25-TA-862: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0252), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0283) daļu 0,0523 ha kopplatībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0252) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0283) daļu 0,0523 ha kopplatībā (turpmāk – Zemes vienība vai Nekustamā īpašuma daļa) (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļu aptuveni 0,0523 ha kopplatībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļa 0,0215 ha platībā ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļa 0,0308 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļu aptuveni 0,0523 ha kopplatībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļa 0,0215 ha platībā ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļa 0,0308 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Rīgas rajona tiesas Salaspils pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000435423. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas trīs fiziskām personām (turpmāk – Nekustamā īpašuma kopīpašnieki).
Nekustamais īpašums sastāv no divām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8031 017 0252 (0,1261 ha platībā) un 8031 017 0283 (0,1496 ha platībā).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Zemesgrāmatā Zemes vienībai reģistrētas šādas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, atzīmes veidā (pamats: 2008. gada 27. maija fiziskas personas nostiprinājuma lūgums, zemes robežu plāns):
- aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli - laukos (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,0569 ha. Minētais apgrūtinājums atrodas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 atlikušajā (neatsavināmajā) daļā;
- aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektrisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,069 ha;
- ūdensteces aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,1496 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar ielu - sarkanā līnija (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,1496 ha.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju– 0,0157 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0227 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1496 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem - zemes zem ceļiem – 0,1496 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 ir apgrūtināta ar ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 0,0973 ha platībā. Atbilstoši Salaspils novada pašvaldības 2024.gada 3. jūlija izvērtējumam (vēstule Nr. ADM/1-20.3/24/2169), Zemes vienības atlikušās daļas aptuveni 0,0973 ha platībā risinājums nav pretrunā ar Salaspils novada domes 2005. gada 14. decembrī apstiprinātajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 18 "Grozījumi saistošajos noteikumos Nr. 22 "Detālais plānojums zemesgabalam "Birzītes", Rīgas rajona Salaspils novadā"".
Viens no Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem ir izteicis šādu prasījumu: atlīdzības apmērā iekļaut izmaksas par tehniskā projekta "Piebraucamie ceļi zemes gabalam "Birzītes"" (turpmāk – Būvprojekts) izgatavošanu 640,29 EUR (450 Ls) apmērā, pievienojot kvīts un pieņemšanas nodošanas akta, tehniskā projekta ģenerālplāna un titullapas kopiju.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 11. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1209, 2025. gada 11. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1210 un 2025. gada 15. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1230 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0252, daļu, nosakot to 1 213,38 EUR (viens tūkstotis divi simti trīspadsmit euro un trīsdesmit astoņi centi), ko veido Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0252, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļas ar aptuveno kopplatību 0,0523 ha, tirgus vērtība – 1 213,38 EUR (viens tūkstotis divi simti trīspadsmit euro un trīsdesmit astoņi centi) jeb 2,32 EUR (divi euro un trīsdesmit divi centi) par vienu zemes kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas).
No Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem nav saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem sniegta informācija: noraidīts prasījums par Būvprojekta izgatavošanas izmaksu 640,29 EUR (450 latu) iekļaušanu atlīdzības apmērā turpmāk norādīto iemeslu dēļ:
- Likuma 20. pants noteic, ka atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu un nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus. Atbilstoši Likuma 22. pantam atlīdzību veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība un atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Likuma 25. panta pirmā daļa noteic, ka nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus nosaka saskaņā ar Civillikumu. Saskaņā ar Civillikuma 1775. pantu katrs zaudējums, kas nav nejaušs, ir jāatlīdzina. Tiesību teorijā atzīts, ka zaudējumu atlīdzības prasības apmierināšanai ir vajadzīgi četri priekšnoteikumi: kādas personas prettiesiska rīcība (darbība vai bezdarbība); šīs personas vaina; zaudējumu esamība un to konkrēts apmērs; cēloniskais sakars starp zaudējumiem un neatļauto darbību (Skatīt Latvijas Republikas Civillikuma komentāri. Saistību tiesības (1401. - 2400. p.). Prof. K.Torgāna vispārīgā zinātniskā redakcijā. Mans Īpašums. Rīga, 2000, 270. lpp.).
- Pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma veiktajā 2015. gada 2. novembra zvērināta advokāta biroja "BORENIUS" galaziņojumā "Taisnīgas atlīdzības noteikšana par nekustamajiem īpašumiem, kas nepieciešami un atsavināmi sabiedrības vajadzībām, un par zaudējumiem īpašumiem, kas ir netieši skarti un kam radušies saimnieciskās darbības ierobežojumi vai netiešie zaudējumi transporta infrastruktūras projekta īstenošanas rezultātā" norādīts, ka kaut arī ir izsniegta būvatļauja, var nebūt iespējams izpildīt tās nosacījumus un uzsākt būvdarbus vai pieņemt būvi ekspluatācijā, piemēram, ja teritorijas plānojumā tiek mainīts attiecīgās teritorijas izmantošanas veids uz tādu, kas vairs nepieļauj attiecīgo būvniecību, vai arī ja attiecīgajā zemesgabalā tiek noteiktas aizsargjoslas, kas nepieļauj būvdarbus. Šāda situācija rada zaudējumus būvatļaujas adresātam, jo tas nevar izmantot ieguldījumus, ko ir veicis līdzšinējā būvniecības procesā. Administratīvo tiesu praksē ir analizēti gadījumi, kad likumīgi uzsāktu būvniecības procesu nav iespējams realizēt sakarā ar teritorijas plānojuma atcelšanu. Šādā gadījumā ir būtiski, kādā stadijā atrodas būvniecības process un vai veiktie ieguldījumi ir tieši cēloņsakarīgi ar būvniecības procesā pieņemtajiem valsts pārvaldes iestāžu lēmumiem. Piemēram, lietā, kurā sakarā ar teritorijas plānojuma atzīšanu par spēkā neesošu tika atcelts plānošanas-arhitektūras uzdevums, par atlīdzināmiem izdevumiem tika atzīta iestādes nodeva par plānošanas-arhitektūras uzdevuma sagatavošanu un izdevumi par skiču projekta izstrādi.
- Pamatojoties uz SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" pieprasījumu, Salaspils novada pašvaldības iestāde "Salaspils novada Būvvalde" (turpmāk – Būvvalde) 2025. gada 25. februāra vēstulē Nr. BV/1-4/25/59 un 2025. gada 6. marta vēstulē Nr. BV/1-4/25/70 ir sniegusi informāciju, ka: (1) Būvvaldes arhīvā ir reģistrēts Būvprojekts, ko 12.04.2007. ar reģ. Nr. 160 saskaņojis Salaspils novada Būvvaldes galvenais arhitekts. Būvvaldē nav reģistrēta būvatļauja ceļu izbūves darbiem atbilstoši Būvprojektam. Būvprojekts izstrādāts un saskaņots, atbilstoši tā laika spēkā esošajiem Ministru kabineta 1997. gada 1. aprīļa noteikumiem Nr. 112 “Vispārīgie būvnoteikumi”, kur 110. punktā noteikts “akceptētā tehniskā projekta derīguma termiņš ir divi gadi”. Proti, Būvprojekta saskaņojuma derīguma termiņš beidzies 2009. gada 12. aprīlī. Būvprojekta pārskaņošana atbilstoši Ministru kabineta 1997. gada 1. aprīļa noteikumu Nr. 112 "Vispārīgie būvnoteikumi" prasībām netika veikta un būvatļauja netika pieprasīta un izsniegta. 2014. gada 1. oktobrī stājās spēkā jauns būvniecības regulējums – Ministru kabineta 2014. gada 14. augusta noteikumi Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi", kur noteikta jaunā būvatļaujas saņemšanas un būvprojektu akceptēšanas kārtība. Atbilstoši jaunajam spēkā esošajam būvniecības regulējumam būvniecības ieceres dokumentācija nav iesniegta Būvvaldē. (2) Apsekojot Sores ielu dabā, konstatēts, ka ceļš nav izbūvēts atbilstoši Būvprojekta apjomiem un risinājumiem. Būvvaldē nav reģistrēta Sores ielas izpilddokumentācija un apliecinājums par gatavību ekspluatācijā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka nav izpildījies viens no zaudējumu atlīdzības prasības apmierināšanai vajadzīgiem priekšnoteikumiem, proti, nav konstatēta kādas personas prettiesiska rīcība (darbība vai bezdarbība), proti, nav konstatēts, ka ir bijuši apstākļi ka tieši Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana liegusi realizēt būvprojektu, un attiecīgi, kas ļautu secināt, ka būvprojekta izgatavošanas izmaksas ir zaudējumi, kas radušies saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. Saskaņā ar Likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Nekustamais īpašums sastāv no divām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8031 017 0252 (0,1261 ha platībā) un 8031 017 0283 (0,1496 ha platībā).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Zemesgrāmatā Zemes vienībai reģistrētas šādas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, atzīmes veidā (pamats: 2008. gada 27. maija fiziskas personas nostiprinājuma lūgums, zemes robežu plāns):
- aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli - laukos (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,0569 ha. Minētais apgrūtinājums atrodas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 atlikušajā (neatsavināmajā) daļā;
- aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektrisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,069 ha;
- ūdensteces aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,1496 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar ielu - sarkanā līnija (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283) – 0,1496 ha.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju– 0,0157 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0227 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1496 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem - zemes zem ceļiem – 0,1496 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 ir apgrūtināta ar ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 0,0973 ha platībā. Atbilstoši Salaspils novada pašvaldības 2024.gada 3. jūlija izvērtējumam (vēstule Nr. ADM/1-20.3/24/2169), Zemes vienības atlikušās daļas aptuveni 0,0973 ha platībā risinājums nav pretrunā ar Salaspils novada domes 2005. gada 14. decembrī apstiprinātajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 18 "Grozījumi saistošajos noteikumos Nr. 22 "Detālais plānojums zemesgabalam "Birzītes", Rīgas rajona Salaspils novadā"".
Viens no Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem ir izteicis šādu prasījumu: atlīdzības apmērā iekļaut izmaksas par tehniskā projekta "Piebraucamie ceļi zemes gabalam "Birzītes"" (turpmāk – Būvprojekts) izgatavošanu 640,29 EUR (450 Ls) apmērā, pievienojot kvīts un pieņemšanas nodošanas akta, tehniskā projekta ģenerālplāna un titullapas kopiju.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 11. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1209, 2025. gada 11. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1210 un 2025. gada 15. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1230 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0252, daļu, nosakot to 1 213,38 EUR (viens tūkstotis divi simti trīspadsmit euro un trīsdesmit astoņi centi), ko veido Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0252, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0283 daļas ar aptuveno kopplatību 0,0523 ha, tirgus vērtība – 1 213,38 EUR (viens tūkstotis divi simti trīspadsmit euro un trīsdesmit astoņi centi) jeb 2,32 EUR (divi euro un trīsdesmit divi centi) par vienu zemes kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas).
No Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem nav saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem sniegta informācija: noraidīts prasījums par Būvprojekta izgatavošanas izmaksu 640,29 EUR (450 latu) iekļaušanu atlīdzības apmērā turpmāk norādīto iemeslu dēļ:
- Likuma 20. pants noteic, ka atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu un nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus. Atbilstoši Likuma 22. pantam atlīdzību veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība un atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Likuma 25. panta pirmā daļa noteic, ka nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus nosaka saskaņā ar Civillikumu. Saskaņā ar Civillikuma 1775. pantu katrs zaudējums, kas nav nejaušs, ir jāatlīdzina. Tiesību teorijā atzīts, ka zaudējumu atlīdzības prasības apmierināšanai ir vajadzīgi četri priekšnoteikumi: kādas personas prettiesiska rīcība (darbība vai bezdarbība); šīs personas vaina; zaudējumu esamība un to konkrēts apmērs; cēloniskais sakars starp zaudējumiem un neatļauto darbību (Skatīt Latvijas Republikas Civillikuma komentāri. Saistību tiesības (1401. - 2400. p.). Prof. K.Torgāna vispārīgā zinātniskā redakcijā. Mans Īpašums. Rīga, 2000, 270. lpp.).
- Pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma veiktajā 2015. gada 2. novembra zvērināta advokāta biroja "BORENIUS" galaziņojumā "Taisnīgas atlīdzības noteikšana par nekustamajiem īpašumiem, kas nepieciešami un atsavināmi sabiedrības vajadzībām, un par zaudējumiem īpašumiem, kas ir netieši skarti un kam radušies saimnieciskās darbības ierobežojumi vai netiešie zaudējumi transporta infrastruktūras projekta īstenošanas rezultātā" norādīts, ka kaut arī ir izsniegta būvatļauja, var nebūt iespējams izpildīt tās nosacījumus un uzsākt būvdarbus vai pieņemt būvi ekspluatācijā, piemēram, ja teritorijas plānojumā tiek mainīts attiecīgās teritorijas izmantošanas veids uz tādu, kas vairs nepieļauj attiecīgo būvniecību, vai arī ja attiecīgajā zemesgabalā tiek noteiktas aizsargjoslas, kas nepieļauj būvdarbus. Šāda situācija rada zaudējumus būvatļaujas adresātam, jo tas nevar izmantot ieguldījumus, ko ir veicis līdzšinējā būvniecības procesā. Administratīvo tiesu praksē ir analizēti gadījumi, kad likumīgi uzsāktu būvniecības procesu nav iespējams realizēt sakarā ar teritorijas plānojuma atcelšanu. Šādā gadījumā ir būtiski, kādā stadijā atrodas būvniecības process un vai veiktie ieguldījumi ir tieši cēloņsakarīgi ar būvniecības procesā pieņemtajiem valsts pārvaldes iestāžu lēmumiem. Piemēram, lietā, kurā sakarā ar teritorijas plānojuma atzīšanu par spēkā neesošu tika atcelts plānošanas-arhitektūras uzdevums, par atlīdzināmiem izdevumiem tika atzīta iestādes nodeva par plānošanas-arhitektūras uzdevuma sagatavošanu un izdevumi par skiču projekta izstrādi.
- Pamatojoties uz SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" pieprasījumu, Salaspils novada pašvaldības iestāde "Salaspils novada Būvvalde" (turpmāk – Būvvalde) 2025. gada 25. februāra vēstulē Nr. BV/1-4/25/59 un 2025. gada 6. marta vēstulē Nr. BV/1-4/25/70 ir sniegusi informāciju, ka: (1) Būvvaldes arhīvā ir reģistrēts Būvprojekts, ko 12.04.2007. ar reģ. Nr. 160 saskaņojis Salaspils novada Būvvaldes galvenais arhitekts. Būvvaldē nav reģistrēta būvatļauja ceļu izbūves darbiem atbilstoši Būvprojektam. Būvprojekts izstrādāts un saskaņots, atbilstoši tā laika spēkā esošajiem Ministru kabineta 1997. gada 1. aprīļa noteikumiem Nr. 112 “Vispārīgie būvnoteikumi”, kur 110. punktā noteikts “akceptētā tehniskā projekta derīguma termiņš ir divi gadi”. Proti, Būvprojekta saskaņojuma derīguma termiņš beidzies 2009. gada 12. aprīlī. Būvprojekta pārskaņošana atbilstoši Ministru kabineta 1997. gada 1. aprīļa noteikumu Nr. 112 "Vispārīgie būvnoteikumi" prasībām netika veikta un būvatļauja netika pieprasīta un izsniegta. 2014. gada 1. oktobrī stājās spēkā jauns būvniecības regulējums – Ministru kabineta 2014. gada 14. augusta noteikumi Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi", kur noteikta jaunā būvatļaujas saņemšanas un būvprojektu akceptēšanas kārtība. Atbilstoši jaunajam spēkā esošajam būvniecības regulējumam būvniecības ieceres dokumentācija nav iesniegta Būvvaldē. (2) Apsekojot Sores ielu dabā, konstatēts, ka ceļš nav izbūvēts atbilstoši Būvprojekta apjomiem un risinājumiem. Būvvaldē nav reģistrēta Sores ielas izpilddokumentācija un apliecinājums par gatavību ekspluatācijā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka nav izpildījies viens no zaudējumu atlīdzības prasības apmierināšanai vajadzīgiem priekšnoteikumiem, proti, nav konstatēta kādas personas prettiesiska rīcība (darbība vai bezdarbība), proti, nav konstatēts, ka ir bijuši apstākļi ka tieši Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana liegusi realizēt būvprojektu, un attiecīgi, kas ļautu secināt, ka būvprojekta izgatavošanas izmaksas ir zaudējumi, kas radušies saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. Saskaņā ar Likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma Sores ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0252) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0283) daļu 0,0523 ha kopplatībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi