Anotācija (ex-ante)

22-TA-230: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta dotajam uzdevumam (MK 14.12.2021. sēdes protokola Nr.80,65. §, 4.punkts), Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, ievērojot nepieciešamību piešķirt valsts budžeta līdzekļus no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai nodrošinātu  37 nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguves iespējas valsts un pašvaldības dibinātās izglītības iestādēs. Informatīvais ziņojums "Par aktuālo situāciju sakarā ar nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības nodrošināšanu" tika gatavots oktobrī un precizēts novembra vidū. MK rīkojumā par līdzekļu piešķiršanu 2021.gadā bija ieplānota decembra atlīdzība un mācību līdzekļi 97 izglītojamiem 27 649 euro apmērā.
Faktiski Ministru kabinetā ziņojumu un pieņēma rīkojumu 14.decembrī. Pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas, IZM slēdza līgumus ar izglītības iestādēm. Līgumu slēgšanas brīdī nepilngadīgu patvēruma meklētāju skaits, kuriem jānodrošina izglītība, bija samazinājies. Tika noslēgti līgumi par 37 nepilngadīgo patvēruma meklētāju izglītības atbalstu par kopējo summu 58869,83 euro līdz 2022.gada 31.maijam. 2021.gadā faktiski tika pārskatīti līdzekļi 4773 euro. 2022.gadā nepieciešamā summa, lai izpildītu līgumsaistības, ir 54 096,83 euro. Rīkojuma projektā plānoti 54 097 euro.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – ministrija) finansējumu, kas nepārsniedz 54097 euro, lai segtu izmaksas, kas saistītas ar nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības nodrošināšanu, sakarā ar būtiski palielinātu nepilngadīgu patvēruma meklētāju skaitu, kuriem nepieciešams nodrošināt izglītības ieguvi valsts un pašvaldības dibinātās izglītības iestādēs, kas īsteno pirmsskolas, pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu valsts valodā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes informāciju, ministrijai 2021./2022. mācību gada 2.pusgadā  jānodrošina 37 nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguve valsts valodā saistībā ar migrantu pieplūdumu uz Latvijas-Baltkrievijas valsts robežas. Ministru kabineta rīkojumā Nr. 950  (14.12.2021. sēdes protokola un paragrāfa Nr. 80 70. §, publicēts Latvijas vēstnesī 16.12.21. Nr. 2021/243.420 ) noteikts Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 ''Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem'' piešķirt  ministrijai 27 649 euro nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta dotajam uzdevumam (MK 14.12.2021. sēdes protokola Nr.80,65. §, 3.punkts):  Lai 2022. gadā nodrošinātu finansējumu nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguvei, atbalstīt priekšlikumu 2022. gadā nepieciešamo finansējumu līdz 124 645 euro nodrošināt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2021.gada decembrī  ministrija  noslēdza līgumus ar izglītības iestādēm par 37 izglītojamo izglītības ieguves nodrošināšanu  par kopējo summu 58869,83 euro. 2021.gada decembri faktiski tika pārskaitīti 4773 euro. Lai izpildītu noslēgtos līgumus, papildus nepieciešami 54097 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kārtība, kādā nepilngadīgiem patvēruma meklētājiem tiek nodrošināta izglītības ieguve, ir noteikta Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumos Nr.488 “Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas”, nosakot, ka:
1.Valsts robežsardze vai Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde informē ministriju par nepilngadīgu patvēruma meklētāju, kurš ieradies Latvijā.
2.Valsts vai pašvaldības izglītības iestādi, saskaņojot ar dibinātāju,  kas nodrošina vispārējās izglītības ieguves iespējas patvēruma meklētājam, nosaka ministrija.
3.Ministrija slēdz līgumu ar valsts vai pašvaldības izglītības iestādi, kas nodrošina nepilngadīga patvēruma meklētāja izglītību uz laiku, kādā piešķirts patvēruma meklētāja statuss.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes informāciju, ministrijai 2021./2022. mācību gada 2. pusgadā ir jānodrošina 37 nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguve valsts valodā saistībā ar migrantu pieplūdumu uz Latvijas-Baltkrievijas valsts robežas. Slēdzot līgumu ar valsts vai pašvaldības izglītības iestādi, kas nodrošina nepilngadīga patvēruma meklētāja izglītības ieguvi, tiek nodrošināts finansējums  no Izglītības un zinātnes  ministrijas pamatbudžetā paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem.  Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 488 „Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas”, slēdzot līgumu ar izglītības iestādi par katra nepilngadīga patvēruma meklētāja izglītības ieguvi uz sešiem mēnešiem (standarta termiņš ministrijas līgumos par izglītības nodrošināšanu patvēruma meklētājiem): viena izglītojamā izmaksas paredzētas 1 592 euro apmērā sešu mēnešu līgumam, tai skaitā pedagogu atlīdzībai 257*6=1542 euro un mācību līdzekļiem 50 euro (vidējā grāmatu komplekta cena). Izmaksas pedagogu atlīdzībai veidojas: algas likme 830 euro*0,25 slodze*1,2359 VSAOI=257 euro mēnesī. Kopējā 2021.gada 37 noslēgto līgumu summa ir 58 869,83 euro. 2021.gada decembrī  faktiski tika pārskatīti līdzekļi 4773 euro. 2022.gadā nepieciešamā summa, lai izpildītu līgumsaistības, ir 54 097 euro.
Plašāka informācija ir ietverta ministrijas izstrādātajā informatīvajā ziņojumā  “Par aktuālo situāciju sakarā ar nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības nodrošināšanu”.         
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
54 097
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
54 097
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-54 097
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-54 097
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
54 097
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta informācija par izglītojamo skaitu pa izglītības iestādēm un noslēgtajiem līgumiem.
IZGLĪTBAS IESTĀDE   Faktiskais izglītojamo skaits      Noslēgto līgumu kopsumma(euro)
Ropažu pirmsskolas izglītības iestādē “Annele”  3          4776
Rīgas 93.vidusskolā                                        4          6377,91
Rīgas 15.vidusskolā                                        4          6363,52
Rīgas 85.vidusskolā                                        8          12736
Rīgas Raiņa vidusskolā                                    4          6357,44
Ropažu vidusskolā                                         11          17482,96
Vangažu vidusskolā                                        3           4776
Kopējā 2021.gada 37 noslēgto līgumu summa ir 58 869,83 euro. 2021.gada nogalē faktiski tika pārskatīti līdzekļi 4773 euro. 2022.gadā nepieciešamā summa, lai izpildītu līgumsaistības, ir 54 096,83 euro. Rīkojuma projektā plānoti 54 097 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz amata vietu skaita izmaiņām.
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministrija sadarbībā ar Latviešu valodas aģentūru 2021.gada 5. un 6.oktobrī rīkoja tālākizglītības divu dienu semināru  “Atbalsts pedagogiem darbā ar imigrantiem”. Seminārā izglītības iestāžu vadītāji un pedagogi tika iepazīstināti ar normatīvo regulējumu nepilngadīgu patvēruma meklētāju uzņemšanai izglītības iestādē un atbalstu pedagogiem darbā ar imigrantiem. Plānots, ka tālākizglītības kursi tiks rīkoti arī 2022.gada februārī. Rīkojuma projekta izstrādes procesā  notika konsultācijas ar Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta un Ropažu novada pašvaldības, pārstāvjiem, kā arī ar Rīgas  15.vidusskols, Rīgas 85.vidusskolas, Rīgas 93.vidusskolas, Raiņa vidusskolas, Ropažu vidusskolas un Vangažu vidusskolas administrāciju. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi