stājas spēkā Enerģētikas likuma 107.1 pants, paredzot, ka dabasgāzes tirgotāji savos mājsaimniecību lietotājiem izteiktajos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļauj universālā pakalpojuma piedāvājumu, bet MK noteikumi Nr. 78 nosaka kārtību un tirgus dalībnieku pienākumus dabasgāzes tirgū, ņemot vērā, ka nepastāv publiskais tirgotājs un saistītie lietotāji. 

Līdz ar izmaiņām Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija vairs nenoteiks dabasgāzes tarifus saistītajiem lietotājiem, tomēr tā uzraudzīs, vai dabasgāzes tirgotājs, izsakot universālā pakalpojuma piedāvājumu, būs ievērojis visus normatīvajos aktos noteiktos universālā pakalpojuma piedāvājuma nosacījumus. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija turpinās noteikt dabasgāzes pārvades, uzglabāšanas un sadales pakalpojumu tarifus.

Esošais regulējums, kas saistīts ar dabasgāzes komerciālās uzskaites mēraparātu rādījumu ziņošanu, rada  priekšstatu, ka par to atbildīgs ir sadales sistēmas operators. Savukārt dabasgāzes komerciālās uzskaites mēraparātu precīza rādījuma nolasīšana ir būtiska dabasgāzes tirgotāja un dabasgāzes lietotāju savstarpējo rēķinu veikšanai.

Ar Ministru kabineta 2022.gada 23.decembra MK rīkojumu Nr. 968 un MK noteikumiem Nr. 817 ar enerģētikas politiku saistītās funkcijas ir nodotas Klimata un enerģētikas ministrijai. Līdz ar to nepieciešams veikt precizējumu arī MK noteikumos Nr. 78, kā atbildīgo ministriju norādot Klimata un enerģētikas ministriju nevis Ekonomikas ministriju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dabasgāzes tirgus atvēršana, tirgus dalībnieku pienākumi
Enerģētikas likuma grozījumi, kas paredz dabasgāzes tirgus atvēršanas pabeigšanu un mājsaimniecību iesaisti dabas tirgū kā brīvā tirgus dalībniekus, nosaka nepieciešamību veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 78, paredzot dabasgāzes tirgotāju pienākumu mājsaimniecību lietotājiem izteiktajos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļaut universālā pakalpojuma piedāvājumu, noteikt universālā pakalpojuma nosacījumus, kā arī noteikt kārtību un pienākumus dabasgāzes tirgū, ņemot vērā, ka nepastāv publiskais tirgotājs un saistītie lietotāji. 

Tādējādi ir nepieciešams regulējums, kas nosaka, kas un kā piegādās dabasgāzi mājsaimniecības lietotājiem, kuri līdz šim pirka dabasgāzi par regulētu cenu, kā arī, lai izvairītos no lielām dabasgāzes tirgus cenas svārstībām dabasgāzes brīvā tirgus pirmajos mēnešos, nepieciešams noteikt maksimālo dabasgāzes cenu, kas tiktu sākotnēji piemērota tiem lietotājiem, kuri 2023.gada 1.maijā vēl nebūs izvēlējušies savu dabasgāzes tirgotāju. 

Ņemot vērā, ka saskaņā ar spēkā esošo regulējumu publiskais tirgotājs sniedz arī pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, nepieciešams izstrādāt regulējumu, kas nodrošina pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniegšanu un vienlaicīgi motivē lietotāju pēc iespējas ātrāk noslēgt dabasgāzes tirdzniecības līgumu ar kādu no dabasgāzes tirgotājiem. Pēdējā garantētā piegāde ir dabasgāzes piegāde uz laiku, t.i. – tā ir dabasgāzes piegāde ne ilgāk par sešiem kalendāra mēnešiem (1) lietotājam, ja tam ir viens spēkā esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums ar tirgotāju, kurš izbeidzis dabasgāzes tirdzniecību vai (2) gazificētā objekta īpašniekam, ja dabasgāze gazificētajā objektā tiek lietota bez spēkā esoša dabasgāzes tirdzniecības līguma un lietotājs vai gazificētā objekta īpašnieks nav nodrošinājis iespēju sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes padevi gazificētajā objektā.
Risinājuma apraksts
Izstrādājot ar dabasgāzes tirgus atvēršanu saistīto regulējumu, MK noteikumos Nr. 78 ir iestrādāti virkne grozījumu, kas saistīti ar publiskā tirgotāja un saistītā lietotāja jēdzienu un ar to saistīto pienākumu un tiesību izbeigšanos, kā arī universālā pakalpojuma nosacījuma izstrāde un tirgus regulējuma precizējums, ja tas bija nepieciešams.

Universālais pakalpojums un tā nosacījumi 
Enerģētikas likuma 71.pants paredz, ka tirgotājiem, kas piedāvā dabasgāzes tirdzniecības pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem, savā piedāvājumā ir jāietver universālais pakalpojumus. Izpildot noteikto deleģējumu, noteikumu projekta 41.1 punktā nosaka universāla pakalpojuma nosacījumus, kas būs standartizēts tirdzniecības produkts, kuru izvēlēties būs tiesīgi tikai mājsaimniecību lietotāji. Ja līdz 2023. gada 1.maijam lietotājs nebūs noslēdzis tirdzniecības līgumu ar kādu no tirgotājiem, tad dabasgāzi tam piegādās tirgotājs, kurš līdz šim ir nodrošinājis dabasgāzes piegādi, atbilstoši šī tirgotāja noteiktajiem universāla pakalpojuma nosacījumiem.

Saskaņā ar noteikumu projektu universālā pakalpojuma vispārīgie nosacījumi  ir šādi - tas ir terminēts sešu mēnešu tirdzniecības līgums, kurā elektroenerģijas cena ir fiksēta visu līguma darbības laiku un lietotājam ir tiesības šo līgumu izbeigt  pirms tā darbības beigām bez līguma laušanas maksas. 

Dabasgāzes cena universālajā  pakalpojumā ietver mazumtirdzniecības uzcenojumu, maksu par uzglabāšanas sistēmas pakalpojumiem un maksu par pārvades sistēmas pakalpojumiem, bet tā nepārsniedz dabasgāzes sadales sistēmas operatora tīmekļvietnē publicēto atsauces dabasgāzes cenu.

Sadales sistēmas operators aprēķina atsauces dabasgāzes cenu nākamajam kalendārajam mēnesim, to nosakot kā aritmētisko vidējo no Nīderlandes biržas Title Transfer Facility (turpmāk -TTF birža) gāzes cenu indeksa nākotnes prognozēm nākamajiem 6 mēnešiem uz kārtējā mēneša pirmo darba dienu un reizinot ar koeficientu 1,25. TTF biržas cenu indeksa prognoze tiek publicēta TTF biržas tīmekļvietnē https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5519350&span=1. Sadales sistēmas operators atsauces gāzes cenu publicē savā tīmekļvietnē ne vēlāk kā kārtējā mēneša trešajā darba dienā. 

Tā kā atsauces dabasgāzes cena universālā pakalpojuma ietvaros ir piesaistīta TTF biržai, kurā dabasgāzes pirkšanas robežcenai  piemēro Marginal Buy Price (turpmāk - MBP) stimulējošo  faktoru robežās no 1,05 līdz 1,1, bet dabasgāzes cena universālā pakalpojuma ietvaros ietver arī maksu par uzglabāšanas sistēmas un pārvades sistēmas pakalpojumiem, kas sākotnējo dabasgāzes cenu vēl paaugstina par apmēram 15%, tad kopējais stimulējošais faktors, ar kuru reizina TTF biržā aprēķināto dabasgāzes cenu ir 1,25, kas atbilst uzcenojumam 25% apmērā.

Nosakot vienādus universālā pakalpojuma vispārīgos nosacījumus, tiek panākts, ka pakalpojumu ir maksimāli vienkārši salīdzināt ar citu dabasgāzes tirgotāju piedāvātajiem universālajiem pakalpojumiem.

Pēdējā garantētā piegāde
Grozījumu 67.1 apakšpunktā paredz iespēju lietotājam pēc dabasgāzes tirdzniecības līguma izbeigšanās turpināt saņemt dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma ietvaros no dabasgāzes tirgotāja par dabasgāzes cenu, kas ir noteikta dubultā apjomā no universālā pakalpojumā ietvertās dabasgāzes cenas. Ņemot  vērā, ka pēdējās garantētās piegādes pakalpojumā piegādātajai dabasgāzei būs būtiski augstāka cena un pēdējās garantētās piegādes pakalpojums ir saņemams uz laiku līdz sešiem mēnešiem, tad lietotājs ir motivēts noslēgt pastāvīgu līgumu ar kādu no dabasgāzes tirgotājiem.

Lai nodrošinātu pārskatāmu tirgus situāciju un veicinātu lietotāju savlaicīgus norēķinus par patērēto dabasgāzi, noteikumu projekts ir papildināts ar 106.1 punktu, kas nosaka, ka "ja sistēmas operators ir pārtraucis dabasgāzes piegādi šo noteikumu 106. punktā minētā iemesla dēļ, dabasgāzes piegāde netiek atjaunota arī noslēdzot tirdzniecības līgumu ar citu dabasgāzes tirgotāju.".

Pārejas punkti
Lai nodrošinātu, dabasgāzes lietotājam vai pēdējās garantētas piegādes pakalpojuma saņemšanas nepārtrauktību no 2023. gada 1. maija noteikumi tiek papildināti ar pārejas punktiem:
177.1 punktu "Ja mājsaimniecības lietotājam 2023. gada 1. maijā nav spēka esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums, vai nav noslēgts līgumu ar citu tirgotāju šāds lietotājs saņem universālo pakalpojumu, kuru sniedz iepriekšējais tirgotājs."
177.2 punktu "Mājsaimniecību lietotājiem, kas līdz 2023.gada 30.aprīlim saņem pēdējo garantēto piegādi, no 2023.gada 1.maija to turpina sniegt tirgotājs, kas mājsaimniecības lietotājam līdz 2023.gada 30.aprīlim nodrošinājis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu."
182. punktu "Noteikumu projekts stājas spēkā 2023. gada 1. maijā."

Grozījumi MK noteikumu Nr. 78
Jēdziena "publiskais tirgotājs" un "saistītais lietotājs" svītrošana - 1.1.,1.3., 1.4., 1.5, 40., 41., 42., 42.1, 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49.2, 50., 51., 52., 53., 66., 99.3, 107.3., 107.3.1, 109.2, 109.2.2, 158.2., 159., 160., 162., 163., 165., 177., 179., 180., 181., 181.1 un 181.2 punkts.
Universālā pakalpojuma nosacījumi - 1.7, 24., 41.1, 41.2, 101.1. un 105.7. punkts
Pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma regulējums - 49.3, 65., 67.1  un 108. punkts
Problēmas apraksts
Dabasgāzes komercuzskaites nodrošināšana
Esošais regulējums rada maldīgu priekšstatu, ka par dabasgāzes komerciālās uzskaites mēraparātu  rādījumu savākšanu ir atbildīgs sadales sistēmas operators. Tā kā sadales sistēmas operators neslēdz dabasgāzes tirdzniecības līgumus ar galalietotājiem, tad sadales sistēmas operatora rīcībā var nebūt informācijas par dabasgāzes patieso lietotāju konkrētajā gazificētajā objektā, kas savukārt ir nepieciešams dabasgāzes lietotāja un dabasgāzes tirgotāja tiešai komunikācijai un norēķiniem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka sadales sistēmas operatoram ir piegādātāja loma komunikācijā ar gala lietotajiem ar atbalsta funkciju konsolidētā pakalpojuma sniegšanā, MK noteikumos Nr.78 ir veikti grozījumi, paredzot, ka par dabasgāzes skaitītāju rādījumu saņemšanu primāri ir atbildīgs dabasgāzes tirgotājs. Tādejādi ir precizēti MK noteikumu Nr. 78 26.4., 40.4. un 97.1. apakšpunkts un 154., 155. un 170.punkts, nosakot lietotāja pienākumu iesniegt mēraparāta rādījumus, kā arī no tā izrietošos pienākumus un kārtību.  Grozīts ir arī MK noteikumu Nr. 78 77.1.1 apakšpunkts, nosakot dabasgāzes tirgotāja pienākumu no lietotājiem pieprasīt mēraparātu rādījumus un nodot tos sadales sistēmas operatoram. Vienlaicīgi ir precizēti sadales sistēmas lietotāja pienākumi, no tiem  svītrojot sadales sistēmas operatora pienākumu noteikt komercuzskaites mēraparātu rādījumu paziņošanas kārtību un ar to saistītos pienākumus 82.2. un 99.2 apakšpunktā.
Problēmas apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija
Līdz ar MK rīkojuma Nr. 986 un MK noteikumu Nr. 817 stāšanos spēkā, MK noteikumos Nr. 78 ietvertais deleģējums attiecībā uz funkcijām un uzdevumiem, kas saistīti ar enerģētikas jomu, nav korekts, tāpēc MK noteikumos Nr. 78 nepieciešams veikt grozījumu, Ekonomikas ministrijai noteiktās funkcijas un uzdevumus, kas saistīti ar standartizācijas jautājumiem enerģētikas politikas jomā, deleģējot Klimata un enerģētikas ministrijai.
Risinājuma apraksts
Ir veikts grozījums MK noteikumu Nr. 78 9.punktā, lai Ekonomikas ministrijai noteiktās funkcijas un uzdevumus, kas saistīti ar standartizācijas jautājumiem enerģētikas politikas jomā, nodotu Klimata un enerģētikas ministrijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mājsaimniecības
Ietekmes apraksts
Dabasgāzes tirgus pilnīgas atvēršanas rezultātā arī mājsaimniecības kļūs par brīvā tirgus dalībniekiem ar pienākumu izvēlēties savu dabasgāzes tirgotāju. Savukārt, lai izvairītos no lielām dabasgāzes tirgus cenas svārstībām dabasgāzes brīvā tirgus pirmajos mēnešos, ir noteikts, ka dabasgāzes tirgotājiem ir jāpiedāvā universālais pakalpojums tiem lietotājiem, kuri 2023.gada 1.maijā vēl nebūs izvēlējušies savu dabasgāzes tirgotāju. 
Juridiskās personas
  • Dabasgāzes tirgotāji
Ietekmes apraksts
Pēc dabasgāzes tirgus pilnīgas atvēršanas dabasgāzes tirgotājiem ir pienākums mājsaimniecību lietotājiem piedāvāt dabasgāzes piegādi universālā pakalpojuma ietvaros. Universālajā pakalpojumā ietveramo informāciju, kā arī nosacījumus un dabasgāzes cenas augstāko robežu nosaka šie noteikumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabasgāzes tirgotāji
  • Sadales sistēmas operators

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Dabasgāzes tirgotājiem ir noteikts pienākums darboties brīvā tirgus apstākļos, nodrošinot mājsaimniecībām iespēju slēgt dabasgāzes tirdzniecības līgumus. Savukārt tām mājsaimniecībām, kas 2023.gada 1.maijā vēl nebūs izvēlējušās dabasgāzes tirgotājus, tirgotājiem jānodrošina dabasgāzes tirdzniecības universālā pakalpojuma piedāvājums saskaņā ar šiem noteikumiem.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi