Anotācija (ex-ante)

23-TA-2045: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 404 "Svaigpiena kvalitātes kontroles laboratoriju atzīšanas un uzraudzības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 404 “Svaigpiena kvalitātes kontroles laboratoriju atzīšanas un uzraudzības kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 404) nepieciešams aktualizēt svaigpiena kvalitātes kontroles laboratoriju (turpmāk –  laboratorija) atzīšanas un uzraudzības kārtību, kā arī atsauces uz saistītajiem normatīvajiem aktiem.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas regulas (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005 (turpmāk – regula 2019/627).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akts izstrādāts ar mērķi aktualizēt un precizēt kārtību, kādā Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) atzīst un uzrauga laboratorijas, kā arī noteikumos Nr. 404 nodrošināt aktuālas atsauces uz tieši piemērojamajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 404 noteikta kārtība, kādā atzīst un uzrauga laboratorijas, kas veic svaigpiena kvalitātes kontroles laboratoriskos izmeklējumus. Tā kā mikroorganismu koloniju skaita un somatisko šūnu skaita noteikšanas kārtība svaigpienā ir noteikta Eiropas Savienības tieši piemērojamajos tiesību aktos, tad noteikumos Nr. 404 ir noteikts, ka svaigpiena laboratoriju var atzīt, ja tās akreditācijas sfērā ir iekļautas metodes, kas minētas Eiropas Komisijas 2005. gada 5. decembra Regulā Nr. 2074/2005/EK, ar ko nosaka ieviešanas pasākumus noteiktiem produktiem saskaņā ar Regulu Nr. 853/2004/EK un oficiālās kontroles organizēšanu saskaņā ar Regulu Nr. 854/2004/EK un Nr. 882/2004/EK, izņēmumus Regulai Nr. 852/2004/EK un groza Regulu Nr. 853/2004/EK un Nr. 854/2004/EK, kura šobrīd nav spēkā.
Nepieciešams precizēt un atjaunot kārtību, kādā dienests atzīst laboratoriju un dienesta funkcijas laboratorijas uzraudzībai.
Noteikumos Nr. 404 ir noteiktas vairāku institūciju veicamās darbības, bet tiek lietoti iepriekšējie institūciju nosaukumi un darbības formas – Metroloģijas un akreditācijas valsts aģentūra, kuras vietā nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas patlaban veic valsts aģentūra “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” un valsts aģentūra “Lauksaimniecības datu centrs”, kas šobrīd darbojas Zemkopības ministrijas padotības iestādes statusā.
Noteikumos dotas atsauces gan uz vairākiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, gan nacionālajiem normatīvajiem aktiem, kuras nav precīzas un tās nepieciešams grozīt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Stājoties spēkā regulai 2019/627, spēku zaudēja Eiropas Komisijas 2005. gada 5. decembra Regulas Nr. 2074/2005/EK, ar ko nosaka ieviešanas pasākumus noteiktiem produktiem saskaņā ar Regulu Nr. 853/2004/EK un oficiālās kontroles organizēšanu saskaņā ar Regulu Nr. 854/2004/EK un Nr.882/2004/EK, izņēmumus Regulai Nr. 852/2004/EK un groza Regulu Nr. 853/2004/EK un Nr. 854/2004/EK, VI A pielikuma I nodaļa (turpmāk – regula Nr. 2074/2005), uz kuru dota atsauce noteikumu Nr. 404 4. punktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 404 dotā atsauce uz regulas Nr. 2074/2005 VI A pielikuma I nodaļu jāaizstāj ar atsauci uz regulas 2019/627 III pielikuma I nodaļu, kurā noteiktas svaigpiena testēšanas metodes mikroorganismu koloniju skaita un somatisko šūnu skaita  noteikšanai.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 404 ir iekļautas neaktuālas normas attiecībā uz laboratoriju akreditāciju:
 1) 5. punktā noteikts, ka Ekonomikas ministrijas pienākums divu nedēļu laikā pēc akreditācijas pabeigšanas un lēmuma pieņemšanas par akreditācijas piešķiršanu laboratorijai, publicēt par to paziņojumu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, bet šo funkciju Ekonomikas ministrija vairs neveic.  Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumi Nr. 673 “Atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanas, akreditācijas un uzraudzības noteikumi” nosaka, ka akreditēto institūciju sarakstu savā tīmekļvietnē izveido un uztur Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs;
2) 6. punktā noteikts, ka dienests laboratorijai, kura ir atzīta, izsniedz atzīšanas apliecību, tomēr apliecības izsniegšana papīra formā nav obligāti nepieciešama, jo atzītās laboratorijas tiek iekļautas dienesta tīmekļvietnē publiski pieejamā reģistrā;
3) 9.4. apakšpunktā noteikts, ka akreditācijas institūcija pirms akreditācijas novērtē, vai laboratorija testēšanas datus katru dienu elektroniski nosūta datu centram, kas pēc būtības nav akreditācijas institūcijas pienākums.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 404 nepieciešams aktualizēt noteiktas normas par laboratoriju akreditāciju:
1) jāsvītro 5. punkts kā neaktuāls, savukārt 4.1. apakšpunktā jānosaka, ka dienests atzīst laboratoriju, kura akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību un līdz ar to būs norādīta Latvijas Nacionālās akreditācijas biroja tīmekļvietnē izveidotajā akreditēto institūciju sarakstā;
2) jānosaka, ka dienests atzīšanas apliecību izsniedz, ja laboratorija vēlas to saņemt (6. punkts);
3) jānosaka, ka laboratorija var iegūt atzītas laboratorijas statusu, ja dienests pārliecinās, ka laboratorija spēj katru dienu testēšanas datus nosūtīt elektroniski datu centram. (4.2. apakšpunkts);
4) ievērojot 4. punkta jauno redakciju, nepieciešams precizēt 7.3. apakšpunktu, dodot atsauci uz noteikumu 4.3. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 404 9.1. un 9.2. apakšpunktā noteikts, ka Metroloģijas un akreditācijas valsts aģentūra (šobrīd nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas veic valsts aģentūra “Latvijas Nacionālais akreditācijas – birojs”) novērtē vai laboratorijā ir iekārtas un aprīkojums, kas nodrošina svaigpiena paraugu kvalitātes laboratoriskos izmeklējumus un vai laboratorijā analīžu veikšanai ir nepieciešamie reaģenti un tiek uzskaitīts to izlietojums. Minētā prasība dublē standartā LVS EN ISO/IEC 17025 “Testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju kompetences vispārīgās prasības”, saskaņā ar kuru akreditē laboratorijas, noteikto.
9.3. apakšpunktā noteikts, ka akreditācijas institūcija novērtē, vai laboratorija piedalās references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā un mācību semināros, kas nav laboratorijas akreditācijas, bet darbības uzraudzības jautājumi.
Risinājuma apraksts
No noteikumiem Nr. 404 jāsvītro 9. punkts, vienlaikus izveidojot jaunu 10.1 punktu, kurā noteiktu, ka dienests uzraudzības ietvaros novērtē vai laboratorija piedalās references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā, mācību seminārā, kā arī novērtē vai laboratorija testēšanas datus katru dienu elektroniski nosūta Lauksaimniecības datu centram (turpmāk – datu centrs) un testēšanas pārskatus un analīžu datus glabā ne mazāk kā piecus gadus.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 404 nepieciešami redakcionāli grozījumi, jo:
1) 2013. gada 1. janvārī spēkā stājās Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumi Nr. 878 “Lauksaimniecības datu centra nolikums”, kas nosaka, ka datu centrs ir zemkopības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, tāpēc ir mainīts datu centra juridiskais statuss;
2) 2. punktā dota neprecīza atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulas (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku normu, kurā noteikti rādītāji svaigpiena kvalitātei (turpmāk – regula Nr. 853/2004);
3) nav dots normatīvajiem aktiem atbilstošs skaidrojums, kas ir oficiālais svaigpiena paraugs (11.3. apakšpunkts).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams izdarīt redakcionālus grozījumus noteikumos Nr. 404, lai:
1) aizstātu nosaukumu “valsts aģentūra “Lauksaimniecības datu centrs”” ar “Lauksaimniecības datu centrs”;
2) 2. punktā precizētu atsauci uz regulas Nr. 853/2004 III pielikumu;
3) 11.3. apakšpunktā jāprecizē, kas ir oficiālais svaigpiena paraugs, pievienojot atsauci uz noteikumiem par veterinārajām, higiēnas un kvalitātes prasībām svaigpiena apritei. Atsauce uz minētajiem noteikumiem jāprecizē arī 8. punktā attiecībā uz obligāto svaigpiena paraugu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Svaigpiena kvalitātes kontroles laboratorijas, šobrīd, dienestā ir divas atzītas laboratorijas.
Ietekmes apraksts
Turpmāk laboratorijai būs dienestam, nevis akreditācijas institūcijai jānorāda, ka tā spēs katru dienu elektroniski nosūtīt testēšanas datus datu centram, lai iegūtu dienesta atzīšanu. Laboratorijai netiek radīts papildus administratīvais slogs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0853
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0627
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas regula (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 853/2004 III pielikuma IX sadaļas I nodaļas III apakšnodaļa
1. un 8.punkts (Noteikumu Nr. 404 2. punkts un 10.1 1.1. apakšpunkts)
 
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā Nr. 853/2004.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas regula (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/627 III pielikuma I nodaļa
2.punkts (Noteikumu Nr. 404  4.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 2019/627.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi