Anotācija (ex-ante)

23-TA-2795: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumos Nr.345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.345), lai aizsargātajiem lietotājiem noteikto terminēto palielināto atbalstu noteiktu kā pastāvīgu atbalstu, kā arī lai precizētu noteikumos ietvertās normas no nepārprotamai piemērošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumos Nr.345 ietvertās normas. lai aizsargātajiem lietotājiem noteikto terminēto palielināto atbalstu noteiktu kā pastāvīgu atbalstu, kā arī lai precizētu noteikumos ietvertās normas no nepārprotamai piemērošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka aizsargātajiem lietotājiem noteiktais palielinātais atbalsts ir terminēts, proti, tas ir pieejams līdz 2023.gada 31.decembrim, nepārprotamai tiesību normu piemērošanai grozījumiem MK noteikumos Nr.345 ir jāstājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums) ietvaros daudzbērnu ģimenēm, ģimenēm, kuras aprūpē bērnu/-us ar invaliditāti, personām ar I invaliditātes grupu, trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām / personām kopš 2015. gada, kad privātpersonām tika atvērts elektroenerģijas tirgus, no valsts budžeta līdzekļiem tiek kompensēta daļa no maksājuma par elektroenerģiju.
Ministru kabinets 2021. gada 1. jūnija noteikumi Nr. 345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 345) paredz, ka Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina pakalpojuma īstenošanu un vienlaikus veic pārziņa funkciju aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmai (turpmāk – ALDIS), kas apkopo datus no valsts datu reģistriem, lai identificētu aizsargāto lietotāju statusam atbilstošās personas, kā arī no elektroenerģijas tirgotājiem, lai aprēķinātu, kāds ir atbalsta apmērs un kuri attiecīgā elektroenerģijas tirgotāja klienti atbilst aizsargātā lietotāja statusam, kā rezultātā atbalsta apmērs ir jāattiecina to rēķinos par elektroenerģiju kā maksājuma samazinājums. Pakalpojums aizsargātajam lietotājam tiek sniegts automātiski (nepiesakoties atbalsta saņemšanai), tādējādi nodrošinot, ka aizsargātie lietotāji saņem pienākošos atbalstu norēķiniem par elektroenerģiju.

Aizsargāto lietotāju skaits, kam piešķirts atbalsts,* pa kategorijām un izmaksātais finansējums, EUR
  2022. gads 2023. gads**
Personas ar I invaliditātes grupu un bērni ar invaliditāti 21 712 3 967 757 22 599 2 069 950
Trūcīgās / maznodrošinātās ģimenes / personas 36 260 6 529 963 32 875 2 965 290
Daudzbērnu ģimenes 31 984 7 681 972 34 057 4 096 226
Kopā*** 89 956 18 179 692 89 531 9 131 466
* Būvniecības valsts kontroles biroja dati
** Informācija uz konceptuālā ziņojuma sagatavošanas brīdi
*** Ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēmis atbalstu

Balstoties uz CSP tīmekļvietnē pieejamo informāciju, secināms, ka patēriņa cenu pārmaiņas 2023. gada augustā, salīdzinot ar 2019. gada augustu, patēriņa grupai '04.5.1 Elektroenerģija' ir 95,6%. Tas nozīmē, ka pirktspēja patēriņa grupā '04.5.1 Elektroenerģija' 100 euro apmērā 2019. gada augustā ir vienāda ar 195,60 euro 2023. gada augustā.
Paralēli elektroenerģijas cenu dinamikai elektroenerģijas biržā NordPool 2023. gada griezumā un ģeopolitiskās situācijas izraisītai ietekmei uz tautsaimniecību, no 2023. gada 1. jūlija spēkā stājušies sadales sistēmas operatora akciju sabiedrības “Sadales tīkls” (turpmāk - sistēmas operators) sistēmas pakalpojumu tarifi. Sistēmas operatora tarifa mājsaimniecību lietotājiem atsevišķos gadījumos pieaugums ir lielāks, nekā kopējais tarifa pieaugums. 92% mājsaimniecību lietotāju tarifa pieaugums ir apmēram 10 euro mēnesī.
Līdz ar to, lai mazinātu enerģētiskās nabadzības risku, un ņemot vērā, ka saskaņā ar 2023.gada 12.oktobrī pieņemtajā konceptuālajā ziņojumā "Kompleksi pasākumi obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" ietverto informāciju, ir apstiprināts finansējums, kas nepieciešams aizsargātajiem lietotājiem paredzētā palielinātā atbalsta nodrošināšanai ilgtermiņā, MK noteikumos Nr.345 ietverto palielināto atbalsta apjomu nepieciešams noteikt kā pastāvīgu atbalstu šādā apjomā - daudzbērnu ģimenēm 25 euro un pārējām aizsargāto lietotāju grupām – 20 euro apmērā.

Saskaņā ar 2022.gada 6.septembra Ministru kabineta rīkojumā Nr.584 noteikto elektroenerģijas obligātā iepirkuma komponentes vidējā likme no 2022. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim 0 euro/MWh, un ņemot vērā, ka obligātā iepirkuma maksājumi elektroenerģijas tirgotājiem pēc būtības netiks veikti, attiecīgais maksājums galalietotāju rēķinos vairs netiks ietvers. Līdz ar to visā MK noteikumu Nr.345 tekstā nepieciešams svītrot norādi par maksājuma samazinājumu obligātā iepirkuma komponentei, kas ietverta galalietotāja rēķinā.

Attiecībā uz daudzbērnu ģimenēm, kuras ir tiesīgas saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, praksē pastāv gadījumi, kad šķirtās ģimenēs viena vecāka reģistrēto bērnu skaits var pārklāties ar citam vecākam reģistrēto bērnu skaitu, kā arī gadījumos, kad ģimene ir šķirta un kāds no vecākiem ir stājies laulībā ar citu personu, attiecīgajam bērnam valsts reģistros kā saistītās pieaugušās personas var uzrādīties trīs vai pat vairāk personu. Ņemot vērā minēto, un lai atbalstam pēc būtības kvalificētos dažādos statusos esošas daudzbērnu ģimenes, praksē atbalsts tiek piemērots par katriem vienai personai saistītajiem trīs bērniem, un var tikt piemērots dažādiem elektroenerģijas līgumiem, tāpēc attiecīgo principu nepieciešams nostiprināt kā normu MK noteikumos Nr.345, izveidojot jaunu 7.2 punktu, kas nosaka, ka ja daudzbērnu ģimenē ir vairāk, kā trīs reģistrētu bērnu, maksājuma samazinājums par katriem trīs ģimenē reģistrētajiem bērniem var tikt piemērots atsevišķam līgumam.

Lai nodrošinātu, ka no atbalsta saņēmēju loka tiek izslēgtas personas ar I grupas invaliditāti, par kurām rūpējas aizgādnis, un kuru vārdā līgumu par elektroenerģijas tirdzniecību ir noslēdzis aizgādnis, kura aizgādnība ir vairākas personas ar I grupas invaliditāti, MK noteikumus nepieciešams papildināt ar 8.1 punktu, kas nosaka, ka personas ar I grupas invaliditāti aizgādnim pakalpojumu sniedz, maksājuma samazinājumu piemērojot par katru aizgādībā esošo personu ar I grupas invaliditāti.

Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.345 2.punkts nosaka, ka aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ir pienākums sniegt elektroenerģijas tirgotājam, kā arī ņemot vērā praksē izveidojušos gadījumus, kad maksājuma samazinājums aizsargātajam lietotājam nav ticis piemērots elektroenerģijas tirgotāja jeb pakalpojuma sniedzēja dēļ, kā arī ņemot vērā, ka šobrīd MK noteikumos Nr.345 ietvertās normas skaidri nenosaka pienākumu pakalpojuma sniedzējam piemērot maksājuma samazinājumu nākamajā norēķinu periodā, ja tas nav ticis piemērots tā veikto darbību kļūdas dēļ, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.345 22.punktā, nosakot, ka, ja pēc aizsargātā lietotāja pieprasījuma vai šo noteikumu 27. punktā minēto datu reģistru pārziņu sniegtās informācijas birojs konstatē, ka informācijas sistēmā šo noteikumu 27. punktā minēto reģistru kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam nav piemērots maksājuma samazinājums, birojs tuvākajā atbalsta piešķiršanas mēnesī attiecina un pakalpojuma sniedzējs tuvākajā norēķinu perioda elektroenerģijas rēķinā piemēro nesaņemto maksājuma samazinājumu.

Papildus, lai nodrošinātu vienotas terminoloģijas izmantošanu visos tiesību aktos attiecībā uz valsts atbalstu maksājuma samazinājuma par izmaksām par energoresursiem, visā noteikumu tekstā varu savienojumu "maksājuma samazinājums" attiecīgā locījumā nepieciešams aizstāt ar vārdu savienojumu "maksas samazinājums" attiecīgā locījumā.

Kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.345 4.punktā ir norādīts vārdu savienojuma "elektroenerģijas tirdzniecības līgums" saīsinājums, noteikumu tekstā turpmāk nepieciešams norādīt minēto saīsinājumu.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Aizsargātie lietotāji - trūcīgas un maznodrošinātas personas, personas ar I invaliditātes grupu, ģimenes, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz augstāk minēto aizsargāto lietotāju grupu labklājību, jo tas paredz aizsargātajiem lietotājiem pieejamo palielināto atbalstu noteikt kā pastāvīgu atbalstu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
8 615 514
15 203 090
8 615 514
8 615 514
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
8 615 514
15 203 090
8 615 514
8 615 514
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
21 763 090
0
15 203 090
8 615 514
15 203 090
8 615 514
8 615 514
2.1. valsts pamatbudžets
21 763 090
0
15 203 090
8 615 514
15 203 090
8 615 514
8 615 514
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Būvniecības valsts kontroles biroja sniegtajiem datiem par aizsargātajiem lietotājiem piešķirto atbalstu 2023.gadā, 2024.gadā atbalsta nepieciešamais finansējuma apjoms ir: 
1) daudzbērnu ģimenēm: 33 766* x 25 x 12 = 10 129 800 euro
2) maznodrošinātām un trūcīgām ģimenēm/ personām: 32 448* x 20 x 12 = 7 787 520 euro
3) personām ar I grupas invaliditāti un bērniem ar invaliditāti: 22 681* x 20 x 12 = 5 443 440 euro

* vidējais aizsargāto lietotāju skaits katrā no aizsargāto lietotāju grupām, kas saņēmis atbalstu laikposmā no 2023.gada janvāra līdz oktobrim.

Kopsummā atbalstam nepieciešamais finansējums veido 23 360 760 euro lielu finansējuma apjomu. Konceptuālajā ziņojumā "Kompleksi pasākumi obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" aizsargāto lietotāju atbalstam, kā arī informācijas sistēmu uzturēšanai un pilnveidei plānotais atbalsts ir 23 818 604 euro, un tas tiks nodrošināts no akciju sabiedrības "Latvenergo" valsts budžeta ieskaitāmo dividenžu apjoma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu noteikumu projektā paredzēto palielināto atbalstu aizsargātajiem lietotājiem, nepieciešamais finansējums 2024. - 2026.gadā ik gadu 23 818 604 euro apmērā ir ieplānots likumprojektā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 “Elektroenerģijas lietotāju atbalsts” atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 12.oktobra rīkojumam Nr. 673 “Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts virzāms saskaņošanai un apstiprināšanai steidzamības kārtā, lai aizsargātajiem lietotājiem paredzēto palielināto atbalstu noteiktu kā pastāvīgu atbalstu, sākot no 2024.gagad 1.janvāra. Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz aizsargātajiem lietotājiem, un tas nerada papildu pienākumus vai izdevumus pakalpojuma nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām un pakalpojuma sniedzējiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz aizsargāto lietotāju labklājību, jo tas paredz aizsargātajiem lietotājiem pieejamo palielināto atbalstu noteikt kā pastāvīgu atbalstu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi