Anotācija (ex-ante)

23-TA-531: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu grozījuma projekts izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu grozījuma projekts izstrādāts ar mērķi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām, kuras pilda dienesta pienākumus kopā ar dienesta zirgu, noteikt speciālo piemaksu līdz 20 % no mēnešalgas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" 3. pielikuma 2. punktā noteikta speciālā piemaksa par dienesta pienākumu pildīšanu vienīgi kopā ar dienesta suni, taču Valsts policijā pastāv amati, kuros Valsts policijas amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi (turpmāk – amatpersona) pilda dienesta pienākumus arī kopā ar dienesta zirgu, bet speciālā piemaksa par dienesta pienākumu pildīšanu kopā ar dienesta zirgu normatīvajos aktos nav paredzēta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Amatpersonu, kuras pilda dienesta pienākumus kopā ar dienesta zirgu (turpmāk – hipologs),  amati, saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr.810 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju” 1. pielikumu ir klasificēti 13.1.1. apakšsaimē - Patruļdienests, tie ir kārtības policijas amati, kuru veicēji ikdienā veic likumā “Par policiju” noteiktos uzdevumus, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības nodrošināšanu, likumpārkāpumu novēršanu un atklāšanu.
Atbilstoši likuma "Par policiju" 13. panta pirmajai daļai, policijas darbiniekam, pildot dienesta pienākumus, ir tiesības izmantot dienesta zirgus. Pildot dienesta pienākumus ar dienesta zirgu, amatpersonas veic sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanu masu pasākumos, atrodoties zirga mugurā, hipologi atrodas apmēram 3,5m augstumā, tādējādi spēj labāk pārredzēt teritoriju un reaģēt uz notikumu vai atrast meklēšanā esošās personas, kontrolēt un novērot pūli, sniedzot neaizvietojamu palīdzību patruļdienesta darbā.
Hipologi īsteno uz sabiedrību vērstu darba pieeju, kas ir pozitīvu attiecību, savstarpējas uzticēšanās un uz tās balstītas solidāras līdzatbildības nodibināšana starp policiju un vietējo sabiedrību. Patrulējot tiek nodrošināta arī policijas redzamība un pieejamība.
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 15. panta pirmā daļa nosaka, ka amatpersona (darbinieks) saņem speciālās piemaksas par darbu (dienestu), kas saistīts ar īpašu risku, par nosacījumiem, kas saistīti ar amata (dienesta, darba) specifiku, par diplomātisko rangu, izdienu un speciālo dienesta pakāpi. Speciālās piemaksas, to apmērus un piešķiršanas un izmaksas kārtību reglamentē Ministru kabinets.
Saskaņā ar Ministra kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” 3. pielikuma 2. punktu ikmēneša speciālā piemaksa par nosacījumiem, kas saistīti ar amata (dienesta) specifiku, ir noteikta par dienesta pienākumu pildīšanu kopā ar dienesta suni.
Lai gan hipologa darbs pēc būtības ir salīdzināms ar kinologa darbu, jo, papildus sabiedriskās kārtības nodrošināšanai, likumpārkāpumu novēršanai un atklāšanai, izpaužas kā zirga kopšana un veselības stāvokļa uzturēšana un zirgu apmācība un pareiza izmantošana, ir radusies nevienlīdzība un atšķirīga attieksme, jo normatīvajā regulējumā hipologam speciālā piemaksa nav paredzēta.
Turklāt, hipologa darbs ir saistīts ar īpašu risku, jo dienesta pienākumu izpildei ar dienesta zirgiem nepieciešama īpaša sagatavotība. Zirgs ir uzskatāms par paaugstinātas bīstamības avotu, un, sekmīgai, drošai dienesta pienākumu pildīšanai ar zirgu, ir nepieciešamas īpašas prasmes un zināšanas, kā piemēram, iemaņas jāšanas sportā, izcila līdzsvara izjūta, padziļināta izpratne par zirga uzvedību un laba fiziskā sagatavotība.
Papildus tam, hipologu trūkums un motivācijas kritums pildīt dienesta pienākumus kopā ar dienesta zirgu rada apdraudējumu hipoloģijas jomas saglabāšanai un attīstībai Valsts policijā. Šobrīd Valsts policijā hipoloģijas jomā ir paredzētas 6 amata vietas, no kurām ilgstoši aizpildītas ir tikai 5 (vēsturiskā ieskatā hipologu skaits Valsts policijā: 2017. un 2018. gadā – 5 amatpersonas, 2019. gadā – 6 amatpersonas, bet 2020. – 2022. gadā – 5 amatpersonas). Ļoti būtiski ir saglabāt amatos esošos hipologus, kā arī  piesaistīt jaunus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pašreizējās situācijas un problēmas aprakstā norādīto, analoģiski tāpat kā amatpersonām, kuras pilda dienesta pienākumus kopā ar dienesta suni, nepieciešams noteikt speciālo piemaksu par dienesta pienākumu pildīšanu kopā ar dienesta zirgu līdz 20 % no mēnešalgas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts policijas un Valsts policijas koledžas amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmē hipologu atlīdzību. Ar grozījumu tiek noteikta piemaksa par dienesta pienākumu pildīšanu kopā ar dienesta zirgu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu grozījuma projektā paredzētās piemaksas izmaksa tiks nodrošināta Iekšlietu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammai “Valsts policija” piešķirtā finansējuma ietvaros
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē nav nepieciešama, jo tiesību akts skar tikai Valsts policijas personālsastāvu. Papildus tam, projekta tiesiskais regulējums nemaina sabiedrības grupām un institūcijām tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

6.4. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts tiks virzīts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā vispārējā kārtībā, informācija būs pieejama sabiedrībai. Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvais akts ievietots bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk