24-TA-269: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par valsts pensijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Labklājības ministrijai dots uzdevums - iepazīties ar Augstākās tiesas Senāta spriedumu lietā Nr. A420127220, sagatavot tiesību akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2002. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 165 "Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība" un noteiktā kārtībā iesniegt to izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. Lai izpildītu šo uzdevumu, jāveic grozījumi likumā "Par valsts pensijām" (turpmāk - likums) un, kad likumā tiks iekļauts regulējums par apdrošināšanas periodu noteikšanu, tiks veikti grozījumi MK noteikumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt apdrošināšanas stāža noteikšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Lai dotu samērīgu periodu likuma grozījumu normu praktiskai ieviešanai paredzēts, ka grozījumi stājas spēkā ar 01.01.2025.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2002. gada 23. aprīļa noteikumi Nr.165 “Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) nosaka likuma pārejas noteikumu 1.un 2. punktā noteikto apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtību. Likuma pārejas noteikumu 1. un 2. punktā ir uzskaitīti tie apdrošināšanas stāžam pielīdzinātie periodi, kas uzkrāti attiecīgi līdz 1990. gada 31. decembrim un laikā no 1991. gada 1. janvāra līdz 1995. gada 31. decembrim. Tas ir laikā, kad nebija vēl ieviesta individualizētā sociālās apdrošināšanas iemaksu uzskaite, un šajos likuma pārejas noteikumu punktos noteiktie darba un tam pielīdzinātie periodi tiek pielīdzināti apdrošināšanas stāžam. MK noteikumos ir iekļauta apdrošināšanas stāža aprēķināšanas prakse, kas jau bija izveidojusies līdz MK noteikumu pieņemšanas dienai, un pēc kārtības, kas tika piemērota aprēķinot darba stāžu līdz 1995. gada 31. decembrim.
MK noteikumi nosaka, ka apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, no perioda beigu datuma atņemot perioda sākuma datumu un iegūtajam periodam pieskaitot vienu dienu (41. punkts), apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, pieņemot, ka mēnesī ir 30 dienu (42. punkts) un atsevišķus apdrošināšanas periodus summē un kopējo apdrošināšanas stāžu izsaka gados, mēnešos un dienās (47. punkts).
Likuma pārejas noteikumu 1. punkts nosaka periodus, kas pielīdzināmi apdrošināšanas stāžam un uzkrāti līdz 1990. gada 31. decembrim. Latvijas pilsoņiem Latvijas teritorijā un bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi, kā arī dienesta laiks (1. un 2. apakšpunkts) un represiju laiks (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas ir pielīdzināts apdrošināšanas stāžam. Ārvalstniekiem, bezvalstniekiem un Latvijas nepilsoņiem apdrošināšanas stāžam pielīdzināts Latvijas teritorijā uzkrātais darba un tam pielīdzinātais periods, kā arī bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darbam pielīdzinātie mācību periodi (4. un 5. apakšpunkts), un represiju periods (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas.
MK noteikumi nosaka, ka apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, no perioda beigu datuma atņemot perioda sākuma datumu un iegūtajam periodam pieskaitot vienu dienu (41. punkts), apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, pieņemot, ka mēnesī ir 30 dienu (42. punkts) un atsevišķus apdrošināšanas periodus summē un kopējo apdrošināšanas stāžu izsaka gados, mēnešos un dienās (47. punkts).
Likuma pārejas noteikumu 1. punkts nosaka periodus, kas pielīdzināmi apdrošināšanas stāžam un uzkrāti līdz 1990. gada 31. decembrim. Latvijas pilsoņiem Latvijas teritorijā un bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi, kā arī dienesta laiks (1. un 2. apakšpunkts) un represiju laiks (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas ir pielīdzināts apdrošināšanas stāžam. Ārvalstniekiem, bezvalstniekiem un Latvijas nepilsoņiem apdrošināšanas stāžam pielīdzināts Latvijas teritorijā uzkrātais darba un tam pielīdzinātais periods, kā arī bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darbam pielīdzinātie mācību periodi (4. un 5. apakšpunkts), un represiju periods (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Senāta 2023. gada 12. decembra spriedumā (lieta Nr. A420127220, SKA-144/2023) noteikts, ka Ministru kabinets pārkāpis savas pilnvaras, jo MK noteikumu 41. un 42. punktā ietvertais nav tikai procesuāla rakstura normas, bet Ministru kabinets pieņēmis materiālo tiesību normas, uz kā pamata tiek aprēķināts apdrošināšanas stāžs, lai noteiktu tiesības uz pensijas piešķiršanu. Lai šīs normas izslēgtu no MK noteikumiem, nepieciešams tās atspoguļot likumā, jo apdrošināšanas periodu noteikšana ir būtiska gan nosakot kopējo stāžu, gan arī izdienas stāžu (saskaņā ar nolikumu "Par izdienas pensijām).
Risinājuma apraksts
Likumprojektā ietverts regulējums apdrošināšanas periodu noteikšanai (likuma pārejas noteikumu 7.1 punkts), nosakot, ka apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, no perioda beigu datuma atņemot perioda sākuma datumu un iegūtajam periodam pieskaitot vienu dienu, kā arī noteikts, ka apdrošināšanas perioda ilgumu aprēķina, pieņemot, ka mēnesī ir 30 dienu, kas ir kalendāro mēnešu vidējais dienu skaits, un atsevišķus apdrošināšanas periodus summē un kopējo apdrošināšanas stāžu izsaka gados, mēnešos un dienās.
Problēmas apraksts
2012. gada 18. jūlijā stājās spēkā grozījumi likumā, kas nosaka, ka no 2014. gada pakāpeniski pensionēšanās vecums tiek palielināts par trim mēnešiem ik gadu - līdz 2025. gada 1. janvārī tas būs 65 gadi. Vienlaikus tiek paaugstināts arī vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais apdrošināšanas stāžs - 2014. gadā no 10 uz 15 gadiem un 2025. gadā no 15 uz 20 gadiem. 2025. gadā jau 29 gadus darbosies uz sociālās apdrošināšanas iemaksām balstīta pensiju sistēma. Latvijas valsts pensijas šobrīd tiek piešķirtas un maksātas arī par vēsturisku un apdrošināšanas stāžam pielīdzinātu stāžu līdz 1990. gada 31. decembrim, kas nav uz sociālās apdrošināšanas iemaksām balstīts un kura nozīme personas apdrošināšanas kopējā stāžā ir būtiski mazinājusies un pakāpeniski izzūd. Nepieciešams precizēt un harmonizēt tiesību normas, kas nosaka nepieciešamo apdrošināšanas stāžu vismaz 20 gadus. Tas attiecināts arī uz darba un tam pielīdzinātiem periodiem, kas uzkrāti bijušajās PSRS republikās, ar kurām nav noslēgti starptautiski līgumi un kuru teritorijās nedarbojas Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu (turpmāk — regula Nr. 883/2004). Saskaņā ar tiesību aktiem pret ES pilsoni jābūt tādai pašai attieksmei kā pret Latvijas pilsoni, līdz ar to šobrīd, ja ES pilsonim ir stāžs bijušajās PSRS republikās, pensiju par šiem gadiem aprēķina un maksā Latvija, arī tad, ja stāžs Latvijā ir neliels (piem. 1 gads). Piemēram, Dānijas pilsonis dzīvo Dānijā, ir stāžs Latvijā 1 gads, 20 gadi Krievijā, 5 gadi Gruzijā (līdz 01.01.1991.). Jāatzīmē, ka Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas līgums par sadarbību sociālās drošības jomā attiecas tikai uz tiem Latvijas un Krievijas pilsoņiem, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir kādā no šīm valstīm. Ja šo līgumu nevar piemērot (persona dzīvo kādā citā ES dalībvalstī), tad piemēro šobrīd spēkā esošo likuma pārejas noteikumu 1.punktu. Līdz ar to Latvija aprēķina un maksā pensiju par 26 gadiem (1 gads – Latvijā, 20 - Krievijā un 5 – Gruzijā). Latvijai ir noslēgti līgumi sociālās drošības jomā ar šādām bijušajām PSRS republikām: Krievijas Federāciju, Baltkrievijas Republiku un Ukrainu. Līgums ar Moldovu Saeimā pieņemts 2024.gada 21.martā. Igaunijas un Lietuvas situācijai tiek piemērots ES līmeņa regulējums - regula 883/2004.
Šīs normas nepieciešamību aktualizē arī tas, ka kopš 2023. gada 17. jūnija Latvijas vecuma pensiju var piešķirt arī personām, kas dzīvo ārpus Eiropas Savienības, kas ievērojami palielina pieprasītāju skaitu, tostarp ar personām, kuras vispār nav piedalījušās sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanā Latvijā. Pie tam, ja kādai personai ir dubultpilsonība (piem. Izraēlas un Latvijas), tad pret viņu jāizturas kā pret Latvijas pilsoni, līdz ar to arī 3.valstī dzīvojošam pensiju par darbu bijušajās PSRS republikās maksā Latvija, ja ir tiesības uz Latvijas valsts pensiju. Šīm personām pretendējot uz Latvijas valsts pensiju, ir svarīgi sasaistīt vēsturiskos pielīdzinātos periodus ar iesaisti Latvijas pensiju sistēmā. Arī Igaunijā ir noteikts kvalifikācijas periods, lai darbu bijušajās PSRS republikās ieskaitītu pensijas piešķiršanā nepieciešamajā apdrošināšanas stāžā.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo apdrošināšanas stāža noteikšanas kārtību, tagadējiem sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem tiek uzlikts liels papildu slogs, jo no viņu veiktajām iemaksām jānodrošina pensijas izmaksa par darbu citās PSRS republikās un ne tikai Latvijas pilsoņiem un dubultpilsoņiem, kuri dzīvo jebkur pasaulē un pieprasa Latvijas pensiju, bet arī visiem pārējiem ES pilsoņiem, kuriem ir tiesības uz un kuri pieprasa Latvijas valsts pensiju.
Šīs normas nepieciešamību aktualizē arī tas, ka kopš 2023. gada 17. jūnija Latvijas vecuma pensiju var piešķirt arī personām, kas dzīvo ārpus Eiropas Savienības, kas ievērojami palielina pieprasītāju skaitu, tostarp ar personām, kuras vispār nav piedalījušās sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanā Latvijā. Pie tam, ja kādai personai ir dubultpilsonība (piem. Izraēlas un Latvijas), tad pret viņu jāizturas kā pret Latvijas pilsoni, līdz ar to arī 3.valstī dzīvojošam pensiju par darbu bijušajās PSRS republikās maksā Latvija, ja ir tiesības uz Latvijas valsts pensiju. Šīm personām pretendējot uz Latvijas valsts pensiju, ir svarīgi sasaistīt vēsturiskos pielīdzinātos periodus ar iesaisti Latvijas pensiju sistēmā. Arī Igaunijā ir noteikts kvalifikācijas periods, lai darbu bijušajās PSRS republikās ieskaitītu pensijas piešķiršanā nepieciešamajā apdrošināšanas stāžā.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo apdrošināšanas stāža noteikšanas kārtību, tagadējiem sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem tiek uzlikts liels papildu slogs, jo no viņu veiktajām iemaksām jānodrošina pensijas izmaksa par darbu citās PSRS republikās un ne tikai Latvijas pilsoņiem un dubultpilsoņiem, kuri dzīvo jebkur pasaulē un pieprasa Latvijas pensiju, bet arī visiem pārējiem ES pilsoņiem, kuriem ir tiesības uz un kuri pieprasa Latvijas valsts pensiju.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts nosaka periodus, kas pielīdzināmi apdrošināšanas stāžam un uzkrāti līdz 1990. gada 31. decembrim (likuma pārejas noteikumu 1. punkts). Latvijas pilsoņiem apdrošināšanas stāžam ir pielīdzināms Latvijas teritorijā uzkrātais darba un tam pielīdzinātais periods, dienesta laiks (1. un 2. apakšpunkts) un represiju periods (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas, kā arī, ja šīs personas apdrošināšanās stāžs Latvijā pēc 1996. gada 1. janvāra ir vismaz 20 gadi - bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi, ja šajā teritorijā nav spēkā regula Nr. 883/2004 vai Saeimas apstiprināts starptautisks līgums. Ārvalstniekiem, bezvalstniekiem un Latvijas nepilsoņiem apdrošināšanas stāžam pielīdzināms Latvijas teritorijā uzkrātais darba un tam pielīdzinātais periods, represiju periods (10. apakšpunkts) ārpus Latvijas, kā arī, ja šīs personas apdrošināšanas stāžs Latvijā pēc 1996. gada 1. janvāra ir vismaz 20 gadi - bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darbam pielīdzinātie mācību periodi (4. un 5. apakšpunkts). Norma stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī, kad vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais minimālais apdrošināšanas stāžs būs 20 gadi.
Minētās izmaiņas neietekmēs personas, kurām vecuma pensija piešķirta līdz šo izmaiņu spēkā stāšanās dienai, t.i. līdz 2024.gada 31.decembrim. Personām, kuras iesniegumu vecuma pensijas piešķiršanai būs iesniegušas pēc 2025.gada 1.janvāra, bet vecuma pensijas piešķiršanas datums ir līdz 2024.gada 31.decembrim, vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo apdrošināšanas stāžu aprēķinās pēc tām tiesību normām, kas ir spēkā uz vecuma pensijas piešķiršanas dienu, t.i. līdz 2024.gada 31.decembrim. Jaunās izmaiņas skars tikai tās personas, kurām vecuma pensijas piešķiršanas datums ir pēc 2025.gada 1.janvāra.
Minētās izmaiņas neietekmēs personas, kurām vecuma pensija piešķirta līdz šo izmaiņu spēkā stāšanās dienai, t.i. līdz 2024.gada 31.decembrim. Personām, kuras iesniegumu vecuma pensijas piešķiršanai būs iesniegušas pēc 2025.gada 1.janvāra, bet vecuma pensijas piešķiršanas datums ir līdz 2024.gada 31.decembrim, vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo apdrošināšanas stāžu aprēķinās pēc tām tiesību normām, kas ir spēkā uz vecuma pensijas piešķiršanas dienu, t.i. līdz 2024.gada 31.decembrim. Jaunās izmaiņas skars tikai tās personas, kurām vecuma pensijas piešķiršanas datums ir pēc 2025.gada 1.janvāra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Attiecībā uz Latvijas Republikas Senāta 2023. gada 12. decembra spriedumā (lieta Nr. A420127220, SKA-144/2023) noteikto tika izvērtēta iespēja paplašināt likumā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam. Taču, ņemot vērā, ka apdrošināšanas stāžs ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, lai personai rastos tiesības uz pensiju, uzskatām, ka šai stāža aprēķināšanas kārtībai jābūt noteiktai likumā. Pie tam, tā kā stāžu veido ļoti dažādi nodarbinātības periodi dažādos laikos, piemēram, darbs kolhozā, darbs radošo savienību biedriem, darbs lauku saimniecībā u.c., kad iespējams dokumentos nav pilnīgi uzrādīti darba sākuma un beigu datumi, aprēķināt faktiski nostrādāto laiku bieži vien ir neiespējami. Tāpat iespējams, ka cilvēks strādājis periodiski, svētku dienās, kad stāža aprēķināšanā ieskaitot tikai kalendārās darba dienas, neatspoguļotu patieso nodarbinātības laiku. Līdz ar to uzskatām, ka nav nepieciešams mainīt apdrošināšanas stāža aprēķināšanas kārtību, kas tika piemērota arī aprēķinot darba stāžu līdz 1995. gada 31. decembrim. Turklāt, ja apdrošināšanas stāža aprēķināšanas kārtība tiktu mainīta, tas radītu cilvēku neizpratni un to pieplūdumu VSAA nodaļās, ar lūgumu pārskatīt stāža apmēru, pat ja pensija piešķirta daudzus gadus atpakaļ un apdrošināšanas stāža aprēķinā nekas nemainītos.
Attiecībā uz periodiem, kas pielīdzināmi apdrošināšanas stāžam un uzkrāti līdz 1990. gada 31. decembrim, tika apsvērta iespēja apdrošināšanas stāžā ieskaitīt tikai Latvijas teritorijā uzkrāto darba un tam pielīdzinātos periodus, neņemot vērā bijušajā PSRS teritorijā uzkrātos nodarbinātības periodus. Taču, ja persona devusi pietiekamu ieguldījumu Latvijas pensiju sistēmā (vismaz 20 gadus), kas spēkā no 01.01.1996., uzskatām, ka atsevišķi darbam pielīdzinātie periodi, Latvijas pilsoņiem arī darba periodi, bijušajā PSRS teritorijā ieskaitāmi Latvijas apdrošināšanas stāžā, ja šajā teritorijā nav spēkā regula Nr. 883/2004 vai Saeimas apstiprināts starptautisks līgums.
Attiecībā uz periodiem, kas pielīdzināmi apdrošināšanas stāžam un uzkrāti līdz 1990. gada 31. decembrim, tika apsvērta iespēja apdrošināšanas stāžā ieskaitīt tikai Latvijas teritorijā uzkrāto darba un tam pielīdzinātos periodus, neņemot vērā bijušajā PSRS teritorijā uzkrātos nodarbinātības periodus. Taču, ja persona devusi pietiekamu ieguldījumu Latvijas pensiju sistēmā (vismaz 20 gadus), kas spēkā no 01.01.1996., uzskatām, ka atsevišķi darbam pielīdzinātie periodi, Latvijas pilsoņiem arī darba periodi, bijušajā PSRS teritorijā ieskaitāmi Latvijas apdrošināšanas stāžā, ja šajā teritorijā nav spēkā regula Nr. 883/2004 vai Saeimas apstiprināts starptautisks līgums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pensionāri
- personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Pēc VSAA datiem 2024.gada maijā ir 534 894 pensiju saņēmēju, t.sk. 433 952 vecuma pensijas saņēmēji, 76 746 invaliditātes pensiju saņēmēji. 2023.gadā piešķirtas 32 829 pensijas, t.sk. 22 007 vecuma pensijas un 8645 invaliditātes pensijas.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 106 055
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 106 055
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 106 055
44 528
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
1 106 055
44 528
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-44 528
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
-44 528
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
44 528
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kolonā “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” speciālā budžeta ieņēmumi ir vienādi ar izdevumiem, atbilstoši speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” izdevumiem pamatkapitāla veidošanai 2024.gadam 1 106 055 euro (uz 01.08.2024.).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai realizētu izmaiņas likumprojektā un likumprojekts attiecībā uz apdrošināšanas stāža aprēķināšanu stātos spēkā ar 01.01.2025., 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 44 528 euro apmērā (80 c/d * 556,60 euro c/d).
Izmaiņas ietver sistēmanalīzi, programmēšanas un testēšanas darbus, lai veiktu izmaiņas stāža aprēķinā un izmantošanā tiesību noteikšanai un apmēra aprēķinam vecuma, izdienas, invaliditātes un apgādnieka zaudējuma pensijām, kā arī bezdarbnieka pabalstam.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts veicot apropriācijas pārdali starp Labklājības ministrijas speciālā budžeta programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2024. gadā, apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” samazinot izdevumus subsīdijām un dotācijām 44 528 euro apmērā un apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 44 528 euro apmērā VSAA informācijas sistēmas pielāgošanai, izdevumus sedzot no pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumiem, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvaram gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.
Prognozētā izdevumu ekonomija 2024. gadā speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” tiek prognozēta izdevumiem subsīdijām un dotācijām, t.i., pārskaitījumiem medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību, par protezēšanu, rehabilitācijas līdzekļu iegādi un to remontu, pavadoņu apmaksu un ārstniecības iestādes apmeklēšanai paredzēto ceļa izdevumu apmaksu.
2024. gadā izdevumi subsīdijām un dotācijām (ar FM 26.07.2024. rīkojumu Nr.279 “Par apropriācijas izmaiņām”) plānoti 542 320 euro apmērā, pakalpojumu saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 685 personas ar vidējo apmaksājamā pakalpojuma apmēru 791,71 euro.
LM, prognozējot izdevumu izpildi 2024. gadā, ņem vērā gan 2024. gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus.
2024. gada 7 mēnešos, izdevumi subsīdijām un dotācijām bija 161 714 euro, t.i., 29,8% no gada plāna (7 mēnešu vidējais rādītājs 58,3%).
Vērtējot 2024. gada 7 mēnešu izpildi, prognozēts, ka pakalpojumu saņēmēju skaits 2024. gadā salīdzinājumā ar plānoto samazināsies par 56 personām (no 685 līdz 629 personām vidēji mēnesī), savukārt vidējais apmaksājamā pakalpojuma apmērs samazināsies par 0,31 euro (no 791,71 euro līdz 791,40 euro).
Līdz ar to izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2024. gadā tiek prognozēta izdevumu ekonomija 44 528 euro apmērā (791,71 euro x 685 personas vidēji mēnesī - 791,40 euro x 629 personas vidēji mēnesī; aprēķini veikti Excel vidē), kuru iespējams novirzīt VSAA informācijas sistēmas pielāgošanai speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Izmaiņas ietver sistēmanalīzi, programmēšanas un testēšanas darbus, lai veiktu izmaiņas stāža aprēķinā un izmantošanā tiesību noteikšanai un apmēra aprēķinam vecuma, izdienas, invaliditātes un apgādnieka zaudējuma pensijām, kā arī bezdarbnieka pabalstam.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts veicot apropriācijas pārdali starp Labklājības ministrijas speciālā budžeta programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2024. gadā, apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” samazinot izdevumus subsīdijām un dotācijām 44 528 euro apmērā un apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 44 528 euro apmērā VSAA informācijas sistēmas pielāgošanai, izdevumus sedzot no pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumiem, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvaram gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.
Prognozētā izdevumu ekonomija 2024. gadā speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” tiek prognozēta izdevumiem subsīdijām un dotācijām, t.i., pārskaitījumiem medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību, par protezēšanu, rehabilitācijas līdzekļu iegādi un to remontu, pavadoņu apmaksu un ārstniecības iestādes apmeklēšanai paredzēto ceļa izdevumu apmaksu.
2024. gadā izdevumi subsīdijām un dotācijām (ar FM 26.07.2024. rīkojumu Nr.279 “Par apropriācijas izmaiņām”) plānoti 542 320 euro apmērā, pakalpojumu saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 685 personas ar vidējo apmaksājamā pakalpojuma apmēru 791,71 euro.
LM, prognozējot izdevumu izpildi 2024. gadā, ņem vērā gan 2024. gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus.
2024. gada 7 mēnešos, izdevumi subsīdijām un dotācijām bija 161 714 euro, t.i., 29,8% no gada plāna (7 mēnešu vidējais rādītājs 58,3%).
Vērtējot 2024. gada 7 mēnešu izpildi, prognozēts, ka pakalpojumu saņēmēju skaits 2024. gadā salīdzinājumā ar plānoto samazināsies par 56 personām (no 685 līdz 629 personām vidēji mēnesī), savukārt vidējais apmaksājamā pakalpojuma apmērs samazināsies par 0,31 euro (no 791,71 euro līdz 791,40 euro).
Līdz ar to izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2024. gadā tiek prognozēta izdevumu ekonomija 44 528 euro apmērā (791,71 euro x 685 personas vidēji mēnesī - 791,40 euro x 629 personas vidēji mēnesī; aprēķini veikti Excel vidē), kuru iespējams novirzīt VSAA informācijas sistēmas pielāgošanai speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs priekšlikumus apropriācijas pārdalei starp Labklājības ministrijas speciālā budžeta apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2024. gadā, apakšprogrammā 04.03.00 "Darba negadījumu speciālais budžets" samazinot izdevumus subsīdijām un dotācijām (pārskaitījumiem medicīnas iestādēm par personas ārstēšanos, aprūpi, medicīnisko un profesionālo rehabilitāciju sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību, par protezēšanu, rehabilitācijas līdzekļu iegādi un to remontu, pavadoņu apmaksu un ārstniecības iestādes apmeklēšanai paredzēto ceļa izdevumu apmaksu) 44 528 euro apmērā un apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 44 528 euro apmērā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras informācijas sistēmas pielāgošanai, izdevumus sedzot no pārējo speciālā budžeta apakšprogrammu izdevumu atskaitījumiem, atbilstoši to ieņēmumu īpatsvaram gada sociālās apdrošināšanas iemaksu summā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 23.04.2002. noteikumos Nr.165 "Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība".
Pamatojums un apraksts
Kad likumā tiks iekļauts regulējums par apdrošināšanas periodu noteikšanu, tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 23.04.2002. noteikumos Nr.165 "Apdrošināšanas periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
2024.gada 10.jūnijā likumprojekts nodots sabiedriskai apspriešanai. Nekādi priekšlikumi vai iebildumi nav saņemti. Stājoties spēkā likumprojektam, sabiedrība kompleksi tiks informēta par izmaiņām normatīvajā regulējumā un tā ietekmi uz ikdienu, gan izmantojot valsts iestāžu tīmekļa vietnes, gan medijus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
556,60
ar PVN
80,00
cilv/dienas
1
pielāgojums
1
reizi gadā
44 528,00
Lai realizētu izmaiņas likumprojektā un likumprojekts attiecībā uz apdrošināšanas stāža aprēķināšanu stātos spēkā ar 01.01.2025., 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 44 528 euro apmērā (80 c/d * 556,60 euro c/d).
Izmaiņas ietver sistēmanalīzi, programmēšanas un testēšanas darbus, lai veiktu izmaiņas stāža aprēķinā un izmantošanā tiesību noteikšanai un apmēra aprēķinam vecuma, izdienas, invaliditātes un apgādnieka zaudējuma pensijām, kā arī bezdarbnieka pabalstam.
Kopā
44 528,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Apdrošināšanas stāža ilgums ietekmē pensijas apmēru. Jo lielāks ir apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 01.01.1996. un jo lielākas ir veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no 01.01.1996, jo lielāks ir pensijas apmērs.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Apdrošināšanas stāža ilgums ietekmē pensijas apmēru. Jo lielāks ir apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 01.01.1996. un jo lielākas ir veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no 01.01.1996, jo lielāks ir pensijas apmērs.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
