Anotācija (ex-ante)

23-TA-492: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2019. gada 11. decembra rīkojuma Nr. 630 "Par konceptuālo ziņojumu "Par Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanas modeli"" atzīšanu par spēku zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta uzdevums Nr.23-UZ-19 (Ministru kabineta 2023.gada 17.janvāra sēdes protokollēmums (prot. Nr.3, 50.§) 4.punkts), saskaņā ar kuru Satiksmes ministrijai ir jāsagatavo un Ministru kabinetā līdz 2023.gada 1.aprīlim jāiesniedz rīkojuma projekts par Ministru kabineta 2019.gada 11.decembra rīkojuma Nr.630 "Par konceptuālo ziņojumu "Par Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanas modeli"" atzīšanu par aktualitāti zaudējušu.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt, ka Satiksmes ministrijai dotais uzdevums - veikt Biķernieku kompleksās sporta bāzes sastāvā esošo privātpersonām piederošo zemes īpašumu atsavināšanu, ir zaudējis aktualitāti, līdz ar to Ministru kabineta 2019. gada 11. decembra rīkojuma Nr. 630 "Par konceptuālo ziņojumu "Par Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanas modeli"" (turpmāk – MK rīkojums Nr.630) jāatzīst par spēku zaudējušu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK rīkojumu Nr.630 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā "Par Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanas modeli" (turpmāk - konceptuālais lēmums) ietvertais 2. risinājums – Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanai iegūt valsts īpašumā privātpersonām piederošos zemes īpašumus:
- nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 122 0281) – zemes vienību 3,2253 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 0281) – Sergeja Eizenšteina ielā, Rīgā;
- nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 122 0329) – zemes vienību 14,5012 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 0329) – Sergeja Eizenšteina ielā, Rīgā (turpmāk kopā – Zemes īpašumi).

Zemes īpašumu iegūšana valsts īpašumā tika uzsākta Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) kārtībā, paredzot, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu nekustamo īpašumu atsavināšanas izdevumu segšanai būs izskatāms valsts budžeta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, jo MK rīkojumā Nr.630 valsts budžeta programma 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nebija paredzēta kā finansējuma avots nekustamo īpašumu atsavināšanas izdevumu segšanai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu Ministru kabinets 2022.gada 31.augustā pieņēma Ministru kabineta rīkojumu Nr.578 “Par nekustamo īpašumu Sergeja Eizenšteina ielā, Rīgā, pirkšanu Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta īstenošanai” (turpmāk - MK rīkojums Nr.578).
Pēc Atsavināšanas likumā un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumos Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” noteikto secīgi un precīzi veicamo Zemes īpašumu atsavināšanas kārtībā iekļaujamo procesuālo darbību izpildes, nonākot stadijā, kad pēc atlīdzības apstiprināšanas, pieņemot MK rīkojumu Nr.578, Satiksmes ministrija nosūtīja īpašniekiem vēstuli par nepieciešamās informācijas iesniegšanu pirkuma līguma noslēgšanai.

MK rīkojuma Nr.578 izpildes laikā, ievērojot tā 5.punkta redakciju: Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 3.punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas, Finanšu ministrija, pamatojoties uz Fiskālās disciplīnas padomes 2022. gada 31. augusta vēstulē Nr. 1-10/360 norādīto, ka naudas līdzekļu piešķiršana Zemes īpašumu pirkšanai nav labas budžeta pārvaldības piemērs, neatbilst šodienas fiskālās politikas prioritātēm, kā arī nepalielina valsts produktīvo kapacitāti, kas radītu pievienoto vērtību vai palielinātu nodarbinātību, kā arī, ka naudas piešķiršanai šim pasākumam būtu jānotiek, izmantojot ierasto budžeta procesu, neveica MK rīkojuma Nr.578 izpildes darbības.

Konstatējot, ka ģeopolitiskās situācijas ietekmes rezultātā ir radīti šķēršļi Zemes īpašumu atsavināšanas procesa pabeigšanai, pirkuma līguma noslēgšanai un izdevumu segšanai, 2023. gada 17. janvārī tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr. 32 “Par Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojuma Nr. 578 "Par nekustamo īpašumu Sergeja Eizenšteina ielā, Rīgā, pirkšanu Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta īstenošanai" atzīšanu par spēku zaudējušu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.32) un Zemes īpašumu atsavināšana tika izbeigta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Atsavināšanas likuma 8.panta pirmās daļas normas jēdzieniskās izpratnes tieši ar konceptuālā lēmuma pieņemšanu iesākas nekustamo īpašumu atsavināšanas process, saskaņā ar kuru par procesu atbildīgā valsts iestāde uzsāk tajā dotā uzdevuma izpildi un veic darbības, kas saistāmas ar sagatavošanos procesa uzsākšanai un ir veicamas pirms privātpersonu aktīvas iesaistes tajā, proti, pirms privātpersonu informēšanas un uzrunāšanas.

Konceptuālais lēmums pēc savas nozīmes un satura skaidrojuma ir politikas plānošanas dokuments, ar kuru informē lēmējinstitūciju par noteiktas problēmas esību vai par nepieciešamā normatīvā regulējuma būtību, par iespējamo turpmāko rīcību vai par problēmas iespējamiem risinājuma variantiem. Koncepcijā ietver problēmas vai situācijas izklāstu; risinājuma variantus un informāciju par to, kādā veidā katrs no tiem risina minēto problēmu, kā arī sākotnējā ietekmes novērtējuma rezultātus; risinājuma variantu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem; priekšlikumus turpmākās rīcības plānojumam, norādot termiņus un atbildīgās institūcijas paredzēto uzdevumu veikšanai; politikas plānošanas dokumentus, kuri atzīstami par spēku zaudējušiem.

Ņemot vērā, ka konceptuālais lēmums šobrīd ir spēkā, tas paliek saistošs valsts pārvaldei kā politikas virzītājai.
Tādējādi pēc atsavināšanas procesa virzības apturēšanas, kas pamatojama ar MK rīkojumu Nr.32, ir skatāms jautājums par konceptuālā lēmuma atzīšanu par spēku zaudējušu, lai novērstu, ka spēkā ir palikusi koncepcija par Zemes īpašumu atsavināšanas uzdevumu Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības vajadzībām.

Ar MK rīkojuma Nr.578 atzīšanu par spēku zaudējumu ir pārtraukts atsavināšanas process, jo šis process ir tieši atkarīgs no finansējuma pieejamības tā izpildei un bija saņemti iebildumi par šādu jautājumu risināšanu budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ietvaros. Pamatojoties uz minēto nenotika finansējuma piešķiršana šim mērķim, attiecīgi nebija iespējams izpildīt uzdevumu  - nodrošināt, ka atsavināšana tiek pabeigta Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma kārtībā. 

Arī Ģenerālprokuratūra 2022.gada 29.septembra vēstulē Nr. N-101-2022-00359, norādījusi, ka Atsavināšanas likuma piemērošana pieļaujama, ja nav citu līdzekļu paredzētā mērķa sasniegšanai un atsavināšanas lietas pārbaudes gaitā netika gūta pārliecība, ka valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija” ir veikusi visas iespējamās un nepieciešamās darbības, lai patstāvīgi vienotos ar zemesgabalu īpašniekiem par nekustamo īpašumu iegādi par saviem līdzekļiem, tādējādi arī nepastarpināti atrisinot dalītā īpašuma jautājumu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka MK rīkojums Nr.578 ir atzīts par spēku zaudējušu, vērtējot, ka ģeopolitiskās situācijas izmaiņu ietekmē budžeta līdzekļu izlietojums Zemes īpašumu pirkšanai nav atbalstāms, MK rīkojums Nr.630 ir atzīstams par spēku zaudējušu.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts tiešā veidā skar nekustamo īpašumu īpašniekus, kuriem piederošos nekustamo īpašumu bija paredzēts atsavināt sabiedrības vajadzībām ar MK rīkojumu Nr.578.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts tiešā veidā skar Nekustamo īpašumu īpašniekus – juridiskas personas, kuriem piederošos nekustamos īpašumus bija paredzēts atsavināt sabiedrības vajadzībām ar MK rīkojumu Nr.578.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 7.pantam, kas notiec, ka Institūcija atlīdzina zaudējumus, kas nekustamā īpašuma īpašniekam radušies šā īpašuma atsavināšanas procesā, to skaitā zaudējumus, kas rodas, ja nekustamais īpašums netiek atsavināts, var tikt iesniegta prasība par zaudējumu atlīdzināšanu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas: Satiksmes ministrija un VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk