24-TA-2458: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070066) daļu 0,0432 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) – Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-377643-272 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "LV/EE robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4 Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma Mehanizācijās ielā 18, Svētciemā Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569 (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 0,0432 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) saistītās būves - valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-377643-272 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "LV/EE robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4 Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma Mehanizācijās ielā 18, Svētciemā Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569 (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 0,0432 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) saistītās būves - valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par Nekustamo īpašumu.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 10. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-96 "Paziņojums par nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720070569, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", norādot par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs un adrese:
2.1.1. sastāvs:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070066) 7,6 ha platībā;
- teļu kūts (būves kadastra apzīmējums 66720070066001).
Minētā ēka (būve) ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skarta un nav arī atsavināma;
2.1.2. adrese:
Nekustamo īpašumu veidojošai zemes vienībai un uz tās esošajai ēkai (būvei) Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) ir reģistrēta adrese: Mehanizācijas iela 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
2.2. Īpašuma tiesības.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000566498, un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas vai apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas, vai arī piedziņas atzīmes.
2.4. Kadastrā reģistrētā informācija par Zemes vienību:
2.4.1. apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) - 7,6 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) - 7,6 ha;
- dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos (7311020105) - 0,2 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050601) - 0,2 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050601) - 0,1 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,4 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,2 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,1 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienība ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem un meliorācijas būvēm, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā;
2.4.2. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 7,6 ha platībā;
2.4.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 5,8 ha (tajā skaitā ganību platība- 5,8 ha), ūdens objektu zeme – 0,3 ha, zeme zem ēkām – 1,5 ha. Zemes vienība ir meliorēta.
2.5. Informācija par Nekustamā īpašuma atlikušo daļu:
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 0,0432 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 7,5568 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Saskaņā ar Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinumu (vēstule Nr. 8.2/23/1499) Zemes vienība atrodas gan Lauksaimnieciskajā teritorijā, gan Ražošanas teritorijā, kur atlikušās Zemes vienības daļas attiecīgi nevar būt mazākas par 0,5 ha un 0,12 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 7,5568 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 0,0432 ha platībā.
2.6. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza, taču aicināja saglabāt pārvietošanās iespēju pa Mehanizācijas ielu, pamatojot to ar nepieciešamību nokļūt ar gaļas liellopu ganāmpulku no ganībām savas dzīvesvietas nekustamā īpašuma "Ziedlejas" Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, tuvumā uz ganībām dzelzceļa otrā pusē nekustamajā īpašumā Mehanizācijas ielā 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 1. augusta sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569) Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 daļas 0,0432 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu, nosakot to kopējās summas 339,00 EUR (trīs simti trīsdesmit deviņi euro) apmērā, ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 atsavināmās daļas 0,0432 ha platībā tirgus vērtība 324,00 EUR (trīs simti divdesmit četri euro) jeb 0,75 EUR (septiņdesmit pieci centi) par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 atsavināmās daļas esošo atsevišķi augošo koku vērtība 15,00 EUR (piecpadsmit euro).
Komisija noteica, ka atlīdzība būs precizējama, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies atsavināmās daļas platība.
Komisija nolēma informēt Īpašnieku par meliorācijas sistēmas saglabāšanas pasākumiem, norādot, ka saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Rail Baltica projekta ietvaros meliorācijas sistēmas darbība nodrošināma atbilstoši valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Īpašniekam piederošajā atlikušajā (neatsavināmajā) Zemes vienības daļā esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu.
Institūcija 2024. gada 10. jūlija vēstulē Nr. 2.3.N/2024-3518 informēja Īpašnieku par:
- dzelzceļa šķērsojumu - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajam skaidrojumam saskaņā ar ietekmes uz vidi novērtējumu un Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu" Mehanizācijas ielai nav paredzēts Rail Baltica dzelzceļa šķērsojums. Tuvākais dzelzceļa šķērsojums autotransportam plānots Liepu ielā, Svētciemā. Papildus tam gājējiem būs iespējams šķērsot dzelzceļu zem dzelzceļa tilta pār Svētupi, kas ir aptuveni 200 metru attālumā no Mehanizācijas ielas. Ar šī brīža Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem pēc projekta realizācijas būs iespējama cilvēku un dzīvnieku pārvietošanās brīvtelpā zem Svētupes tilta un pa brīvi pieejamu joslu publiskas personas (valsts) īpašumā gar dzelzceļa infrastruktūras nožogojumu aptuveni 2 – 4 metru platumā. Ar projekta tehniskajiem risinājumiem nav paredzēts nožogot robežu starp publiskai personai un privātpersonai piederošiem īpašumiem, kā arī minēto brīvtelpu nav paredzēts labiekārtot ar gājēju ceļu. Brīvtelpu zem tilta paredzēts veidot tā, lai nodrošinātu 2,5 metru telpu arī 1 % plūdu gadījumā. Rail Baltica trases labajā pusē teritorija ārpus žoga iespējama ar slīpumu upes virzienā un ar apaugumu. Rail Baltica trases kreisajā pusē paredzēts izbūvēt dzelzceļa infrastruktūras apkalpei nepieciešamu dzelzceļam paralēlu ceļu, kuru šobrīd paredzēts iekļaut dzelzceļa infrastruktūras nožogotajā teritorijā, kas nebūs publiski pieejama.
Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Par jautājuma tālāko virzību Satiksmes ministrijas un Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai Institūcija informēs Īpašnieku papildus.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024.gada 11.oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3498 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 339,00 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 10. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-96 "Paziņojums par nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720070569, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", norādot par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs un adrese:
2.1.1. sastāvs:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070066) 7,6 ha platībā;
- teļu kūts (būves kadastra apzīmējums 66720070066001).
Minētā ēka (būve) ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skarta un nav arī atsavināma;
2.1.2. adrese:
Nekustamo īpašumu veidojošai zemes vienībai un uz tās esošajai ēkai (būvei) Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) ir reģistrēta adrese: Mehanizācijas iela 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
2.2. Īpašuma tiesības.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000566498, un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas vai apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas, vai arī piedziņas atzīmes.
2.4. Kadastrā reģistrētā informācija par Zemes vienību:
2.4.1. apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) - 7,6 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) - 7,6 ha;
- dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos (7311020105) - 0,2 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050601) - 0,2 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050601) - 0,1 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,4 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,2 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) - 0,1 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienība ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem un meliorācijas būvēm, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā;
2.4.2. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 7,6 ha platībā;
2.4.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 5,8 ha (tajā skaitā ganību platība- 5,8 ha), ūdens objektu zeme – 0,3 ha, zeme zem ēkām – 1,5 ha. Zemes vienība ir meliorēta.
2.5. Informācija par Nekustamā īpašuma atlikušo daļu:
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 0,0432 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 7,5568 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Saskaņā ar Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinumu (vēstule Nr. 8.2/23/1499) Zemes vienība atrodas gan Lauksaimnieciskajā teritorijā, gan Ražošanas teritorijā, kur atlikušās Zemes vienības daļas attiecīgi nevar būt mazākas par 0,5 ha un 0,12 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 7,5568 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 0,0432 ha platībā.
2.6. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza, taču aicināja saglabāt pārvietošanās iespēju pa Mehanizācijas ielu, pamatojot to ar nepieciešamību nokļūt ar gaļas liellopu ganāmpulku no ganībām savas dzīvesvietas nekustamā īpašuma "Ziedlejas" Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, tuvumā uz ganībām dzelzceļa otrā pusē nekustamajā īpašumā Mehanizācijas ielā 18, Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 1. augusta sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569) Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 daļas 0,0432 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu, nosakot to kopējās summas 339,00 EUR (trīs simti trīsdesmit deviņi euro) apmērā, ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 atsavināmās daļas 0,0432 ha platībā tirgus vērtība 324,00 EUR (trīs simti divdesmit četri euro) jeb 0,75 EUR (septiņdesmit pieci centi) par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070066 atsavināmās daļas esošo atsevišķi augošo koku vērtība 15,00 EUR (piecpadsmit euro).
Komisija noteica, ka atlīdzība būs precizējama, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies atsavināmās daļas platība.
Komisija nolēma informēt Īpašnieku par meliorācijas sistēmas saglabāšanas pasākumiem, norādot, ka saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Rail Baltica projekta ietvaros meliorācijas sistēmas darbība nodrošināma atbilstoši valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Īpašniekam piederošajā atlikušajā (neatsavināmajā) Zemes vienības daļā esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu.
Institūcija 2024. gada 10. jūlija vēstulē Nr. 2.3.N/2024-3518 informēja Īpašnieku par:
- dzelzceļa šķērsojumu - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajam skaidrojumam saskaņā ar ietekmes uz vidi novērtējumu un Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu" Mehanizācijas ielai nav paredzēts Rail Baltica dzelzceļa šķērsojums. Tuvākais dzelzceļa šķērsojums autotransportam plānots Liepu ielā, Svētciemā. Papildus tam gājējiem būs iespējams šķērsot dzelzceļu zem dzelzceļa tilta pār Svētupi, kas ir aptuveni 200 metru attālumā no Mehanizācijas ielas. Ar šī brīža Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem pēc projekta realizācijas būs iespējama cilvēku un dzīvnieku pārvietošanās brīvtelpā zem Svētupes tilta un pa brīvi pieejamu joslu publiskas personas (valsts) īpašumā gar dzelzceļa infrastruktūras nožogojumu aptuveni 2 – 4 metru platumā. Ar projekta tehniskajiem risinājumiem nav paredzēts nožogot robežu starp publiskai personai un privātpersonai piederošiem īpašumiem, kā arī minēto brīvtelpu nav paredzēts labiekārtot ar gājēju ceļu. Brīvtelpu zem tilta paredzēts veidot tā, lai nodrošinātu 2,5 metru telpu arī 1 % plūdu gadījumā. Rail Baltica trases labajā pusē teritorija ārpus žoga iespējama ar slīpumu upes virzienā un ar apaugumu. Rail Baltica trases kreisajā pusē paredzēts izbūvēt dzelzceļa infrastruktūras apkalpei nepieciešamu dzelzceļam paralēlu ceļu, kuru šobrīd paredzēts iekļaut dzelzceļa infrastruktūras nožogotajā teritorijā, kas nebūs publiski pieejama.
Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Par jautājuma tālāko virzību Satiksmes ministrijas un Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai Institūcija informēs Īpašnieku papildus.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024.gada 11.oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3498 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 339,00 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma Mehanizācijas ielā 18 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070569) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070066) daļu 0,0432 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) – Svētciemā, Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi