Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
25-TA-94: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts pārvaldes Vienotā pakalpojumu centra izveides progresu laika periodā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. novembrim""  (protokols Nr. 54 35.§) 2. punktā ir dots uzdevums Valsts kancelejai sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk - VARAM), sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali.

Pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai no 2025. gada atļautu Valsts kancelejai pārdalīt divas amata vietas un tām nepieciešamo finansējumu uz Valsts digitālās attīstības aģentūru (turpmāk - VDAA) un stiprinātu iestāžu sadarbību Vienotā pakalpojuma centra (turpmāk - VPC) izveidē un plānotās cilvēkresursu vadības informācijas sistēmas uzturēšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu papildu resursu pieejamību VPC izveidei, Valsts kanceleja 2023. gadā iesniedza Ministru kabinetā starpnozaru prioritāro pasākumu "Vienotā pakalpojumu centra izveide". Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"1, tika atbalstīta papildu finanšu līdzekļu piešķiršana VPC izveidei. Cita starpā šis finansējums paredzēja arī papildu amata vietas un tām nepieciešamos finanšu līdzekļus. Amata vietas ir nepieciešamas, lai nodrošinātu atbilstošas informācijas tehnoloģiju kompetences veiksmīgai VPC ieviešanai.

2024. gada ietvaros Valsts kanceleja organizēja vairākus amata konkursus, taču to ietvaros nav izdevies piesaistīt informācijas tehnoloģiju jomas speciālistus. Lai risinātu radušos situāciju, Valsts kanceleja ir vienojusies ar VDAA par ciešāku sadarbību. VDAA nodrošinās trūkstošās kompetences un piedalīsies Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmas ieviešanā, uzturēšanā un tālākā attīstībā. Lai VDAA varētu nodrošināt nepieciešamās darbības, no Valsts kancelejas un VDAA tiks pārdalītas divas vakantās amata vietas un tām nepieciešamais finansējums. 

Valsts kanceleja izstrādāja un iesniedza Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu "Par valsts pārvaldes Vienotā pakalpojumu centra izveides progresu laika periodā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. novembrim", kurā informēja par radušos situāciju un nepieciešamību pārdalīt uz VDAA divas amata vietas. Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra sēdē tika izskatīts šis ziņojums un Ministru kabinets atbalstīja Valsts kancelejas priekšlikumu par finansējuma un divu amata vietu pārdali 2025. gadā un turpmākajos gados no Valsts kancelejas uz VDAA, lai nodrošinātu tehnisko atbalstu Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmas ieviešanā un uzturēšanā (Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra sēdes protokola Nr. 54 35.§ 2. punkts). No Ministru kabineta budžeta programmas 01.00.00 "Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika", samazinot finansējumu prioritārajam pasākumam “Vienotā pakalpojumu centra izveide”,  uz VARAM budžeta programmu 32.00.00 "Valsts digitālās attīstības politikas īstenošana" tiks pārdalīts finansējums 42 072 euro apmērā 2025. gadā (finansējums sešiem mēnešiem), 90 764 euro apmērā 2026. gadā, 94 146 euro apmērā 2027. gadā, 97 206 euro apmērā 2028. gadā un turpmāk katru gadu. Paredzēts, ka darbinieki VDAA uzsāks darbu no 2025. gada 1. jūlija, tādēļ finansējums 2025. gadā tiek pārdalīts 42 072 euro apmērā, lai nodrošinātu atlīdzību sešiem mēnešiem. 

1 Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/74b6c98f-e133-4d51-a59b-b47e3ec9de95
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu veiksmīgu VPC izveidi un ieviestu Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmu noteiktajos termiņos un apjomā, Valsts kancelejai ir nepieciešams piesaistīt atbilstošus cilvēkresursu ar padziļinātām zināšanām Informācijas tehnoloģiju jomā. Ņemot vērā, ka Valsts kancelejai ilgstoši nav izdevies piesaistīt atbilstošus speciālistus, tiek stiprināta sadarbība ar VDAA, kas var nodrošināt nepieciešamās kompetences. Lai VDAA varētu pilnvērtīgi iesaistīties VPC izveidē un Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmas ieviešanā, nepieciešams VDAA pārdalīt divas amata vietas. 
Risinājuma apraksts
Valsts kanceleja ir vienojusies ar VDAA tai nodot divas vakantās amata vietas, kuras Valsts kancelejai tika piešķirtas, apstiprinot Konceptuālo ziņojumu Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija sēdē, (prot. Nr. 34 56. § 5. punkts) un kurām tika piešķirts finansējums caur starpnozaru prioritāro pasākumu "Vienotā pakalpojumu centra izveide", kas tika atbalstīts Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (prot. Nr. 47 43. § 2. punkts). Paredzēts nodot divas amata vietas 12. mēnešalgu grupā (21.4. amata saime, IV amata līmenis) un tām paredzēto finansējumu, sākot ar 2025. gadu. Pārdalāmo amata vietu atlīdzības nodrošināšanai paredzēts VDAA pārdalīt finansējumu 42 072 euro apmērā 2025. gadā (finansējums sešiem mēnešiem), 90 764 euro apmērā 2026. gadā, 94 146 euro apmērā 2027. gadā, 97 206 euro apmērā 2028. gadā un turpmāk katru gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2024. gadā organizēti vairāki amata konkursi ar mērķi piesaistīt Valsts kancelejai nepieciešamās kompetences. Šobrīd nav pamatota iemesla turpināt sludināt atkārtotus amata konkursus, jo pieaug risks, laikus nepiesaistot cilvēkus, nesasniegt projekta mērķus noteiktajā termiņā un apjomā. Ņemot vērā, ka ilgstoši nav izdevies piesaistīt atbilstošus amata kandidātus, ir izskatīti vairāki rīcības varianti, piemēram, nodrošināt nepieciešamās kompetences ārpakalpojumā, taču šādam risinājumam nav ilgstošas pēctecības, jo konkrētie speciālisti tiktu piesaistīti tikai uz laiku un valsts pārvaldē netiktu uzkrātas nepieciešamās zināšanas. Kā optimālākais risinājums ir veidot ciešāku sadarbību ar VDAA.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pārdalāmā finansējuma aprēķins pa gadiem:
Gads Atlīdzība atbilstoši 12.mēnešalgu grupai, mēnesī Atlīdzība atbilstoši 12.mēnešalgu grupai, gadā Vispārējās piemaksas 5 % apmērā no gada mēnešalgas kopsummas Naudas balvas un prēmijas
10 % no gada mēnešalgas kopsummas
Sociālās garantijas
5 % apmērā no gada mēnešalgas kopsummas
Kopējie izdevumi atlīdzībai Darba devēja sociālais nodoklis kopējiem atlīdzības izdevumiem 23,59 % Kopējās izmaksas par vienu nodarbināto gadā Amata
vietu
skaits
Pārdalāmais budžets kopā
2025 (6 mēnešiem) 2364 14184 709.20 1418.40 709.20 17020.80 4015.21 21036 2 42 072
2026 2550 30600 1530 3060 1530 36720 8662.25 45382 2 90764
2027 2645 31740 1587 3174 1587 38088 8984.96 47073 2 94146
2028. un turpmāk ik gadu 2731 32772 1638.60 3277.20 1638.60 39326.40 9277.10 48603 2 97206
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Kopējais amata vietu skaits valsts pārvaldē netiek palielināts, jo no Valsts kancelejas uz VARAM (VDAA) tiek pārdalītas divas vakantās amata vietas.
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz 2025. gadā no resora “Ministru kabinets” budžeta programmas 01.00.00 "Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika" uz VARAM budžeta programmu 32.00.00 "Valsts digitālās attīstības politikas īstenošana" pārdalīt finansējumu 42 072 euro apmērā.

VARAM nepieciešamā finansējuma pārdale 2026. gadā 90 764 euro apmērā, 2027.gadā 94 146 euro apmērā, 2028.gadā un turpmāk ik gadu 97 206 euro apmērā tiks nodrošināta, Finanšu ministrijai atbilstoši Valsts kancelejas un VARAM priekšlikumiem precizējot budžeta bāzes izdevumus 2026.-2029.gadam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkts nosaka, ka sabiedrības līdzdalības kārtība piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tā saturs neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - VARAM un VDAA.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks stiprināta sadarbība starp Valsts kanceleju un VDAA, lai nodrošinātu veiksmīgu valsts informācijas sistēmas ieviešanu, kas nodrošinās valsts pārvaldes iekšējos pakalpojumus. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks stiprināta sadarbība starp Valsts kanceleju un VDAA, lai nodrošinātu veiksmīgu valsts informācijas sistēmas ieviešanu. 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk