Anotācija (ex-ante)

23-TA-425: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 557 "Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 557 “Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Ārstniecības likuma 9. panta trešo daļu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumus Nr. 557 “Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā” (turpmāk – noteikumi), veicot tajos tehniskus grozījumus, atbilstoši 2022. gadā Neatliekamā medicīniskā palīdzības dienesta (turpmāk - NMPD) aktualizētajām pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas vadlīnijām (turpmāk – vadlīnijas).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi regulē vienoto pirmās palīdzības sniegšanas apmācības sistēmu. Saskaņā ar noteikumu 3. punktu, NMPD metodiski vada, koordinē, organizē un kontrolē apmācību pirmās palīdzības sniegšanā. 2022. gadā NMPD sadarbībā ar pirmās palīdzības pasniedzējiem (instruktora palīgiem un instruktoriem), atbilstoši aktuāliem zinātnes atzinumiem, ekspertu viedokļiem un Eiropas atdzīvināšanas vadlīnijām, ir aktualizējis un ar NMPD 2022. gada 12. oktobra rīkojumu Nr. 1-3/2022/336 “Par pirmās palīdzības apmācības programmas vadlīniju un praktisko manipulāciju apmācības algoritmu apstiprināšanu” apstiprinājis vadlīnijas, atbilstoši kurām ir veicami grozījumi noteikumos, precizējot pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas saturu.

Šobrīd pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas saturā nav paredzēta Automātiskā ārējā defibrilatora (turpmāk – AĀD) izmantošana. Daļā Eiropas Savienības valstu AĀD tiek pielietots jau vairāk kā 10 gadus. Dažādās valstīs ir veikti pētījumi par ĀAD pieejamību un pielietošanu sirds apstāšanās gadījumos. Atbilstoši minēto pētījumu rezultātiem, tika secināts, ka cilvēki spēj efektīvi lietot AĀD atdzīvināšanas pasākumu laikā pat bez iepriekšējas apmācības vai pēc īsa apmācības kursa. Saskaņā ar 2021. gada Eiropas atdzīvināšanas vadlīnijām, ĀAD, veicot atdzīvināšanas pasākumus ir nepieciešams, jo bez sirds kambaru defibrilācijas katru minūti izdzīvošanas iespēja krītas par 3-5%.

2024. gada 1. janvārī spēkā stāsies grozījumi Ārstniecības likumā, nosakot, ka gadījumos, kad ir apdraudēta cilvēka dzīvība sirds apstāšanās dēļ, līdz brīdim, kad ierodas NMPD brigāde, apmācīta persona var izmantot AĀD cietušā sirdsdarbības atjaunošanai (Ārstniecības likuma 9.2 panta pirmā daļa). Ārstniecības likuma 9.2 panta otrā daļa deleģē Ministru kabinetam noteikt publiskās vietas, kurās uzstādāmi AĀD, un prasības to uzstādīšanai; AĀD ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtību, kā arī AĀD lietošanai nepieciešamās apmācības programmas saturu, šīs apmācības nodrošināšanas un apmācības apliecības izsniegšanas kārtību, kā arī termiņu, uz kādu izsniedz apmācības apliecību.

Veselības ministrija, pamatojoties uz Ārstniecības likumā noteikto deleģējumu, ir uzsākusi normatīvā regulējuma izstrādi, paredzot ĀAD obligātu izvietošanu publiskās vietās ar lielu apmeklētāju skaitu, lai ĀAD nepieciešamības gadījumā būtu pieejams. Tādējādi, lai sekotu starptautiskajai praksei, uzlabotu pirmsslimnīcas aprūpi un dzīvildzi Latvijā, ir nepieciešams ieviest ĀAD izmantošanas praksi valstī un padarīt ĀAD pieejamus sabiedrībai. Starptautiski pētījumi un ārzemju prakse pierāda, ka sabiedrība spēj veiksmīgi pielietot ĀAD, bet ir nepieciešama apmācība visos valsts līmeņos, lai AĀD izmantošana neradītu lieku stresu. Pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācību programmā ir ietverts algoritms “Glābēja rīcība, ja cietušais bezsamaņā un neelpo” ar ĀAD izmantošanu. Visiem ĀAD ir viena pamatfunkcija– neatliekamās palīdzības sniegšana dzīvību apdraudošu sirds kambaru ritma traucējumu gadījumā. 

Lai iepazīstinātu pirmās palīdzības pasniedzējus ar vadlīnijām un sniegtu iespēju praktisko treniņu laikā apgūt pirmās palīdzības praktisko manipulāciju apmācības algoritmus, NMPD 2022. gada novembrī organizēja seminārus “Vadlīnijas pirmās palīdzības sniegšanā – pamata zināšanas un prasmes”. Ņemot vērā to, ka visām apmācītājorganizācijām nebija pieejams mācību ĀAD, NMPD noteica pārejas periodu (laiku, kad atdzīvināšanas pasākumu apguvei varētu izmantot pielāgotus līdzekļus) līdz š.g. 1. aprīlim, pēc kura pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas apmācība ar defibrilatora pielietošanu tiek uzsākta visiem.

Tādējādi augstāk minētās izmaiņas pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas saturā, tai skaitā prasība apmācītājorganizācijām nodrošināt mācību ĀAD, ir nosakāmas Noteikumos Nr. 557.

Visiem ĀAD  ir viena pamatfunkcija– neatliekamās palīdzības sniegšana dzīvību apdraudošu sirds kambaru ritma traucējumu gadījumā. Mācību AĀD izmaksas ir diapazonā no 400 līdz 600 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos iekļautais pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas saturs ir novecojis, jo laika gaitā ir mainījusies noteikumu 3. punktā iekļautās apmācības programmas tēmu aktualitāte, līdz ar ko arī apmācības programmas tēmu nosaukumi nav atbilstoši izglītības saturam, un ir precizējami. Ņemot vērā gadu gaitā uzkrāto pieredzi pirmās palīdzības apmācībā, NMPD atsevišķas tēmas, kuru aktualitāte laika gaitā ir mainījusies, ir integrējis šobrīd aktuālajās tēmās (piem., nodaļas “Šoks” saturs integrēts nodaļās “Rīcība negadījuma vietā”, “Stipra asiņošana” un “Traumas”), kas būtu nosakāms noteikumos.

Esošā regulējuma piemērošanas kārtība pirmās palīdzības pasniedzēju iesniegto kvalifikācijas paaugstināšanu apliecinošu dokumentu izvērtēšanā un pirmās palīdzības sniegšanas apmācīttiesīgo fizisko un juridisko personu atbilstības komisijas darba organizēšanā nav viennozīmīgi uztverama, kas palielina pārsūdzību un tiesvedību riskus.

Šobrīd ir izveidojusies situācija, kurā pirmās palīdzības pasniedzējs, kā kvalifikācijas paaugstināšanas apliecinošus dokumentus, iesniedz NMPD ne tikai apliecinājumus par dalību NMPD organizētajos kvalifikācijas paaugstināšanas semināros, bet arī citu organizāciju izsniegtos apliecinājumus. Tāpat noteikumu 9.punktā komisijai noteiktie uzdevumi neparedz komisijai tiesības lemt par iesniegto dokumentu atbilstību pirmās palīdzības jomai, tai skaitā izvērtēt iegūto zināšanu un prasmju nozīmi pirmās palīdzības pasniedzēja profesionālās kompetences pilnveidošanā, kas apgrūtina pirmās palīdzības sniedzēju atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

Noteikumu 28.1. apakšpunktā ir noteikts, ka fiziskām personām, kuras ir apguvušas noteikumu 4.9. apakšpunktā noteikto pirmās palīdzības pasniedzēju 68 stundu apmācības programmu, pirmajā eksāmenu daļā ir rakstiski vai datorizēti jāatbild uz 100 testa jautājumiem. Atbilstoši NMPD sniegtajai informācijai, iespējamie atbilžu jautājumi uz minētajiem jautājumiem ir vai nu apgalvojums vai noliegums, kas nesniedz pilnvērtīgu informāciju par pretendenta teorētiskajām zināšanām. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz tehniski precizēt noteikumos iekļauto pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības programmas saturu, kā arī uzlabot jau esošā regulējuma piemērošanas kārtību pirmās palīdzības pasniedzēju iesniegto kvalifikācijas paaugstināšanu apliecinošu dokumentu izvērtēšanā un pirmās palīdzības sniegšanas apmācīttiesīgo fizisko un juridisko personu atbilstības komisijas darba organizēšanā.

Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunu 6.14. apakšpunktu un 10. pielikumu, lai precīzi noteiktu, ka pēc pirmās palīdzības pasniedzēju 68 stundu apmācības programmas apguves  NMPD izsniedz apliecību, kas apliecina, ka fiziskā persona ir apguvusi 68 stundu apmācības programmu. Savukārt, lai apstiprinātu minētās apliecības paraugu, noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 10. pielikumu.

Lai nodrošinātu personas datu aizsardzību, noteikumu projekts paredz svītrot Noteikumu 6.11.1. apakšpunktā iekļautajā informācijā par apmācīttiesīgajām fiziskām personām vārdus “dzimšanas gads un datums”. 

Tāpat projektā ir iekļauti precizējumi Noteikumu 9. punktā, lai noteiktu NMPD direktora apstiprinātās komisijas (skatīt noteikumu 7. punktu) visus uzdevumus, tai skaitā - izvērtēt fizisko personu iesniegtos kvalifikācijas paaugstināšanu apliecinošos dokumentus par zināšanu un prasmju apguvi vai pilnveidi pirmās palīdzības sniegšanā un pieņemt lēmumu par to atbilstību pirmās palīdzības jomai.

Noteikumu 28.1. apakšpunktā svītrots eksāmena pirmajā daļā iekļauto jautājumu skaits, jo ir plānots ieviest daudzatbilžu jautājumus, kas ļaus vispusīgi pārbaudīt zināšanas un izpratni par pirmās palīdzības jautājumiem ar mazāku jautājumu skaitu. Šobrīd teorētiskās zināšanas tiek pārbaudītas, pirmās palīdzības pasniedzēja statusa pretendentam sniedzot atbildes uz 100 fiksētas izvēles jautājumiem, atbildot  “jā” vai “nē”, proti, sniedzot konkrētu vienkāršu informāciju. Iespēju sagatavot 100 daudzatbilžu jautājumus ierobežo pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas teorētiskā materiāla apjoms.

Atbilstoši noteikumu 33.2. apakšpunktā noteiktajam, pirmās palīdzības pasniedzējiem, instruktoriem un instruktoru palīgiem atkārtotai pirmās palīdzības apmācību tiesību piešķiršanai ne vēlāk kā mēnesi pirms izziņotās kārtējās komisijas sēdes ir jāiesniedz NMPD iesniegums, kuram pievienotas kvalifikācijas paaugstināšanu apliecinošu dokumentu kopijas par zināšanu un prasmju apguvi vai pilnveidi pirmās palīdzības sniegšanā pēdējo piecu gadu laikā (ne mazāk kā 8 kredītpunkti gadā) jeb 40 kredītpunkti pēdējo piecu gadu laikā, uzrādot dokumentu oriģinālus. 
Pamatojoties uz NMPD sniegto informāciju, lai minētā tiesību norma tiktu interpretēta viennozīmīgi, ar noteikumu projektu paredzēts- precizēt 33.2. apakšpunktu, nosakot, ka zināšanu un prasmju apguve vai pilnveide pirmās palīdzības sniegšanā ir apliecināma ar iegūtajiem 40 kredītpunktiem pēdējo piecu gadu laikā. Vienlaikus ar noteikumu projektu ir noteikts, ka kvalifikācijas paaugstināšanu apliecinošos dokumentos norādītie  tālākizglītības punkti vai stundas tiek pielīdzinātas kredītpunktiem.

Ņemot vērā, ka noteikumu 51. punktā noteikto apliecību par pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas apgūšanu, atbilstoši noteikumu 44.4. apakšpunktam izsniedz apmācītājorganizācijas nevis NMPD, 51. punktā ir svītrota tiesību norma attiecībā uz 44.2. apakšpunktā minētās apliecības izsniegšanu, jo tiesību norma šobrīd nav viennozīmīgi saprotama un interpretējams, ka augstāk minēto apliecību var saņemt NMPD, kas neatbilst faktiskajai situācijai.

Noteikumu 1. pielikums ir izteikts jaunā redakcijā, nosakot nodarbību tēmas atbilstoši aktualizētajām pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas vadlīnijām. Vienlaikus ir precizēti apmācības kursa īstenošanai nepieciešami materiāli un līdzekļi.

Projekts paredz svītrot no Noteikumu 2. un 3. pielikumā noteiktā apmācības kursa īstenošanai nepieciešamo materiālu un līdzekļu saraksta kodoskopu, ņemot vērā, ka tas vairs netiek izmantots nodarbību teorētisko tēmu izklāstam. Vienlaikus projekts paredz papildināt noteikumu 1., 2. un 3. pielikumā noteiktā apmācības kursa īstenošanai nepieciešamo materiālu un līdzekļu sarakstu ar defibrilatoru, kas ir nepieciešams atdzīvināšanas pasākumu apgūšanai, līdz ar ko ir ietverts atdzīvināšanas algoritmā.

Noteikumu 2. pielikumā (3. punkta 1.3. apakšpunkts) un 3. pielikuma (3. punkta 11.2. apakšpunkts) precizēts apmācības programmas tēmas nosaukums atbilstoši pirmās palīdzības pamatzināšanu 12 stundu apmācības programmas saturā veiktajām izmaiņām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ~ 165 fiziskās personas, kuras nodarbojas vai plāno nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tām fiziskajām personām, kuras vēlas iegūt tiesības nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā vai jau šobrīd veic apmācību, jo paredz apmācītājorganizācijām nodrošināt noteikumu projektā noteikto tehnisko aprīkojumu pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas realizācijai atbilstoši aktualizētajām vadlīnijām. Vidējā mācību automātiskā ārējā defibrilatora (turpmāk - AĀD) cena svārstās diapazonā no 400 līdz 800 eiro. Fiziskām personām apmācību nodrošināšanai ir nepieciešams 1 AĀD. 
 
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • Valsts un pašvaldību iestādes, kuras nodarbojas vai plāno nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā. Latvijā ir ~ 24 apmācītājorganizācijas.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tām juridiskajām personām, kuras vēlas iegūt tiesības nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā vai jau šobrīd veic apmācību, jo paredz apmācītājorganizācijām nodrošināt noteikumu projektā noteikto tehnisko aprīkojumu pirmās palīdzības pamatzināšanu programmas realizācijai atbilstoši aktualizētajām vadlīnijām. Katrai apmācītītājorganizācijai apmācību nodrošināšanai ir jāiegādājas vismaz viens AĀD, kura cena svārstās no 400 līdz 800 eiro.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/8e4d36ea-755d-445f-919f-407e6358c0b3/public_participations 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros tika saņemts Latvijas Samariešu apvienības atbalsts noteikumu projektam, kura pamatā ir tehniskie grozījumi, un vienlaikus pausta interese diskutēt par pirmās palīdzības apmācības sistēmas veicamajām izmaiņām pēc būtības. 
Veselības ministrija ņems vērā apvienības izrādīto interesi un uzklausīs apvienības viedokli, plānojot konceptuālus grozījumus spēkā esošajā normatīvajā regulējumā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta izpildi nodrošinās Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, kuram ir deleģēta apmācību pirmās palīdzības sniegšanā medodiskās vadības, koordinēšanas, organizēšanas un kontroles funkcija. 

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar projektu paredzēts pilnveidot pirmās palīdzības apmācības programmu, kas uzlabos pirmās palīdzības apmācītāju kvalifikāciju, tādējādi nodrošinot apmācāmo pilnvērtīgākas zināšanas un prasmes, kuras nepieciešamības gadījumā tiks pielietotas, glābjot cilvēku dzīvību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi