1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Atbilstoši būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 2, izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekts skar nekustamā īpašuma "Ziediņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720100026) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk- Nekustamais īpašums) daļu:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100026 daļu aptuveni 0,0234 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras (pašvaldības ceļa) nodalījuma joslas izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 1. decembrī saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. pantu nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3868 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Ziediņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100026, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai".
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
2.1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720100026) 16,5 ha platībā;
2.1.2. būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 66720100026001), saimniecības ēka ar virsbūvi (būves kadastra apzīmējums 66720100026004) un kūts (būves kadastra apzīmējums 66720100026005). Papildus minētam zemesgrāmatā reģistrētam Nekustamā īpašuma sastāvam uz Zemes vienības atrodas Kadastra informācijas sistēmā ierakstītas ēkas (būves):
- nenoskaidrotas piederības ēkas (būves): pagrabs (būves kadastra apzīmējums 66720100026002), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 66720100026003);
- cita nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas ēkas (būves): šķūnis (būves kadastra apzīmējums 66720100026006), piebūve-piena bloks (būves kadastra apzīmējums 66720100026007). Būves Rail Baltica projekta risinājumi neskar.
2.2. Īpašuma tiesības.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 973 un īpašuma tiesības uz to ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā atzīmes veidā veikti ieraksti: Rīgas jūras līča ūdens aizsardzības piekrastes josla 0,1 ha; Ziemeļu elektriskie tīkli 0,4 kV EPL 0,2 km/5 m – 0,1 ha. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.4. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) reģistrētā informācija par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 66720100026 (turpmāk – Zemes vienība):
2.4.1. apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,1 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija (7311010100) - 0,0 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
2.4.2. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība (kods 0101) 16,5 ha platībā;
2.4.3. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem: - lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. aramzemes platība): 15,4 ha;
- no tām meliorētā lauksaimniecībā izmantojamā zeme: 15,4 ha;
- zemes zem ēkām platība: 1,1 ha.
2.5. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu 0,0234 ha platībā atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 16,4766 ha platībā. Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L) un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 16,4766 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa 0,0234 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
2.6. Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Zemes vienības daļas atsavināšanu.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 27. jūnija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Ziediņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100026, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100026 daļas 0,0234 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 170,82 EUR (viens simts septiņdesmit euro un 82 centi) jeb 0,73 EUR par zemes kvadrātmetru.
Komisija noteica, ka norādītais atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot zemes viena kvadrātmetra tirgus vērtību, ja Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies Zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada12. augusta lēmumu Nr. 03.1-14/03.1-14/2784 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 170, 82 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
2.2.6. uz nodarbinātību:
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail"un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"