24-TA-1320: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Rēzeknes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Rēzeknes novada domes 2024. gada 4. aprīļa lēmums Nr. 372 (prot. Nr. 7, 6.§) "Par nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš", Vērēmu pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Rēzeknes novada pašvaldības nekustamā īpašuma “Adamavas ceļš” pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Adamavas ceļš" Vērēmu pagastā, Rēzeknes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 005 0653) Vērēmu pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7896 005 0647) 0,14 ha platībā (turpmāk arī – nekustamais īpašums) pieder Rēzeknes novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Latgales rajona tiesas Vērēmu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000820816 uz Rēzeknes novada pašvaldības (reģistrācijas Nr. 90009112679) vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 0,0300 ha platībā;
2) vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos (tips 7314020101) 0,1200 ha platībā;
3) sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu (tips 7316080100) 0,1400 ha platībā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Rēzeknes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2022. gada 3. martā ar vēstuli Nr. 4.1-2_01qd_260_22_236 "Par pagasta ceļu nodošanu valstij, LR Zemkopības Ministrijas personā" vērsās pie Rēzeknes novada pašvaldības ar lūgumu pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma "Pagasta ceļi" ar kadastra Nr. 7896 001 0091 sadali, atdalot no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7896 005 0273 daļu ceļa joslai aptuveni 0,190 km garumā 6–12 metru platumā un 0,18 ha platībā, un nodošanu valstij Zemkopības ministrijas personā bez atlīdzības Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai.
Pēc nekustamā īpašuma "Pagasta ceļi" ar kadastra Nr. 7896 001 0091 sadales un atsevišķa nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 005 0653) izveidošanas Sabiedrība ar 2024. gada 11. marta iesniegumu Nr. 4.1-2_022a_260_24_205 lūdza Rēzeknes novada pašvaldību lemt par nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības valsts (Zemkopības ministrijas personā) īpašumā un atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajai daļai noteikt, kuras valsts pārvaldes funkcijas izpildei nekustamais īpašums tiek nodots, t. i., Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, kā arī noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nodot nekustamo īpašumu bez atlīdzības atpakaļ pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās funkcijas nodrošināšanai.
Rēzeknes novada dome 2024. gada 4. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 372 (prot. Nr. 7, 6.§) "Par nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš", Vērēmu pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts nodot bez atlīdzības īpašumā valstij Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas personā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Adamavas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 005 0653) Vērēmu pagastā, Rēzeknes novadā, kurš sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7896 005 0647) ar kopējo platību 0,14 ha, lai izpildītu noteikto funkciju – meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un vienlaikus noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nekustamo īpašumu atdot bez atlīdzības Rēzeknes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas izpildes nodrošināšanai, izdarot attiecīgu atzīmi zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 0,0300 ha platībā;
2) vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos (tips 7314020101) 0,1200 ha platībā;
3) sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu (tips 7316080100) 0,1400 ha platībā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Rēzeknes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2022. gada 3. martā ar vēstuli Nr. 4.1-2_01qd_260_22_236 "Par pagasta ceļu nodošanu valstij, LR Zemkopības Ministrijas personā" vērsās pie Rēzeknes novada pašvaldības ar lūgumu pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma "Pagasta ceļi" ar kadastra Nr. 7896 001 0091 sadali, atdalot no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7896 005 0273 daļu ceļa joslai aptuveni 0,190 km garumā 6–12 metru platumā un 0,18 ha platībā, un nodošanu valstij Zemkopības ministrijas personā bez atlīdzības Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai.
Pēc nekustamā īpašuma "Pagasta ceļi" ar kadastra Nr. 7896 001 0091 sadales un atsevišķa nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 005 0653) izveidošanas Sabiedrība ar 2024. gada 11. marta iesniegumu Nr. 4.1-2_022a_260_24_205 lūdza Rēzeknes novada pašvaldību lemt par nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības valsts (Zemkopības ministrijas personā) īpašumā un atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajai daļai noteikt, kuras valsts pārvaldes funkcijas izpildei nekustamais īpašums tiek nodots, t. i., Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, kā arī noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nodot nekustamo īpašumu bez atlīdzības atpakaļ pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās funkcijas nodrošināšanai.
Rēzeknes novada dome 2024. gada 4. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 372 (prot. Nr. 7, 6.§) "Par nekustamā īpašuma "Adamavas ceļš", Vērēmu pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts nodot bez atlīdzības īpašumā valstij Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas personā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Adamavas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 005 0653) Vērēmu pagastā, Rēzeknes novadā, kurš sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7896 005 0647) ar kopējo platību 0,14 ha, lai izpildītu noteikto funkciju – meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un vienlaikus noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nekustamo īpašumu atdot bez atlīdzības Rēzeknes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas izpildes nodrošināšanai, izdarot attiecīgu atzīmi zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību nekustamā īpašuma sastāvā uz minētās zemes vienības varētu izbūvēt inženierbūvi ceļu, kas funkcionāli tiks izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai. Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7896 005 0495 41,82 ha kopplatībā, kura ietilpst valsts nekustamā īpašuma "Bērzi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7896 003 0185) Vērēmu pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas kā lietu kopība pēc datu aktualizācijas NĪVKIS visā tā sastāvā tiks nodots Rēzeknes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Rēzeknes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas kā lietu kopība pēc datu aktualizācijas NĪVKIS visā tā sastāvā tiks nodots Rēzeknes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Rēzeknes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
- Rēzeknes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi