25-TA-700: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi likumprojektu "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā", kas paredz paplašināt uzņēmumu ienākuma nodokļa (turpmāk - UIN) maksātāju loku, kam nebūs piemērojamas Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma (turpmāk - UIN likums) 10.panta pirmajā daļā ietvertā norma par nodokļa bāzē iekļaujamiem palielinātiem procentu maksājumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt uzņēmumiem plašāku piekļuvi finanšu pakalpojumiem un samazināt finansējuma piesaistes izmaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Stāšanās spēkā termiņš ir noteikts, lai nodrošinātu nodokļu maksātājiem tiesisko paļāvību, kā arī samērotu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan Valsts ieņēmumu dienestam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
UIN likuma 10.pants paredz novērst iespēju samazināt ar UIN apliekamo bāzi par palielinātiem procentu maksājumiem. UIN likuma 10.panta pirmā daļa paredz salīdzināt aizņemtā kapitāla (par kuru aprēķināti procentu maksājumi) un pašu kapitāla apjoma proporciju. Proporcija noteikta 4:1 (aizņemtais kapitāls pret pašu kapitālu). UIN bāzē iekļauj procentu maksājumus proporcionāli tam, kādā apjomā aizņemtā kapitāla apjoms pārsniedz četrkāršotu pašu kapitāla apjomu.
Vienlaikus UIN likuma 10.pantā ir paredzēti vairāki izņēmumi, kas piemērojami attiecībā uz uzraudzītām finanšu iestādēm. UIN likuma 10.panta pirmā daļa nav piemērojama attiecībā uz procentu maksājumiem par aizņēmumiem, kas saņemti no tādas finanšu iestādes, kas ir Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts rezidents vai tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā , tā sniedz kreditēšanas vai finanšu līzinga pakalpojumus un tās uzraudzību veic attiecīgās valsts kredītiestāžu vai finanšu uzraudzības institūcija.
Tāpat 10. panta pirmā daļa nav piemērojama procentu maksājumiem par:
- aizņēmumiem, kas saņemti no kredītiestādes, kura ir Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts rezidents vai tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā;
- aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijas Republikas Valsts kases;
- aizņēmumiem, kas saņemti no attīstības finanšu institūcijas;
- aizņēmumiem, kas saņemti no Ziemeļu Investīciju bankas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, Eiropas Investīciju bankas, Eiropas Padomes un attīstības bankas un Pasaules Bankas grupas;
- Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem;
- aizņēmumiem, kuri tieši vai netieši saņemti no valsts finansēšanas, ārējās tirdzniecības kreditēšanas vai garantēšanas organizācijas, kas ir tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā, vai kas ir īpaši norādīta konkrētajā konvencijā par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu;
- aizņēmumiem, kas saņemti nacionālās nozīmes ilgtermiņa publiskās infrastruktūras projekta finansēšanai Latvijā;
- kas veikti kredītiestādei piederošai segto obligāciju sabiedrībai, kura izveidota un darbojas saskaņā ar Segto obligāciju likumu;
- kas aplēsti par operatīvo nomu.
Vienlaikus UIN likuma 10.pantā ir paredzēti vairāki izņēmumi, kas piemērojami attiecībā uz uzraudzītām finanšu iestādēm. UIN likuma 10.panta pirmā daļa nav piemērojama attiecībā uz procentu maksājumiem par aizņēmumiem, kas saņemti no tādas finanšu iestādes, kas ir Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts rezidents vai tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā , tā sniedz kreditēšanas vai finanšu līzinga pakalpojumus un tās uzraudzību veic attiecīgās valsts kredītiestāžu vai finanšu uzraudzības institūcija.
Tāpat 10. panta pirmā daļa nav piemērojama procentu maksājumiem par:
- aizņēmumiem, kas saņemti no kredītiestādes, kura ir Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts rezidents vai tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā;
- aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijas Republikas Valsts kases;
- aizņēmumiem, kas saņemti no attīstības finanšu institūcijas;
- aizņēmumiem, kas saņemti no Ziemeļu Investīciju bankas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, Eiropas Investīciju bankas, Eiropas Padomes un attīstības bankas un Pasaules Bankas grupas;
- Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem;
- aizņēmumiem, kuri tieši vai netieši saņemti no valsts finansēšanas, ārējās tirdzniecības kreditēšanas vai garantēšanas organizācijas, kas ir tādas valsts rezidents, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ja attiecīgā konvencija ir stājusies spēkā, vai kas ir īpaši norādīta konkrētajā konvencijā par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu;
- aizņēmumiem, kas saņemti nacionālās nozīmes ilgtermiņa publiskās infrastruktūras projekta finansēšanai Latvijā;
- kas veikti kredītiestādei piederošai segto obligāciju sabiedrībai, kura izveidota un darbojas saskaņā ar Segto obligāciju likumu;
- kas aplēsti par operatīvo nomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
UIN likuma 10.pantā ietvertas normas, lai novērstu iespēju samazināt ar UIN apliekamo bāzi par palielinātiem procentu maksājumiem. UIN likumā ir paredzēta atkāpe attiecībā uz publiskās apgrozības vērtspapīriem un aizņēmumiem no kredītiestādēm. Tomēr šāda atkāpe nav paredzēta attiecībā uz līdzīgiem vērtspapīriem, kā arī vairākiem nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas izsniedz aizdevumus. Ņemot vērā finanšu sektora attīstību un jaunus pakalpojumu veidus, tiek izskatīta atkāpe arī uz citiem aizdevumu sniedzējiem.
Ņemot vērā, ka UIN likuma 10.pantā ietvertas arī Padomes direktīvas (ES)2016/1164 (2016.gada 12.jūlijs), ar ko paredz noteikumus tādas nodokļu apiešanas prakses novēršanai, kas tieši iespaido iekšējā tirgus darbību, lai ierobežotu nodokļu maksātāju iespējas atskaitīt pārsniedzošās aizņēmumu izmaksas prasības, kas ietvertas 10.panta trešajā daļā, atkāpe tiek izskatīta tikai attiecībā uz nacionālo regulējumu, t.i., attiecībā uz 10.panta pirmajā daļā noteikto ierobežojumu.
Esošajā regulējumā varam norādīt uz šādām konkrētām problēmām, kur 10.panta pirmās daļas regulējums nesasniedz mērķi, ir šķērslis pakalpojumu sniegšanai vai sadārdzina pakalpojumu, un tādēļ norma šajās situācijās būtu jāpārskata:
1) attiecībā uz parāda vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā (UIN likuma 10.panta piektās daļas 5.punkts), esošais regulējums paredz, ka 10.panta pirmās daļas norma nav piemērojama procentu maksājumiem par Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem. Saskaņā ar Finanšu tirgus instrumentu likuma 1.panta pirmās daļas 9.punktu, termins “publiskā apgrozība” ir darījumu slēgšana ar regulētajā tirgū iekļautajiem finanšu instrumentiem. Regulētais tirgus aptver tikai daļu no biržas parāda vērtspapīru tirgus. Esošais regulējums nav pietiekams, jo neietver līdzīgu izņēmumu parāda vērtspapīriem, kas tiek tirgoti biržas sarakstā “First North obligāciju saraksts” jeb daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīru sarakstā. Šajā vērtspapīru sarakstā visbiežāk tiek iekļauti mazo un vidējo uzņēmumu parāda vērtspapīri, jo regulējums un informācijas atklāšanas prasības ir elastīgākas. Identiski ar regulētā parāda vērtspapīru sarakstu, arī daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīri tiek pārdoti plašākam investoru lokam, un neveidojas situācija, kur tos varētu ļaunprātīgi izmantot peļņas samazināšanai. Esošais regulējums nav saglabājams, jo sadārdzina parāda vērstpapīru emisiju minētajiem vērtspapīru veidiem, līdz ar to ierobežojot finansējuma piesaistes iespējas, it īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Saskaņā ar direktīvu (ES) Nr. 2014/65/ES būtu jālieto termins, kas ietvert daudzspusējo tirdzniecības sistēmu, t.i. “vērtspapīri, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā”;
2) attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, būtiski atzīmēt, ka viens no kolektīvās finansēšanas platformu finansēšanas veidiem ir aizdevumu bāzēta finansēšana, kas parasti tiek izsniegts maziem uzņēmējdarbības projektiem, kam savukārt ir ierobežotas finansējuma iespējas;
3) attiecībā uz Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu vērtspapīrošanas sabiedrību emitētajiem vērtspapīriem jāatzīmē, ka Latvijā vērtspapīrošanas darījumi šobrīd nenotiek, ko var izskaidrot ar Eiropas Savienības vai Eiropas ekonomiskās zonas valstu vērtspapīrošanas regulējumu un prudenciālo regulējumu, kas ir piemērots lielākiem tirgus dalībniekiem, kā arī ar vērtspapīrošanas darījumu izmaksām. Vērtspapīrošanas regulējumu nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra regula (ES) Nr. 2017/2402, ar ko nosaka vispārēju regulējumu vērtspapīrošanai un izveido īpašu satvaru attiecībā uz vienkāršu, pārredzamu un standartizētu vērtspapīrošanu, un groza Direktīvas 2009/65/EK, 2009/138/EK un 2011/61/ES un Regulas (EK) Nr. 1060/2009 un (ES) Nr. 648/2012, kā arī Vērtspapīrošanas likums. Jānorāda, ka saskaņā ar šī likuma 6. pantu “Vērtspapīrošanas sabiedrības darbības ierobežojumi” vērtspapīrošanas sabiedrība veic tikai tādas darbības un slēdz tikai tādus darījumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu tās darbību vai pienācīgi īstenotu vērtspapīrošanas darījumu vai shēmu, un kas nav pretrunā ar attiecīgās sabiedrības dibināšanas mērķi;
4) attiecībā uz aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta alternatīvā ieguldījumu fonda, būtiski uzsvērt šādu aizņēmumu priekšrocības - nav nepieciešams nodrošinājums, fonds var uzņemties cita profila risku, nekā kredītiestādes. Var uzskatīt, ka pie augstām finansēšanas izmaksām investīcijas netiek veiktas, negatīvi ietekmējot ekonomisko aktivitāti.
Kā parāda Starptautiskā Valūtas fonda (turpmāk – SVF) analīze par finanšu institūciju un finanšu tirgus attīstības pakāpi pēc tā attīstības dziļuma, ņemot vērā tirgus apjomu un likviditāti, kā arī pēc finanšu pakalpojumu pieejamības un efektivitātes, ko vērtē pēc pakalpojuma izmaksām, ilgtspējas un aktivitātes finanšu tirgū, Latvija atpaliek no vairuma Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) un Eiropas Savienības dalībvalstīm. Atbilstoši SVF finanšu attīstības indeksa mērījumam, Latvijā ir labāk attīstītas finanšu iestādes (kredītiestādes, apdrošināšanas sabiedrības, ieguldījuma fondi un pensiju fondi), bet vājāk - finanšu tirgus (akcijas un obligācijas).[1]
2024.gada OECD Ekonomikas pārskatā par Latviju ir teikts, ka “kapitāla tirgus ir nepietiekami attīstīts, tādēļ uzņēmumiem ir ierobežotas iespējas piesaistīt nebanku finansējumu”.
Vēl jo vairāk, privātā finansējuma piekļuve ir īpaši ierobežota un dārga maziem un vidējiem uzņēmumiem, ja neņem vērā to finansējumu, kuru nodrošina Eiropas Savienības fondu programmas un attīstības finanšu institūcija “Altum”. Latvijā ir nepietiekami attīstīts biržas izaugsmes uzņēmumu tirgus, mezanīna fondu finansējums, un tikai pēdējos gados tirgū ir parādījies alternatīvo ieguldījumu fondu aizdevumu finansējums un kolektīvo finansēšanas platformu finansējums, tomēr joprojām salīdzinoši reti izmantots.
[1] SVF, Financial Index database, 2020, Financial Development - FD index map - IMF Data
Ņemot vērā, ka UIN likuma 10.pantā ietvertas arī Padomes direktīvas (ES)2016/1164 (2016.gada 12.jūlijs), ar ko paredz noteikumus tādas nodokļu apiešanas prakses novēršanai, kas tieši iespaido iekšējā tirgus darbību, lai ierobežotu nodokļu maksātāju iespējas atskaitīt pārsniedzošās aizņēmumu izmaksas prasības, kas ietvertas 10.panta trešajā daļā, atkāpe tiek izskatīta tikai attiecībā uz nacionālo regulējumu, t.i., attiecībā uz 10.panta pirmajā daļā noteikto ierobežojumu.
Esošajā regulējumā varam norādīt uz šādām konkrētām problēmām, kur 10.panta pirmās daļas regulējums nesasniedz mērķi, ir šķērslis pakalpojumu sniegšanai vai sadārdzina pakalpojumu, un tādēļ norma šajās situācijās būtu jāpārskata:
1) attiecībā uz parāda vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā (UIN likuma 10.panta piektās daļas 5.punkts), esošais regulējums paredz, ka 10.panta pirmās daļas norma nav piemērojama procentu maksājumiem par Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu publiskās apgrozības parāda vērtspapīriem. Saskaņā ar Finanšu tirgus instrumentu likuma 1.panta pirmās daļas 9.punktu, termins “publiskā apgrozība” ir darījumu slēgšana ar regulētajā tirgū iekļautajiem finanšu instrumentiem. Regulētais tirgus aptver tikai daļu no biržas parāda vērtspapīru tirgus. Esošais regulējums nav pietiekams, jo neietver līdzīgu izņēmumu parāda vērtspapīriem, kas tiek tirgoti biržas sarakstā “First North obligāciju saraksts” jeb daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīru sarakstā. Šajā vērtspapīru sarakstā visbiežāk tiek iekļauti mazo un vidējo uzņēmumu parāda vērtspapīri, jo regulējums un informācijas atklāšanas prasības ir elastīgākas. Identiski ar regulētā parāda vērtspapīru sarakstu, arī daudzpusējās tirdzniecības sistēmas parāda vērtspapīri tiek pārdoti plašākam investoru lokam, un neveidojas situācija, kur tos varētu ļaunprātīgi izmantot peļņas samazināšanai. Esošais regulējums nav saglabājams, jo sadārdzina parāda vērstpapīru emisiju minētajiem vērtspapīru veidiem, līdz ar to ierobežojot finansējuma piesaistes iespējas, it īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Saskaņā ar direktīvu (ES) Nr. 2014/65/ES būtu jālieto termins, kas ietvert daudzspusējo tirdzniecības sistēmu, t.i. “vērtspapīri, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā”;
2) attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, būtiski atzīmēt, ka viens no kolektīvās finansēšanas platformu finansēšanas veidiem ir aizdevumu bāzēta finansēšana, kas parasti tiek izsniegts maziem uzņēmējdarbības projektiem, kam savukārt ir ierobežotas finansējuma iespējas;
3) attiecībā uz Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu vērtspapīrošanas sabiedrību emitētajiem vērtspapīriem jāatzīmē, ka Latvijā vērtspapīrošanas darījumi šobrīd nenotiek, ko var izskaidrot ar Eiropas Savienības vai Eiropas ekonomiskās zonas valstu vērtspapīrošanas regulējumu un prudenciālo regulējumu, kas ir piemērots lielākiem tirgus dalībniekiem, kā arī ar vērtspapīrošanas darījumu izmaksām. Vērtspapīrošanas regulējumu nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra regula (ES) Nr. 2017/2402, ar ko nosaka vispārēju regulējumu vērtspapīrošanai un izveido īpašu satvaru attiecībā uz vienkāršu, pārredzamu un standartizētu vērtspapīrošanu, un groza Direktīvas 2009/65/EK, 2009/138/EK un 2011/61/ES un Regulas (EK) Nr. 1060/2009 un (ES) Nr. 648/2012, kā arī Vērtspapīrošanas likums. Jānorāda, ka saskaņā ar šī likuma 6. pantu “Vērtspapīrošanas sabiedrības darbības ierobežojumi” vērtspapīrošanas sabiedrība veic tikai tādas darbības un slēdz tikai tādus darījumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu tās darbību vai pienācīgi īstenotu vērtspapīrošanas darījumu vai shēmu, un kas nav pretrunā ar attiecīgās sabiedrības dibināšanas mērķi;
4) attiecībā uz aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta alternatīvā ieguldījumu fonda, būtiski uzsvērt šādu aizņēmumu priekšrocības - nav nepieciešams nodrošinājums, fonds var uzņemties cita profila risku, nekā kredītiestādes. Var uzskatīt, ka pie augstām finansēšanas izmaksām investīcijas netiek veiktas, negatīvi ietekmējot ekonomisko aktivitāti.
Kā parāda Starptautiskā Valūtas fonda (turpmāk – SVF) analīze par finanšu institūciju un finanšu tirgus attīstības pakāpi pēc tā attīstības dziļuma, ņemot vērā tirgus apjomu un likviditāti, kā arī pēc finanšu pakalpojumu pieejamības un efektivitātes, ko vērtē pēc pakalpojuma izmaksām, ilgtspējas un aktivitātes finanšu tirgū, Latvija atpaliek no vairuma Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) un Eiropas Savienības dalībvalstīm. Atbilstoši SVF finanšu attīstības indeksa mērījumam, Latvijā ir labāk attīstītas finanšu iestādes (kredītiestādes, apdrošināšanas sabiedrības, ieguldījuma fondi un pensiju fondi), bet vājāk - finanšu tirgus (akcijas un obligācijas).[1]
2024.gada OECD Ekonomikas pārskatā par Latviju ir teikts, ka “kapitāla tirgus ir nepietiekami attīstīts, tādēļ uzņēmumiem ir ierobežotas iespējas piesaistīt nebanku finansējumu”.
Vēl jo vairāk, privātā finansējuma piekļuve ir īpaši ierobežota un dārga maziem un vidējiem uzņēmumiem, ja neņem vērā to finansējumu, kuru nodrošina Eiropas Savienības fondu programmas un attīstības finanšu institūcija “Altum”. Latvijā ir nepietiekami attīstīts biržas izaugsmes uzņēmumu tirgus, mezanīna fondu finansējums, un tikai pēdējos gados tirgū ir parādījies alternatīvo ieguldījumu fondu aizdevumu finansējums un kolektīvo finansēšanas platformu finansējums, tomēr joprojām salīdzinoši reti izmantots.
[1] SVF, Financial Index database, 2020, Financial Development - FD index map - IMF Data
Risinājuma apraksts
Minētās problemātikas risināšanai, lai sekmētu uzņēmumu piekļuvi alternatīvam finansējumam un samazinātu finansējuma izmaksas, likumprojekts paredz, paplašināt likumā ietverto izņēmumu apjomu, nosakot, ka likuma 10.panta pirmajā daļā ietvertie procentu atskaitīšanas ierobežojumi nav attiecināmi uz tādiem procentu maksājumiem, kas veikti par:
1) Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī emitētajiem vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā Finanšu instrumentu tirgus likuma izpratnē;
2) finansējumu, kas piesaistīts ar Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta un darbības atļauju saņēmuša kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja starpniecību Kolektīvās finansēšanas pakalpojumu likuma izpratnē;
3) finansējumu, kas piesaistīts ar Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī licencētas ieguldījumu brokeru sabiedrības starpniecību Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma izpratnē;
4) Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrētas vērtspapīrošanas sabiedrības Vērtspapīrošanas likuma izpratnē emitētajiem vērtspapīriem;
5) aizņēmumu, kas saņemts no Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta un pārvaldīta alternatīvā ieguldījumu fonda Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma izpratnē (izņemot slēgtā alternatīvā fonda, ja tā dalībnieks ir ar nodokļa maksātāju saistīta persona).
Attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, kā arī ar ieguldījumu brokeru sabiedrību starpniecību, tiek noteikts, ka šis izņēmums neattiecas uz tādiem aizņēmumiem, kas saņemti no saistītām personām. Minētais nosacījums iekļauts, jo kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēji un brokeru sabiedrības ir tikai neatkarīgi starpnieki, kuri sniedz savus pakalpojumus izmantojot platformu, bet pats nav aizdevuma sniedzējs.
Papildus iepriekš minētajam, likumprojekts paredz neattiecināt 10.panta pirmās daļas normas arī attiecībā uz mērķsabiedrībām, kuras izveidotas saskaņā ar Publiskās un privātās partnerības likumu.
1) Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī emitētajiem vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā Finanšu instrumentu tirgus likuma izpratnē;
2) finansējumu, kas piesaistīts ar Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta un darbības atļauju saņēmuša kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja starpniecību Kolektīvās finansēšanas pakalpojumu likuma izpratnē;
3) finansējumu, kas piesaistīts ar Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī licencētas ieguldījumu brokeru sabiedrības starpniecību Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma izpratnē;
4) Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrētas vērtspapīrošanas sabiedrības Vērtspapīrošanas likuma izpratnē emitētajiem vērtspapīriem;
5) aizņēmumu, kas saņemts no Latvijā un citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta un pārvaldīta alternatīvā ieguldījumu fonda Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma izpratnē (izņemot slēgtā alternatīvā fonda, ja tā dalībnieks ir ar nodokļa maksātāju saistīta persona).
Attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību, kā arī ar ieguldījumu brokeru sabiedrību starpniecību, tiek noteikts, ka šis izņēmums neattiecas uz tādiem aizņēmumiem, kas saņemti no saistītām personām. Minētais nosacījums iekļauts, jo kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēji un brokeru sabiedrības ir tikai neatkarīgi starpnieki, kuri sniedz savus pakalpojumus izmantojot platformu, bet pats nav aizdevuma sniedzējs.
Papildus iepriekš minētajam, likumprojekts paredz neattiecināt 10.panta pirmās daļas normas arī attiecībā uz mērķsabiedrībām, kuras izveidotas saskaņā ar Publiskās un privātās partnerības likumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Attiecībā uz parāda vērtspapīriem, kas iekļauti tirdzniecībai tirdzniecības vietā, šobrīd to emisijas notiek nelielā skaitā un apjomā, jo parāda vērtspapīru emisijas ir salīdzinoši dārgas (no 6-13% kupona likme)[1], neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti. Vērtējot pasākuma izmaksas – nodokļu ieņēmumi, kas tiek maksāti šobrīd, ir nenozīmīgi valsts budžeta kontekstā. Turklāt, potenciālie emitenti – uzņēmumi veic finansējuma avotu izmaksu salīdzinājumu ar iespējamām alternatīvām. Nozīmīgākā alternatīva parāda vērtspapīru emisijai ir kredītiestādes aizdevums, kas ir arī visplašāk izmantotais finansējuma avots uzņēmumiem. Kredītiestāžu aizdevumiem jau šobrīd ir paredzēta atkāpe no 10.panta pirmās daļas kritēriju izpildes, tādējādi nav nodrošināts vienāds nodokļu slogs šiem finanšu instrumentiem. Savukārt, ieguvumi ir saistāmi ar finansējuma piesaisti investīciju projektu īstenošanai.
Attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību. Šobrīd kopējais darījumu apjoms ir neliels, un detalizēta tirgus statistika nav pieejama. Var uzskatīt, ka pie augstām finansēšanas izmaksām investīcijas netiek veiktas, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
Attiecībā uz Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas ekonomiskās zonas valstu vērtspapīrošanas sabiedrību emitētajiem vērtspapīriem jāatzīmē, ka šobrīd vērtspapīrošanas darījumi nenotiek, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
Arī attiecībā uz aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta alternatīvā ieguldījumu fonda, šobrīd šādi darījumi ir nelielā skaitā, faktiski nenotiek, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
[1] Biržas Nasdaq Riga: Firtst North Corporate bonds
Attiecībā uz aizņēmumiem, kas piesaistīti ar kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju starpniecību. Šobrīd kopējais darījumu apjoms ir neliels, un detalizēta tirgus statistika nav pieejama. Var uzskatīt, ka pie augstām finansēšanas izmaksām investīcijas netiek veiktas, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
Attiecībā uz Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas ekonomiskās zonas valstu vērtspapīrošanas sabiedrību emitētajiem vērtspapīriem jāatzīmē, ka šobrīd vērtspapīrošanas darījumi nenotiek, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
Arī attiecībā uz aizņēmumiem, kas saņemti no Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas ekonomiskās zonas valstī reģistrēta alternatīvā ieguldījumu fonda, šobrīd šādi darījumi ir nelielā skaitā, faktiski nenotiek, tādējādi neizmantojot iespējas paaugstināt ekonomisko aktivitāti.
[1] Biržas Nasdaq Riga: Firtst North Corporate bonds
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskās personas, kuras iegulda līdzekļus dažādos finanšu instrumentos.
Juridiskās personas
- Juridiskās personas, kuras piesaista finansējumu Juridiskās personas, kas ir kapitāla tirgus dalībnieki
Ietekmes apraksts
Juridiskajām personām tiek uzlabota piekļuve finansējumam, samazinātas finansējuma izmaksas. Savukārt, kapitāla tirgus dalībniekiem iespēja attīstīt dažāda veida finanšu pakalpojumu pieejamību.
Fiziskās personas ir aktīvas korporatīvo parāda vērtspapīru pircējas, jo šie ieguldījumi nodrošina salīdzinoši augstāku ienesīgumu nekā bankas depozītu procentu likme vai krājobligāciju procentu likme.
Fiziskās personas ir aktīvas korporatīvo parāda vērtspapīru pircējas, jo šie ieguldījumi nodrošina salīdzinoši augstāku ienesīgumu nekā bankas depozītu procentu likme vai krājobligāciju procentu likme.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
690 702 000
0
687 894 000
-2 900 000
695 310 000
-2 900 000
-2 900 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
690 702 000
0
687 894 000
-2 900 000
695 310 000
-2 900 000
-2 900 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
690 702 000
0
687 894 000
-2 900 000
695 310 000
-2 900 000
-2 900 000
3.1. valsts pamatbudžets
690 702 000
0
687 894 000
-2 900 000
695 310 000
-2 900 000
-2 900 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-2 900 000
-2 900 000
-2 900 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar UIN deklarāciju datiem par 2024.gadu procentu maksājumu summa, kas iekļaujama ar UIN apliekamajā bāzē veido 38,4 milj.euro. Tiek pieņemts, ka grozījumu rezultātā minētā summa samazināsies par 30%, tādējādi negatīvā fiskālā ietekme vērtējama -2,9 milj.euro apmērā (38,4*30%*25%)
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācijaCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
