Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-2096: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot saistītajā tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (22-TA-1520) (turpmāk – noteikumi Nr.445) noteikto pirmsskolas pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi 970 euro.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt mērķdotācijas apmēru vienam bērnam pirmsskolas izglītības programmās uz 82 euro. Aprēķini veikti, balstoties uz noteikumos Nr.445 noteikto pirmsskolas pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi 970 euro un mērķdotācijas aprēķina modeli "Skolēns-pašvaldībā", ievērojot jauno likmi un 2021./2022. mācību gada pirmsskolas izglītojamo skaitu.
Vienlaikus arī tiek labota tehniskā kļūda iepriekšējā redakcijā 24.punktā (labojot atsauci no 24.1. un 24.2. apakšpunktiem uz 23.1. un 23.2. apakšpunktiem).
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2022.
Pamatojums
Noteikumu projekts sagatavots, lai nodrošinātu modeļa "Skolēns pašvaldībā" ieviešanu no 2022. gada 1. septembra, ievērojot noteikumos Nr.445 noteikto pirmsskolas pedagogu zemāko mēneša algas likmi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" ietver pirmsskolas izglītības izglītojamo mērķdotāciju uz vienu izglītojamo atbilstoši 2022. gada valsts budžetā paredzētajam finansējumam 942 euro zemākajai mēneša darba algas likmei pirmsskolas izglītības pedagogiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) ar 2021. gada 14. decembra rīkojumu Nr. 1-2e/21/428 "Par pedagogu darba samaksas darba grupas izveidi" (turpmāk – darba grupa) nodibinātā darba grupa vairākās sanāksmēs (2022. gada 17. februārī un 2022. gada 17. martā, kā arī vairākās darba sanāksmēs ar Latvijas Pašvaldību savienības un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem (2022. gada 28. februārī un 2022. gada 10. martā)) ir panākusi konceptuālu vienošanos par pirmsskolas izglītības pedagogu likmes straujāku tuvināšanu pārējām vispārējās izglītības pakāpju pedagogu atlīdzībai. Rodot iespēju jau 2022./2023. mācību gadā samazināt šo zemāko likmju vienas stundas izmaksu starpību līdz 1,44 euro.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz celt mērķdotācijas apmēru vienam bērnam pirmsskolas izglītības programmās no 80 euro uz 82 euro. Aprēķini veikti, balstoties uz noteikumos Nr.445 noteikto pirmsskolas pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi 970 euro un mērķdotācijas aprēķina modeli "Skolēns-pašvaldībā", ievērojot jauno likmi un 2021./2022. mācību gada pirmsskolas izglītojamo skaitu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar mērķi nodrošināt nepārtrauktību pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā noteikumu projekts izskatāms kopā ar diviem saistītiem tiesību aktu projektiem: 1) grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (22-TA-1520) un 2) grozījumiem Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" (22-TA-970)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi
Ietekmes apraksts
Zemākās mēneša darba algas likmes pieauguma finanšu nodrošinājums.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestāžu dibinātāji: pašvaldības un privātās pirmsskolas izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Zemākās mēneša darba algas likmes pieauguma finanšu nodrošinājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējuma aprēķini doti grozījumu projektā Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (22-TA-1520) anotācijas III sadaļā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (22-TA-1520)

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 15. janvāra rīkojuma Nr. 17 “Par pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2018. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim” 1. punktā noteiktajam paaugstināt pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi. Projekts stāsies spēkā 2022. gada 1. septembrī.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumi Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" (22-TA-970)

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekta mērķis būs atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdes protokollēmuma Nr. 81 87.§ "Par konceptuālo ziņojumu "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei"" 3. punktā noteiktajam uzdevumam veikt turpmākās darbības atbilstoši konceptuālā ziņojuma 5. daļā minētajam un nodrošināt modeļa "Skolēns pašvaldībā" finansēšanas kārtības ieviešanu arī privātajās izglītības iestādēs. Projekts stāsies spēkā 2022. gada 1. septembrī.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Darba grupa vairākās sanāksmēs (2022. gada 17. februārī un 2022. gada 17. martā, kā arī vairākās darba sanāksmēs ar Latvijas Pašvaldību savienības un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem (2022. gada 28. februārī un 2022. gada 10. martā) ir panākusi konceptuālu vienošanos par pirmsskolas izglītības pedagogu likmes straujāku tuvināšanu pārējām vispārējās izglītības pakāpju pedagogu atlīdzībai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ministrija, pašvaldības, privātās izglītības iestādes.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi