Anotācija

24-TA-1442: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pagaidu līguma starp Latvijas Republikas Labklājības ministriju un Norvēģijas Karalisko Sociālo lietu ministriju atbilstoši Padomes 1971. gada 14. jūnija Regulas (EEK) Nr. 1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, 17. pantam attiecībā uz Latvijas jūrniekiem, kuri nodarbināti uz Norvēģijas Starptautiskajā kuģu reģistrā reģistrētiem kuģiem, denonsēšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Labklājības ministrijas 2004. gada 18. novembrī noslēgtā Pagaidu līguma ar Norvēģijas Karalisko Sociālo lietu ministriju atbilstoši Padomes 1971. gada 14. jūnija Regulas (EEK) Nr. 1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, 17. pantam attiecībā uz Latvijas jūrniekiem, kuri nodarbināti uz Norvēģijas Starptautiskajā kuģu reģistrā reģistrētiem kuģiem, darbība tiks izbeigta 2025. gada 1. janvārī (skat. 1.2. - 1.3. sadaļu).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Jāatzīst par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2004. gada 5. oktobra noteikumi Nr. 838 “Noteikumi par Pagaidu līgumu starp Latvijas Republikas Labklājības ministriju un Norvēģijas Karalisko Sociālo lietu ministriju atbilstoši Padomes 1971. gada 14. jūnija Regulas (EEK) Nr. 1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, 17. pantam attiecībā uz Latvijas jūrniekiem, kuri nodarbināti uz Norvēģijas Starptautiskajā kuģu reģistrā reģistrētiem kuģiem“.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Labklājības ministrija 2004. gada 18. novembrī noslēdza Pagaidu līgumu starp Latvijas Republikas Labklājības ministriju un Norvēģijas Karalisko Sociālo lietu ministriju (vēlāk mainīts ministrijas nosaukums, kas tagad ir "Norvēģijas Karaliskā Darba un sociālo lietu ministrija") atbilstoši Padomes 1971. gada 14. jūnija Regulas (EEK) Nr. 1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, 17. pantam attiecībā uz Latvijas jūrniekiem, kuri nodarbināti uz Norvēģijas Starptautiskajā kuģu reģistrā reģistrētiem kuģiem (turpmāk - līgums). Līguma darbība tiks izbeigta 2025.gada 1.janvārī (detalizētāk skat. 1.3. sadaļā). Līdz ar to arī šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2004. gada 5. oktobra noteikumi Nr. 838 “Noteikumi par Pagaidu līgumu starp Latvijas Republikas Labklājības ministriju un Norvēģijas Karalisko Sociālo lietu ministriju atbilstoši Padomes 1971. gada 14. jūnija Regulas (EEK) Nr. 1408/71 par sociālā nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām, pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, 17. pantam attiecībā uz Latvijas jūrniekiem, kuri nodarbināti uz Norvēģijas Starptautiskajā kuģu reģistrā reģistrētiem kuģiem“ (turpmāk - MK noteikumi Nr. 838) zaudēs spēku 2025. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Labklājības ministrijas 2004. gada 18. novembrī noslēgtais līgums būs spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim. Līgumā regulētās tiesiskās attiecības no 2025. gada 1. janvāra tiks aplūkotas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulas (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu noteikumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līgums tika pieņemts un apstiprināts ar MK noteikumiem Nr. 838.

Līgums bija spēkā divus gadus līdz 2006. gada 30. aprīlim atbilstoši līguma 5. pantam. Līguma darbība 2006. gada 20. martā tika pagarināta uz nenoteiktu laiku.

Pēc Norvēģijas Karaliskās Darba un sociālās iekļaušanas ministrijas iniciatīvas jau 2021. gadā tika vērtēta līgumattiecību turpināšanas nepieciešamība, ievērojot to, ka kopš līguma noslēgšanas, kad bija aktuāla speciālā pieeja attiecīgajai nodarbināto grupai, ir mainījušies tiesiskie apstākļi, jo 2004. gada 29. aprīlī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes regula (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu, kas var nodrošināt pienācīgu aizsardzību konkrētu nodarbināto gadījumā.

2023. gadā starp Labklājības ministriju un Norvēģijas Karalisko Darba un sociālās iekļaušanas ministriju notika sarakste, kuras rezultātā līgumā noteiktās kompetentās pārvaldes iestādes – Labklājības ministrija un Norvēģijas Karaliskā Darba un sociālo lietu ministrija – vienojās par līguma darbības izbeigšanu. Līguma darbība tiks izbeigta 2025. gada 1. janvārī. Tātad līgums būs spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Vienlaikus minētajā sarakstē iestādes vienojās, ka līguma darbības laikā, t.i., pirms 2025. gada 1. janvāra, personām izsniegtie A1 sertifikāti (par piemērojamajiem tiesību aktiem sociālās drošības jomā) paliek spēkā līdz konkrēto sertifikātu termiņa beigām (tātad arī 2025. gadā).
Līgums tiks izbeigts pēc Norvēģijas Karaliskās Darba un sociālās iekļaušanas ministrijas iniciatīvas, jo tika secināts, ka šāds līguma regulējums turpmāk nav nepieciešams. Visus attiecīgos jautājumus reglamentē Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regula (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu.
Risinājuma apraksts
Lai arī līdzēji jau ir vienojušies par līguma darbības izbeigšanu, tā kā līgums tika apstiprināts ar MK noteikumiem Nr. 838, ir jāizdod attiecīgi Ministru kabineta noteikumi, ar kuriem līgumu apstiprinošie MK noteikumi Nr. 838 tiktu atzīti par spēku zaudējušiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Labklājības ministrija lūdza viedokli Latvijas Republikas Satiksmes ministrijai un Latvijas Tirdzniecības flotes Jūrnieku arodbiedrībai. Neviena no šīm institūcijām pēc būtības neiebilda, kā arī nesniedza papildu argumentus nepieciešamībai turpināt līguma darbību.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Jautājumi turpmāk tiks risināti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulas (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu noteikumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Pirms piekrišanas līguma darbības izbeigšanai sniegšanas Norvēģijas Karaliskajai Darba un sociālās iekļaušanas ministrijai Labklājības ministrija saņēma Latvijas Tirdzniecības flotes Jūrnieku arodbiedrības 2023. gada 27. jūlija viedokli, kur netika sniegti būtiski argumenti līguma darbības turpmākai uzturēšanai, bet tika izteikts lūgums līguma izbeigšanas gadījumā tā spēku saglabāt līdz 2024. gada 31. decembrim, t. i., līdz datumam, līdz kuram vēl būs spēkā Norvēģijas kuģu īpašnieku asociācijas un Latvijas Tirdzniecības flotes Jūrnieku arodbiedrības noslēgtais koplīgums. Minētais lūgums tika ņemts vērā, tam piekrita arī Norvēģijas Karaliskā Darba un sociālās iekļaušanas ministrija. Līdz ar to līguma darbība tiks izbeigta 2025. gada 1. janvārī.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk