Anotācija (ex-ante)

24-TA-2504: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 582 "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ir konstatēta nepieciešamība pēc taisnīgākas pieeju izdevumu segšanā, lai nodrošinātu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbību Latvijā. Nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Regulas Nr. 2017/745 grozījumiem. 2024.gada 1.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regula Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (Mākslīgā intelekta akts). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ieviest taisnīgāku pieeju izdevumu segšanā, lai nodrošinātu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbību Latvijā. Nodrošināt atbilstību Regulai 2017/745.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa Regulas (ES) 2017/746, kas attiecas uz in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas lēmumu 2010/227/ES (turpmāk – Regula Nr. 2017/746), 27. panta 2. punktu dalībvalstis var uzturēt vai ieviest valsts noteikumus par tādu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāju reģistrāciju, kas ir darītas pieejamas to teritorijā.
Minētās normas ieviešanā katrai dalībvalstij ir paredzēta rīcības brīvība.

In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas pasākumu mērķis ir uzlabot pacientu, veselības aprūpes speciālistu un citu lietotāju veselības un drošības aizsardzību, samazinot ar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču lietošanu saistītu negadījumu atkārtošanās iespējamību.

Zāļu valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra), veicot in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilanci, pastāvīgi pilnveido in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču lietošanas drošības uzraudzībai (vigilancei) noteiktās prasības, veic uzlabojumus Aģentūras elektroniskajās sistēmās un uztur minētās sistēmas, lai centralizēti valsts līmenī reģistrētu ziņojumus par negadījumiem ar in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, uztur tīmekļa vietni informācijas par saņemtajiem drošuma paziņojumiem publiskošanai, kā arī attīsta konkurētspējīgu ekspertu komandu minēto uzdevumu nodrošināšanā.

Veicot in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilanci, Aģentūra nodrošina:
1. Nopietnu negadījumu izmeklēšanas, ko veic in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražotājs, pārraudzību un risku izvērtējumu, kas izriet no nopietnajiem negadījumiem, par kuriem ir ziņots;
2. Ekspertu dalību informācijas koordinētā izvērtēšanas procedūrā par nopietnu negadījumu vai par operatīvu koriģējošu drošuma darbību;
3. In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražotāju ziņojumu par tendencēm izvērtēšanu;
4. Periodisko apkopojošo vigilances ziņojumu izvērtēšanu;
5. Vigilances datu analīzi;
6. Ekspertu dalību Medicīnisko ierīču koordinācijas grupas (MDCG) darba apakšgrupā "Pēctirgus uzraudzība un vigilance" (WG4 - PMSV).

Spēkā esošo Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 582 "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 582) 28. punkts nosaka, ka in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāji, kuru komercdarbības vieta reģistrēta Latvijas Republikā, uzsākot darbību, iesniedz Zāļu valsts aģentūrā (turpmāk – Aģentūra) iesniegumu, kurā norāda šo noteikumu 27.1., 27.2., 27.3. un 27.5. ​apakšpunktā minēto informāciju, kā arī to in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču klasifikācijas klasi, ražotāja nosaukumu un juridisko adresi, kuras plānots izplatīt.

Iepriekš minētā informācija nepieciešama, lai Aģentūra varētu pienācīgi pildīt savus pienākumus vigilances sistēmas ietvaros – lai būtu zināmi konkrēti in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāji, kuri izplata kādas noteiktas in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces, to skaitā zema riska klases in vitro diagnostikas medicīniskās ieīces, un nodrošinātu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izsekojamību ierīču piegādes ķēdē.

Noteikumu Nr. 582 8. punktā minētās paziņošanas procedūras ietvaros Aģentūras rīcībā ir informācija par vidēja un augsta riska in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, taču nav informācijas par zema riska ierīcēm.

Pie augsta riska (D klases) medicīniskajām ierīcēm pieder, piemēram, reaģenti asins grupu un audu saderības noteikšanai, reaģenti SARS-CoV-2 vīrusa antigēna noteikšanai; pie vidēja riska (B, C klases) in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm pieder, piemēram, ģenētiskie testi, reaģenti zāļu terapijas efektivitātes noteikšanai, ļaundabīgo audzēju marķieri; pie zema riska (A klase) medicīniskajām ierīcēm pieder, piemēram, laboratorijas analizatori bez reaģentiem, vispārīgai laboratoriskai lietošanai paredzētās ierīces, ja to ražotājs šīs ierīces ir konkrēti paredzējis izmantošanai in vitro diagnostiskajā izmeklēšanā.


Regulas Nr. 2017/746 104. panta 1. punkts nosaka, ka dalībvalstis par minētajā Regulā izklāstītajām darbībām iekasē maksu ar noteikumu, ka maksas apmērs ir noteikts pārredzami un tā pamatā ir izmaksu atgūšanas princips.

Saskaņā ar Noteikumu Nr. 582 18. punktu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītājiem, kuru komercdarbības vieta reģistrēta Latvijas Republikā, par katru kalendāra gadu jāsedz Aģentūras izdevumi, kuri saistīti ar šo Noteikumu VII nodaļā minēto uzdevumu veikšanu, nodrošinot in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbību, tādā kārtībā un apmērā, kāds noteikts normatīvajos aktos par Aģentūras maksas pakalpojumu cenrādi (Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumu Nr. 641 "Zāļu valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis" pielikuma 65. punkts: 65.1. gada maksa par A klases in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbības nodrošināšanu – 105,20 eiro; 65.2. gada maksa par B, C un D klases (ietverot arī A klases) in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbības nodrošināšanu – 201,90 eiro).

Regulas Nr. 2017/746 2. panta 27. apakšpunktā ietvertā termina "izplatītājs" skaidrojums aptver plašu personu loku – jebkuru fizisku vai juridisku personu piegādes ķēdē, kas nav ražotājs vai importētājs un kas dara in vitro diagnostikas medicīnisko ierīci pieejamu tirgū (t.i., par samaksu vai par brīvu jebkādā veidā piegādā izplatīšanai, patēriņam vai lietošanai) līdz tam brīdim, kad ierīci nodod ekspluatācijā.

Kā skaidrots Komisijas paziņojuma “Zilā rokasgrāmata” par ES produktu noteikumu īstenošanu, 2022. gads 3.4. iedaļā, par izplatītājiem uzskatāmi gan mazumtirgotāji, gan vairumtirgotāji, gan citi piegādes ķēdē iesaistītie izplatītāji, kas iegādājas medicīniskās ierīces tālākai izplatīšanai vai nu no ražotāja, vai arī no importētāja vai cita izplatītāja.

Medicīnisko ierīču koordinācijas grupas 2023. gada decembrī publicētajās vadlīnijās MDCG 2021-27 1. revīzija "Jautājumi un atbildes par Regulas (ES) 2017/745 un Regulas (ES) 2017/745 13. un 14. pantu", atbildot uz 5. jautājumu, minēts, ka tiek uzskatīts, ka atvērta tipa aptieka, atsevišķs veikals, mazumtirgotājs vai cita persona, kas pērk un pēc tam pārdod (tiešsaistē vai fiziski) medicīniskās ierīces klientiem (citiem veikaliem vai kompānijām, vai fiziskām personām), piegādā medicīniskās ierīces un tādējādi atbilst izplatītāja definīcijai. Ir sagaidāms, ka šie izplatītāji ievēros Eiropas Savienības tiesību aktus un visas piemērojamās nacionālās reģistrācijas prasības.

Regulā Nr. 2017/745 veikti papildinājumi nosakot pienākumu medicīnisko ierīču ražotājiem savlaicīgi informēt kompetentās iestādes un citas iesaistītās puses par noteiktu medicīnisko ierīču piegādes pārtraukšanu vai izbeigšanu, ja tas var radīt nopietnu kaitējumu vai risku pacientiem vai sabiedrības veselībai. Minēto normu iekļaušana noteikumos mazinās riskus sabiedrībai un pacientiem negaidītu medicīnas ierīču piegādes pārtraukumu gadījumos, kā arī ļaus valstij paredzēt un plānot savu rīcību būtisku medicīnas ierīču piegāžu pārtraukumu gadījumos.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Piemērojot brīvas preču aprites principu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču jomā, in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces tiek tirgotas ne vien atvērta tipa aptiekās, bet arī daudzās mazumtirdzniecības vietās, piemēram, pārikas preču veikalos, būvmateriālu veikalos, degvielas uzpildes stacijās, inernetveikalos u.c. Tādējādi lielākā daļa in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāju, kuriem jāreģistrējas Aģentūrā un jāsedz izdevumi, kas saistīti ar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbības nodrošināšanu, darbojas ārpus veselības aprūpes sistēmas. Turklāt maksas apmērs par izdevumiem, kuri saistīti ar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbības nodrošināšanu, visiem izplatītājiem ir nemainīgs un nav atkarīgs no tā, vai komersantam vai saimnieciskās darbības veicējam pieder viena tirdzniecības vieta vai arī viņa īpašumā ir liels skaits (desmitiem) tirdzniecības vietu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu taisnīgu pieeju in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču jomas komersantiem, normatīvajā aktā ir nepieciešams sašaurināt to izplatītāju loku, uz kuriem attiecināma reģistrēšanās prasība Aģentūrā un pienākums segt izdevumus, kas saistīti ar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbības nodrošināšanu

Projekts paredz attiecināt reģistrēšanās prasību tikai uz tiem izplatītajiem, kuri in vitro diagnostikas medicīniskās dara pieejamas ārstniecības iestādēm vai ārstniecības personām vai piegādā izplatīšanai citiem izplatītājiem. Paredzams, ka šādu izplatītāju skaits Latvijā ir 350. Šāda prasība ļaus labāk uzraudzīt izplatītāju loku sektoros, kuros noteiktas visaugstākās prasības pacientu, lietotāju un citu personu veselībai un drošībai un sabiedrības veselības aizsardzībai.

Lai ierobežotu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču nelegālas aprites iespējas, normatīvā akta projekts paredz iekļaut normu, ka, ja ražotāji, importētāji un izplatītāji, laižot tirgū vai darot pieejamas in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces, tās piegādā izplatīšanai Noteikumu Nr. 582 28. punktā minētajām personām, informācijai par Noteikumu Nr. 582 28. punktā minētajām personām kā par izplatītājiem jābūt iekļautai LATMED datubāzē.
Problēmas apraksts
Ar Regulu (ES) 2024/1860 ir grozīta Regula Nr. 2017/745, ieviešot jaunu 10.a pantu. Šis pants uzliek pienākumu medicīnisko ierīču ražotājiem savlaicīgi informēt kompetentās iestādes un citas iesaistītās puses par noteiktu medicīnisko ierīču piegādes pārtraukšanu vai izbeigšanu, ja tas var radīt nopietnu kaitējumu vai risku pacientiem vai sabiedrības veselībai. Tāpat tas nosaka kompetento iestāžu pienākumus saņemtās informācijas apstrādē un tālākā nodošanā. 
Risinājuma apraksts
Precizējams 17.11. apakšpunkts, kas uzskaita Regulas Nr. 2017/745 pantus, saskaņā ar kuriem Aģentūra veic uzdevumus ar atsauci uz Regulas Nr. 2017/745 10.a pantu. Papildus iekļaujams 32.1 punkts, kas definēs ražotāju vai to pilnvaroto pārstāvju (kuru komercdarbības vieta reģistrēta Latvijā) pienākumu informēt Aģentūru, kā arī attiecīgos uzņēmējus, veselības iestādes un veselības aprūpes speciālistus par gaidāmu in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces piegādes pārtraukšanu vai izbeigšanu, ja ir pamatoti paredzams, ka tas varētu radīt nopietnu kaitējumu vai risku pacientiem vai sabiedrības veselībai.
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus vairākos normatīvos aktos, sakarā ar to, ka 2024.gada 1.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regula Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (Mākslīgā intelekta akts). Noteikumos Nr. 461 nav iekļauta informācija, ka noteikumi attiecas arī uz in vitro medicīniskām ierīcēm, kuras ir aprīkotas ar mākslīga intelekta sistēmu, tādēļ veicami papildinājumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumi papildināmi ar 7.1 punktu nosakot, ka šie noteikumi attiecas arī uz in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, kuras ir aprīkotas ar mākslīga intelekta sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu Nr. 582 38.2 punkts stājas spēkā no 2026.gada 1.janvāra, lai Zāļu valsts aģentūra no 2026.gada 1.janvāra varētu izrakstīt rēķinus jau tikai atjaunotajam subjektu sarakstam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāji, ārstniecības iestādes, ārstniecības personas.
Ietekmes apraksts
Daļa subjektu, kuriem līdz šim bija jāreģistrējas Zāļu valsts aģentūrā un bija jāmaksā vigilances sistēmas uzturēšanas gada maksā, varēs to vairs nedarīt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Aģentūra ir valsts budžeta nefinansēta iestāde, tādējādi Aģentūras uzdevumu nodrošināšana in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances jomā šobrīd netiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem. Projektam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu.

4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumi Nr. 455 "Cilvēkiem paredzēto medicīnisko ierīču klīnisko pētījumu un in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču veiktspējas pētījumu veikšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Veikti grozījumi normatīvos aktos, sakarā ar to, ka 2024.gada 1.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regula Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 309 "Veselības inspekcijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Veikti grozījumi normatīvos aktos, sakarā ar to, ka 2024.gada 1.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regula Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumi Nr. 461 "Medicīnisko ierīču noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Veikti grozījumi normatīvos aktos, sakarā ar to, ka 2024.gada 1.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regula Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0746
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa Regula (ES) 2017/746, kas attiecas uz in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas lēmumu 2010/227/ES
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0745
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa Regula (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr.178/2002 un Regulu (EK) Nr.1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa Regula (ES) 2017/746, kas attiecas uz in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas lēmumu 2010/227/ES
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
104.panta 1.punkts
Projekta 1.1.apakšpunkts (noteikumu 18.punkts), 1.2.apakšpunkts (noteikumu 28.punkts), 1.3.apakšpunkts (noteikumu 38.punkts), 1.4.apakšpunkts (noteikumu 38. 1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 104.panta 1.punkts dalībvalstīm piešķir tiesības noteikt tās nacionālajos normatīvajos aktos, ka par šajā regulā izklāstītajām darbībām dalībvalsts iekasē maksu, ar noteikumu, ka maksas apmērs ir noteikts pārredzami un tā pamatā ir izmaksu atgūšanas princips.
Projekts paredz, ka in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāji, kuru komercdarbības vieta reģistrēta Latvijas Republikā un kuri in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces dara pieejamas ārstniecības iestādēm vai ārstniecības personām, vai piegādā izplatīšanai citiem izplatītājiem, normatīvajos aktos par aģentūras maksas pakalpojumu cenrādi noteiktajā kārtībā un apmērā par katru kalendāra gadu sedz aģentūras izdevumus, kas saistīti ar šo noteikumu VII nodaļā minēto uzdevumu veikšanu, nodrošinot in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču vigilances sistēmas darbību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa Regula (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr.178/2002 un Regulu (EK) Nr.1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10.a panta 1.punkts
32.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz
10.a panta 2.punkts
17.11.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz
10.a panta 3.punkts
32.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Projekts vienlaikus virzīts sabiedriskai apspriešanai un starpministriju saskaņošanu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zāļu valsts aģentūra
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Institūcijām jāuzrauga arī mākslīgā intelekta saturošas in vitro diagnostikas medicīnas ierīces.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nosakot pienākumu in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražotājiem savlaicīgi informēt kompetentās iestādes un citas iesaistītās puses par noteiktu medicīnisko ierīču piegādes pārtraukšanu vai izbeigšanu, mazina riskus sabiedrībai un pacientiem negaidītu medicīnas ierīču piegādes pārtraukumu gadījumos, kā arī ļauj valstij paredzēt un plānot savu rīcību būtisku medicīnas ierīču piegāžu pārtraukumu gadījumos. Iekļautie grozījumi uzlabos iespēju uzraudzīt izplatītāju loku sektoros, kuros noteiktas visaugstākās prasības pacientu, lietotāju un citu personu veselībai un drošībai un sabiedrības veselības aizsardzībai. Papildus minētie grozījumi palīdzēs papildus ierobežot medicīnisko ierīču nelegālas aprites iespējas. Ietverot in vitro diagnostikas medicīnas ierīces, kas satur mākslīgā intelekta sistēmas normatīvā akta regulējumā, tiks nodrošināta stingra inovatīvo tehnoloģiju pārbaude un uzraudzība, pirms tās tiek ieviestas praksē, kas palielinās pacientu drošību un potenciāli vairos uzticību uz mākslīgā intelekta balstītām medicīnas ierīcēm.
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi