Anotācija (ex-ante)

24-TA-116: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par transporta nodrošināšanu valsts aizsardzības dienesta 2024. gada jūlija iesaukuma obligātā kārtā iesaucamajiem, ierodoties uz veselības pārbaudēm un uz dienesta vietu dienestā iesauktajiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai atbalstītu iesaucamos un veicinātu iesaukuma norisi, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) transporta nodrošinājumu valsts aizsardzības dienesta (turpmāk – VAD) 2024. gada jūlija iesaukuma tikai obligātā kārtā iesaucamajiem, ierodoties uz veselības pārbaudi un uz dienesta vietu dienestā iesauktajiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt transportu personām, kuras uzsāk atlases procesu, ierodoties uz veselības pārbaudēm VAD 2024. gada jūlija iesaukumam (tikai obligātā kārtā iesaucamajiem) un uz dienesta vietu dienestā iesauktajiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Strādājot pie VAD pirmā iesaukuma organizēšanas un nodrošināšanas, NBS konstatēja atsevišķus jautājumus, par kuriem ir nepieciešami grozījumi Valsts aizsardzības dienesta likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā normatīvo aktu grozījumi ir laikietilpīgs process un attieksies uz VAD iesaukumiem ilgtermiņā, aktuāls ir jautājums par transporta nodrošinājumu VAD 2024. gada jūlija iesaukuma obligātā kārtā iesaucamajiem, ierodoties uz veselības pārbaudi, kā arī uz dienesta vietu dienestā iesauktajiem.
Risinājuma apraksts
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. panta otrā daļa nosaka, ka citu, šajā likumā neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar Ministru kabineta rīkojumu. Kamēr nav veikti precizējumi normatīvajos aktos par transporta nodrošināšanu, lai ierastos uz veselības pārbaudi Rīgā, ierosinājums ir uzdot NBS, 2024. gada februārī un martā obligātā kārtā iesaucamajiem, nodrošināt NBS transportu no autoostām valstspilsētās un NBS noteiktās citu administratīvo teritoriju autoostās atbilstoši maršrutu plānojumiem – Daugavpils, Jēkabpils, Ventspils, Talsi, Jūrmala, Ogre, Liepāja, Kuldīga, Alūksne, Valmiera, Rēzekne, Madona, Bauska, Jelgava uz Rīgu (turp – atpakaļ) NBS budžeta ietvaros. 

2024. gada 23. janvāra atlasē pēc nejaušības principa tika atlasīti 300 iesaucamie, kuriem visiem būs jāiziet veselības pārbaudes NBS Medicīnas nodrošinājuma centrā, Rīgā, Ezermalas iela 6C, no 2024. gada 19. februāra līdz 28. martam. Tiek plānots, ka katru dienu vidēji 20 iesaucamo veiks pārbaudes. Iesaucamajiem, kas ierodas uz veselības pārbaudēm, attiecīgi tiks nodrošināts transports gan turp, gan atpakaļ. Veselības pārbaudes ir plānotas tā, ka iesaucamais to var veikt vienas darbadienas laikā, par kuras konkrēto datumu un laiku iesaucamais tiek informēts pavēstē par ierašanos uz veselības pārbaudēm. Vienlaikus var būt iespējami gadījumi, kad iesaucamajam var būt nepieciešami papildus izmeklējumi, līdz ar to NBS Medicīnas nodrošinājuma centrā var būt nepieciešams ierasties vēl kādā citā dienā, lai pabeigtu veselības pārbaudes. Attiecīgi šādiem atsevišķajiem gadījumiem ir nepieciešams vēlreiz nodrošināt transportu turp un atpakaļ.
Gadījumos, kad ir iestājušies objektīvi vai attaisnojošie iemesli, kad iesaucamais nevar ierasties uz veselības pārbaudēm norādītājā datumā, iesaucamajam varētu būt nepieciešams pārplānot veselības pārbaužu datumu.

Visbeidzot plānots nodrošināt transportu 2024. gada 19. jūlijā uz dienesta vietu Sauszemes spēku Mehanizētajā Kājnieku brigādē Ādažos VAD 2024. gada otrā iesaukuma iesauktajiem (gan brīvprātīgie, gan obligātā kārtā iesauktie).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Lai nodrošinātu rīkojuma 1.punktā noteiktajos termiņos iesaucamo nogādāšanu uz veselības  pārbaudi un uz noteikto dienesta vietu dienestā iesauktos, transportēšanas izmaksas provizoriski varētu būt 14 070 euro apmērā atbilstoši aprēķinātajiem maršrutiem.
Funkcijas izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi