Anotācija (ex-ante)

23-TA-919: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 55. punktā dotais uzdevums paredz nodrošināt Izglītības likuma un Vispārējās izglītības likuma izpildi pārejai uz mācībām valsts valodā trīs gadu laikā, veicot pasākumus, lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā vispārējās izglītības pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē un veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs. Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) paredz piešķirt Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējumu pedagogu metodiskajam atbalstam mācību satura īstenošanai valsts valodā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt ESF finansējumu pedagogu metodiskajam atbalstam mācību satura īstenošanai valsts valodā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" (turpmāk - 8.3.1.1. pasākums) ietvaros tiek īstenots Valsts izglītības satura centra (turpmāk – VISC) projekts Nr. 8.3.1.1/16/I/002 “Kompetenču pieeja mācību saturā” (turpmāk – ESF projekts). ESF projekts sniedz atbalstu izglītības iestādēm un pedagogiem pilnveidotā satura īstenošanai, izstrādājot mācību metodiskos līdzekļus, sniedzot konsultatīvu un metodisku atbalstu pedagogiem, īstenojot pedagogu profesionālās kompetences pilnveides pasākumus, seminārus, vebinārus, konferences. Viens no ESF projekta sadarbības partneriem ir Latviešu valodas  aģentūra (turpmāk – LVA), kas no 2018. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. augustam sagatavoja gan mācību metodiskos līdzekļus, gan īstenoja pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi, sniedzot atbalstu darbam lingvistiski neviendabīgā vidē. ESF projektā profesionālo kompetenci pilnveidoja 5165 pedagogi. Tika īstenoti tādi pedagogu profesionālās kompetences pilnveides pasākumi, kā latviešu valodas un kultūrvides apguve, latviešu valodas C līmeņa apguve, izstrādāta lietotne viedierīcēm latviešu valodas apguvei un latviešu valodas pašvērtēšanas un pašmācības rīks, īstenoti pedagogu pieredzes apmaiņas un sadarbības pasākumi, u.c. LVA nodrošināja tādu mācību metodisko līdzekļu izstrādi, kā animācijas filmu latviešu valodas apguvei izglītojamajiem, didaktisko materiālu komplekts pirmsskolas pedagogiem, latviešu valodas bilžu vārdnīca pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem digitālā un papīra formātā, galda spēļu komplekts pirmsskolas un sākumskolas skolēniem, rokasgrāmata un latviešu valodas skolotāja portfolio.
Ar 2022. gada 29. septembra grozījumiem Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā paredzēts, ka no 2023.gada 1.septembra tiks uzsāktas mācības valsts valodā 1., 4. un 7.klasē. Lai nodrošinātu veiksmīgu pāreju uz mācībām valsts valodā, 2023.gadā gadā nepieciešams papildu metodiskais atbalsts pedagogiem šajās klašu grupās. Tā kā ir pieejams ESF finansējuma atlikums Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" ietvaros, un ESF projektu plānots īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim, 2023./2024.mācību gada uzsākšanai iespējams sniegt papildu atbalstu pedagogiem darbam lingvistiski neviendabīgā vidē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2022. gada 29. septembra grozījumiem Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā paredzēts, ka no 2023. gada 1. septembra tiks uzsāktas mācības valsts valodā 1., 4. un 7.klasē, no 2024. gada 1. septembra 2., 5., 8. klasē, no 2025. gada 1. septembra 3., 6., 9. klasē.
2022./2023. mācību gadā mazākumtautību pirmsskolas izglītības programmas īsteno 136 pirmsskolas izglītības iestādes jeb 27,3% no kopējā pirmsskolas izglītības iestāžu skaita, un tajās mācās 13 345 bērni. Pamatizglītības mazākumtautību programmas īsteno 129 izglītības iestādes jeb 20,4% no kopējā izglītības iestāžu skaita, un tajās mācās 43 258 izglītojamie. 2022./2023. mācību gadā bērnu skaits mazākumtautību programmās pirmsskolā, 1., 4. un 7. klasē ir 27 611 (pirmsskolā – 13 345, 1. klasē – 4655, 4. klasē – 4767, 7. klasē – 4844). Šiem izglītojamajiem nepieciešams atbilstošs pedagogu profesionāls atbalsts mācību satura apguvei valsts valodā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka ESF projektam tiks piešķirts papildu finansējums 404 000 EUR apmērā, ko veido ESF finansējums 343 400 EUR un valsts budžeta līdzfinansējums 60 600 EUR. Šī finansējuma ietvaros plānots, ka LVA sniegs metodisko atbalstu pirmsskolas un sākumskolas izglītības pedagogiem, nodrošinot profesionālās kompetences pilnveidi un mācību metodiskos līdzekļus mācību satura īstenošanai latviešu valodā, šim mērķim paredzot indikatīvi 224 000 EUR. Lai īstenotu minēto darbību, VISC atjaunos sadarbības līgumu ar LVA. ESF projektā LVA izstrādātie mācību metodiskie materiāli tika nodoti visām izglītības pārvaldēm (pēc Administratīvi teritoriālās reformas - 43), kas tos izdalīja savā pārziņā esošajām pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēm, kurās vispārējās izglītības programma tika īstenota lingvistiski neviendabīgā vidē. Papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins balstīts uz pieņēmumu, ka atbalsts var būt nepieciešams gan tām izglītības iestādēm, kas līdz šim ir īstenojušas mazākumtautību izglītības programmas, gan tām, kas līdz šim nav īstenojušas mazākumtautību izglītības programmas, bet uzņems izglītojamos, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda. Lai atbalstītu pāreju uz mācībām valsts valodā, plānots pavairot un izsniegt izglītības iestādēm tādus ESF projektā LVA izstrādātos mācību līdzekļus, kā Rokasgrāmata pirmsskolas pedagogiem “Mācības bilingvāli un latviešu valodā” (pieejams digitālā formātā vietnē https://maciunmacies.valoda.lv; finansējuma plānots 500 eksemplāru drukai), Latviešu valodas bilžu vārdnīca (drukas formāts 3000 eksemplāros; finansējums plānots vēl 5000 eksemplāru drukai), Didaktisko materiālu komplekts pirmsskolai un sākumskolai (drukas formāts 1700 eksemplāros; finansējums plānots vēl 1500 eksemplāru drukai), Galda spēļu komplekts pirmsskolai un sākumskolai (drukas formāts 1400 eksemplāros; finansējums plānots vēl 150 eksemplāros). Papildus plānots, ka tiks pavairota 150 eksemplāros Grīdas spēle, kas tika sagatavota 2022. gadā no valsts budžeta līdzekļiem vienā eksemplārā. Reklamējot šo spēli dažādos LVA pasākumos, tā ir raisījusi interesi no pedagogu puses, tādēļ nolemts spēli pavairot un izdalīt pirmsskolas iestādēm izmantošanai mācību procesā. Kopā tiks pavairoti un izplatīti pieci dažādi mācību un mācību metodiskie līdzekļi mācību satura īstenošanai lingvistiski neviendabīgā vidē. Saskaņā ar LVA pieņemto praksi ar papildu ESF finansējuma atbalstu pedagogi tiks iepazīstināti ar minēto izdevumu izmantošanas iespējām un metodiku četros ieviešanas semināros un divās profesionālās izaugsmes 2023. gada vasaras nometnēs. Nometnēs paredzēts sniegt iespēju pedagogiem vairāk un dziļāk iepazīt Latvijas kultūrvidi, tādējādi nostiprinot piederības sajūtu valstij, kas ir ļoti būtisks aspekts sabiedrības saliedētības veicināšanā, jo ikdienā mazākumtautību pedagogiem bieži pietrūkst saskarsmes ar latvisko kultūrtelpu. Plānots, ka šajās nometnēs profesionālo kompetenci pilnveidos 60 pedagogi.
Vienlaikus plānots, ka VISC izstrādās metodiskos ieteikumus pedagogiem mācību satura īstenošanai valsts valodā 7. klasei 13 mācību priekšmetos (izņemot svešvalodas), šim mērķim paredzot indikatīvi 180 000 EUR. Saskaņā ar valsts pamatizglītības standartu 7. klasē tiek uzsākta tādu mācību priekšmetu apguve, kā fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija, vēsture, līdz ar to ir būtisks metodiskais atbalsts pedagogiem, īstenojot mācību saturu valsts valodā izglītojamajiem, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda. Finansējums ietver starptautiskās pieredzes apzināšanu un pieredzes apkopošanu par to, kas jau ir radīts, piemērotākās pieejas izstrādi konkrētajā mācību priekšmetā un tematā, metodiskā materiāla izstrādi, recenziju un pilnveidi, sadarbību ar pedagogiem, kā arī sagatavošanu publicēšanai. Papildus plānots izstrādāt 13 metodiskos līdzekļus 7.klasei.
Kopējais 8.3.1.1. pasākumam papildu nepieciešamais finansējums 404 000 EUR apmērā pieejams darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.prioritārā virziena ietvaros. Ministru kabinetā 2022. gada 14. jūlijā tika apstiprināti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 25 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās" pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi", kas paredzēja atbrīvot finansējumu no 8.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās" (turpmāk - 8.2.2. SAM). Kopējais atbrīvotais finansējums bija 731 487 EUR, tai skaitā ESF finansējums 621 764 EUR apmērā un valsts budžeta finansējums 109 723 EUR apmērā. Daļa atbrīvotā finansējuma 83 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums 70 550 EUR un  valsts budžeta finansējums 12 450 EUR, piešķirta darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” 8.3.2.1. pasākumam „Atbalsts nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošanai izglītojamo talantu attīstībai”, nodrošinot mācību priekšmetu olimpiāžu un zinātniski pētniecisko darbu konkursu norisi Latvijā un izglītojamo dalību starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs un starptautiskajos zinātniski pētniecisko darbu konkursos 2023.gadā (grozījumi apstiprināti Ministru kabinetā 2023. gada 2. maijā; 23-TA-389). Daļa atlikušā finansējuma 404 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums 343 400 EUR un valsts budžeta finansējums 60 600 EUR, ar noteikumu projektu tiek piešķirti 8.3.1.1. pasākumam.
Pārējais 8.2.2. SAM finansējuma atlikums plānots izglītojamo atbalstam pārejai uz mācībām latviešu valodā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2.pasākumā "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai". Detalizēta informācija par 8.2.2. SAM finansējuma atlikuma izmantošanu minētajam mērķim tiks iekļauta attiecīgajos ar minēto jautājumu saistītajos tiesību aktu grozījumos.
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu paredzēts piešķirt papildu finansējumu mācību satura īstenošanas atbalstam valsts valodā, tiks veikti attiecīgi grozījumi VISC ESF projektā, paredzot šo darbību īstenošanu ESF projektā noteikto atbalstāmo darbību un īstenošanas termiņa ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Atbalsts pedagogiem, piedāvājot gan mācību metodiskos līdzekļus, gan profesionālās kompetences pilnveidi, nodrošinās profesionālu atbalstu pirmsskolas vecuma bērniem un izglītojamajiem mācību satura apguves procesā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finansējums 404 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums - 343 400 EUR  un valsts budžeta līdzfinansējums - 60 600 EUR, 8.3.1.1.pasākumam tiek pārdalīts no 8.2.2. SAM. Minēto finansējumu plānots apgūt līdz 2023. gada 31. decembrim Ņemot vērā minēto, ietekmes uz budžetu nav.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
2023.gada 13. un 14.aprīlī Izglītības un zinātnes ministrija īstenoja hakatonu, kura mērķis bija kopā ar pāreju uz mācībām latviešu valodā iesaistītajām pusēm – izglītības pārvaldēm, pašvaldībām, skolu vadītājiem, skolotājiem, vecākiem, skolēniem un izglītības politikas veidotājiem un īstenotājiem – izveidot skaidru un reālistisku pārejas uz mācībām latviešu valodā ieviešanas ceļa karti, balstoties uz esošajiem risinājumiem, apzinot citus būtiskākos risināmos jautājumus un norādot konkrētus īstenojamos pasākumus, lai tādējādi nodrošinātu izglītojamajiem un izglītības iestādēm nepieciešamo atbalstu pārejas veiksmīgā un efektīvā īstenošanā. Noteikumu projekts piedāvā vienu no risinājumiem, kas sniedz atbalstu pārejai uz mācībām valsts valodā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi