25-TA-2394: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 431 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 431 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes (turpmāk - atbildīgā iestāde) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir samazināt 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" (turpmāk – 4.3.3.5. pasākums) kopējo attiecināmo finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumu Nr. 431 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 431) 7. punktā noteiktais 4.3.3.5. pasākuma attiecināmais finansējums ir 12 852 385 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 10 924 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 927 858 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 4.3.3.5. pasākuma ietvaros Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – NVA) sadarbībā ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Rīgas Stradiņa universitātes aģentūru "Darba drošības un vides veselības institūts" (turpmāk – Institūts) īsteno projektu Nr. 4.3.3.5/1/24/I/001 “Atbalsts labākam un ilgākam darba mūžam” (turpmāk – Projekts). Projekta uzraudzības procesa ietvaros konstatēts, ka kavējas atsevišķu Projekta darbību īstenošana. Proti, ilgāk kā sākotnēji plānots tiek īstenota Projekta darbība Nr. 1 “Atbalsts drošai darba videi un darba vietām, izstrādājot un aktualizējot darba vides ergonomisko un psihoemocionālo risku padziļinātas novērtēšanas metodiku, kolektīvo un individuālo aizsardzības līdzekļu katalogu nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem un veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumu katalogu nodarbinātajiem” (turpmāk – Projekta darbība Nr. 1). Šo Projekta darbību īsteno Institūts un kavējuma iemesli pamatā ir saistīti ar Institūta ierobežoto personāla kapacitāti šādas specifiskas metodikas un katalogu izstrādei. Tāpēc Projekta darbības Nr. 1 īstenošana noris lēnāk kā sākotnēji plānots.
Tas savukārt ietekmē pārējo saistīto Projekta darbību īstenošanu – mācības par metodiku darba aizsardzības speciālistiem, darba devējiem vai darba devēja norīkotajiem darbiniekiem, kompetentiem speciālistiem, ergonomikas klases iekārtošanu un darba vietu aprīkojuma paraugu izveidi, mācības par pareizu un drošu darba aizsardzības paņēmienu izmantošanu ergonomikas klasē, veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumu īstenošanu nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem, obligātās veselības pārbaudes nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem, darba procesu uzlabošana darba devējiem, Veselības veicināšanas pasākumu īstenošana nodarbinātajiem, pasākumu un semināru organizēšanu darba devējiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, indikatīvi aprēķinātā finanšu ietekme uz Projekta īstenošanas kavējumu ir 3 milj. euro. t.sk. atbalsta pasākumiem mērķa grupai – darba vietas pielāgojumiem, darba procesu uzlabošanai, obligātajām veselības pārbaudēm, veselības uzlabošanas pasākumiem utt. – būs nepieciešami par ~ 2 milj. euro būs mazāk, jo tos varēs īstenot īsāku laika periodu kā sākotnēji plānots, ~ 450 tūkst. euro mazāk būs nepieciešams finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera personāla izmaksām, jo nav aizpildītas visas amata vietas un nav nepieciešams piesaistīt projekta personālu tādā intensitātē kā sākotnēji plānots, ~ 350 tūkst. euro mazāk būs nepieciešami sabiedrības informēšanas pasākumiem, kā arī par ~ 200 tūkst. euro samazinās netiešās izmaksas. Norādītās summas ir indikatīvas, precīzas izmaksu pozīcijas, kurās tiks samazināts finansējums, finansējuma saņēmējs norādīs Projekta grozījumos). Šis finansējums 3 milj. euro apmērā Projekta īstenošanai nebūs nepieciešams.
Savukārt citā atbildīgās iestādes Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pārziņas pasākumā – 4.3.3.3. pasākumā “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (turpmāk – 4.3.3.3. pasākums) LM kā finansējuma saņēmējs, īstenojot projektu Nr. 4.3.3.3/1/24/I/001 “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (turpmāk – SU projekts), ir identificējusi papildu finansējuma nepieciešamību sociālajiem uzņēmējiem biznesa plānu īstenošanai (finanšu grantu piešķiršanai). Atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KP VIS) pieejamai informācijai šobrīd SU projektā šim mērķim ir pieejams finansējums 7 milj. euro apmērā. Uz 2025. gada 30. septembri LM kā finansējuma saņēmēja sadarbības partneris akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – “Altum”) jau ir piešķīris finanšu atbalstu 88 sociālajiem uzņēmumiem par 4,92 milj. euro, tai skaitā noslēgti 87 līgumi ar sociālajiem uzņēmumiem par 4.88 milj. euro. biznesa plānu īstenošanai. 2025. gada beigās/2026. gada sākumā “Altum” izsniegs finanšu atbalstu par visu SU projektā šim mērķim atlikušo finansējumu. Taču interese un nepieciešamība pēc atbalsta sociālajai uzņēmējdarbībai turpina pieaugt un ir nepieciešams arī turpmāk SU projekta ietvaros attīstīt sociālo uzņēmējdarbību, veicināt sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanu un sekmēt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātību.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams samazināt 4.3.3.5. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 3 milj. euro. 4.3.3.5. pasākuma ESF Plus finansējumam 8 374 527 euro apmērā piemērots 144. intervences kods “Tādi pasākumi veselīgai un labi pielāgotai darba videi, kas mazina veselības riskus, tostarp fizisko aktivitāšu veicināšana”. Finansējuma veids: 01 Dotācija. Teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33 Bez teritoriālā mērķa. ESF Plus sekundārās tēmas: 09 nepiemēro. Dzimumu līdztiesība: 02 Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana. MK noteikumu Nr. 431 grozījumi nemaina sākotnēji noteiktos intervences kodus.
Papildus noteikumu projekts paredz redakcionāli precizēt MK noteikumu Nr. 431 34.3.1. un 34.3.2. apakšpunktu, lai salāgotu ar aktuālajām citu tiesību aktu redakcijām un noteiktu, ka, izvērtējot pretendentu, jāņem vērā arī de minimis atbalsts, kurš piešķirts iepriekš.
Tas savukārt ietekmē pārējo saistīto Projekta darbību īstenošanu – mācības par metodiku darba aizsardzības speciālistiem, darba devējiem vai darba devēja norīkotajiem darbiniekiem, kompetentiem speciālistiem, ergonomikas klases iekārtošanu un darba vietu aprīkojuma paraugu izveidi, mācības par pareizu un drošu darba aizsardzības paņēmienu izmantošanu ergonomikas klasē, veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumu īstenošanu nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem, obligātās veselības pārbaudes nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem, darba procesu uzlabošana darba devējiem, Veselības veicināšanas pasākumu īstenošana nodarbinātajiem, pasākumu un semināru organizēšanu darba devējiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, indikatīvi aprēķinātā finanšu ietekme uz Projekta īstenošanas kavējumu ir 3 milj. euro. t.sk. atbalsta pasākumiem mērķa grupai – darba vietas pielāgojumiem, darba procesu uzlabošanai, obligātajām veselības pārbaudēm, veselības uzlabošanas pasākumiem utt. – būs nepieciešami par ~ 2 milj. euro būs mazāk, jo tos varēs īstenot īsāku laika periodu kā sākotnēji plānots, ~ 450 tūkst. euro mazāk būs nepieciešams finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera personāla izmaksām, jo nav aizpildītas visas amata vietas un nav nepieciešams piesaistīt projekta personālu tādā intensitātē kā sākotnēji plānots, ~ 350 tūkst. euro mazāk būs nepieciešami sabiedrības informēšanas pasākumiem, kā arī par ~ 200 tūkst. euro samazinās netiešās izmaksas. Norādītās summas ir indikatīvas, precīzas izmaksu pozīcijas, kurās tiks samazināts finansējums, finansējuma saņēmējs norādīs Projekta grozījumos). Šis finansējums 3 milj. euro apmērā Projekta īstenošanai nebūs nepieciešams.
Savukārt citā atbildīgās iestādes Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pārziņas pasākumā – 4.3.3.3. pasākumā “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (turpmāk – 4.3.3.3. pasākums) LM kā finansējuma saņēmējs, īstenojot projektu Nr. 4.3.3.3/1/24/I/001 “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (turpmāk – SU projekts), ir identificējusi papildu finansējuma nepieciešamību sociālajiem uzņēmējiem biznesa plānu īstenošanai (finanšu grantu piešķiršanai). Atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KP VIS) pieejamai informācijai šobrīd SU projektā šim mērķim ir pieejams finansējums 7 milj. euro apmērā. Uz 2025. gada 30. septembri LM kā finansējuma saņēmēja sadarbības partneris akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – “Altum”) jau ir piešķīris finanšu atbalstu 88 sociālajiem uzņēmumiem par 4,92 milj. euro, tai skaitā noslēgti 87 līgumi ar sociālajiem uzņēmumiem par 4.88 milj. euro. biznesa plānu īstenošanai. 2025. gada beigās/2026. gada sākumā “Altum” izsniegs finanšu atbalstu par visu SU projektā šim mērķim atlikušo finansējumu. Taču interese un nepieciešamība pēc atbalsta sociālajai uzņēmējdarbībai turpina pieaugt un ir nepieciešams arī turpmāk SU projekta ietvaros attīstīt sociālo uzņēmējdarbību, veicināt sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanu un sekmēt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātību.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams samazināt 4.3.3.5. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 3 milj. euro. 4.3.3.5. pasākuma ESF Plus finansējumam 8 374 527 euro apmērā piemērots 144. intervences kods “Tādi pasākumi veselīgai un labi pielāgotai darba videi, kas mazina veselības riskus, tostarp fizisko aktivitāšu veicināšana”. Finansējuma veids: 01 Dotācija. Teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33 Bez teritoriālā mērķa. ESF Plus sekundārās tēmas: 09 nepiemēro. Dzimumu līdztiesība: 02 Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana. MK noteikumu Nr. 431 grozījumi nemaina sākotnēji noteiktos intervences kodus.
Papildus noteikumu projekts paredz redakcionāli precizēt MK noteikumu Nr. 431 34.3.1. un 34.3.2. apakšpunktu, lai salāgotu ar aktuālajām citu tiesību aktu redakcijām un noteiktu, ka, izvērtējot pretendentu, jāņem vērā arī de minimis atbalsts, kurš piešķirts iepriekš.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz samazināt 4.3.3.5. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 3 000 000 euro (t.sk. Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) Plus finansējumu par 2 550 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu par 450 000 euro), nosakot, ka 4.3.3.5. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 852 385 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 8 374 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 477 858 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Tiesību aktu projektam nav negatīvas ietekmes uz 4.3.3.5. pasākuma mērķu sasniegšanu.
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. panta izpratnē un neietekmē 4.3.3.5. pasākuma darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tā sākotnējo mērķu sasniegšanu. Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz NVA kā finansējuma saņēmēju, tas ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Atbildīgā iestāde jau ir lūgusi NVA gatavot atbilstošus Projekta grozījumus, samazinot pieejamo finansējumu, un iesniegt tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA).
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. panta izpratnē un neietekmē 4.3.3.5. pasākuma darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tā sākotnējo mērķu sasniegšanu. Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz NVA kā finansējuma saņēmēju, tas ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Atbildīgā iestāde jau ir lūgusi NVA gatavot atbilstošus Projekta grozījumus, samazinot pieejamo finansējumu, un iesniegt tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
266 275
0
2 965 953
0
0
2 237 136
2 211 608
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
266 275
0
2 965 953
0
0
2 237 136
2 211 608
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
313 265
0
3 489 356
0
0
2 631 925
2 601 892
2.1. valsts pamatbudžets
313 265
0
3 489 356
0
0
2 631 925
2 601 892
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-46 990
0
-523 403
0
0
-394 789
-390 284
3.1. valsts pamatbudžets
-46 990
0
-523 403
0
0
-394 789
-390 284
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-394 789
-390 284
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
-394 789
-390 284
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumu Nr. 431 7. punkts nosaka, ka 4.3.3.5. pasākuma kopējais attiecināmais finansējums ir 12 852 385 euro (t.sk. ESF Plus finansējumu par 10 924 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu par 1 927 858 euro
Noteikumu projekts paredz samazināt 4.3.3.5. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 3 000 000 euro (t.sk. ESF Plus finansējumu par 2 550 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu par 450 000 euro), nosakot, ka 4.3.3.5. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 852 385 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 8 374 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 477 858 euro.
Budžeta ieņēmumi ESF Plus finansējums, ne vairāk kā 85 procentus no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF Plus un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
4.3.3.5. pasākuma īstenošanas termiņš ir no 2024. gada 1. janvāra līdz 2029. gada IV. ceturksnim.
2024. gadā finansējums investēts 172 617 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 146 724 euro un valsts budžeta finansējums 25 893 euro;
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 313 265 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 266 275 euro un valsts budžeta finansējums 46 990 euro (finansējuma apjoms saskaņā ar LM 31.10.2025. vēstuli Nr. 25-04/48).
Pēc TA projekta stāšanās spēkā 4.3.3.5. pasākumam finansējums indikatīvi plānots:
2026. gadā 3 489 356 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 965 953 euro un VB finansējums 523 403 euro.
2027. gadā 2 631 925 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 237 136 euro un VB finansējums 394 789 euro.
2028. gadā 2 601 892 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 211 608 euro un VB finansējums 390 284 euro.
2029. gadā 643 330 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 546 831 euro un VB finansējums 96 499 euro.
Projektam finansējums tiks plānots apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021 – 2027)”.
LM iesniegs priekšlikumu par TA projektā paredzēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2027. gadam un turpmākajiem gadiem attiecīgā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā.
Finansējuma sadalījums pa gadiem var tikt precizēts Projekta īstenošanas gaitā.
Noteikumu projekts paredz samazināt 4.3.3.5. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 3 000 000 euro (t.sk. ESF Plus finansējumu par 2 550 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu par 450 000 euro), nosakot, ka 4.3.3.5. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 852 385 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 8 374 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 477 858 euro.
Budžeta ieņēmumi ESF Plus finansējums, ne vairāk kā 85 procentus no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF Plus un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
4.3.3.5. pasākuma īstenošanas termiņš ir no 2024. gada 1. janvāra līdz 2029. gada IV. ceturksnim.
2024. gadā finansējums investēts 172 617 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 146 724 euro un valsts budžeta finansējums 25 893 euro;
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 313 265 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 266 275 euro un valsts budžeta finansējums 46 990 euro (finansējuma apjoms saskaņā ar LM 31.10.2025. vēstuli Nr. 25-04/48).
Pēc TA projekta stāšanās spēkā 4.3.3.5. pasākumam finansējums indikatīvi plānots:
2026. gadā 3 489 356 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 965 953 euro un VB finansējums 523 403 euro.
2027. gadā 2 631 925 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 237 136 euro un VB finansējums 394 789 euro.
2028. gadā 2 601 892 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 2 211 608 euro un VB finansējums 390 284 euro.
2029. gadā 643 330 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums 546 831 euro un VB finansējums 96 499 euro.
Projektam finansējums tiks plānots apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021 – 2027)”.
LM iesniegs priekšlikumu par TA projektā paredzēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2027. gadam un turpmākajiem gadiem attiecīgā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā.
Finansējuma sadalījums pa gadiem var tikt precizēts Projekta īstenošanas gaitā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi (25-TA-1911)
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts ir saistīts ar 4.3.3.3. pasākumam nepieciešamo papildu finansējumu atbalstāmo darbību īstenošanai, jo 4.3.3.5. pasākums ir finansējuma avots 4.3.3.3. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumam.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2023/2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 717/2014
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīgi
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
3. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
5. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīgi
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
3. panta 2.a un 3. punkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
5. panta 1. un 2. punkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas ir tieši saistītas ar Projekta īstenošanas fizisko progresu. Tā kā ilgstoši ir vērojams lēnāks īstenošanas temps kā sākotnēji plānots, nav iespējams investēt sākotnēji plānoto finansējumu Projekta īstenošanai noteiktajā termiņā – līdz 2029. gada 31. decembrim. Finanšu samazinājumam ir neitrāla ietekme uz Projektā plānotajām darbībām un uzraudzības rādītājiem. Ņemot vērā minēto, sabiedrības līdzdalība netika sludināta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Nodarbinātības valsts aģentūra
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Tiesību akta projekts nemaina 4.3.3.5. pasākuma sākotnēji identificētās horizontālās ietekmes aspektus.
Pielikumi
