Anotācija (ex-ante)

22-TA-2789: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeima 2022.gada 3.martā pieņēma likumu “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā” (turpmāk – Grozījumi Publisko iepirkumu likumā), kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī. Grozījumi Publisko iepirkumu likumā paredz, ka no Publisko iepirkumu likuma 9. panta divdesmit otrās daļas izslēgts 1., 2. un 3. punkts, kas paredzēja deleģējumu Ministru kabinetam (turpmāk - MK) noteikt informācijas sistēmu, kurā veicama panta devītajā daļā minētā pārbaude, tās mērķi, apjomu kā arī attiecīgās sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, kā arī ir noteikts jauns deleģējums Publisko iepirkumu likuma 53.panta septītajā daļā. Tāpat Saeima 2022.gada 5.maijā pieņēma likumu “Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā” un likumu “Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā”, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī. Ar minētajiem grozījumiem Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 59.panta septītajā daļā un Publiskās un privātās partnerības likuma 51.2 panta septītajā daļā, tiek paredzēts MK noteikt regulējumu un sistēmu attiecīgo pārbaužu veikšanai. Ievērojot minēto ir sagatavota jauna redakcija Ministru kabineta noteikumiem “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts).

Ņemot vērā, ka no Publisko iepirkumu likuma 9. panta divdesmit otrās daļas izslēgts 1., 2. un 3. punkts, kas paredzēja deleģējumu  MK noteikt informācijas sistēmu, kurā veicama panta devītajā daļā minēto pārbaude, tās mērķi, apjomu kā arī attiecīgās sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, kā arī ir noteikts jauns deleģējums Publisko iepirkumu likuma un 53.panta septītajā daļā, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 59.panta septītajā daļā un Publiskās un privātās partnerības likuma 51.2 panta septītajā daļā, paredzot MK noteikt regulējumu un sistēmu attiecīgo pārbaužu veikšanai, ir sagatavota jauna redakcija Ministru kabineta noteikumiem “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi”.

Noteikumu projekts tiek izdots saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 17. panta divpadsmito daļu, 39. panta trešo daļu, 42. panta vienpadsmito daļu un 53.panta septīto daļu, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 44. panta trīspadsmito daļu,
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 44. panta trešo daļu, 48. panta vienpadsmito daļu un 59.panta septīto daļu
un Publiskās un privātās partnerības likuma 19. panta trešo daļu, 37. panta vienpadsmito daļu un 51.2 panta septīto daļu.

Noteikumu projekta redakcijā ietvertas arī izmaiņas, kas izriet no grozījumiem Publisko iepirkumu likuma 42. pantā, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 48. pantā, Publiskās un privātās partnerības likuma 37. pantā un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 44. pantā attiecībā uz izslēgšanas nosacījumu pārbaudi personai, kurai kandidātā vai pretendentā ir izšķirošā ietekme uz līdzdalības pamata normatīvo aktu par koncerniem izpratnē, kā arī patieso labuma guvēju. Tāpat arī atbilstoši grozījumiem minētajos likumu pantos noteikumu projektā iestrādāts regulējums par ārvalstīs reģistrēta piegādātāja nodokļu saistību izpildes pārbaudēm Latvijā, saņemot ziņas no Valsts ieņēmumu dienesta e-izziņu sagatavošanai, kā arī precizēts regulējums par neizpildīto nodokļu saistību pārbaudi un sagatavojamo e-izziņu, kurā ietverts statuss ne tikai par nodokļu samaksu valsts un pašvaldību nodokļu administrācijās, bet arī ziņas par to, vai savlaicīgi ir tikušas iesniegtas nodokļu deklarācijas.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt preču un pakalpojumu grupas, centralizēto iepirkumu institūcijas un to sniegto pakalpojumu izmantošanas nosacījumus, centralizēti iegādājamo preču un pakalpojumu grupas, informācijas sistēmu, kurā iegūstama informācija, lai pārbaudītu, vai publiskā iepirkuma kandidāts vai pretendents nav izslēdzams no dalības iepirkumā vai iepirkuma procedūrā, attiecīgi pārbaudāmo tiesību normu pārkāpumus, kā arī prasības un standartus informācijas sistēmām, kas tiek izmantotas elektroniskai iepirkumu rīkošanai ar pieteikumu vai piedāvājumu elektronisku iesniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Vienlaikus ar iepirkumu jomas likumu grozījumu stāšanos spēkā

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik publiskos elektroniskos iepirkumus regulē MK 2017.gada 28.februāra noteikumi Nr. 108 "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi" (turpmāk - PEIN), taču līdz ar grozījumu pieņemšanu iepirkumu jomas likumos, tostarp MK dotā deleģējuma normu izmaiņām, ir nepieciešams izdot jaunus MK noteikumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā nepieciešams salāgot PEIN normas ar izmaiņām iepirkumu jomas likumos un jāpapildina centralizēti iepērkamo preču un pakalpojumu grupas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta redakcijā iestrādāts regulējums par ārvalstīs reģistrēta piegādātāja nodokļu saistību izpildes pārbaudēm Latvijā, saņemot ziņas no Valsts ieņēmumu dienesta e-izziņu sagatavošanai, kā arī precizēts regulējums par neizpildīto nodokļu saistību pārbaudi un sagatavojamo e-izziņu, kurā ietverts statuss ne tikai par nodokļu samaksu valsts un pašvaldību nodokļu administrācijās, bet arī ziņas par to, vai savlaicīgi ir tikušas iesniegtas nodokļu deklarācijas.

Attiecībā uz piegādātāju darbinieku vidējo stundas likmju pārbaudēm nepamatoti lēta piedāvājuma izvērtēšanas vajadzībām paredzēts sagatavot jaunu e-izziņu ņemot vērā laika periodu, kas ir darba ņēmēju vidējā stundas tarifa likme pirmajos deviņos mēnešos pēdējo divpadsmit mēnešu periodā līdz pieprasījuma dienai, ja pārbaudāmā persona kā nodokļu maksātājs ir reģistrēta pēdējo divpadsmit mēnešu periodā līdz pieprasījuma dienai, ņem vērā darba ņēmēju vidējo stundas tarifa likmi periodā no nākamā mēneša pēc reģistrācijas mēneša līdz pieprasījuma dienai.

Vienlaikus ar šo noteikumu projektu paredzēts papildināt e-izziņu ar ierakstiem par lēmumos un spriedumos ietvertajiem aizliegumiem piedalīties valsts un pašvaldību iepirkumos.

Noteikumu projekta 1.pielikumā centralizētas iepērkamo preču un pakalpojumu grupas saskaņā ar MK 2022.gada 12.aprīļa sēdes protokola Nr. 20/44. § “Informatīvais ziņojums "Par publisko iepirkumu centralizāciju"” (22-TA-194) 3., 5. un 6.punktu un papildinātas ar jaunām precēm (Elektroenerģija, Degviela, Laboratorijas materiāli, reaģenti un ķimikālijas) un atbildīgajām centralizētajiem iepirkumu institūcijām. Kā arī no noteikumu projekta 1.pielikumā vairs nav paredzēta veselības apdrošināšanas pakalpojumu grupa, jo šādu pakalpojumu iegāde nav attiecināma uz Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) kā centralizēto iepirkumu institūcijas (turpmāk - CII) darbības specifiku, proti, šie pakalpojumi nav informācijas tehnoloģiju nozarē, kā arī neskar videi draudzīgā (“zaļā”) iepirkuma specifiku.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt drošu identifikācijas līdzekļu izmantošanu, autentificējoties darbam Elektronisko iepirkumu sistēmā (turpmāk - EIS).
Risinājuma apraksts
No 2023.gada 1.maija autentificēties EIS būs iespējams tikai, izmantojot kvalificētus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas rīkus, turklāt minētais nosacījums ir spēkā arī attiecībā uz ārvalstniekiem. Pārejas periods paredzēts, ievērojot Personu apliecinošu dokumentu likuma regulējumu, kas paredz personas apliecību (eID karti) kā obligātu personu apliecinošu dokumentu no 2023.gada 1.maija, līdz ar to eID kartē iekļautais kvalificētais paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas rīks būs pieejams visiem eID karšu turētājiem un tas varēs tikt izmantots drošai identifikācijai EIS.

Vienlaikus norādāms, ka līdz ar Ministru kabineta 2021.gada 12.oktobra noteikumu Nr. 687 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi”” stāšanos spēkā jau šobrīd ārvalstnieki var noformēt personas apliecību (eID karti), kas nozīmē ārvalstnieku iespējas izmantot personas apliecībā (eID kartē) integrēto kvalificēto paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli un ārvalstnieku iespējas piedalīties iepirkumu procedūrās līdzvērtīgi juridiskajām personām, kuru pārstāvis ir Latvijas iedzīvotājs. Papildus tam, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu piegādātāji varēs piekļūt EIS, izmantojot savas valsts elektroniskās identifikācijas līdzekļus, kas iekļauti Eiropas Komisijai paziņotajās un Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicētajās elektroniskās identifikācijas shēmās un kas atbilst būtiskam vai augstam uzticamības līmenim Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK, izpratnē.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Veicot iepirkumus vai piedaloties iepirkumu procedūrās, nepieciešams ievērot noteikumu projekta normas. Ņemot vērā centralizēti iepērkamo preču un pakalpojumu klāsta palielināšanu un ņemot vērā datu apmaiņas digitalizāciju, sagaidāms, ka administratīvais slogs samazināsies.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
PEIN līdz šim paredzēja 13 centralizēti iepērkamās preču un pakalpojumu grupas, no kurām Valsts reģionālās attīstības aģentūrai (turpmāk - VRAA) ir piekritīgas 11, savukārt attiecībā uz 2 preču grupām, par kuru iepirkumiem ir atbildīgas citas centralizēto iepirkumu institūcijas (turpmāk - CII), VRAA nodrošina tehnisko atbalstu.

Atbilstoši informatīvā ziņojuma “Par cilvēkresursu nodrošināšanu valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformu uzturēšanai” (MK 2020. gada 3. marta sēdes protokols Nr. 9/35.§, (TA-1524)) 1.pielikumā “Elektronisko iepirkumu sistēma” minētajam aprēķinam, vienas preču grupas tehniskais atbalsts, ko VRAA veic sistēmu/biznesa procesu analītiķi, no VRAA prasa 0,3 slodzes uz vienu šādu grupu. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiek papildināts vēl ar 3 jaunām preču grupām, kurās iepirkumus organizēs citas CII, bet VRAA būs jānodrošina tehniskais atbalsts, VRAA tas veido papildu nepieciešamību pēc 0,9 cilvēka slodzēm jeb vienas amata vietas Sistēmu un biznesa procesu analītiķim (21.4 amatu saime, 12. mēnešalgu grupa, IV līmenis) – detalizētu vienas mata vietas finansējuma aprēķinu sk. pielikumā .xlsx datnē.

Papildu nepieciešamie līdzekļi 77 509 euro ik gadu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiek papildināts vēl ar 3 jaunām preču grupām, kurās iepirkumus organizēs citas CII, bet VRAA būs jānodrošina tehniskais atbalsts, VRAA tas veido papildu nepieciešamību pēc 0,9 cilvēka slodzēm jeb vienas amata vietas Sistēmu un biznesa procesu analītiķim
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts nosaka elektroniski iepērkamo preču un pakalpojumu grupas, centralizēto iepirkumu institūcijas un to sniegto pakalpojumu izmantošanas nosacījumus, centralizēti iegādājamo preču un pakalpojumu grupas, informācijas sistēmu, kurā iegūstama informācija, lai pārbaudītu, vai publiskā iepirkuma kandidāts vai pretendents nav izslēdzams no dalības iepirkumā vai iepirkuma procedūrā, attiecīgi pārbaudāmo tiesību normu pārkāpumus, kā arī prasības un standartus informācijas sistēmām, kas tiek izmantotas elektroniskai iepirkumu rīkošanai ar pieteikumu vai piedāvājumu elektronisku iesniegšanu.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Aģentūras sistēmu un biznesa procesu analītiķa amata vietas izmaksu aprēķins