Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2779: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Bērnu aizsardzības centra nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojektā "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (likumprojekts nr. 408/Lp14) paredzēta Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņa un kompetences paplašināšana. Ar minētājiem likuma grozījumiem veiktajām izmaiņām jātiek atspoguļotām arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikumā. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmajā daļā noteikts, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums. Savukārt minētā panta otrā daļa paredz, ka nolikumā norāda:
1) iestādes nosaukumu;
2) Ministru kabineta locekli, kura padotībā iestāde atrodas;
3) iestādes funkcijas, uzdevumus un kompetenci;
4) kārtību, kādā sniedzami pārskati par iestādes funkciju pildīšanu un līdzekļu izmantošanu;
5) iestādes darbības tiesiskuma nodrošināšanas mehānismu;
6) iestādi vai pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona var apstrīdēt administratīvo aktu vai faktisko rīcību;
7) citus jautājumus, kurus Ministru kabinets uzskata par svarīgiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Bērnu aizsardzības centra nolikums" izstrāde, kas aizstās Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumus nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", jaunajā iestādes nolikumā ietverot jauno iestādes nosaukumu un aktualizētās kompetences. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikumā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir jāsaskan ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma jaunajām izmaiņām - jauns inspekcijas nosaukums (Bērnu aizsardzības centrs) un inspekcijas kompetenču paplašināšana.

Šajā gadījumā nepieciešams izstrādāt jaunu iestādes nolikumu, jo ar grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumos nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" nav pietiekami, jo grozāmo normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktu grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (turpmāk – inspekcija) darbības akcents līdz šim vairāk bija vērsts  uz normatīvo aktu uzraudzību un kontroli bērnu tiesību aizsardzības jomā, sekundāru lomu piešķirot atbalsta un pakalpojumu nodrošināšanai bērniem, ģimenēm un dažādiem jomas speciālistiem. Bērnu aizsardzības sistēmas sarežģītība slēpjas tās vienlaicīgā darbībā dažādos sektoros un dažādos līmeņos, kas šīs sistēmas efektivitātes nodrošināšanai pieprasa institūciju, kas šo sistēmu pārredz ar tajā iesaistīto lomām un robežām, vienādo darbam bērnu labā un rūpējas, lai arvien pilnveidotu sistēmas dalībnieku praktisku ikdienas sadarbību. Tāpat no iepriekšējas pieredzes ir redzams, ka nepieciešams zināšanu un atbalsta centrs rīcību koordinēšanai krīzes un īpaši sarežģītās situācijās, kā arī detalizēta un neitrāla traģisko un īpaši sarežģīto gadījumu analīze metodiskos nolūkos, lai visas iesaistītās puses izvairītos no kritisku kļūdu atkārtošanas. Sekojot līdzi pārmaiņām sabiedrībā, starptautiskai izpratnei un pieredzei par bērnu aizsardzību un aktuālajām tendencēm jaunu metožu pielietojumā, ir nepieciešams veikt izmaiņas inspekcijā, sākot ar pakāpenisku vērtību maiņu,  uzsvaru liekot uz atbalsta un koordinēšanas funkciju attīstību, savukārt kontroles funkcijai transformējot darba metodes, principus un izpildījumu uz metodiskā atbalstā bāzētiem uzraudzības instrumentiem, pašai kontrolei piešķirot sekundāru lomu.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skat. sadaļu "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Pārveides rezultātā plānots inspekciju veidot par atbalstošu un koordinējošu iestādi bērnu aizsardzības jautājumos, kura pārredzēs iesaistīto institūciju lomas un atbildības  bērnu dzīvības un veselības apdraudējuma un to risku situācijās, kā arī veicinās institūciju sadarbību bērnu attīstības risku mazināšanā un bērnu tiesību un interešu nodrošināšanā, t.sk. pilnveidojot pašā iestādē bērniem un ģimenēm pieejamo atbalstu un pakalpojumus, un piedāvājot  risinājumus vajadzībām, kurām atbalsts netiek nodrošināts. Iestādes darbības uzmanības centrā būs atbalsta sniegšana bērniem, ģimenēm un speciālistiem. Vienlaikus, plānots pilnveidot un attīstīt kvalitatīvu un jēgpilnu metodisko palīdzību bērnu aizsardzības jomā iesaistītajām institūcijām un speciālistiem (t.sk. jaunu metodisko materiālu izstrāde un esošo pilnveide), tādējādi nostiprinot un sistēmiski definējot vienotu izpratni par Latvijas bērnu aizsardzības  sistēmu un nodrošinot tās efektīvu darbību. Iestādes darbība tiks vērsta uz  rīcību koordinēšanu krīzes un īpaši sarežģītās situācijās, ar laiku nostiprinoties kā zināšanu un atbalsta centram šajos jautājumos. Metodiskos nolūkos tiks veikta arī detalizēta un neitrāla traģisko un īpaši sarežģīto gadījumu analīze, tās rezultātus izmantojot procesu pilnveidei un mācīšanās procesam, lai iesaistītās puses izvairītos no kritisku kļūdu atkārtošanas riskiem.

Ministru kabineta noteikumu projektā paredzēta inspekcijas:
1)  nosaukuma maiņa - aizstājot to ar jaunu nosaukumu  "Bērnu aizsardzības centrs", pielāgojot iestādes nosaukumu jaunajai kompetencei;
2)  kompetences paplašināšana.

Kompetences paplašināšana
Mainot un līdzsvarojot inspekcijas akcentus no kontrolējošas iestādes uz bērniem, pusaudžiem, jauniešiem, ģimenēm un speciālistiem atbalstu sniedzošu, izglītojošu, konsultējošu, koordinējošu starpinstitūciju un profesionāļu sadarbības centru, primāri iestādes darbība tiks vērsta uz atbalsta nodrošināšanu:
-atbalsts un pakalpojumi ģimenēm ar bērniem;
-atbalsts, izglītošana, koordinēšana un metodiskā vadība institūcijām un speciālistiem;
-vadošā loma krīzes un īpaši sarežģītu situāciju un gadījumu risināšanā;
-padziļināta traģisko un īpaši sarežģīto gadījumu analīze, tās rezultātu apkopošana un izmantošana procesu pilnveidei un mācīšanās nodrošināšanai.

Iestādes ietvaros plānots nodrošināt un attīstīt daudzveidīgus pakalpojums ģimenēm ar bērniem, piemēram:
-lai sniegtu atbalstu vardarbībā cietušiem bērniem un viņu nevardarbīgajiem tuviniekiem, kā arī lai nodrošinātu iespēju veikt kriminālprocesuālās darbības, pakāpeniski tiks attīstīta starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja", sākotnēji uzsvaru liekot uz stabilu procesu un algoritmu izstrādi, tad konsultatīvās kompetences un kompetences centra lomas nodrošināšanu ieinteresētajām pusēm. Programma nodrošinās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanu, kā arī rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēju atbalstu un mācības reģionos. Vienlaikus plānots no 2026.gada “Bērna mājas” jaunu filiāļu veidošana kādā no reģionu lielajām pilsētām (Daugavpils, Liepāja, Ventspils);
-lai sniegtu psiholoģiska rakstura palīdzību bērniem un pusaudžiem, kā arī lai sniegtu atbalstu krīzes situācijās, tiks turpināta un attīsta Bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa darbība, veidojot to par stabilu un uzticamu jauniešu problēmu risināšanas vietu;
-lai nodrošinātu bērnu, jauniešu, pedagogu un vecāku informēšanu un izglītošanu interneta satura drošības jomā – par iespējamajiem riskiem un apdraudējumiem internetā (naida kurināšana, rasisms, bērnu pornogrāfija un pedofilija, emocionāla pazemošana internetā, personas identitātes zagšana un datu ļaunprātīga izmantošana, uzvedības noteikumi internetā, tīmekļa etiķete utt.), tiks turpināts un attīstīts Droša interneta projekts;
- bērnu atbalsta speciālistu tīkla veidošana, lai nodrošinātu psihoemocionālu un cita veida atbalstu ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem, kuriem ir uzvedības traucējumi vai atkarību problēmas.

Inspekcija pārveides rezultātā turpinās nodrošināt metodisko un konsultatīvo atbalstu bāriņtiesām, pakāpeniski sinhronizējot bāriņtiesu un sociālo dienestu funkcijas darbā ar ģimeni ar bērniem,  izveidojot skaidru, no konkrētas pašvaldības tradīcijām un prakses neatkarīgu un vienotā praksē balstītu bērnu aizsardzības un gadījumu izvērtēšanas sistēmu.

Būtisks akcents tiks vērsts uz efektīvu starpnozaru un starpinstitūciju koordinēšanu, kas ietver sistēmisku metodisku vadību bērnu aizsardzības jomā iesaistītajām pusēm (bāriņtiesas, sociālie dienesti, starpprofesionālajās komandās iesaistītie speciālisti), nodrošinot to caur rokasgrāmatām, vadlīnijām, algoritmiem, konferencēm,  pieredzes apmaiņu, informatīva satura vēstulēm ar norādījumiem, tiesu prakses analīzi, diskusijām un visu pušu iesaisti jaunu atbalsta veidu / algoritmu izstrādē. Vienlaikus paredzēta speciālistu komandas izveide, kas reaģē un iesaistās krīzes gadījumu risināšanā, kad izglītības iestādes, pašvaldību sadarbības grupas un iesaistītās institūcijas ir izsmēlušas sev pieejamos resursus un nevar uzlabot esošo situāciju.

Bērnu aizsardzības sistēmai ir savlaicīgi jāidentificē, jāreaģē, jānovērš vai maksimāli jāmazina negatīvā ietekme  situācijās, kurās  bērnam ir dzīvības un veselības apdraudējums vai tā riski, kā arī jānodrošina savlaicīgu iesaisti un atbalstu bērniem un ģimenēm, kurām tas nepieciešams. Lai nodrošinātu šādas bērnu aizsardzības sistēmas nostiprināšanos, liela nozīmē ir tajā iesaistīto speciālistu izpratnes līmenim un kompetencei. Iestādes kompetence paredz Bērnu aizsardzības centra  darbinieku nepārtrauktu profesionālo pilnveidi atbilstoši bērnu aizsardzības sistēmas darbinieku kompetenču profilam (esošo kompetenču izvērtēšana un mērķtiecīga nepieciešamo kompetenču attīstīšana, tostarp regulāras supervīzijas), gan bāriņtiesu un citu bērnu aizsardzības jomā nodarbināto speciālistu izglītošanu bērnu aizsardzības jautājumos. Paredzētas piecu speciālistu mācības ārvalsts izglītības iestādēs, kuru programmas  centrētas ANO Bērnu tiesību konvencijas pamatprincipos.

Uzraudzība un kontrole, kompetence administratīvā pārkāpuma procesā
Inspekcijas pārveides rezultātā iestādei tiek saglabāta bērnu tiesību un interešu ievērošanas uzraudzības un kontroles funkcija, tostarp bāriņtiesu darbības uzraudzība.

Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 88.panta pirmo daļu inspekcijai tiek saglabāta esošā kompetence administratīvā pārkāpuma procesā - lietās par fizisku un emocionālu vardarbību pret bērnu, ko veikuši valsts vai pašvaldību institūciju darbinieki vai amatpersonas, kā arī lietās par bērna iesaistīšanu pasākumos, kas saistīti ar ārējā izskata demonstrēšanu.

Uzraudzības un kontroles funkcija, kā arī kompetence administratīvā pārkāpuma procesā pamatojama ar ANO Bērnu tiesību konvencijas 3. panta 3. punktā noteikto, ka dalībvalstīm jānodrošina tas, lai iestādes, dienesti un struktūras, kas ir atbildīgas par bērnu aprūpi vai aizsardzību, atbilstu kompetentu iestāžu noteiktajiem standartiem, īpaši drošības, veselības un personāla lieluma un piemērotības ziņā, kā arī tiktu veikta kompetenta uzraudzība.

Lai nodalītu uzraugošo un atbalsta funkciju iestādē, plānots izveidot Bērnu tiesību uzraudzības dienestu, kurš nodrošinās bāriņtiesu uzraudzību un funkcionālo pārraudzību, un bērnu tiesību aizsardzības uzraudzību. 

Vienlaikus Bērnu tiesību uzraudzības dienestam būs kompetence administratīvā pārkāpuma procesā. 

Iestādes pārveides ietvaros tiks pilnveidoti esošie uzraudzības un kontroles modeļi, transformējot darba metodes, principus un izpildījumu uz metodiskā atbalstā bāzētiem uzraudzības instrumentiem pašai kontrolei piešķirot sekundāru lomu. Proti, tiek veidota uzraudzības un kontroles sistēma, kur arvien lielāka loma paredzēta dažādu līmeņu pašvērtējošiem instrumentiem, kuru ieviešanai tiks piedāvāts metodisks atbalsts, skaidrojot izvirzīto prasību būtību un nozīmi bērnu vajadzību savlaicīgā noskaidrošanā un nodrošināšanā, kā arī arvien lielāka loma tiks piešķirta bērnu un ģimeņu viedoklim un vērtējumam, kā noteikts atbalsts palīdz viņu vajadzību nodrošināšanā. Konstatētu trūkumu vai pārkāpumu gadījumos, tiks sniegts metodisks atbalsts trūkumu novēršanai un turpmākās profesionālās darbības  uzlabošanai. Šāda pieeja būtiski palielinās sabiedrības, iestāžu, kurās uzturas bērni, un speciālistu uzticēšanos Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai (no 2024.gada 1.javāra - Bērnu aizsardzības centram).  

Turpmāk bērnu aizsardzības sistēmas kontekstā vairs netiks lietots vārds  “tiesību”, jo līdz šim tas noteiktā sabiedrības daļā radījis aizspriedumus, turklāt arī speciālistu vidū šis vārds asociējas ar šauru pieeju darbā ar bērnu jautājumiem, proti rodas iespaids, ka darbs notiek tikai par tiesisko sistēmu (notiek tikai pārkāpumu konstatēšana un vainīgo sodīšana).

Ņemot vērā minēto, Bērnu tiesību aizsardzības likumā ir paredzēts noteikt, ka Bērnu aizsardzības centrs ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas sniedz atbalstu bērnu aizsardzības jomā bērniem un šā likuma 5.pantā minētajiem bērna tiesību aizsardzības subjektiem un uzrauga bērnu tiesību un interešu ievērošanu. Bērnu aizsardzības centra vecākajiem ekspertiem ir tiesības  veikt pārrunas ar bērnu bez citu personu klātbūtnes, iepriekšējas saskaņošanas un likumiskā pārstāvja piekrišanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu norādīta likumprojekta "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (likumprojekts nr.408/Lp14) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3.sadaļā, likumprojekts atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 9.oktobra sēdē un Saeimā pirmajā lasījumā pieņemts 2023.gada 16.novembrī.

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (likumprojekts Nr. 408/Lp14)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts ir saistīts ar likumprojektu "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (likumprojekts Nr. 408/Lp14). Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (Bērnu aizsardzības centra) nolikumā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir jāsaskan ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma jaunajām izmaiņām - jauns inspekcijas nosaukums (Bērnu aizsardzības centrs) un inspekcijas kompetenču paplašināšana. Attiecīgi noteikumu projekts nevar stāties spēkā ātrāk par attiecīgajiem grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Bāriņtiesu likums

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.3. 28.03.2023. MK noteikumi Nr.147 "Noteikumi par aizbildņu mācību programmu"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.4. 01.04.2014. MK noteikumi Nr.173 "Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.5. 12.09.2017. MK noteikumi Nr.545 "Noteikumi par institūciju sadarbību bērnu tiesību aizsardzībā"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.6. 15.11.2005. MK noteikumi Nr.857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.7. 20.06.2017. MK noteikumi Nr.352 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapas paraugu bāriņtiesas darbības jomā un veidlapas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.8. 26.06.2018. MK noteikumi Nr.355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.9. 05.12.2006.MK noteikujmi Nr.984 "Noteikumi par bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas saturu un apmācības kārtību"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.10. 01.09.2009. MK noteikumi Nr.981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.11. Pacientu tiesību likums

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.12. 27.01.2004. MK noteikumi Nr.49 "Labklājības ministrijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.13. Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.14. 26.07.2026. MK noteikumi Nr.490 "Labklājības informācijas sistēmas (LabIS) noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.15. 19.12.2006. MK noteikumi Nr.1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.16. 04.09.2018. MK noteikumi Nr.563 "Audžuģimeņu informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.17. 30.09.2014. MK noteikumi Nr.587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.18. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.19. 03.09.2019. MK noteikumi Nr.414 "Kārtība, kādā tiek izvērtēta personas atbilstība pedagoga amatam"

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.20. Administratīvās atbildības likums

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.21. 24.10.2023. MK Nr. 608 "Kārtība, kādā tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja""

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.22. 19.09.2023. MK noteikumi Nr. 536 “Noteikumi par Ārvalstu adopcijas komisiju”

Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistīti ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Saskaņā ar likumprojekta "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (likumprojekts Nr. 408/Lp14) 4.pantu Bērnu tiesību aizsardzības likuma pārejas noteikumus paredzēts papildināt ar 54. punktu, paredzot, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija” (attiecīgā locījumā) atbilst šajā likumā lietotajam terminam “Bērnu aizsardzības centrs” (attiecīgā locījumā).”
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo Ministru kabineta noteikumu projekta pieņemšana ir saistīta ar Ministru kabineta 2023.gada 9.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā", kas kā sastāvdaļa iekļauts likumprojekta "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025.un 2026.gadam" pavadošo likumprojektu paketē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5. pantā minētie bērna tiesību aizsardzības subjekti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pārveides rezultātā plānots inspekciju veidot par atbalstošu un koordinējošu iestādi bērnu aizsardzības jautājumos, kura pārredzēs iesaistīto institūciju lomas un atbildības  bērnu dzīvības un veselības apdraudējuma un to risku situācijās, kā arī veicinās institūciju sadarbību bērnu attīstības risku mazināšanā un bērnu tiesību un interešu nodrošināšanā, t.sk. pilnveidojot pašā iestādē bērniem un ģimenēm pieejamo atbalstu un pakalpojumus, un piedāvājot  risinājumus vajadzībām, kurām atbalsts netiek nodrošināts. Iestādes darbības uzmanības centrā būs atbalsta sniegšana bērniem, ģimenēm un speciālistiem. Vienlaikus, plānots pilnveidot un attīstīt kvalitatīvu un jēgpilnu metodisko palīdzību bērnu aizsardzības jomā iesaistītajām institūcijām un speciālistiem (t.sk. jaunu metodisko materiālu izstrāde un esošo pilnveide), tādējādi nostiprinot un sistēmiski definējot vienotu izpratni par Latvijas bērnu aizsardzības  sistēmu un nodrošinot tās efektīvu darbību. Iestādes darbība tiks vērsta uz  rīcību koordinēšanu krīzes un īpaši sarežģītās situācijās, ar laiku nostiprinoties kā zināšanu un atbalsta centram šajos jautājumos. Metodiskos nolūkos tiks veikta arī detalizēta un neitrāla traģisko un īpaši sarežģīto gadījumu analīze, tās rezultātus izmantojot procesu pilnveidei un mācīšanās procesam, lai iesaistītās puses izvairītos no kritisku kļūdu atkārtošanas riskiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Iestādes pārveides ietvaros tiks pilnveidoti esošie uzraudzības un kontroles modeļi, transformējot darba metodes, principus un izpildījumu uz metodiskā atbalstā bāzētiem uzraudzības instrumentiem.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērnu aizsardzības centrs, pastiprinot atbalstošo un konsultatīvo funkciju Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.pantā minētajiem bērna tiesību aizsardzības subjektiem, veicinās to, ka minētie bērna tiesību aizsardzības subjekti varēs sekmīgāk nodrošināt bērnu labāko interešu ievērošanu, kā arī nodrošinās atbalstu bērniem, pusaudžiem, ģimenēm.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi