Anotācija (ex-ante)

23-TA-3330: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Deklarācijas par E. Siliņas vadītā Ministru kabineta 35. punkts paredz mazināt birokrātiju un padarīt valsts pārvaldi elastīgāku, vairāk uzticoties uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dodot iespēju veidot standartizāciju nozarēs. Viens no būtiskiem priekšnoteikumiem šīs prioritātes īstenošanai ir korekta un visaptveroša administratīvo izmaksu identificēšana, izstrādājot jaunus tiesību aktus vai grozījumus esošos tiesību aktos. Tikai precīza informācija par administratīvo izmaksu apmēriem ļaus noteikt sasniedzamo mērķi un virzienus tā mazināšanai, kā arī uzraudzīt valsts pārvaldes politikas īstenošanu šajā jomā. Ņemot vērā līdzšinējo praksi tiesību aktu projektu izstrādē, nepieciešams pilnveidot prasības sākotnējā ietekmes izvērtējuma sagatavošanai attiecībā uz administratīvo izmaksu monetāro novērtējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk – projekts) ir izstrādāti pēc Valsts kancelejas iniciatīvas, lai pilnveidotu administratīvo izmaksu aprēķina metodi atbilstoši mērķa grupu specifikai, kā arī attiecinātu administratīvo izmaksu aprēķina prasību uz visiem tiesību aktiem, kuros ir konstatējamas administratīvās izmaksas vai to izmaiņas, neatkarīgi no administratīvo izmaksu apmēra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2024.
Pamatojums
Projekta spēkā stāšanās ir saistīta ar nepieciešamību veikt izmaiņas Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls) atbilstoši precizētajai pieejai administratīvā sloga novērtējuma veikšanai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 617) 16. punkts nosaka, ka anotācijā jānorāda administratīvo izmaksu (izmaksas, kas rodas saistībā ar informācijas pieņemšanas, apstrādes vai uzglabāšanas pienākumiem) novērtējums, ja sabiedrības grupai, ko veido fiziskās personas, kuras ietekmēs projekts, administratīvās izmaksas gada laikā pārsniedz 200 euro, bet sabiedrības grupai, ko veido juridiskās personas, kuras ietekmēs projekts, – 2000 euro. Administratīvo izmaksu novērtējumu valsts un pašvaldību institūcijai aprēķina, sākot no 1 euro. MK noteikumu Nr. 617 17. punkts nosaka formulu, kura izmantojama administratīvo izmaksu aprēķina veikšanai gan fiziskajām, gan juridiskajām personām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 617 16. punktā ietvertie 200 euro un 2000 euro sliekšņi tika noteikti diskusijās ar uzņēmēju asociācijām pirms vairāk nekā 10 gadiem (laikā, kad Latvijas valūta vēl bija lati), izstrādājot anotāciju instrukcijas grozījumus, kas paredzēja attiecināt administratīvo izmaksu aprēķinu uz visiem tiesību aktu projektiem. Fiziskajām personām noteiktais slieksnis bija saistīts ar tā brīža minimālo mēnešalgu valstī. Savukārt otrs minētais slieksnis bija saistīts ar tā brīža minimālo pamatkapitālu noteiktas formas juridiskajām personām. Kopš šo sliekšņu noteikšanas gan minimālās mēnešalgas, gan minimālā pamatkapitāla apmērs ir mainījies. Izstrādājot tiesību aktu projektus, kas satur administratīvās izmaksas, jebkurā gadījumā jāveic aprēķins, lai pārliecinātos, vai minētie 200 euro un 2000 euro sliekšņi ir sasniegti. Līdz ar to pēc būtības prasība veikt aprēķinu jāizpilda pat tad, ja rezultāts būs zemāks par noteiktajiem sliekšņiem un atbilstoši esošajam regulējumam nebūtu iekļaujams anotācijā. Ja aprēķins jāveic jebkurā gadījumā, tad pēc būtības nav pamatojuma to nenorādīt sākotnējā novērtējumā. Gluži pretēji – šīs informācijas neiekļaušana traucē precīzi apzināt plānoto administratīvo slogu, ko radīs jaunais regulējums. Turklāt, vērtējot sagatavotos tiesību aktu projektus, Valsts kanceleja ir konstatējusi, ka dažkārt iestādes izmanto MK noteikumu Nr. 617 16. punktu, lai izvairītos no administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka 200 euro un 2000 euro sliekšņi vairs neatbilst rādītājiem, pēc kuriem tie sākotnēji tika noteikti, un tiesību akta projekta izstrādes procesā aprēķins jāveic jebkurā gadījumā, nav pamata aprēķinu neiekļaušanai anotācijā. Līdz ar to, noteikumu 16.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, iekļaujot tajā administratīvo izmaksu definīciju un nosakot, ka administratīvo izmaksu novērtējums visām mērķa grupām tiek veikts, sākot no 1 euro. 
Atbilstoši starptautisko organizāciju skaidrojumiem un Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (turpmāk - Vadlīnijas), par administratīvām izmaksām ir uzskatāmas tādas izmaksas, kuras veidojas, pildot tiesību aktos noteiktās obligātās prasības sniegt informāciju valsts vai pašvaldības iestādēm vai trešajām personām par veicamajām darbībām, ražotiem produktiem vai notikumiem. Informācijas sniegšanas prasības šajā kontekstā ir jāuztver plaši, ieskaitot izmaksas, kas saistītas ar marķēšanu, atskaitēm, uzraudzību vai novērtējumu veikšanu, kas nepieciešams, lai sniegtu informāciju vai reģistrētos. Citas regulējumā paredzētās prasības mērķa grupām, kas rada izmaksas (piem., prasības pēc noteiktiem standartiem iekārtot dzīvnieku patversmes vai dzīvnieku tirdzniecības vietas, ugunsdrošības prasības un tml.) , uzskatāmas par atbilstības izmaksām un arī tās ir nepieciešams novērtēt monetārā izteiksmē atbilstoši formulai, kas iekļauta Vadlīnijās un TAP portālā.
Piedāvāto izmaiņu mērķis ir nodrošināt pilnīgu informācijas iegūšanu un apkopošanu par tiesību aktu radīto administratīvo slogu dažādām mērķa grupām, kā arī šīs informācijas izmantošanu valsts pārvaldes attīstības politikas un nozaru politiku plānošanā un uzraudzībā. Pēc iespējas precīzāka šīs informācijas uzskaite ļaus izvirzīt kvantitatīvus mērķus administratīvā sloga mazināšanai valsts pārvaldē kopumā, kā arī precīzi apzināties tās apmērus katrā nozarē un plānot atbilstošus administratīvā sloga mazināšanas pasākumus.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 617 17. punkts nosaka formulu, kura izmantojama administratīvo izmaksu aprēķina veikšanai gan fiziskajām, gan juridiskajām personām. Piemērojot šo normu praksē, ir konstatēts, ka tā nav visos gadījumos piemērota administratīvo izmaksu noteikšanai fiziskajām personām, jo ne visos gadījumos ir iespējams noteikt stundas samaksas likmi (piemēram, bērnu vai studentu mērķgrupai). Minētajam rādītājam norādot vērtību "0", kopējais rezultāts būs "0", jo visi formulā ietvertie rādītāji tiek reizināti. Tādējādi, piemērojot šo formulu, nav iespējams norādīt personu laika patēriņu, kas ir tikpat svarīgs kā finansiālie izdevumi. Fiziskajai personai konkrētas normas izpilde var prasīt nenozīmīgus finanšu līdzekļus, bet lielu laika patēriņu, un šādas normas samērīgums arī būtu vērtējams. Vienlaikus fiziskajām personām konkrētu tiesību normu izpilde var prasīt finanšu izdevumus dokumentu sagatavošanai un iesniegšanai (tai skaitā iestādes apmeklēšanai). Līdz ar to attiecībā uz fiziskajām personām: 
(1) finanšu izdevumu rādītājā nepieciešams atspoguļot nevis stundas samaksas likmi, bet dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumus, kas var rasties, izpildot tiesību aktu prasības; 
(2) jāparedz cita rādītāju aprēķināšanas metode, kas ļautu atsevišķi norādīt gan finansiālo, gan laika patēriņu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka fiziskajām personām ne vienmēr iespējams noteikt stundas samaksas likmi, bet vienlaikus var rasties citi finanšu izdevumi un ir svarīgi izvērtēt informāciju par laika patēriņu tiesību normu izpildei, projektā ietvertas divas jaunas formulas administratīvā sloga novērtēšanai šai mērķa grupai. Rādītāji pamatā tiek saglabāti tie paši, bet tie ir sadalīti divās aprēķina formulās un finanšu rādītājā fiziskām personām turpmāk būs jānorāda stundas samaksas likme (kad tas ir iespējams) un/vai ar dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu saistītie izdevumi, ja tādi radušies. Rezultātā fiziskām personām būs atsevišķi jānorāda laika un naudas patēriņš konkrētu informācijas sniegšanas prasību izpildei. Juridiskām personām formula un aprēķina rezultāta atspoguļojums netiek mainīti. Atbilstoši piedāvātajai pieejai administratīvā sloga novērtēšanai fiziskām personām redakcionāli precizēts noteikumu 14.2.apakšpunkts. Lai piemērotu jaunu aprēķina pieeju fiziskajām personām, paredzēts veikt izmaiņas TAP portāla funkcionalitātē. Gadījumos, kad tiesību akta projekts paredzēs ietekmi uz fiziskām un juridiskām personām un administratīvo izmaksu novērtējums tiks veikts abām mērķa grupām, anotācijas 2.3. sadaļā tiks paredzēta iespēja aizpildīt trīs tabulas un sistēma automātiski veiks aprēķinu fiziskām personām pēc divām jaunām formulām (17.1 punkts), bet juridiskām personām pēc līdzšinējās formulas (17. punkts).
Problēmas apraksts
Izvērtējot praksi administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma sagatavošanā, Valsts kanceleja konstatējusi, ka atsevišķi vadlīnijās ietvertie aprēķina veikšanas un atspoguļošanas principi būtu ietverami MK noteikumos Nr. 617, lai nodrošinātu vienotu pieeju.
Risinājuma apraksts
Projektā papildus ietverti divi punkti, kas paredz administratīvo izmaksu aprēķina sagatavošanu katrai mērķgrupai atsevišķi gan izmaksu pieauguma, gan samazinājuma gadījumā. Noteikumi jau šobrīd paredz, ka ir nepieciešams veikt administratīvo un atbilstības izmaksu monetāro novērtējumu pašvaldībām, atspoguļojot to anotācijas 7.sadaļā "Izpildes nodrošināšana" atbilstoši noteikumu 14.7.punktam  "projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām". Tātad, 7.sadaļā izmaksas pašvaldībām norādāmas atsevišķi no izmaksām valsts iestādēm.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu 20.punkts nosaka, ka informācija par plānoto tiesību akta ietekmes (ex-post) izvērtēšanu jāiekļauj anotācijā, norādot pamatojumu, autoru, termiņu, kā arī projekta mērķa sasniegšanas rezultātus un to vērtēšanas rādītājus. Plānojot ex-post izvērtējumu tiesību aktam, ir būtiski norādīt pamatojumu, kāpēc tas tiks veikt, kādā termiņā un pēc kādiem rādītājiem tiks vērtēta tiesību akta mērķa sasniegšana, taču ex-post novērtējuma plānošanas posmā ne vienmēr būs iespējams identificēt tā autoru. Ex-post novērtējumu var veikt gan iestādes ietvaros, gan ārpakalpojumā un valsts iestādēm jādod iespēja šo lēmumu pieņemt vēlāk, atkarībā no iestādes kapacitātes un pieejamajiem resursiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 20.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, svītrojot prasību norādīt plānotā ex-post novērtējuma autoru.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu 18.punktu nepieciešams redakcionāli precizēt, salāgojot ar jaunu 16.punkta redakciju un precizējot gramatiskās formas atbilstoši atbilstības izmaksu aprēķināšanas vadlīnijām, kas paredz aprēķinus veikt katrai mērķa grupai kopumā nevis vienai personai vai institūcijai.
Risinājuma apraksts
Precizēta 18.punkta redakcija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Valsts kanceleja ir izvērtējusi piedāvāto izmaiņu samērīgumu un secinājusi, ka precizētā pieeja administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanai būtiski nemainīs darba apjomu tiesību aktu izstrādātājiem, jo:
1. administratīvās izmaksas jau šobrīd (atbilstoši spēkā esošajām regulējumam) ir jāaprēķina visos gadījumos un sliekšņi attiecas tikai uz informācijas iekļaušanu un neiekļaušanu anotācijā;
2. administratīvo izmaksu aprēķināšana fiziskām personām pamatā tiks veikta, izmantojot tos pašus rādītājus (tikai pie finanšu rādītāja tiek paplašināta iespēja novērtēt dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izmaksas, kad nav iespējams izmantot stundas samaksas likmi vai norādīt finanšu rādītājā vērtību "0" nezaudējot novērtējumu par plānoto laika patēriņu);
3. administratīvo izmaksu aprēķins, tāpat kā līdz šim, tiks veikts automātiski sistēmā, ievadot atbilstošus rādītājus.
Vienlaikus, piedāvātās izmaiņas radīs vairākus būtiskus ieguvumus:
1. tiks nodrošināta pilnīgas informācijas iegūšana un apkopošana par administratīvo izmaksu apmēru;
2. tiks nodrošināti kvantitatīvi dati valsts pārvaldes attīstības politikas un nozaru politiku veidošanai un uzraudzībai, veicinot administratīvā sloga mazināšanu;
3. tiks dota iespēja precīzāk novērtēt tiesību normu ietekmi uz fiziskām personām un uzskaitīt laika patēriņu arī gadījumos, kad nav iespējams noteikt stundas samaksas likmi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Standarta izmaksu modelis iedzīvotājiem, Eiropas publiskās pārvaldes tīkls (EUPAN), 2008. gads
Apraksts
Šajā rokasgrāmatā sniegts skaidrojums par administratīvā sloga būtību un nepieciešamību to kvantificēt, kā arī tiek piedāvāta administratīvo izmaksu aprēķina formula un sniegtas detalizētas vadlīnijas aprēķina metodes piemērošanai. Rokasgrāmatas ievadā tiek uzsvērts, ka administratīvā sloga kvantitatīva novērtēšana ir būtiska, jo tā palīdz balstīt politikas veidošanu uz faktiem, ļaujot: 
(1) noteikt kvantitatīvus mērķus administratīvā sloga mazināšanai; 
(2) izmērīt jaunā regulējuma ietekmi; 
(3) uzraudzīt administratīvā sloga mazināšanas pasākumu ietekmi. 
Šā novērtējuma rezultātu jeb administratīvo prasību ietekmi uz iedzīvotājiem ir svarīgi atspoguļot gan laika, gan naudas izteiksmē. Administratīvā sloga novērtējumu svarīgi veikt kā daļu no ex-ante novērtēšanas, veicot uz datiem un pieņēmumiem balstītu aprēķinu par plānotajām administratīvajām izmaksām. Šo novērtējumu svarīgi atkārtot regulējuma ex-post novērtēšanas stadijā, noskaidrojot faktiski radītā administratīvā sloga apmēru.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saistībā ar projektā ietvertajiem grozījumiem būs nepieciešams pielāgot TAP portāla funkcionalitāti. Šīs izmaiņas tiks īstenotas valsts budžeta programmas 01.00.00 “Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika” ietvaros, precīzu finansējumu šobrīd norādīt nav iespējams.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekta mērķis ir pilnveidot pieeju administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanā, līdz ar to projektā ietvertie grozījumi attiecas tikai uz valsts tiešās pārvaldes iestādēm. Pilnveidotais regulējums tiesību aktu projektu izstrādātājiem ļaus precīzāk novērtēt plānotās administratīvās izmaksas dažādām sabiedrības grupām un Valsts kancelejai ļaus nodrošināt šo izmaksu uzskaiti par valsts pārvaldi kopumā. Projekts neietekmē sabiedrības grupu tiesības un pienākumus, jo paredz precizējumus administratīvo izmaksu aprēķina metodē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    -
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    -
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    -
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    -
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    -
    8. Cita informācija
    -

    7.5. Cita informācija

    Projekts precizē prasības administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanai, atceļot sliekšņus aprēķinu rezultātu atspoguļošanai anotācijā, kā arī ieviešot jaunu formulu administratīvo izmaksu aprēķināšanai fiziskajām personām. Minētās izmaiņas nerada ietekmi uz institūciju darbību, jo apkopojamās informācijas apjoms saglabājas tāds pats (rādītāji aprēķinu veikšanai pamatā netiek mainīti) un, pilnveidojot TAP portāla funkcionalitāti, jaunā formula tiks automātiski piemērota attiecībā uz fiziskajām personām.
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi