Anotācija (ex-ante)

22-TA-3462: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana” pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu” (turpmāk – MK rīkojuma projekts) izstrāde ir balstīta uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasībām, un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 435), kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību, digitālā transformācija” prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt projektu, nodrošinot finansējuma piesaisti projekta īstenošanai, kā arī projekta rezultātā nodrošināt pašvaldībām iespēju īstenot līdzdalības budžetu atbilstoši Pašvaldību likumam (turpmāk – likums), izveidojot informācijas sistēmu, kas sniegs iespēju pašvaldībām organizēt līdzdalības budžeta projektu ideju konkursus un iedzīvotājiem piedalīties šajos konkursos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar 2019. gada 23. janvārī apstiprinātās valdības deklarācijas “Deklarācija par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību” 227. punktu un saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 26. novembra rīkojumu Nr. 587 “Par Reģionālās politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” apstiprinātajās Reģionālās politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam ietverto B.3.6. uzdevumu “Plašākas sabiedrības iesaiste reģionālās politikas mērķu sasniegšanā”, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ir sagatavojusi un Ministru kabinets 2020. gada 14. maijā izdevis rīkojumu Nr. 268 “Par konceptuālo ziņojumu “Par līdzdalības budžeta ieviešanu Latvijā””. Likums paredz vairāku iedzīvotāju līdzdalības instrumentu ieviešanu pašvaldībās, t.sk. līdzdalības budžeta ieviešanu. Lai pašvaldības līdzdalības budžeta iniciatīvu varētu īstenot pilnvērtīgi, ir nepieciešams izveidot līdzdalības budžeta informācijas sistēmu, kas pašvaldībām sniegs iespēju organizēt līdzdalības budžeta projektu ideju konkursus un iedzīvotājiem piedalīties šajos konkursos atbilstoši likumā noteiktajam regulējumam.
Līdzdalības budžets šobrīd tiek īstenots tikai dažās pašvaldībās, piemēram, Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, Gulbenes novada pašvaldībā un citās. Vienlaikus līdzdalības budžeta konkursu īstenošanas nosacījumi katrā pašvaldībā ir dažādi, t.sk. nosacījumiem atšķiroties arī no likuma redakcijas. Tāpat likums paredz obligātu līdzdalības budžeta ieviešanu pašvaldībās no 2025. gada. Lai sistēmas funkcionalitāte atbilstu likuma nosacījumiem par līdzdalības budžeta īstenošanu pašvaldībās, tiks pilnveidota Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēma (turpmāk – TAPIS), kuras ietvaros tiks izvietota līdzdalības budžeta informācijas sistēmas administratora vide, tādējādi sniedzot iespēju pašvaldību attīstības plānošanas speciālistiem īstenot attīstības plānošanas procesus vienuviet. Vienlaikus līdzdalības budžeta informācijas sistēmas publisko daļu ir iecerēts veidot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv (turpmāk – Latvija.lv) e-pakalpojuma veidā. Gadījumā, ja Latvija.lv funkcionalitāte pēc uzlabojumiem, kas veikti pēc Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) projekta Nr.2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”, būs neatbilstoša līdzdalības budžeta informācijas sistēmas publiskās daļas izvietošanai, tā tiks izvietota vai nu TAPIS publiskās daļas sastāvā, vai arī citā infrastruktūrā. Publiskā daļa iedzīvotājiem sniegs iespēju gan aplūkot līdzdalības budžeta konkursos iesniegtos teritorijas attīstības projektus, gan piedalīties līdzdalības budžeta iniciatīvā, balsojot par projektiem vai iesniedzot projektu pieteikumus. Publiskās daļas izvietošana Latvija.lv e-pakalpojuma veidā ļaus īstenot integrētu pieeju valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībai vienuviet.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldībām nav resursu, lai nodrošinātu līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas platformas izveidi. Lai arī Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, Gulbenes novada un citām pašvaldībām ir izveidotas digitālas platformas līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu organizēšanai, to funkcionalitāte ir ierobežota un nenodrošina likumā ietverto nosacījumu ievērošanu.
Risinājuma apraksts
Tiks attīstīta un ieviesta centralizēta līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platforma visām Latvijas pašvaldībām. Ņemot vērā, ka līdzdalības budžeta informācijas sistēmas funkcionalitātei ir tieša ietekme uz visām pašvaldībām, informācijas sistēmas izstrādes un ieviešanas procesā tiks iesaistīti gan Latvijas Pašvaldību savienības, gan pašvaldību pārstāvji, lai ieviestu labāko iespējamo risinājumu, kas nepieciešams pašvaldībām.
Vienlaikus tiks vērtētas un ieviestas saskarnes jau ar esošajām pašvaldības informācijas sistēmām, ja tas būs tehniski iespējams un ekonomiski pamatoti.

Projekta īstenošana veicinās Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna apstiprināto mērķrādītāju sasniegšanu, attīstot centralizētu līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platformu visām Latvijas pašvaldībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēta iespēja pilnveidot jau esošas līdzdalības budžeta digitālās platformas, t.i., www.balso.riga.lv un https://balso.gulbene.lv, taču secināts, ka funkcionalitāte neatbilst likuma nosacījumiem un attiecīgās funkcionalitātes izstrāde, kā arī platformu pielāgošana, lai tās varētu lietot visas pašvaldības, prasītu vairāk resursu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Norādīts MK rīkojuma projekta 1. pielikuma “Projekta pase” 7. sadaļā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas iedzīvotāji ar personas kodu, kas ir sasnieguši vismaz 16 gadu vecumu
Ietekmes apraksts
Sniegs iespēju piedalīties līdzdalības budžeta projektu ideju konkursos.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Sniegs iespēju biedrībām un nodibinājumiem piedalīties līdzdalības budžeta projektu ideju konkursos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
315 000
0
315 000
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
315 000
0
315 000
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
374 535
0
374 535
0
74 907
74 907
2.1. valsts pamatbudžets
0
374 535
0
374 535
0
74 907
74 907
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-59 535
0
-59 535
0
-74 907
-74 907
3.1. valsts pamatbudžets
0
-59 535
0
-59 535
0
-74 907
-74 907
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-59 535
-59 535
-74 907
-74 907
5.1. valsts pamatbudžets
-59 535
-59 535
-74 907
-74 907
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projekta indikatīvais īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk.
Finansējuma avots 2023. gads 2024. gads Kopā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums 315 000 315 000 630 000
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 59 535 59 535 119 070
Kopā 374 535 374 535 749 070
* Valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai tiek aprēķināts pēc šādas formulas:
(Kopējais projekta finansējums – Projekta administrēšanas un ieviešanas personāla izmaksas) * PVN, t.i., (630 000 euro – 63 000 euro) * 21% = 119 070 euro

Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiks ieplānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” apakšprogrammā 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” un  tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

Pēc līdzdalības budžeta informācijas sistēmas ieviešanas, tās uzturēšanai no 2025. gada un turpmāk ik gadu nepieciešami 74 907 euro gadā, kas paredzēts pakalpojuma darbības nodrošināšanai, informācijas sistēmas uzlabojumiem un tās uzturēšanai. Finansējumu pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējo ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību ir iespējams pieprasīt kārtējā gadā no valsts budžeta programmas “Apropriācijas rezerve” un turpmākajos gados, sagatavojot maksimāli pieļaujamo valsts budžeta kopējo izdevumu apjomu, līdz ar to valsts budžeta finansējumu uzturēšanas izmaksu segšanai VARAM pieprasīs normatīvos aktos noteiktajā kārtībā. Detalizēts projekta uzturēšanas izmaksu aprēķins tiks sniegts tad, kad tās tiks pieprasītas normatīvos aktos noteiktajā kārtībā.

Informācijas sistēmas izveide sniegs iespēju projektu iesniegšanas un balsošanas pakalpojumus sniegt automatizēti tiešsaistē, tādējādi pašvaldībām nebūs nepieciešams papildu finansējums personāla algošanai pakalpojumu sniegšanai klātienē.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc rīkojumā noteiktā projekta īstenošanas 2025. gadā ikgadējās uzturēšanas izmaksas tiek plānotas 10% apmērā no izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 74 907 euro gadā, lai nodrošinātu informācijas sistēmas ikgadējo uzturēšanu, atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumā noteiktajai kārtībai.

Pilnvērtīgai projekta īstenošanai ir nepieciešams papildu finansējums 332 263 euro apmērā, t.sk. līdz 57 665,48 euro PVN segšanai. Papildu finansējuma novirzīšana projektam tiks izvērtēta atbilstoši Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” īstenošanas gaitai. Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 435, gadījumā, ja nozares ministrija atbilstoši kompetencei piemēro korektīvās darbības finansējuma saņēmējam, kas rada atlikumu 2.1. reformu un investīciju virziena finansējumā, tad ar atbilstošu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas saskaņojumu Eiropas Komisijā, projekta īstenošanai var kļūt pieejams papildus nepieciešamais finansējums.
Ja papildu finansējums projektam nebūs pieejams, tas neietekmēs plānotā projekta pamata funkcionalitātes nodrošināšanu (tiks nodrošināts minimālais darbspējīgais produkts), tomēr tas ietekmēs sistēmas veiktspēju, lietojamību un automatizētus risinājumus, kā arī ierobežos veikt papildu uzlabojumus sistēmas ieviešanas posmā (jēgpilnākā lietotāju atgriezeniskā saite tiek saņemta pirmajā sistēmas ekspluatācijas gadā). Minētais papildu finansējums sniegtu iespēju veicināt informācijas sistēmas publiskās daļas izvietošanu arī pašvaldību portālos un aplikācijās ar atvērto lietojumprogrammu saskarni (API). Tāpat tiktu pilnveidoti arī kopējie lietojamības uzlabojumi un mobilās pieejamības risinājumi, t.sk., attīstot pilnībā responsīvu dizainu, tādējādi ieviešot iespējami labāku lietotāju saskarni, kā arī, uzlabojot lietotāju pieredzi, kas ir īpaši būtiski, ņemot vērā plaši identificēto mērķa grupu.

Vienlaikus, lai nodrošinātu līdzdalības budžeta informācijas sistēmas turpmāku funkcionēšanu, VARAM sagatavos prioritārā pasākuma pieteikumu, kurā tiks iekļauta informācija arī par papildu nepieciešamo amata vietu izveidi pēc projekta pabeigšanas. Jautājums par plānotajām jaunajām amata vietām ar tām nepieciešamo papildu finansējumu ir izskatāms Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Nepieciešamais finansējums plānotajām jaunajām amata vietām neietilpst šobrīd Anotācijas 3. sadaļā norādītā uzturēšanas izmaksu 74 907 euro apmērā.

4.1.1. Ministru kabineta 2014. gada 8. jūlija noteikumi Nr. 392 “Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Ievērojot plānotos funkcionalitātes papildinājumus, nepieciešams veikt grozījumus, kas paredz līdzdalības budžeta informācijas sistēmas administratīvās vides izvietošanu TAPIS.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka MK rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts MK noteikumos Nr. 435, kā arī Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu, kas nosaka, ka sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, MK rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība MK rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta īstenošanā iesaistītajiem (VARAM un VRAA) projekts radīs papildu slodzi – papildu darbi, kas saistīti ar projekta īstenošanu, ieviešanu un pēcāk arī ar informācijas sistēmas uzturēšanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Radīta iespēja iedzīvotājiem piekļūt līdzdalības budžeta projektu ideju konkursiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attīstīta un ieviesta centralizēta līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platforma.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attīstīta un ieviesta centralizēta līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platforma, kas sniegs iespēju iedzīvotājiem iesaistīties teritoriju attīstības procesos, tādējādi sniedzot ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam rīcības virziena “Tiesiskums un pārvaldība” mērķa indikatora “Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss” sasniegšanai.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attīstīta un ieviesta centralizēta līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platforma, kas sniegs iespēju iedzīvotājiem iesaistīties teritoriju attīstības procesos.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attīstīta un ieviesta centralizēta līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinoša koplietošanas platforma, kas sniegs iespēju iedzīvotājiem iesaistīties teritoriju attīstības procesos.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi