Anotācija (ex-ante)

23-TA-2254: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībā attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu un Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" (turpmāk – pasākums) pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas (turpmāk – pirmā kārta) īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2020. gada 1. septembri ir stājušies spēkā valsts pamatizglītības un valsts vispārējās vidējās izglītības standarti, kas stiprina Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – Ministrija) rosinātās pārmaiņas izglītības saturā un pieejā, lai ieviestu tādu izglītības saturu un pieeju mācībām, kas izglītojamajos attīstītu dzīvei 21. gadsimtā svarīgās kompetences. Minēto standartu saturu veido caurviju prasmes, tostarp digitālā pratība, kas paredz digitālo tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā zināšanu ieguvei, jauna satura radīšanai, satura koplietošanai un komunikācijai. Minēto standartu ieviešanai tiek izmantoti digitālie mācību līdzekļi, un to īpatsvars mācību procesā turpinās palielināties.
Koronavīrusa izraisītās slimības COVID-19 pandēmija ir radījusi vēl nepieredzētas izmaiņas un ietekmi uz izglītības nozari un mācību procesu, kuras dēļ ir notikusi plaša pāreja uz attālinātu un jaukta tipa (apvienojot klātienes un attālināto mācību iespējas) mācīšanu un mācīšanos, lai turpinātu izglītības nodrošināšanu izglītojamajiem. Šī pāreja izglītības un mācību sistēmām ir radījusi dažādus izaicinājumus, bet vienlaikus arī parādot izglītības un mācību potenciālu noturības veidošanā un ilgtspējīgas un iekļaujošas izaugsmes veicināšanā, tai skaitā arvien vairāk izmantojot izglītības satura īstenošanā digitālos resursus, kuri ir mūsdienīgi, interaktīvi un iesaistoši.
Tomēr, gan jauktās formas mācību procesa norisei, gan pilnveidotā mācību satura apguvei būtisks ir atbilstošs informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – datortehnika) aprīkojums.
Līdz šim Ministrija ir radusi iespēju pakāpeniskai datortehnikas iegādei izglītības iestādēm, izmantojot Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2.specigiskā atbalsta mērķa atbalstu “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” atbalstu 93 izglītības iestāžu datortehnikas aprīkojumam un risinājumiem (22 milj. euro), Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. plānošana perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" (REACT–EU) atbalsta ietvaros 2023.gadā 524 vispārējās izglītības iestādes tika nodrošinātas ar 25 080 datortehnikas vienībām 7. – 9. klašu izglītojamajiem (10,5 milj. euro). Savukārt Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.3.2.3. investīcijas “Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” ietvaros līdz 2023. gada beigām plānots iegādāties vismaz 26 620 portatīvās datortehnikas vienības izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām (11 milj. euro). Savukārt 2020. gadā sākoties COVID-19 pandēmijai, lai risinātu attālināto mācību vajadzībām nepieciešamo portatīvo datortehniku, ar valsts budžeta finansējumu tika iegādāti 6 261 vienības 425 izglītības iestādēm (3,97 milj. euro).
Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību ir definēta iecere plašāk integrēt izglītībā digitālās un STEM kompetences ar mērķi panākt, ka vidējā termiņā Latvijā ir dubultots augstākās izglītības absolventu īpatsvars STEM jomās. Šo ieceri nodrošina arī 2021. gadā noslēgtā sadarbības memoranda “Dators katram bērnam” izpildes turpināšana, kuru parakstījušās puses vienojušās kopīgi strādāt, lai ikvienam bērnam un pedagogam zināšanu un prasmju apguvei nodrošinātu atbilstošu tehnisko mācību līdzekli – datoru, kā arī katrā pašvaldībā izveidotu atbalsta sistēmu jēgpilnai un efektīvai datoru izmantošanai mācību procesā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir jāizstrādā normatīvais regulējums par pasākuma pirmās kārtas ieviešanu, lai nodrošinātu valsts un pašvaldību dibināto vispārējās izglītības iestāžu pedagogus un atbalsta personālu ar mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamo datortehniku, tai skaitā pirmsskolas izglītības iestāžu 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pedagogus un atbalsta personālu, profesionālās izglītības iestāžu pedagogus, kas nodrošina vispārējās izglītības satura īstenošanu, un atbalsta personālu, kas iesaistīts vispārējās izglītības satura ieviešanā, kā arī valsts un pašvaldību dibināto profesionālās izglītības iestāžu izglītojamos ar mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamo datortehniku.
Paredzams, ka pasākuma ieviešana sekmē 2021.gada 22.jūnijā Ministru kabinetā apstiprināto Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. –2027.gadam (turpmāk – IAP2027) noteiktā 2.2.1.uzdevuma “Stiprināt vispārējās izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mūsdienīgas un kvalitatīvas izglītības īstenošanai nepieciešamajiem resursiem, pilnveidot mācību vidi un infrastruktūru” izpildi, kā arī 2021.gada 7. jūlija Ministru kabineta apstiprināto Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021. –2027. gadam noteikto 4.13. –2.8.uzdevumu "Izglītības iestāžu digitālo resursu kapacitātes stiprināšana.".
Risinājuma apraksts
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam papildinājums paredz, ka pasākums tiks ieviests indikatīvi trīs projektu iesniegumu atlases kārtu ietvaros. Pirmās kārtas mērķis ir stiprināt izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mūsdienīgas un kvalitatīvas pamata un vispārējās vidējās izglītības īstenošanai nepieciešamajiem resursiem, ar datortehniku nodrošinot valsts un pašvaldību dibināto izglītības iestāžu pedagogus un atbalsta personālu, kas nodrošina vispārējās izglītības satura īstenošanu, tai skaitā pirmsskolu 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pedagogus un atbalsta personālu, kā arī valsts un pašvaldību dibināto profesionālās izglītības iestāžu izglītojamos. Ņemot vērā Vispārējās izglītības likuma 20.1 pantā noteikto, ka no piecu gadu vecuma pirmsskolas izglītības programmas apguve ir obligāta un no šāda bērnu vecuma pašvaldība uzsāk viņu sagatavošana pamatizglītības ieguvei, pirmās kārtas ietvaros tiek atbalstīti pirmsskolas izglītības pedagogi un atbalsta personāls. Pirmsskolai ir nozīmīga loma bērnu tupamākajā izglītībā, kas paredz ielikt pamatus skolēnu caurviju prasmēm, kuras tālāk jau lietot darbībā daudzveidīgās cilvēka darbības jomās. Otrās kārtas mērķis ir turpināt izglītības digitalizāciju, nodrošināt ar datortehniku pašvaldību dibināto izglītības iestāžu izglītojamos un sniedzot atbalstu digitālo risinājumu infrastruktūras uzlabojumiem, kā arī veikt dabaszinātņu mācību priekšmetu (STEM) un mācību priekšmeta “Sports un veselība” apguvei nepieciešamā aprīkojuma iegādi. Trešās kārtas mērķis atbilstoši Ministrijas sagatavotajam grozījumu priekšlikumam Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam atbalsts izglītības satura ieviešanai nepieciešamajiem resursiem visā izglītības sistēmā: valsts uzturētu informācijas sistēmu attīstība izglītības satura, metožu un procesu pilnveidošanai. Pasākuma otrās un trešās kārtas nosacījumi tiks noteikti ar atsevišķiem Ministru kabineta noteikumiem. Pasākuma īstenošanai kopējais plānotais finansējums ir 79 704 583 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 67 748 895 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 11 955 688 euro. Elastības finansējums 13 0184 73 euro apmērā būs pieejams projekta ieviešanai pēc Eiropas Komisijas pozitīva lēmuma par vidusposma ziņojumu saņemšanu. Pirmās kārtas īstenošanai netiek paredzēts elastības finansējums, kas tiek noteikts pasākuma otrās kārtas īstenošanai (tai skaitā no 4.2.1.3. pasākuma “Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs” pārceltais elastības finansējums). Pasākuma pirmās kārtas īstenošanai plānotais finansējums ir 25 000 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 21 250 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 750 000 euro.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno pasākuma pirmo kārtu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības projekta darbības un attiecināmās izmaksas, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, un citus pasākuma pirmās kārta projekta īstenošanas nosacījumus.

Noteikumu projekta ir lietota šāda terminoloģija, sagrupējot pedagogus un atbalsta personālu, ņemot vērā pedagogu profesijas un amatus:
Atbalsta personāls – speciālie pedagogi, skolotāji logopēdi, izglītības psihologi, pedagogi karjeras konsultanti, izglītības metodiķi, pirmsskolas izglītības metodiķi, skolotāji mentori, ja tie ir saistīti ar vispārējās izglītības satura īstenošanu.
Pedagogi – 5–6 gadīgo izglītojamo grupu pirmsskolas izglītības skolotāji, vispārējās pamatizglītības skolotāji, vispārējās vidējās izglītības skolotāji, sākumizglītības skolotāji, speciālās izglītības skolotāji .

Pasākuma pirmās kārtas projekta iesniedzējs (finansējuma saņēmējs) ir Ministrija. Pasākuma pirmās kārtas mērķa grupa ir:
1) pašvaldību un valsts dibinātu vispārējās izglītības iestāžu pedagogi un atbalsta personāls;
2) pašvaldību dibinātu pirmsskolas izglītības iestāžu 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pedagogi un atbalsta personāls;
3) pašvaldību un valsts dibinātu profesionālās izglītības iestāžu pedagogi, kas nodrošina vispārējās izglītības satura ieviešanu, un atbalsta personāls, kas ir iesaistīts vispārējās izglītības satura ieviešanā;
4) pašvaldību un valsts dibinātu profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie.
Pasākuma pirmā kārta tiek īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, ERAF atbalsts tiek piešķirts granta veidā.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir sasniedzami šādi nacionālie rādītāji:
1) līdz 2025. gada 31. decembrim 80 procenti (darba slodzes izteiksmē, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei) noteiktās mērķa grupas pedagogi un atbalsta personāls (izņemot pirmsskolas izglītības iestāžu 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pedagogus un atbalsta personālu) ir nodrošināts ar datortehniku vispārējās izglītības satura īstenošanai.
2) līdz 2025. gada 31. decembrim 90 procenti valsts dibinātās izglītības iestādēs, kas īsteno profesionālās pamata un vidējās izglītības programmas, ir stiprināts informācijas un komunikācijas tehniskais nodrošinājums vispārējās izglītības satura apguvei.
Papildus minētajam, datortehnikas pieejamības nodrošināšana veicinās izglītojamo un pedagogu digitālo līdzekļu un interaktīvo mācību platformu un mācību vadības platformu (piemēram, skolo.lv) izmantošanu. Saskaņā ar Izglītības likuma noteikto, interaktīvās mācību platformas ir mācību vajadzībām paredzēti īpaši organizēti elektroniskie resursi, kuros iekļauts izglītības programmas īstenošanai nepieciešamais saturs un ir paredzētas mācību satura aktīvas apguves iespējas. Savukārt, mācību vadības platformas ir mācību procesa vadīšanai grupā vai plašākā auditorijā paredzētas interaktīvas mācību platformas ar pedagoga un izglītojamo daudzpusīgas savstarpējās sadarbības iespējām mācību procesā. Sniegtā atbalsta ieguldījumu varēs izvērtēt, analizējot valsts izveidotu platformu apmeklētāju skaitu un izmantošanu pirms mērķa grupas ir saņēmušas atbalstu un pēc atbalsta saņemšanas. Monitorings tiks veikts pēc projekta īstenošanas. Lai izglītības iestādes, kuras saņēmušas datortehniku, varētu demonstrēt pozitīvu valsts izveidotu interaktīvo mācību platformu un mācību vadības platformu izmantošanas dinamiku, un Ministrija varētu pilnvērtīgi to izvērtēt, finansējuma saņēmējs projekta ietvaros izstrādā rekomendācijas izglītības iestādēm un izglīto izglītības iestādes par minēto platformu plašāko izmantošanu un lietošanas dinamikas uzskaiti.

Projekta atbalstāmās darbības ietver datortehnikas iegādi projekta mērķa grupai – pedagogiem, atbalsta personālam un izglītojamajiem.

Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. maijam. Vienlaikus finansējuma saņēmējs nodrošina datortehnikas pasūtījuma izdarīšanu līdz 2024. gada 31. oktobrim.

Noteikumu projekts paredz, ka pasākuma pirmās kārtas projekta īstenošanā finansējuma saņēmējs iesaista sadarbības partnerus:
1) pašvaldības, kas ir vispārējās vai profesionālās izglītības iestāžu dibinātājas;
2) valsts dibinātas vispārējās vai profesionālās izglītības iestādes (izņemot koledžas), kas īsteno pamata un vidējās izglītības programmas.

Finansējuma saņēmējs veic datortehnikas pasūtījumus Elektronisko iepirkumu sistēmā un nodrošina datortehnikas piešķiršanu pasākuma pirmās kārtas sadarbības partneriem atbilstoši noteikumu projektā noteiktajai kārtībai, ja tie divu mēnešu laikā pēc finansējuma saņēmēja uzaicinājuma ir noslēguši sadarbības līgumu vai par kuriem finansējuma saņēmējs ir izdevis atbilstošu rīkojumu (ja sadarbības partneris ir Ministrijas padotības iestāde). Līdz sadarbības līguma vai rīkojuma izdošanas dienas sadarbības partneris iesniedz informāciju par nepieciešamo datortehnikas skaitu, ievērojot nosacījumus par datortehnikas piešķiršanu.

Finansējuma saņēmējs veic datortehnikas sadali atbilstoši izstrādātajam aprēķinam, balstoties uz Valsts izglītības informācijas sistēmas statistisko informāciju (apkopotā veidā, neizmantojot personas datus) par 2023./ 2024. mācību gadu:
1) datortehnikas piešķiršanai vispārējās izglītības iestāžu (izņemot pirmsskolas izglītības iestāžu) pedagogiem un atbalsta personālam finansējuma saņēmējs izmanto nepersonificētos datus par pedagogu un atbalsta personāla darba slodzēm (tostarp vakantas darba slodzes) šajās iestādēs. Piešķiramās datortehnikas skaits tuvināsies darba slodžu kopsummai un tiks sadalīts sadarbības partneriem proporcionāli pedagogu un atbalsta personāla darba slodžu skaitam attiecīgajās vispārējās izglītības iestādēs.
2) datortehnikas piešķiršanai pašvaldību dibināto pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogiem un atbalsta personālam tiks izmantoti nepersonificēti dati par šajās iestādēs esošo 5 – 6 gadīgo izglītojamo skaitu. Piešķiramā datortehnika tiks sadalīta sadarbības partneriem proporcionāli 5–6 gadīgo izglītojamo skaitam pašvaldību dibināto pirmsskolas izglītības iestādēs.
3) datortehnikas piešķiršanai valsts un pašvaldību dibināto profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem un atbalsta personālam finansējuma saņēmējs izmanto nepersonificētos datus par pedagogu, kas nodrošina vispārējās izglītības satura īstenošanu, un atbalsta personāla, kas ir iesaistīts vispārējās izglītības satura ieviešanā, darba slodzēm (tostarp vakantas darba slodzes) katrā izglītības iestādē. Piešķiramo datoru skaits tuvināsies darba slodžu kopsummai un tiks sadalīts sadarbības partneriem proporcionāli pedagogu un atbalsta personāla darba slodžu skaitam attiecīgajās profesionālās izglītības iestādes.
4) datortehnikas sadalei valsts un pašvaldību dibināto profesionālās izglītības iestāžu izglītojamajiem finansējuma saņēmējs izmanto datus par izglītojamo skaitu katrā izglītības iestādē un jau pieejamo datortehniku, kas tika saņemta REACT–EU atbalsta ietvaros un Atveseļošanas fonda atbalsta ietvaros. Aprēķinu veiks un attiecīgi nodrošinās mērķa grupas izglītojamos ar datortehniku pēc tam, kad ar datortehniku tiks nodrošināti mērķa grupas pedagogi un atbalsta personāls.

Sadarbības partneru nodrošināšanu ar datortehniku pamato finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera abpusēji parakstīts pieņemšanas un nodošanas akts un sadarbības partnera izstrādāta datortehnikas izsniegšanas kārtība noteikumu projekta 4. punktā noteiktajai mērķa grupai.

Nodrošinot saņemtās datortehnikas pārvaldību, sadarbības partneris par saviem līdzekļiem nodrošina šādu prasību izpildi:
1) nodrošina datortehnikas izsniegšanu noteikumu projektā minētās mērķa grupas pedagogiem, atbalsta personālam un izglītojamajiem atbilstoši sadarbības partnera izstrādātajai datortehnikas piešķiršanas kārtībai, kurā iekļauj nosacījumus par datortehnikas piešķiršanu lietošanai, tai skaitā pievieno veidlapas paraugu pieteikumam par datortehnikas piešķiršanu lietošanai uz noteiktu laiku, un nosacījumus par datortehnikas izmantošanu izglītības iestādē un ārpus izglītības iestādes, mērķa grupas izglītojamo informēšanas pasākumu aprakstu par datortehnikas pieejamību.
2) datortehnikas izsniegšanā izmanto Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu.
3) datortehnikas efektīvam izmantojumam un pārvaldībai nodrošina lietotāju kontu pārvaldību un datortehnikas izmantošanas monitoringu, uzturēšanu, tai skaitā datortehnikas konfigurāciju, tehnoloģiju savietojamības risinājumus, un nodrošina atbalstu un stimulus lietotāju digitālo prasmju pilnveidei, tai skaitā valsts izveidotu interaktīvās mācību platformu un mācību vadības platformu izmantošanai.
Sadarbības partneri nodrošina projekta ietvaros iegādātās datortehnikas uzturēšanu, apkopi un ilgtspēju (apdrošināšanu vai aizvietošanu), tai skaitā nodrošinot datortehnikas izmantošanu vispārējās izglītības satura īstenošanas vai apguves mērķiem, vismaz trīs gadus pēc to lietošanas tiesību iegūšanas.

Projekta izmaksas ir attiecināmas no 2024.gada 1.janvāra. Izmaksas par darbībām, kuras tiek pabeigtas līdz investīcijas projekta iesnieguma apstiprināšanai, nav attiecināmas.

Noteikumu projekta protokollēmums nosaka līdz projekta apstiprināšanas pieejamo izmaksu apmēru vadības un īstenošanas personāla izmaksu atlīdzībām līdz 64 000 euro, kā arī atļauj veikt datortehnikas iegādi pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, kas paātrinātu projekta atbalsta ieviešanu un veicinās n+3 nosacījuma izpildi. Izmaksas tiks segtas no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļiem.
Ministrija ir veikusi risku izvērtējumu pasākuma projekta darbību uzsākšanai pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas. Identificētie būtiskākie riski: 1) projekta iesniegums netiek apstiprināts un līdz projekta apstiprināšanai izlietoto finansējumu, kas piešķirts no 80. programmas, nav iespējams attiecināt no ERAF. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka projekta iesnieguma atlases kārta tiek īstenota ierobežotas projekta iesniegumu atlases veidā, un projekta iesniedzējs ir Ministrija, kam ir jau iepriekšēja pieredze ES fondu projektu īstenošanā. Riska mazināšanai Ministrijas projekta iesnieguma sagatavošanai piesaistīs kompetentus ekspertus ar atbilstošu pieredzi, kā arī konsultēsies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta iesnieguma sagatavošanu; 2) līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai veiktie izdevumi netiek attiecināti normatīvo aktu prasību neievērošanas rezultātā. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka pasākuma īstenošanas noteikumi precīzi nosaka projekta ietvaros attiecināmās izmaksas. Būtiskāko attiecināmo izmaksu daļu veido projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Riska mazināšanai Ministrijas projekta īstenošanai piesaistīs kvalificētu projekta vadības un īstenošanas personālu, kā arī konsultēsies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par izmaksu attiecināšanas jautājumiem. Lai arī identificēto risku iestāšanās varbūtība ir novērtēta kā zema, tomēr Ministru kabineta protokollēmumā tiek uzdots Ministrijai nekavējoties informēt Ministru kabinetu gadījumā, ja izmaksas, kas pasākuma ietvaros veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no ERAF, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, un sniegt fiskāli neitrālus priekšlikumus, veicot finansējuma pārdali starp Ministrijas budžeta programmām/apakšprogrammām, lai nodrošinātu projekta neattiecināto izdevumu segšanu.

Pasākuma pirmajai kārtai nav ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, jo projekta ietvaros nav plānotas darbības, kas ir specifiskās un sekmē šī principa ievērošanu. Projekta ietvaros paredzēta tādas datortehnikas iegāde, kas uz iegādes brīdi būs pieejama Elektroniskā iepirkumu katalogā, vienlaikus neparedzot atšķirīgu komplektāciju, speciālu programmatūru vai papildus aprīkojumu. Specializēta datortehnika, kas būtu savietojama ar individuālām datortehnikas palīgierīcem cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem (piemēram, Braila printeris, screenreader u.c.) var tikt Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda 4.2.1.2.pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” un 4.2.1.3.pasākuma “Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi” ietvaros. Standarta komplektācijas datortehnikas tehniskie parametri var atšķirties atkarībā no mērķa grupas dalībniekiem. Vienlaikus horizontālā principa ievērošana tiks nodrošināta attiecībā uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem.

Finansējuma saņēmējs veiks datortehnikas iegādi atsevišķas iepirkumu procedūras ietvaros izveidotā Elektronisko iepirkumu katalogā, izdarot pasūtījumu vispārīgās vienošanās ietvaros. Ņemot vērā, ka projekta ietvaros plānotās iegādes kā pasūtījumi tiek veiktas jau iepriekš notikuši iepriekš noslēgtu iepirkumu procedūru ietvaros, tostarp datortehnikas iegāde tiek veikta jau noslēgtas iepirkumu procedūras “Par datortehnikas piegādi izglītības procesa nodrošināšanai” (identifikācijas Nr. IZM 2021/22/AK/ERAF) vispārīgās vienošanās ietvaros, kur ir jau noteikta datortehnikas vienas vienības maksimāli iespējamā cena, tad vienas vienības izmaksu metodikas izstrāde nav nepieciešama. Ņemot vērā līdzšinējās portatīvās datortehnikas iegādes (iepriekšminētās vispārīgās vienošanās ietvaros) var pieņemt, ka izglītojamo datortehnikas vienas vienības cena būs indikatīvi 400 euro (bez PVN), savukārt, pedagogiem un atbalsta personālam paredzētās datortehnikas vienas vienības cena būs indikatīvi 600 euro (bez PVN). Cenu izmaiņas pamato modeļa, funkcionalitātes un tehnisko parametru atšķirības.

Projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas.

Pasākuma pirmās kārtas projekts nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un ERAF atbalsts tā īstenošanai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
 
Pasākuma pirmās kārtas projekta tiek īstenots sinerģijā ar Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. plānošana perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" un Atveseļošanas fonda 2.3.2.3. investīciju “Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs”, kuru ietvaros tiek iegādāta līdzīga datortehnika. Projekta ietvaros tiks nodrošināts, ka vienam un tam pašam izglītojamajam nevar būt piešķirti vairāka no minētajām investīciju programmām iegādātā datortehnika. Lai nodrošinātu minētās prasības izpildi, sadarbības partneris izstrādā datortehnikas piešķiršanas kārtību, kas cita starpā kā obligātu paredz datortehnikas piešķiršanai izmantot Resursu uzskaites un monitoringa sistēmu.

Pasākuma pirmās kārtas darbības atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.2. prioritātes “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” noteiktajiem intervences kodam 37.intervences kodam “IKT: cita veida IKT infrastruktūra (tostarp lielapjoma datorresursi/iekārtas, datu centri, sensori un citas bezvadu iekārtas), kas atbilst oglekļa emisiju samazināšanas un energoefektivitātes kritērijiem” (ERAF finansējums 21 250 000 euro).

Noteikumu projekts neparedz izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu pasākuma projektiem, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdē lemto (protokols Nr. 36; 85. § 3.punkts), ja tas pamatots Ministru kabineta noteikumu par pasākuma (specifiskā atbalsta mērķa) īstenošanu anotācijā. Atbildīgā iestāde ir izvērtējusi nepieciešamību finansējuma saņēmējam noteikt pienākumu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, kā rezultātā noteikumu projektā projekta iesniedzējam netiek prasīts veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, iesniedzot projektu sadarbības iestādē, ņemot vērā ka izglītības nozares investīciju projektiem nav objektīvi nosakāma vērtība naudas izteiksmē, kas būtu izmantojama izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanā. Grūtības, kas saistītas ar izglītības rezultātu novērtēšanu un mērīšanu, ir tas, kas, iespējams, ir visizteiktākais šķērslis izmaksu un ieguvumu analīzes izmantošanai izglītības jomā. Turklāt atbalsta ieviešanā ir iesaistīts tikai viens finansējuma saņēmējs, kas izslēdz nepieciešamību izvēlēties ienesīgāko projektu. Projektā nav arī paredzēta ieņēmumu gūšana, līdz ar to arī starptautiskajā praksē izpildoties šīm divām pazīmēm, netiek rekomendēta izmaksu un ieguvumu analīzes metodes izmantošana izglītības jomas projektiem. Vienlaikus izmaksu un ieguvumu analīzi izmanto, tai skaitā, lai noteiktu labāko iespējamo alternatīvu, izmaksu un finanšu resursus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, kas jau ir nodrošināts, izstrādājot Latvijas Nacionālais attīstības plānu 2021.–2027. gadam, IAP2027 un darbības programmu un nosakot pasākumam pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • Pašvaldību un valsts dibinātu vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu pedagogi un atbalsta personāls, tostarp pašvaldību dibinātu pirmsskolas izglītības iestāžu 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pedagogi un atbalsta personāls.
Ietekmes apraksts
Atbalsts plānots pašvaldību un valsts dibinātu izglītības iestāžu darbiniekiem un izglītojamajiem pieejamākai un efektīvākai izglītības satura apguvei un pedagogiem– kvalitatīvākai izglītības satura pasniegšanai.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, pašvaldību un valsts dibinātās vispārējās un profesionālās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Atbalsts nodrošina iespēju piedāvāt kvalitatīvāku un pieejamāko izglītību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Pirmās kārtas ietvaros plānoto atbalstāmo darbību ieviešana makroekonomisko vidi tieši neietekmē. Pirmās kārtas ietvaros plānotās darbības ir vērstas uz vispārējās izglītības satura un procesa pilnveidi, nodrošinot pedagogus, atbalsta personālu un izglītojamos ar datortehniku, attiecīgi ietekmējot izglītojamo snieguma paaugstināšanos un šādu IAP2027 rezultatīvo rādītāju sasniegšanu:
1) RR 2.2. Skolēni (15 gadu vecumā) ar augstiem mācību rezultātiem (pēc PISA ‒ 5. un 6. kompetences līmenis): lasīšanā, matemātikā, dabaszinātnēs - bāze (2018) 4,8 %, 8,5 %, 3,8 %, 2027.gada mērķis 6%, 9%, 5% attiecīgi;
2) Skolēni (15 gadu vecumā) ar zemiem mācību rezultātiem (zemāk par PISA 2. kompetences līmeni): lasīšanā, matemātikā, dabaszinātnēs – bāze (2018) 22,4 %, 17,3 %, 18,5 %, 2027.gada mērķis 20%, 16%, 17% attiecīgi.
Veikto ERAF investīciju netieša pozitīva ietekme paredzama ilgtermiņā, jo izglītojamie, varēs pilnvērtīgi iesaistītes mācību procesā, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas un digitalizēto izglītības saturu, pateicoties tam, ka pedagogi, varēs pilnvērtīgi sagatavoties izglītības satura īstenošanai, un vēlāk veiksmīgi turpinās studijas augstākās izglītības iestādēs, attīstīs savu karjeru zinātnē, iesaistīsies darba tirgū, uzsāks privāto uzņēmējdarbību, kā arī piedalīsies preču ar augstu pievienoto vērtību ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
23 522 500
0
637 500
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
23 522 500
0
637 500
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
24 250 000
0
750 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
24 250 000
0
750 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-727 500
0
-112 500
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-727 500
0
-112 500
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-727 500
-112 500
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma pirmās kārtas plānotais un pieejamais finansējums ir 25 000 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 21 250 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 750 000 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa ir ne vairāk kā 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2024. gada II ceturkšņa līdz 2025. gada II ceturksnim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi līdz pusotram gadam).

Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
 
2024. gadā tiek plānots finansējums 24 250 000 euro gadā (t.sk. ERAF 23 522 500 euro, valsts budžets 727 500 euro);
2025. gadā tiek plānots finansējums 750 000 euro gadā (t.sk. ERAF 637 500 euro, valsts budžets 112 500 euro).
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta darbību īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma pirmās īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.pants
32.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50. pants
32.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Pārņemts pilnībā
64. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Pārņemts pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestāde, Valsts izglītības satura centrs, kura funkcijās ietilps nodrošināt mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un pārraudzīt tā īstenošanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ieviešanu pamato arī Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam, kurā noteikts, ka lai uzlabotu 15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/ zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs taiā skaitā ir nepieciešams jaunā izglītības satura un pieejas kvalitatīva ieviešana vispārējā izglītībā un mācību pieejas labās prakses izplatīšana un mācību vides uzlabojumi, ieviešot digitālus risinājumus (153. rīcības virziena uzdevums). Tāpat ir norādīts, ka lai veidotos zināšanu sabiedrība, ir būtiski mainīt izglītības sistēmu, sākot ar drošu, atbalstošu un iekļaujošu pirmsskolas mācību vidi. Digitālā transformācija ir produktivitātes, ekonomiskās izaugsmes, indivīda un sabiedrības labklājības atslēga.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma pirmās atlases kārtas projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta tiks nodrošināta informācijas un vides pieejamība, nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmēm, vienlīdzīgu iespēju principu ievērošana u.c.
Projekta ietvaros tiks iegādātas standarta komplektācijas datortehnika, neparedzot speciālās programmatūras vai aprīkojuma iegādi. Speciālās programmatūras uzstādīšana var būt paredzēta, izmantojot citus finansēšanas avotus, piemēram, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda 4.2.1.2.pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” atbalstu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma pirmās atlases kārtas projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc dzimuma. Iegādāta datortehnika tiks pieejama visu dzimumu pārstāvjiem.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsta ietvaros tiek paredzēts datortehniku piešķirt izglītojamajiem lietošanai ārpus izglītības iestādes, kur apgūst attiecīgo izglītības programmu, vai izmantojot "datoru bibliotēku" izglītības iestādē. Digitālo tehnoloģiju lietošana var radīt veselības riskus. Pieaug datora lietošana trīs vai vairāk stundas dienā darba dienās un nedēļas nogalēs vecuma un dzimuma grupās. [1] Mācību grāmatas aizstājot ar portatīvo datortehniku, tai skaitā piekļuvei digitālajiem mācību līdzekļiem, var palielināt izglītojamo somas piepildījuma svaru, kas attiecīgi palielinās pārnēsājamā svara ietekmi uz izglītojamo veselību.
Vienlaikus jāņem vērā, ka bērniem, pavadot ilgāku laiku pie ekrāniem, var rasties dažādas redzes problēmas, piemēram, pazeminātas mirkšķināšanas frekvences dēļ acis nogurst un kļūst sausākas. Tādēļ, būtiski ņemt vērā, ka ik pēc 20 minūtēm, kas pavadītas pie ekrāna, acis ir jāatpūtina vismaz 20 sekundes[2]. Savukārt sēdošs dzīvesveids bieži ir saistīts ar aptaukošanos, agresiju, atkarības vielu lietošanu, miega traucējumiem, muguras sāpēm, kakla un plecu sāpēm, galvassāpēm [1]. Lai mazinātu minētās sēdošā dzīvesveida sekas, būtiski kontrolēt gan laiku, ko skolēni pavada pie ierīcēm, gan nodrošināt ergonomisku vidi un pietiekami daudz fizisko aktivitāšu.
 Izglītības iestādes, īstenojot izglītības programmas, informē izglītojamos par iespējamajiem riskiem, un nepieciešamības gadījumā var izmantot "Rekomendācijas drošai un veselībai nekaitīgai moderno tehnoloģiju lietošanai bērniem [3]"
[1] https://www.spkc.gov.lv/lv/media/4267/download?attachment.
[2]  https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/acuveselibaspkcinfografikaa4labots51.pdf
[3] https://www.vm.gov.lv/lv/media/10445/download

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta ietvaros tiks izstrādāti nosacījumi datortehnikas piešķiršanai sadarbības partneriem. Nosacījumu izstrādē tiks izmantoti Valsts izglītības informācijas sistēmas dati apkopotā veidā, neanalizējot personas kodus.
Sadarbības partneris datortehnikas piešķiršanā izmanto Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu. Datu uzkrāšana un glabāšana tiks nodrošināta saskaņā ar šiem noteikumiem un Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Labklājības ministrija ir saskaņojusi, ka  pasākuma pirmās atlases kārtai nav ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un tai netiks piemērots specifiskais atbilstības kritērijs un tiks īstenota vismaz viena horizontālā principa vispārīgā darbība.
Labklājības ministrija veiks precizējumus arī Vadlīnijās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027).
Pielikumi