Anotācija

24-TA-797: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi " (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu uzraudzības sasniedzamos rādītājus, vienlaikus, saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 968) ir reorganizēta Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un ar 2023. gada 1. janvāri izveidota Klimata un enerģētikas ministrija.
Saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 968 Klimata un enerģētikas ministrijai tiek nodotas divas Ekonomikas ministrijas Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda atbalsta programmas:
1.) 2.1.1.3. specifiskā atbalsta mērķa pasākums “AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē”;
2.) 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķis “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns”.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 14. punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodod Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā šādas investīcijas pasākuma īstenošanu un uzraudzību finanšu instrumenta veidā -  2.2.2.4. specifiskā atbalsta mērķa pasākums "Aprites ekonomikas principa ieviešana".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 510, tajos paredzot Klimata un enerģētikas ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda atbalsta programmu, kuras tiks īstenotas finanšu instrumentu veidā sadarbībā ar Akciju sabiedrību “Attīstības finanšu institūcija Altum”. Vienlaikus veikts finansējumu pārdale.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2023. gada 5.septembrī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 510), kuru mērķis ir iekļaut Ekonomikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā esošos specifiskos atbalsta mērķus un pasākumus, kuros ir plānoti finanšu instrumenti. Finanšu instrumentu ieviešanas mērķis ir samazināt tirgus nepilnības un veicināt jaunu saimnieciskās darbības veicēju izveidi un esošo – izaugsmi, nodrošinot pieeju finansējumam perspektīvu un dzīvotspējīgu biznesa projektu īstenošanai tiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuri dēļ nepietiekama nodrošinājuma, saimnieciskās darbības vēstures, kredītvēstures, neto ieņēmumu plūsmas vai esošo kredītsaistību apjoma nav spējuši piesaistīt finansējumu no finanšu tirgus dalībniekiem biznesa projektu īstenošanai nepieciešamajā apmērā. Finanšu instrumentos plānotais finansējums ir 506 397 484 EUR, kuras ietvaros plānots atbalstīt 2000 uzņēmumus, tai skaitā 600 jaunie uzņēmumi. 2017 mājokļiem uzlabota energoefektivitāte, 16 696 MWh/gadā saražotā atjaunojamā enerģija, kā arī piesaistīts privātais līdzfinansējums 399 455 245 EUR apmērā.
SAM (RSO 2.2) Atjaunojamās enerģijas – saules enerģijas uc veicināšana. AER elektroenerģija – sākotnēji tika plānota kā atsevišķs specifisks mērķis. Tomēr atbalsta programmas ēku energoefektivitātei, kā arī energoefektivitātei uzņēmējdarbībā (SAM 2.1.1.) sniegs atbalstu, kas ir tieši vērsts uz atjaunojamiem energoresursiem. Ņemot vērā faktisko pieprasījumu pēc līdzvērtīgām ANM atbalsta programmām, paredzēto finansējumu būtu nepieciešams novirzīt citām aktivitātēm. Turklāt jāatzīmē, ka šobrīd Klimata un enerģētikas ministrijas izstrādātā Modernizācijas fonda ietvaros tiek plānots atbalsts enerģētiskajām kopienām.
1.2.3.2. pasākums paredzēja organizēt finanšu starpnieku atlasi publiskā iepirkuma procesa ietvaros. Vienu no atlasēm – 5. paaudzes Sākuma stadijas iespējkapitāla fonda pārvaldnieka atlase –, kura tika izsludināta 2023. gada 15. decembrī, Attīstības finanšu institūcija Altum (turpmāk –  sabiedrība “Altum’’) lēma pārtraukta, jo tajā bija pieteicies tikai viens pretendents. Šāds lēmums tika pieņemts, pamatojoties uz  Publisko iepirkumu likuma 41. panta divpadsmitās daļas nosacījumu, ka pasūtītājs pārtrauc iepirkuma procedūru, ja piedāvājumu ir iesniedzis tikai viens pretendents. 1.2.3.2 pasākumam MK noteikumu Nr. 510 ietvaros bija paredzēts publiskais finansējums 91 786 124 euro apmērā, t.sk. 12 400 000 EUR Sākuma stadijas iespējkapitāla fondam. 1.2.3.2. pasākumam nav plānots izsludināt atkārtotu iepirkuma procedūru, ņemot vērā mazo tirgus dalībnieku interesi.
1.2.3.5. pasākumam MK Noteikumu Nr. 510 ietvaros bija paredzēts publiskais finansējums 15 662 858 EUR apmērā. Lai arī šis finansējums sākotnēji bija plānots kopumā visam Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodam, 2024. gada maijā jeb mazāk nekā piecu mēnešu laikā kopš sabiedrība “Altum” sāka izmantot MK Noteikumos Nr. 510 piešķirto finansējumu, 1.2.3.5. pasākums ir bijis ļoti pieprasīts, attiecīgi, 1.2.3.5. pasākuma finansējums ir gandrīz pilnībā rezervēts (uzņemtas saistības pret saimnieciskās darbības veicējiem).
MK Noteikumu projektā tiek iekļauti Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā esošais specifiskais atbalsta mērķis un pasākumi, kuru ieviešana ir plānota finanšu instrumentu veidā. 
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. - 2027. gadam (turpmāk - Politikas programma) ir apstiprināti sekojoši specifiskā atbalsta mērķis un pasākumi, kurus Klimata un enerģētikas ministrija īstenos kā finanšu instrumentus:
1) 2.1.1.3. specifiskā atbalsta mērķa pasākums “AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē”;
2) 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķis “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns”;
3.) 2.2.2.4. specifiskā atbalsta mērķis "Aprites ekonomikas principa ieviešana".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumos Nr. 510  nav iekļautas Klimata un enerģētikas ministrijas atbildībā esošais specifiskais atbalsta mērķis un pasākumi. Vienlaikus 1.2.3.2. pasākumā ir atbrīvojies publiskais finansējums 12 400 000 EUR apmērā, savukārt 1.2.3.5. pasākumā tas ir pilnībā izmantots. Papildus tiek pārdalīts finansējums no SAM 2.1.4. “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – saules enerģija u.c. AER elektroenerģija” un 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri"  uz jauna pasākumu 1.2.3.7. pasākums "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem".
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:

1. Finansējuma pārvirzīšana no 1.2.3.2. pasākuma uz 1.2.3.5. pasākumu
Ņemot vērā, ka 1.2.3.2. pasākuma publisko finansējumu 12 400 000 EUR apmērā vairs nav plānots izmantot, to ir iespējams pārvirzīt citu pasākumu īstenošanai. Tā kā 1.2.3.5. pasākums ir izrādījies ļoti pieprasīts un tam pieejamais finansējums ir pilnībā izmantots, MK noteikumu projekts paredz finansējuma pārdali, novirzot 12 400 000 EUR finansējumu no 1.2.3.2. pasākuma uz 1.2.3.5. pasākumu.

MK noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK Noteikumu Nr. 510 punktos, kas nosaka sasniedzamo rādītāju apmēru 1.2.3.2. un 1.2.3.5. pasākumos. Sasniedzamo rādītāju izmaiņas ir proporcionāli saistītas ar finansējuma izmaiņām, t.i. rādītāju apmēra pieaugums ir proporcionāls finansējuma pieaugumam un rādītāju apmēra samazinājums ir proporcionāls finansējuma samazinājumam. 

Intervences kodi 1.2.3.2.pasākumā: 
- 21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 67 478 205 EUR (ERAF). 
Finansējuma veids:
- Nr. 2 (pašu kapitāls vai kvazikapitāls) - 67 478 205 EUR (ERAF).

Intervences kodi 1.2.3.5. pasākumā: 
- 21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 23 853 429 EUR (ERAF).
Finansējuma veids:
- Nr. 3 (aizdevums) - 23 853 429 EUR (ERAF).

Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai par shēmas 1.2.3.5. grozījumiem, izmantojot SANI2 sistēmu.

2. 1.2.3.7. pasākums atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem
Ekonomikas ministrija secinājusi, ka tirgū trūkst atbalsta jaunu ražotņu attīstībai (renovācijas izmaksas bieži vien ir dārgākas nekā jaunu objektu celtniecība), kas ļauj radīt jaunus produktus ar pievienoto vērtību, veicinot inovāciju attīstību un līdz ar to, lai neierobežotu atbalsta veidus, Ekonomikas ministrija uzskata, ka šādu aktivitāšu īstenošanai ir jāparedz papildu stimuli un tāpēc ierosina jaunu atbalsta programmu pārdalot finansējumu SAM 2.1.4. “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – saules enerģija u.c. AER elektroenerģija” (15 140 237 euro (t.sk. ERAF 12 869 201 un valsts budžeta finansējums 2  271 036)) un 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri"(15 000 000 euro (t.sk. ERAF 12 750 000 euro un valsts budžeta finansējums 2 250 000 euro))  uz jauna pasākuma izveidi 1.2.3.7. pasākums atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem ar kopējo finansējums 30 140 237 EUR t.sk. ERAF 25 619 201 EUR un valsts budžeta finansējuma 4 521 036 EUR, kura ietvaros paredzēts:
- atbalsts 10 uzņēmējiem;
- izveidot 50 jaunas darba vietas;
- privātais līdzfinansējums 10 miljonu eiro apmērā.

Intervences kodi: 
21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 25 619 201 EUR (ERAF).

Finansējuma veids:
- Nr. 3 (aizdevums) - 12 809 601 EUR (ERAF);
- Nr. 5 (dotācija (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā) – 12 809 601 EUR (ERAF);

Atbalsta programma paredzēta investīcijām jaunu ražošanas ēku celtniecībā un iekārtu iegādei, lai radītu jaunus eksportspējīgus produktus, kā arī nepieciešamo loģistikas infrastruktūru, lai veicinātu uzņēmumu attīstību un produktivitāti, tehnoloģisko kapacitāti, kā arī uzņēmuma darbību. vadības prakses un darba vietas prasmju uzlabošana.
Ekonomikas ministrija izstrādājot atbalsta programmu iesniegs Finanšu ministrijai tirgus nepilnības novērtējumu, ko izskatīs Eiropas Savienības fondu Uzraudzības komitejā.

3. Datu uzkrāšana
MK Noteikumu precizēts, nosakot, ka sabiedrībai “Altum” ir pienākums uzkrāt un pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darba dienu laikā iesniegt datus par gala saņēmējiem pēc komersantu lieluma (lieli, vidēji un mazi), atbalstu saņēmušo komersantu nosaukuma un reģistrācijas numuru, atbalstu saņēmušo komersantu līdzfinansējuma avots un apmērs, atbalstu saņēmušo komersantu aizdevumu, garantiju apmērs un piešķirtās kapitāla atlaides apmērs, atbalstu saņēmušo komersantu piesaistīto investīciju apjoms un nozares atbilstoši NACE 2. redakcijai un viedās specializācijas stratēģijas jomai. Uzkrājamo datu apjoms var mainīties, savstarpēji vienojoties ar atbildīgo iestādi.

4. 1.2.1.2. pasākuma rādītāja samazināšana 
Samazināts sasniedzamais rādītājs 1.2.1.2. pasākumā ņemot vērā, ka daudzi komersanti varētu pretendēt uz maksimālo aizdevuma summu, reālais atbalstīto uzņēmumu skaits varētu būt ievērojami mazāks par plānoto. Tas varētu radīt situāciju, kurā daži uzņēmumi paliek bez nepieciešamā atbalsta, kaitējot gan šo uzņēmumu attīstībai, gan kopējam ekonomiskajam progresam.

5.  1.2.2.2. pasākuma rādītāja samazināšana
Samazināts sasniedzamais rādītājs 1.2.1.2. pasākumā ņemot vērā, ka daudzi komersanti varētu pretendēt uz maksimālo aizdevuma summu, reālais atbalstīto uzņēmumu skaits varētu būt ievērojami mazāks par plānoto. Tas varētu radīt situāciju, kurā daži uzņēmumi paliek bez nepieciešamā atbalsta, kaitējot gan šo uzņēmumu attīstībai, gan kopējam ekonomiskajam progresam.

6. Rādītāju precizēšana 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa ietvaros
Grozījumi ietvaros precizēti 2.1.1.1.pasākuma " Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, tai skaitā attīstot ESKO tirgu (daudzdzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)" sasniedzamie rādītāji, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadā veiktajiem precizējumiem. Vienlaikus svītrots arī 2.1.4.specifiskā atbalsta mērķis, ņemot vērā, ka viss tam paredzētais finansējums ir ticis novirzīts citiem pasākumiem.


7. Klimata un enerģētikas ministrijas atbildībā esošo Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda specifisko atbalsta mērķa un pasākumu iekļaušana MK noteikumos Nr. 510.

Klimata un enerģētikas ministrijas atbildības plānotais attiecināmais finansējums MK noteikumu projekta mērķī un pasākumā ir sekojošs:
*Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" (turpmāk - 2.1. prioritāte) ietvaros 77 277 955 EUR (t. sk. elastības finansējums 12 117 874 EUR), ko veido ERAF finansējums 47 440 102 EUR(t. sk. elastības finansējums 7 416 391 EUR) un valsts budžeta līdzfinansējums 8 371 783 EUR (t. sk. elastības finansējums  1 308 774 EUR), kā arī Kohēzijas fonda (turpmāk - KF) finansējums 21 466 110 EUR (t. sk. elastības finansējums 2 883 803 EUR) un valsts budžeta līdzfinansējums 3 219 917 EUR(t. sk. elastības finansējums 508 906 EUR);
*Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 2.2. prioritātei  "Vides aizsardzība un attīstība" (turpmāk - 2.2. prioritāte) ietvaros 11 764 706 EUR, ko veido KF finansējums 10 000 000 EUR un valsts budžeta finansējums 1 764 706 EUR.

Lai līdzdalības fonda ietvaros varētu tikt izmantots ERAF un KF finansējums, nacionālā līdzfinansējuma avots ir valsts budžeta līdzekļi. 

Līdzdalības fondu ietvaros līdz vidusposma izvērtējumam un Eiropas Komisijas lēmumam par elastības finansējuma galīgo piešķīrumu šo noteikumu 2. punktā minētajiem mērķiem un pasākumiem pieejamais finansējums ir 520 952 927 EUR, tajā skaitā:
*politikas programmas 1.2. prioritātei "Atbalsts uzņēmējdarbībai" – 222 954 769 EUR, ko veido ERAF finansējums 189 511 551 EUR apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 33 443 218 EUR apmērā;
*politikas programmas 2.1. prioritātei "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" – 247 432 948 EUR,  ko veido ERAF finansējums 194 955 613  EUR apmērā, KF finansējums 15 362 390 EUR apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 37 114 945 EUR apmērā;
*politikas programmas 2.2. prioritātei  "Vides aizsardzība un attīstība" – 11 764 706 EUR, ko veido KF finansējums 10 000 000 EUR un valsts budžeta finansējums 1 764 706 EUR;
politikas programmas 6.1. prioritātei "Pāreja uz klimatneitralitāti" – 38 800 504 EUR, ko veido TPF finansējums 32 980 428 EUR apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 5 820 076 EUR apmērā.

2.1.1.3. pasākuma "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" pieejamais finansējums: ERAF - 47 440 102 EUR (ieskaitot elastības finansējumu) un valsts budžeta līdzfinansējums 8 371 783 EUR.
Intervences kodi: 
- 55. intervences kods (Augstas efektivitātes koģenerācija, efektīva centralizētā siltumapgāde un dzesēšana ar zemām dzīvescikla emisijām) - 47 440 102 EUR (ERAF);
Finansējuma veids:
- Nr. 2 (pašu kapitāls vai kvazikapitāls) – 23 720 052 EUR (ERAF);
- Nr. 5 (dotācija (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā)) – 23 720 050 EUR (ERAF);

2.1.2. "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana - biometāns" pieejamais finansējums: KF - 18 246 193 EUR(ieskaitot elastības finansējumu) un valsts budžeta līdzfinansējums 3 219 914 EUR.
Intervences kodi:
- 49. intervences kods (Atjaunojamie energoresursi) – 18 246 193 EUR(KF);
Finansējuma veids: 
- Nr. 2 (pašu kapitāls vai kvazikapitāls) - 9 123 097 EUR (KF);
- Nr. 5 (dotācija (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā) – 9 123 096 EUR (KF);

2.2.2.4. pasākums "Aprites ekonomikas principu ieviešana" pieejamais finansējums: KF - 10 000 000 EUR
Intervences kodi: 
- 75. intervences kods (Atbalsts videi nekaitīgiem ražošanas procesiem un resursu efektivitātei MVU)  - 7 000 000 EUR (KF)
-76. intervences kods (Atbalsts videi nekaitīgiem ražošanas procesiem un resursu efektivitātei lielos uzņēmumos) - 3 000 000 EUR (KF)
Finansējuma veids: 
- Nr. 3 (aizdevums) - 5 000 000 EUR (KF);
- Nr. 5 (dotācija (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā) – 5 000 000 EUR (KF);

Iznākuma rādītājs - atjaunojamo energoresursu enerģijas papildu ražošanas jauda (biometāns) - 2.1.2. SAM ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim - 16 MW.
Rezultātu rādītājs - atjaunojamās enerģijas īpatsvars enerģijas galapatēriņā - 2.1.2. pasākumā līdz 2029. gada 31. decembrim - 46,5%.
Iznākuma rādītājs - atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) – 2.2.2.4. pasākumā līdz 2029. gada 31. decembrim 10 uzņēmumi.

8. Finansējuma pārdale pasākumu ietvaros
MK noteikumu projektā ir iekļauta redakcija, par iespēju mainīt/palielināt vai samazināt finansējumu līdzdalības fondu ietvaros viena specifiskā atbalsta mērķa ietvaros nepārsniedzot kopējo pieejamo finansējumu specifiskam atbalsta mērķim.

9. Cita informācija
Veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā neietekmēs noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus, kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde.
MK noteikumu projekta iekļautie grozījumi par programmai paredzēto publisko finansējumu pārvirzīšanu, rādītāju samazināšanu stāsies spēkā pēc Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021 - 2027.gada  grozījumu apstiprināšanas.

Aizstāta Finanšu regula Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012) ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, (pārstrādāta redakcija) ņemot vērā, ka 2024. gada 29. septembrī regula ir zaudējusi spēku
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs komersantus, jo tiem būs jāatzīmē pie progresa pārskatiem noteiktie RIS3 rādītāji (skaits, apjoms, EUR), lai finansējuma saņēmējs tos varētu apkopot un iesniegt Ekonomikas ministrijai.
Ņemot vērā Noteikumu projektā noteiktos pienākumus, tas ietekmē uzņēmumus, Klimata un enerģētikas ministriju, sabiedrību Altum un sadarbības iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un uzņēmumiem, kuriem būs iespēja piesaistīt papildu ES fondu investīcijas ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmumiem, kuriem būs iespēja piesaistīt papildu ES fondu investīcijas ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
27 337 190
2 655 658
52 974 380
22 361 550
72 524 380
13 126 741
13 976 740
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
27 337 190
2 655 658
52 974 380
22 361 550
72 524 380
13 126 741
13 976 740
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
32 161 400
3 124 304
62 322 800
26 307 706
85 322 800
15 443 225
16 443 224
2.1. valsts pamatbudžets
32 161 400
3 124 304
62 322 800
26 307 706
85 322 800
15 443 225
16 443 224
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-4 824 210
-468 646
-9 348 420
-3 946 156
-12 798 420
-2 316 484
-2 466 484
3.1. valsts pamatbudžets
-4 824 210
-468 646
-9 348 420
-3 946 156
-12 798 420
-2 316 484
-2 466 484
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-468 646
-3 946 156
-2 316 484
-2 466 484
5.1. valsts pamatbudžets
-468 646
-3 946 156
-2 316 484
-2 466 484
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Līdzdalības fonda ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums Noteikumu projekta mērķos un pasākumos ir palielinājies par 101 539 922 euro, tajā skaitā:
2.1.1.3. pasākumā, kopējais finansējums 55 811 885 euro (tai skaitā ERAF finansējums 47 440 102 euro un valsts budžeta finansējums 8 371 783 euro)
2.1.2. pasākumam, kopējais finansējums 21 466 110 euro (tai skaitā KF finansējums 18 246 193 euro un valsts budžeta finansējums 3 219 917 euro)
2.2.2.4. pasākumā kopējais plānotais finansējums 11 764 706 euro (tai skaitā KF finansējums 10 000 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 764 706 euro)
1.2.3.7. pasākumā daļa finansējuma 12 497 221 euro (tai skaitā ERAF finansējums 25 619 201 euro un valsts budžeta finansējums 4 521 036 euro).


Provizoriskais ES fondu 2021-2027 un valsts budžeta finansējuma izlietojums pa gadiem 1.2.3.7. pasākumam:
2024.gads –3 124 304 euro
2025. gads –  3 124 306 euro
2026. gads – 3 124 306 euro
2027. gads – 3 124 305 euro

Provizoriskais ES fondu 2021-2027 un valsts budžeta finansējuma izlietojums pa gadiem 2.1.1.3., 2.1.2. un 2.2.2.4. pasākumiem:
2025.gads –23 183 400 euro
2026. gads –  12 318 919 euro
2027. gads – 13 318 919 euro
2028. gads – 13 318 919 euro
2029. gads – 13 318 919 euro
2030. gads – 13 583 625 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021-2027)” 2025. un 2026.gadā finansējums nav ieplānots.

Finanšu ministrija nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula Nr.2024/2509)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula Nr.2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr.2024/2509 61.pants
Noteikumu projekta 30.punkts; 31.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regula Nr.2024/2509 157.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 30.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regula Nr.2024/2509 212.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 30.punkts; 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Grozījumi tiks izsludināti sabiedrības līdzdalībai vispārējā kārtībā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Attīstības finanšu institūcija Altum

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

MK noteikumu grozījumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk