Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2647: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu atbilstošu Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes pieejamību un izmantošanu saistībā ar dzīvojamo māju mājas lietas dokumentācijas kārtošanu Būvniecības informācijas sistēmā ikvienai personai, kas pārvalda noteiktas platības dzīvojamo māju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai novērstu to, ka daudzas dzīvokļu īpašnieku biedrības un dzīvojamās mājas, kuras apsaimnieko trešās personas, kā arī dzīvokļu īpašnieki bez atbilstošas profesionālās kvalifikācijas paliek ārpus dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra (turpmāk - Reģistrs), tādējādi iedzīvotājiem nespējot nodrošināt brīvu piekļuvi mājas lietā ietveramajai informācijai un dokumentiem, ir nepieciešams atvieglot reģistrāciju Reģistrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar pašreizējām likuma prasībām dzīvokļu īpašnieku biedrībām ir nepieciešami papildus finanšu līdzekļi, lai varētu nodrošināt savas dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un noslēgtu līgumu ar personu, kurai ir atbilstoša kvalifikācija. Tāpat, dzīvojamai mājai, kurai ir viens īpašnieks, ja šis īpašnieks pats pārvalda dzīvojamo māju, tam ir nepieciešama atbilstoša kvalifikācija. Pārvaldnieku prasības par atalgojumu ir augstas, un līdz ar to daudzas biedrības, sabiedrības un īpašnieki nevar atļauties noslēgt līgumu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, un attiecīgi arī nereģistrējas dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā. Vienlaikus attiecīgajā pakalpojumu tirgū ir novērojams arī to personu trūkums, kuras ir ieguvušas vismaz trešo kvalifikācijas līmeni (ceturto kvalifikācijas līmeni atbilstoši grozījumiem Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 30.punktam) un ir tiesīgas šādus pārvaldnieka pakalpojumus sniegt. Neskatoties uz to, ka reģistrēšanās Reģistrā atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma (turpmāk - Likums) pārejas noteikumu 28. un 29. punktam no 2023. gada 1.marta ir obligāts priekšnoteikums, lai piekļūtu mājas lietai Būvniecības informācijas sistēmā, daudzas personas, kuras līdz šim sniedz pārvaldīšanas pakalpojumu un noslēgušas dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumu, nevar reģistrēties Reģistrā neatbilstošās profesionālās kvalifikācijas dēļ vai arī šāda profesionālā kvalifikācija personai nav vispār.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma likumā un Likumā tika veikti grozījumi saistībā ar Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveidi attiecībā uz mājas lietas kārtošanu Būvniecības informācijas sistēmā, no 2023. gada 1. marta mājas lieta noteiktā apjomā būs jākārto un jāuztur Būvniecības informācijas sistēmā (Likuma Pārejas noteikumu 27.punkts), tādējādi pārvaldnieki, tai skaitā biedrības un īpašnieki, kuri nebūs reģistrējušies Reģistrā nevarēs izpildīt likumā noteikto prasību kā arī nevarēs piekļūt mājas lietas dokumentācijai Būvniecības informācijas sistēmā un izmantot tās funkcionalitāti attiecībā uz lēmumu pieņemšanas procesiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzētie grozījumi atvieglo piekļuvi mājas lietas saturam Būvniecības informācijas sistēmā visiem pārvaldniekiem, lai tie varētu izmantot Būvniecības informācijas sistēmas izveidoto funkcionalitāti attiecībā uz dzīvojamās mājas mājas lietas kārtošanu elektroniskā vidē, tostarp vest lēmumu pieņemšanas procesu elektroniski, ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma likums šobrīd paredz lēmumu pieņemšanas procesu arī elektroniskā vidē.
Līdz ar to, turpmāk kā vienīgais priekšnoteikums reģistrācijai pārvaldnieku reģistrā, lai saņemtu piekļuvi Būvniecības informācijas sistēmā attiecīgai mājas lietai, ir noslēgts dzīvojamo māju pārvaldīšanas līgums.

Nodrošinot to, ka ikviena persona (pārvaldnieks), kas noslēgusi attiecīgu pārvaldīšanas līgumu, var reģistrēties Būvniecības informācijas sistēmā, tiek iegūta visaptveroša informācija un kopaina par situāciju valstī daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanas jomā, aptverot arī tos gadījumus, kad dzīvojamo māju pārvalda, piemēram, bez atbilstošas profesionālās kvalifikācijas.

Norādāms, ka ar Likumprojektu netiek mainītas Likumā noteiktās profesionālās kvalifikācijas prasības pārvaldniekiem.

Vienlaikus ar Likumprojektu tiek veikti grozījumi, lai pārvaldnieku profesionālo kvalifikāciju pielīdzinātu šobrīd spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem (Profesionālās izglītības likuma 5. pants).
Atbilstoši Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 30. punktam Profesionālās kvalifikācijas līmeņi, kas ir spēkā līdz 2022. gada 31. jūlijam, sākot ar 2022. gada 1. augustu, atbilst šādiem profesionālās kvalifikācijas līmeņiem Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā:
1) otrais profesionālās kvalifikācijas līmenis atbilst trešajam profesionālās kvalifikācijas līmenim;
2) trešais profesionālās kvalifikācijas līmenis atbilst ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim;
3) ceturtais profesionālās kvalifikācijas līmenis atbilst piektajam profesionālās kvalifikācijas līmenim;
4) piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis atbilst sestajam vai septītajam profesionālās kvalifikācijas līmenim.

No Likuma tiek izslēgts 20. panta pirmās daļas 3. punkts, ņemot vērā, ka Likumprojekts paredz, ka Reģistrā drīkst reģistrēties ikviena persona (pārvaldnieks), kas noslēgusi atbilstošu pārvaldīšanas līgumu.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Likumprojektā ietvertās funkcionalitātes Būvniecības informācijas sistēmas pilnveidei ir nepieciešams papildus 9677,70 euro (ar PVN).Nepieciešamie finanšu līdzekļi Būvniecības informācijas sistēmas pilnveidei saistībā ar Likumprojektā ietvertajām izmaiņām tiks nodrošināti no finansējuma, kas paredzēts Būvniecības informācijas sistēmas tālākai attīstībai, ņemot vērā, ka Ministru kabinetā ir atbalstīts papildus finansējums  šim prioritārajam pasākumam.[1]

[1] Ministru kabineta 13.01.2023. ārkārtas sēdes protokols Nr. 2 (1. §) 2. punkts. Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam". Sk. https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/protocols/aece2b04-47c9-43ba-9393-4fa1786b06ed#meeting-protocol-preview-2. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kuras sniedz ar daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanu saistītus pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Personai, kas pārvalda dzīvojamo māju uz pārvaldīšanas līguma pamata, tiek atvieglota piekļuve Būvniecības informācijas sistēmā mājas lietai.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras sniedz ar daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanu saistītus pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Personai, kas pārvalda dzīvojamo māju uz pārvaldīšanas līguma pamata, tiek atvieglota piekļuve Būvniecības informācijas sistēmā mājas lietai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumi Nr.343 "Dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra vešanas un aktualizēšanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Ar grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, ir nepieciešams veikt arī atbilstošus grozījumus pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultātā saņemts viens viedoklis no fiziskas personas.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalības rezultāti pievienoti kā pielikums.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiek veicināta Būvniecībasi nformācijas sistēmas izstrādātās funkcionalitātes izmantošana attiecībā uz dzīvojamo māju pārvaldīšanu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiek pielāgota pārvaldnieku nepieciešamā kvalifikācija šobrīd spēkā esošajām tiesību normām par profesionālās kvalifikācijas līmeņiem.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi