Anotācija (ex-ante)

23-TA-213: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. septembra noteikumos Nr. 612 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.5. pasākuma "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas veikt grozījumus Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.5. pasākuma "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai"  (turpmāk - 3.1.1.5. pasākums), lai nodrošinātu optimālu atbalstāmo aktivitāšu īstenošanu, kā arī pārdalītu ERAF finansējumu citām uz komercdarbības atbalstu mērķētām aktivitātēm, kuras ir pieprasītas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir 3.1.1.5. pasākuma otrās kārtas neizmantotā finansējuma pārdalīšana citām ar komercdarbības atbalstu mērķētām aktivitātēm. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ekonomikas ministrija ir saņēmusi informāciju, ka 3.1.1.5.pasākuma otrās kārtas ietvaros uz 05.12.2022. no projektiem atbrīvotais ERAF finansējums 3 401 842 euro apmērā. Līdz ar to Ekonomikas ministrija 3.1.1.5.pasākuma otrās kārtas ietvaros neinvestēto finansējumu 1 600 000 euro apmērā plāno pārdalīt uz Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - 3.2.1.2.pasākums) paredzētajiem atbalsta pasākumiem.
Naudas pārdale tiek veikta uz 3.2.1.2.pasākumu. 2022.gadā, kad tika veikti Ministru kabineta 2022.gada 19.aprīļa "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"", grozījumi, kas paredzēja grantu atbalsta intensitātes palielināšanu no 50% uz 80%, atbalsta apmēra palielināšanu un plānotā papildus React-EU finansējuma piešķiršanu, kā rezultātā ir būtiski pieaudzis Projektu atbalsta saņēmēju un grantu atbalsta pieprasījumu skaits. Līdz 2022. gada 18.decembrim Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra projekta Nr. 3.2.1.2/16/I/001  “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” (turpmāk - SKV uzņēmējdarbībā) ietvaros ir saņēmusi 646 iesniegumus uz līguma slēgšanu. Savukārt, saņemto maksājumu pieprasījuma skaits sasniedz 1852. Tādējādi secināms, ka atbalsta programma ir pieprasīta un lai neveidotos risks, ka līdz projekta īstenošanas beigām t.i.. 31.12.2023. var pietrūkt finansējums, Ekonomikas ministrija rosina finansējuma pārdali.
Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (protokols Nr. 55 30.§ 2.1. punkts) paredz atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, tomēr šī protokola 2.2. punkts ļauj Ministru kabinetam izskatīt jautājumu par pārdali Ministru kabineta sēdē, ņemot vērā, ka Krievijas militārās agresijas  rezultātā, kā arī pret agresora valstīm noteikto sankciju rezultātā ir sašūpojušies globālie tirgi un.  uzņēmējiem ir nepieciešams meklēt jaunus izejmateriālu piegādes, kā arī preču noietu tirgus, ir būtiski šādā ģeopolitiskajā situācijā stiprināt tieši uzņēmējus, kas iziet eksperta tirgus un sekmē kopējās tautsaimniecības izaugsmi.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar šobrīd ārpolitikā esošo krīzes situāciju un ieviestajām sankcijām pret noteiktām austrumu valstīm, ir būtiski nodrošināt atbalstu tirgus pārorientācijai un biznesa projektu realizācijai, lai novērstu tirgus lejupslīdi. Līdz ar to finansējuma pārdale ir mērķēta uz tām nozarēm, kam paredzama izšķiroša nozīme, lai Latvijas ekonomikas atlabšana būtu stabila.
Risinājuma apraksts
Ekonomikas ministrija rosina pārdalīt 3.1.1.5. pasākuma otrās kārtas atbrīvoto ERAF finansējumu 1 600 000 euro apmērā uz 3.2.1.2.pasākumu, kas saistītas ar uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšu.

Ņemot vērā tendenci, ka SKV uzņēmējdarbībā ir pieprasīta atbalsta programma, tad papildus finansējums ir paredzēts tieši šim projektam, jo joprojām saglabājas pieprasījums pēc SKV uzņēmējdarbības atbalsta, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē.

Finansējuma pārdale un iznākuma rādītāji neietekmē Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3. prioritārā virziena "Mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēja" specifiskā atbalsta mērķu ietvaros noteikto rādītāju sasniegšanu, jo 3.1.1.5.pasākuma otrās kārtas ietvaros jaunu atbalsta pieteikumu atlase aktivitātē ir pārtraukta. 3.1.1.5. pasākuma ietvaros uz 2023. gada 31. decembri neizmantotais finansējums prioritāri tiks novirzīts virssaistību kompensēšanai, vienlaikus 2023. gadā izvērtējot iespēju novirzīt neizmantoto finansējumu, ja tāds radīsies, citu specifiskā atbalsta mērķa pasākumu īstenošanai.
Vienlaikus informējam, ka naudas pārdale neietekmē līguma izpildīti, jo esošie līgumi jau ir noslēgti un jauni līgumi 3.1.1.5. pasākuma otrajā projektu iesnieguma atlases kārtā netiek slēgti.

MK noteikumi ir papildināti ar jauniem punktiem 53.1 un 53.2 attiecībā uz valsts atbalsta normu ievērošanu. Izmaiņas veiktas, ņemot vērā to, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, kas nosaka pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu gadījumos, kad Eiropas Komisija nav pieņēmusi lēmumu par nelikumīga un nesaderīga ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu atbalsta atgūšanu, tika izteikti aktuālā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projektā minētais risinājums ļaus veiksmīgi investēt ES fondu finansējumu līdz izmaksu attiecināmības termiņa beigām - 2023. gada 31. decembrim, tādējādi sniedzot ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības attīstīšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks nodrošināts atbalsts tirgus pārorientācija un biznesa projektu realizācijai, lai novērstu tirgus lejupslīdi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks nodrošināts atbalsts tirgus pārorientācija un biznesa projektu realizācijai, lai novērstu tirgus lejupslīdi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 401 842
-1 600 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 401 842
-1 600 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 401 842
-1 600 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 401 842
-1 600 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
3.1.1.5. pasākumā otrajai kārtai pieejamais kopējais pasākuma īstenošanai paredzētais finansējums sastāda 21 106 790 euro. Uz 31.12.2022 apstiprināts finansējums projektos 17 658 635. 08 euro, kas veido 3 401842 euro atlikumu.


Ņemot vērā, 3.2.1.2.pasākums ir pieprasīta programma un pastāv risks, ka pieprasījums var būt lielāks nekā pieejamais finansējums, Ekonomikas Ministrija rosina pārdalīt 3.1.1.5. pasākuma otrās kārtas atbrīvoto ERAF finansējumu 1 600 000 euro apmērā uz 3.2.1.2.pasākumu. Minētie grozījumi neprasa veikt grozījumus Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība", jo finansējuma pārdale tiek veikta 3.prioritārā virziena ietvaros.

Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (protokols Nr. 55 30.§ 2.1. punkts) paredz atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, tomēr 2.2. punkts ļauj Ministru kabinetam izskatīt jautājumu par pārdali Ministru kabineta sēdē, tādēļ tiek virzīti grozījumi noteikumu projektā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ekonomikas ministrija rosina pārdalīt neizmantoto finansējumu uz 3.2.1.2. pasākumu 1 600 000 euro apmērā.

4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Brīvā finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi