Anotācija

25-TA-919: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 774 "Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo atsevišķus tabakas izstrādājumus, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likums "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", pieņemts Saeimā 2025.gada 15.maijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 774 ietvert tiesību normas, kas noteiks nosacījumus un kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus noliktavas turētājs izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanai, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, kā arī svītrot atsevišķās tiesību normas, kas šobrīd nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas lapas, kuras izmanto augsnes uzlabošanas līdzekļu un augu aizsardzības līdzekļu ražošanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” 17.panta pirmās daļas 2.punkts ir izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus apstiprināts noliktavas turētājs izmanto tabakas izstrādājumu kvalitātes noteikšanai vai citu tabakas izstrādājumu ražošanai, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā. Līdz ar to, nepieciešams Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumus Nr. 774 “Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo atsevišķus tabakas izstrādājumus, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr. 774), kas izdoti uz likuma "Par akcīzes nodokli" 17.panta pirmās un 1.1 daļas, kā arī uz 17.1 panta otrās daļas dotā deleģējuma, papildināt ar tiesību normām, kas nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanā, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā
Likums “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” arī paredz svītrot no likuma “Par akcīzes nodokli” 17.panta piekto daļu, kas nosaka, ka no akcīzes nodokļa atbrīvo neapstrādātas tabakas lapas, kas nav kaltētas (jēltabaka) un ir paredzētas turpmākai izmantošanai augsnes uzlabošanas līdzekļu, augu aizsardzības līdzekļu un tamlīdzīgu dārzkopības līdzekļu ražošanā ar nosacījumu, ka minētās tabakas lapas no ārvalsts un no dalībvalsts tiek ievestas akcīzes preču noliktavā, kurā atļauts veikt darbības ar tabakas izstrādājumiem. Līdz ar to no Ministru kabineta noteikumiem Nr. 774 tiks svītrotas atsevišķas tiesību normas, kas šobrīd nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo neapstrādātas tabakas lapas, kuras izmanto augsnes uzlabošanas līdzekļu un augu aizsardzības līdzekļu ražošanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Pašlaik saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos Nr. 774 noteikto, denaturētie tabakas izstrādājumi var tikt izmantoti kā izejviela, lai ražotu augsnes uzlabošanas līdzekļus, augu aizsardzības līdzekļus un tamlīdzīgus dārzkopības līdzekļus, kuri kā galaprodukti nav definēti kā ar akcīzes nodokli apliekami objekti. Līdz ar to noliktavas turētājs, denaturētos tabakas izstrādājumus piegādā komersantiem, kuri tos izmanto augsnes uzlabošanas līdzekļu, augu aizsardzības līdzekļu un tamlīdzīgu dārzkopības līdzekļu ražošanā un kuri ir saņēmuši atbilstošu Zemkopības ministrijas apliecinājumu.
Risinājuma apraksts
Likuma “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” anotācijā ir sniegts izvērsts problēmas apraksts un risinājuma skaidrojums attiecībā uz aizliegumu Eiropas Savienībā izmantot augsnes uzlabošanas līdzekļus, kas satur tabaku un nikotīnu. Saskaņā ar Zemkopības ministrijas sniegto informāciju Eiropas Savienības tirgū drīkst laist augu aizsardzības līdzekļus, kas ir iekļauti Eiropas Kopienas augu aizsardzības līdzekļu atļauto darbīgo vielu sarakstā. Tabaka un nikotīns nav iekļauti minētājā sarakstā.
Tādējādi no Ministru kabineta noteikumiem Nr. 774 tiek svītrotas tiesību normas, kas šobrīd nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo denaturētus tabakas izstrādājumus, kuras izmanto augsnes uzlabošanas līdzekļu un augu aizsardzības līdzekļu ražošanā.
Problēmas apraksts
2. Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr. 774 neparedz kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus apstiprināts noliktavas turētājs izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanai, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt minētos Ministru kabineta noteikumus ar jaunām tiesību normām, kas nosaka kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanā, kas nav akcīzes prece Latvijas Republikā.
Risinājuma apraksts
Likums “Par akcīzes nodokli” un Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.662) nosaka vairākas prasības un nosacījums komersantiem, kas veic tabakas izstrādājumu ražošanu.
Saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 1.pantā noteikto akcīzes preču noliktava ir vieta, kur apstiprināts noliktavas turētājs ražo, pārstrādā, uzglabā, ieved, saņem, nosūta vai veic citas darbības ar akcīzes precēm, piemērojot atlikto akcīzes nodokļa maksāšanu. Līdz ar to, lai komersants iegūtu tiesības ražot tabakas izstrādājumus, ir nepieciešams, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos Nr.662 noteikto, saņemt speciālo atļauju (licenci) apstiprinātā noliktavas turētāja darbībai. Komersants, kas ir saņēmis speciālo atļauju (licenci) apstiprinātā noliktavas turētāja darbībai, divas darbdienas pirms katra tabakas izstrādājumu ražošanas, apstrādes, pārstrādes vai fasēšanas procesa uzsākšanas, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, informē Valsts ieņēmumu dienestu par darbības uzsākšanas datumu, laiku, vietu un paredzamo preču apjomu, Kombinētās nomenklatūras kodu un paredzamo darbības pabeigšanas datumu un laiku. Papildus tam, atbilstoši Ministru kabineta noteikumos Nr.662 noteiktajam, ja akcīzes preču noliktavā ir paredzēts ražot tabakas izstrādājumus vai no izejvielām (tabakas izstrādājumiem) ražot ar akcīzes nodokli neapliekamās preces – ražošanas teritorijas un telpas aprīko ar novērošanas kamerām. Novērošanas kameru izvietojuma shēmu nepieciešams iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam.
ar to Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka noliktavas turētājs nemaksā akcīzes nodokli par tabakas izstrādājumiem, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, 15 dienu laikā pēc taksācijas perioda, kurā minētie tabakas izstrādājumi tiks izvesti no akcīzes preču noliktavas un piegādāti saņēmējam citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai izvesti uz valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, noslēdzot eksporta deklarāciju. Tas nozīmē, ja tabakas izstrādājumi, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, netiks izvesti no Latvijas, tad tabakas izstrādājumu, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā ražošanas procesā izmantoto tabakas izstrādājumu daudzumu jāietver akcīzes nodokļa deklarācijā un jāsamaksā par to akcīzes nodoklis.
Vismaz divas darbdienas pirms tabakas izstrādājumu, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā izvešanas, noliktavas turētājs, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, rakstiski informē Valsts ieņēmumu dienestu  par produktu saņēmēju (nosaukums, adrese, valsts un nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs), produkta nosaukumu, Kombinētās nomenklatūras kodu, daudzumu un transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru, ar kuru saražotie tabakas izstrādājumi tiks izvesti. Šāda informācija par tabakas izstrādājumu, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, saņēmēju ir nepieciešama, lai nodokļu administrācijai būtu iespējami pārliecināties, ka attiecīgās preces ir izvestas no Latvijas  Republikas. Ja tiek konstatēts, ka tabakas izstrādājumi, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, nav izvesti no akcīzes preču noliktavas, noliktavas turētājs par attiecīgo taksācijas periodu aprēķinās akcīzes nodokli tieši par tiem tabakas izstrādājumiem, kuri tika izmantoti kā izejviela attiecīgo tabakas izstrādājumu saražošanai. Aprēķināto akcīzes nodokli noliktavas turētājs nomaksā valsts budžetā likuma “Par akcīzes nodokli” noteiktajā kārtībā. Noliktavas turētājs, iesniedzot akcīzes nodokļa deklarāciju, tai pievieno dokumentus, ar kuru tabakas izstrādājumi, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, ir izvesti.
Problēmas apraksts
Likuma "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" 15.pants, kas pārejas noteikumus papildina ar 199.punktu, nosaka, ka Ministru kabineta noteikumu tiesību normām, kas paredz prasības un kārtību, kādā no nodokļa atbrīvo tabakas izstrādājumus, kurus noliktavas turētājs izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanai, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā jāstājas spēkā 2025.gada 1.oktobrī.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka šo noteikumu 1.2. un 1.9. apakšpunkts stājas spēkā 2025.gada 1.oktobrī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Tabakas izstrādājumu ražotāji, kuriem ir tiesības ražot tabakas izstrādājumus no tabakas lapām. Pašlaik Latvijā ir viens tabakas izstrādājumu ražotājs, kuriem ir tiesības ražot tabakas izstrādājumus no tabakas lapām.
Ietekmes apraksts
Lai piemērotu akcīzes nodokļa atbrīvojumu par tabakas izstrādājumiem, kurus izmanto citu tabakas izstrādājumu ražošanā, akcīzes preču noliktavas turētājs divu darbdienu laikā pirms tabakas izstrādājumu, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, izvešanas būs nepieciešams rakstiski informēt Valsts ieņēmumu dienestu par attiecīgo preču saņēmēju, norādot tā nosaukumu, adresi, valsti un nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru, kā arī norādīt izvestās preces nosaukumu, Kombinētās nomenklatūras kodu, daudzumu un transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru, ar kuru saražotie tabakas izstrādājumi tiks izvesti. Savukārt akcīzes nodokļa deklarācijai būs nepieciešams pievienot dokumentu, ar kuru tabakas izstrādājumi, kas nav akcīzes preces Latvijas Republikā, tiks izvesti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/a9e627db-bd7a-4360-8a9a-919194dd561f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskajā apspriešanā (no 17.06.2025. līdz 01.07.2025) priekšlikumi/iebildumi par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi