Anotācija (ex-ante)

23-TA-1521: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par kārtību, kādā izmaksā kompensācijas uz valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām iesauktajam rezervistam, un kompensāciju apmēru" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumi nosaka kārtību, kādā rezervistam, kurš pēc valsts aizsardzības civilā dienesta pabeigšanas tiek iesaukts uz kārtējām vai pārbaudes valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām, izmaksā Militārā dienesta likuma  66.¹ panta desmitajā, vienpadsmitajā un divpadsmitajā daļā noteiktās kompensācijas, kā arī šo kompensāciju apmēru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pēc valsts aizsardzības civilā dienesta pabeigšanas, lai uzturētu dienesta laikā apgūtās kompetences un stiprinātu valsts pārvaldes gatavību reaģēt krīzes situācijās, tajā skaitā kara vai militāro draudu gadījumā, rezervisti tiks iesaukti uz kārtējām un pārbaudes mācībām. Par katru valsts aizsardzības civilā dienesta mācību dienu rezervistam izmaksās kompensāciju, kuras apmēru un izmaksas kārtību nosaka šie noteikumi. Noteikumi nosaka arī slimības naudas un transporta izdevumu kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tā kā valsts aizsardzības civilo dienestu veiks personas, kuras savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt valsts aizsardzības militāro dienestu, valsts aizsardzības civilā dienesta mācības būs nemilitāras.
Rezervists valsts aizsardzības civilā dienesta mācībās uzturēs zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas, lai stiprinātu valsts pārvaldes gatavību reaģēt krīzes situācijās, tajā skaitā kara vai militāro draudu gadījumā, tādējādi dodot tiešu ieguldījumu visaptverošā valsts aizsardzībā.
Šobrīd plānots, ka valsts aizsardzības civilo dienestu būs iespējams veikt:
1. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrā, kas īsteno pilnu materiāltehnisko līdzekļu dzīves cikla pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē;
2. Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrā, kas ir atbildīgs par aizsardzības nozares īpašumu apsaimniekošanu un vides aizsardzības pasākumu veikšanu tajos, kā arī būvniecības organizēšanu;
3. Kara muzejā, kas izglīto sabiedrību vācot, saglabājot, pētot, izstādot un popularizējot ar Latvijas militāro un politisko vēsturi saistītās garīgās un materiālās liecības;
4. Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūrā, kas īsteno valsts politiku ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeotelpiskās informācijas jomā.
Mācības tiks organizētas katrā no šīm iestādēm, lai krīzes gadījumā tiktu īstenotas plānotas un saskaņotas darbības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts civilā dienesta mācību laikā darba devējam vai mācību iestādei rezervists ir jāatbrīvo no darba pienākumu veikšanas vai mācībām. Tā kā darba devējam nav pienākums rezervistam par mācību laiku izmaksāt atlīdzību, par mācību laiku tiks maksāta kompensācija. Šobrīd tiesību akti regulē tikai tādu kompensāciju apmēru un izmaksas kārtību, kuras tiek maksātas rezerves karavīram.
Risinājuma apraksts
Noteikumi paredz līdzīgu regulējumu kompensācijas izmaksai, kāds šobrīd noteikts attiecībā uz rezerves karavīriem. Rezerves karavīriem kompensācijas apmērs tiek noteikts ņemot vērā dienesta pakāpi, bet, tā kā civilā dienesta veicējiem netiek piešķirtas militārā dienesta pakāpes, tad kompensācijas apmērs tiks piesaistīts mēneša bāzes algai, kas noteikta karavīram ar kareivja dienesta pakāpi. Minētais izvēlēts, lai veidotu vienlīdzīgu attieksmi starp personām, kuras ir pabeigušas valsts aizsardzības militāro dienestu un valsts aizsardzības civilo dienestu, un kompensācijas izmaksas aprēķināšanas veidam nav reāla saistība ar militāro dienestu.
Noteikts, ka rezervists, kas piedalās valsts aizsardzības civilā dienesta mācībās, par vienu mācību dienu saņems kompensāciju 5 procentu apmērā no algas, kas noteikta karavīram ar kareivja dienesta pakāpi.
Problēmas apraksts
Militārā dienesta likuma 66.¹ panta vienpadsmitajā daļā noteikts, ka rezervistam kompensē transporta izdevumus, kas radušies, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē noteiktajai civilā dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ. Izdevumus par taksometra izmantošanu neatlīdzina.
Risinājuma apraksts
Noteikumi paredz, ka kompensācijas apmēru, kas saistīts ar personīgā, valdījumā vai sabiedriskā transporta izmantošanu, lai nonāktu no personas deklarētās dzīvesvietas līdz civilā dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ, kā arī līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ, nosaka, ņemot vērā faktisko izdevumu apliecinošus attaisnojuma dokumentus (biļetes, čekus vai rēķinus par biļešu iegādi tīmeklī, degvielas vai elektroenerģijas piegādes čekus vai kvītis). Kārtība noteikta, ja personas uz mācībām vai veselības stāvokļa pārbaudes vietu ierodas gan no deklarētās dzīvesvietas Latvijā, gan ārvalstīs.
Tā kā Militārā dienesta likuma 66.¹ panta vienpadsmitajā daļā noteikts, ka rezervists uz mācībām var ierasties arī ar personīgo transportu, nepieciešams noteikt pēc iespējas vienkāršotu kārtību šīs kompensācijas pieprasīšanai.
Papildus tiek noteikts, ka degvielas vai elektroenerģijas patēriņu var norādīt atbilstoši Ceļu satiksmes drošības direkcijas uzturētajā rokasgrāmatā par vidējo degvielas patēriņu un CO2 izplūdi iekļautajai informācijai vai atbilstoši transportlīdzekļa izgatavotāja dokumentos norādītajai informācijai. Rokasgrāmatā par vidējo degvielas patēriņu un CO2 izplūdi tiek apkopota informācija par oficiāli noteiktajiem degvielas un elektroenerģijas patēriņa datiem. Šī informācija attiecas uz Latvijā pieejamo jauno vieglo automobiļu modeļiem.
Noteikumos paredzēti arī gadījumi, kad rezervists uz mācībām vai veselības stāvokļa pārbaudi ieradīsies no deklarētās dzīvesvietas ārvalstī.
Problēmas apraksts
Militārā dienesta likuma 66.¹ panta divpadsmitajā daļā noteikts, ka gadījumā, ja uz valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām iesauktajam rezervistam mācību laikā iestājusies pārejoša darbnespēja un izsniegta darbnespējas lapa, viņu uz darbnespējas laiku atbrīvo no dalības valsts aizsardzības civilā dienesta mācībās un pārtrauc šā panta desmitajā daļā noteiktās kompensācijas izmaksu.
Ja darba devējs neizmaksā slimības naudu par pārejošas darbnespējas periodu, kas iekrīt valsts aizsardzības civilā dienesta mācību periodā, vai rezervistam netiek maksāts slimības pabalsts darbnespējas lapas B periodā, kas iekrīt valsts aizsardzības civilā dienesta mācību periodā, rezervistam izmaksā slimības naudas kompensāciju no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumi paredz, ka slimības naudas apmērs ir tāds pats kā kompensācijas apmērs par vienu valsts aizsardzības civilā dienesta mācību dienu.
Noteikumos paredzēts arī noteikt kompensācijas izmaksās kārtību, proti, norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju. Secināms, ka likumdevējs ir pilnvarojis Ministru kabinetu noteikt slimības naudas kompensācijas izmaksas norisi un organizāciju, kas paredz noteikt arī, kādas darbības tiek sagaidītas no rezervista un kādā laika periodā šīs darbības būtu jāveic, ņemot vērā, ka pats likumdevējs likumā nav noteicis slimības naudas kompensācijas izmaksas termiņu un ir nepieciešams novērst tiesisko nenoteiktību. Izmaksas nosacījumi noteikti identiski tiem, kādi šobrīd tiek piemēroti rezerves karavīriem.
Papildus noteikumos tiek noteikts, ka rezervistam iestādei, kurā piedalās mācības, ir jāiesniedz darbnespējas lapas A izdruka no veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas vai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras lēmums, ja ir saņemts par atteikumu piešķirt slimības pabalstu, jo rezervists nav darba tiesiskajās attiecībās ar iestādi un tai nav pieejas rezervista datiem par darbnespējas laiku.
Kā arī, ņemot vērā to, ka iestādei, kurā rezervists piedalās mācībās, nav iespējams pārbaudīt vai rezervists ir saņēmis slimības naudu no darba devēja par darbnespējas lapas A periodu, kas iestājies un iekrīt mācību laikā, rezervistam ir nepieciešams iesniegt darba devēja apstiprinājumu par minēto faktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas pilsoņi, kuri pakļauti iesaukšanai valsts aizsardzības dienestā.
Ietekmes apraksts
Valsts aizsardzības dienestam pakļautajām personām, kuras savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt valsts aizsardzības militāro dienestu, to var aizstāt ar valsts aizsardzības civilo dienestu. Arī pēc valsts aizsardzības civilā dienesta, tāpat kā pēc valsts aizsardzības militārā dienesta izpildes, pilsonim ir pienākums piedalīties mācībās, dienesta laikā iegūto kompetenču uzturēšanai.
Juridiskās personas
  • Rezervistu darba devēji un izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Darba devējam vai izglītības iestādei norīkojumā norādītajā laikā ir jāatbrīvo uz valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām iesaukto rezervistu no darba pienākumu pildīšanas vai mācībām, saglabājot darba vietu vai tiesības turpināt mācības ar tiem pašiem nosacījumiem, kādi bija pirms iesaukšanas uz valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām.
Darba devējs var izmaksāt darbiniekam atlīdzību par valsts aizsardzības civilā dienesta mācībās pavadīto laiku.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.10.00. "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums".
Nepieciešamības gadījumā tiks iesniegti priekšlikumi apropriācijas izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
Kā rāda citu valstu pieredze, domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ militāro dienestu nevar pildīt līdz 2 procenti iesaucamo.
Tuvākajos gados valsts aizsardzības dienestā iesaucamo skaits ir plānots sekojošs: 2024.gadā 600 personas, 2025.gadā 1030 personas un 2026.gadā 1580 personas, no kuriem daļa būtu brīvprātīgie, provizoriski 300 personas gadā, uz kuriem civilais dienests neattieksies. Līdz ar ko var prognozēt, ka civilā dienesta veicēju skaits gadā būtu līdz 20 personām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
  • Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
  • Latvijas Kara muzejs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Valsts aizsardzības civilais dienests tiks īstenots sākot ar 2024.gada janvāri. Iestādes, kurās to varēs pildīt, šobrīd veic nepieciešamos sagatavošanās darbus, t.sk. pielāgojot iestāžu iekšējos noteikumus un procedūras.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
No 2027. gada valsts aizsardzības dienestam tiks pakļauti arī pilsoņi, kuri dzīvo ārpus Latvijas.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi