Anotācija (ex-ante)

22-TA-3821: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.2.i. "Latvijas nacionālais federētais mākonis" projekta "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros"  pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumiem Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību, digitālā transformācija”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pilnveidot un paplašināt koplietojamo mākoņdatošanas infrastruktūru publiskās pārvaldes informācijas sistēmu (IS) un citu resursu darbināšanai vienotā valsts federētā (datu apstrādes) mākonī un izveidot vienotu, integrētu, drošu datu pārraides tīklu un piekļuvi publiskā interneta tīklam starp valsts federētā (datu apstrādes) mākoņa projektu īstenotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) saskaņā ar 2019.gada 12.augustā ar Satiksmes ministriju noslēgto deleģēšanas līgumu Nr. SAM2019/31 nodrošina valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (turpmāk – VESPC) izveidošanu, uzturēšanu un darbību, kas ietver tehnisko līdzekļu un pakalpojumu kopumu un kas nodrošina VESPC lietotājiem infrastruktūru ar augstu konfidencialitāti, integritāti un pieejamību informācijas sistēmām un ar tām saistītajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī Informācijas komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu sniegšanu.
Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra sēdē apstiprinātajā Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) informatīvajā ziņojumā “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” norādīts, ka VESPC darbību līdz šim var novērtēt kā veiksmīgu piemēru bez nozaru robežu ierobežojumiem specializēto koplietošanas pakalpojumu centru jomā, kas palielina IKT infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu izmantošanu valsts pārvaldē, tomēr kopumā valsts pārvaldes iestādes vēl aizvien nepietiekamā apjomā izmanto specializēto koplietošanas pakalpojumu datu centru sniegtās priekšrocības. Lai uzlabotu situāciju un īstenotu valsts pārvaldes iestāžu IKT infrastruktūras konsolidāciju un optimizāciju, ir plānots izveidot IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzējus (kompetenču centrus) skaitļošanas infrastruktūras jomā, kuri nodrošinās valsts pārvaldes iestādēm koplietošanas pakalpojumus informācijas sistēmu darbināšanai augstas pieejamības skaitļošanas un datu pārvaldības infrastruktūrā. Projekta īstenošana veicinās Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā apstiprināto rādītāju sasniegšanu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Digitālās transformācijas ietvaros notiek valsts un pašvaldību procesu un pakalpojumu modernizācija, kā arī tiek uzlabota e-pārvaldes sistēmu sadarbspēja un atvērto datu un e-pakalpojumu pieejamība. Rezultātā informācijas sistēmām, kas nodrošina e-pakalpojumus, ir jāspēj ātri un efektīvi attīstīties un tām nepieciešamie virtuālo skaitļošanas jaudu apjomi pieaug strauji, tādēļ koplietošanas pakalpojumu sniedzējam ir jāspēj nodrošināt pietiekamas rezerves datu centru kapacitātes pieaugumam un jānodrošina darbības atjaunošanas iespējas ar citiem infrastruktūras pakalpojumu sniedzējiem.  
Risinājuma apraksts
Izmantojot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” investīciju 2.1.2.2.i. “Latvijas nacionālais federētais mākonis” projektā “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros” plānots turpināt iesākto koplietošanas infrastruktūras attīstību, ieviešot jaunus mākoņdatošanas risinājumus un pakalpojumus, kas veicinātu valsts iestāžu IKT resursu pārvaldības efektivitāti, ļaujot dažādām valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm koplietot pēc iespējas vienādus infrastruktūras risinājumus, tādējādi radot ietaupījumus infrastruktūras izveidē un uzturēšanā, kā arī vienkāršojot jaunu IKT resursu pievienošanu jau esošajiem risinājumiem.
Projekta ietvaros tiks attīstīta LVRTC VESPC mākoņdatošanas un rezerves kopēšanas infrastruktūra, kas tiks integrēta valsts pārvaldes datu apstrādes mākonī, lai nodrošinātu iespēju sniegt savstarpēji sadarbspējīgus pakalpojumus.
Projekta īstenošana turpinās virzību uz vienotu valsts IKT resursu pārvaldību un pārskatāmāku valsts IKT resursu uzskaiti un patēriņu, kā arī veicinās valsts pārvaldes mākoņdatošanas lietojumu un informācijas sistēmu darbību drošā vidē ar augstu konfidencialitātes, integritātes un pieejamības līmeni.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta sociālekonomiskais ieguvums kopā veido 10 774 852,00 EUR, no kura atņemot projekta izstrādāto risinājumu uzturēšanas izmaksas 3 768 600,00 EUR (bez PVN) apmērā un projekta investīcijas 5 880 000,00 EUR (bez PVN) apmērā, iegūst kopējo projekta lietderīgumu – 1 126 252,00 EUR.
Sociālekonomiskie ieguvumi, kas tiks sasniegti līdz ar projekta realizāciju, ir:
- fiziskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksu samazinājums, ieviešot koplietojamu, standartizētu valsts datu apstrādes mākoni. Investīcijas datu apstrādes mākoņa infrastruktūras izveidošanai (servertehnika, programmatūra, datu pārraides iekārtas u.c. komponentes) tiek veiktas centralizēti, samazinot uzturēšanas izmaksas uz vienu informācijas sistēmu. Ieguvumi ir saistīti gan ar salīdzinoši mazākām investīcijām infrastruktūras izveidē, gan ar zemākām risinājuma uzturēšanas izmaksām, jo tās tiek koplietotas. Ietaupījums tiks iegūts no mēroga efekta gan iekārtu līmenī (iespēja efektīvāk izmantot servertehniku, datu glabātuves), gan datu centra telpu aprīkojuma līmenī (iespēja efektīvāk izmantot klimatu nodrošinošās, kontroles un uzraudzības, elektroapgādes, ugunsdzēsības, u.c. sistēmas), gan arī vienkāršojot un centralizējot datu centru uzturēšanas administratīvos procesus;
- publiskās pārvaldes informācijas sistēmu darbināšana augstas pieejamības mākoņdatošanas platformā, palielinot informācijas sistēmas kumulatīvās pieejamības rādītājus un mazinot pilnīgu datu nozaudēšanas risku, līdz ar to nodrošinot sabiedrību ar kvalitatīvāku publiskās pārvaldes procesa pakalpojumu;
- informācijas sistēmu turētāju IKT speciālistu darba laika ietaupījums, izmantojot konteinerizācijas risinājumu ar piegādes procesu automatizāciju.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģēto funkciju veikšanai. Investīciju ietvaros paredzēta infrastruktūras un tās pakalpojumu nodrošināšana valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, iestāžu vajadzībām, kas nozīmē valsts varas izpildei (valsts funkciju īstenošanai). Pasākums tiks īstenots, ievērojot publisko iepirkumu nosacījumus.
2.1.2.2. investīcijas  “Latvijas valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros” ietvaros īstenojamais projekts (turpmāk – projekts) tika izskatīts Digitālās pārveides un pārvaldes modernizācijas tematiskās komitejas 2023.gada 21.jūnija sēdē, kurā tika pieņemts lēmums atbalstīt ANM 2.1.2.2. investīcijas nolūka “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros” (22-TA-3821) ietvaros īstenojamo projektu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta finansējuma saņēmējs ir LVRTC, kurš projekta ietvaros attīstīs VESPC mākoņdatošanas un rezerves kopēšanas infrastruktūru, kas tiks integrēta valsts pārvaldes datu apstrādes mākonī, lai nodrošinātu iespēju sniegt savstarpēji sadarbspējīgus pakalpojumus VESPC lietotājiem. Par valsts pārvaldes datu apstrādes mākoņa kopējo attīstību un uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu atbild Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
Rīkojuma projektam būs labvēlīga ietekme, jo tiks sniegts ieguldījums publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstības risinājumos, kas atbilst modernas pārvaldes principiem un kas ir būtiski sabiedrībai. IKT infrastruktūras attīstība kopumā rezultējas ar sabiedrībai sniedzamo pakalpojumu un valsts funkciju kvalitātes un efektivitātes pieaugumu.

 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
3 200 000
0
2 180 000
0
500 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
3 200 000
0
2 180 000
0
500 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 200 000
0
2 180 000
0
500 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 200 000
0
2 180 000
0
500 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.2.2.i.investīcijas īstenošanai Atveseļošanas fonda finansējums ir  5 880 000 eiro, un tā apguve plānota 2024., 2025. un 2026.gadā, kur plānotais nepieciešamais finansējums pa gadiem no kopējā finansējuma ir šāds: 
2024.g. – 3 200 000 eiro; 
2025.g. – 2 180 000 eiro;
2026.g. - 500 000 eiro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekta ietvaros veicamo darbību izmaksas:
Projekta vadība un īstenošana 294 000 euro.
IKT infrastruktūras paplašināšana koplietojamo IKT risinājumu un pakalpojumu izstrādei un ieviešanai valsts federētā (datu apstrādes) mākoņa nodrošināšanai - 5 586 000 euro.
Pēc projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ir plānotas līdz 376 860 euro gadā, kuras veido:
 
Nr.p.k. Nepieciešamās IKT risinājuma uzturēšanas izmaksas 2026.g. (euro) 2027.g. (euro) 2028.g. (euro) Kopā (euro)
1. Fiziskās datu centra statnes, elektrības patēriņš 27 324 27 324 27 324 81 972
2. Datu pārraides pamattīkla un publiskā interneta pieslēgumu starp  4 valsts datu apstrādes mākoņa nodrošinātājiem operatīvās uzturēšanas izmaksas 191 520 191 520 191 520 574 560
3. Darbaspēka izmaksas 101 200 101 200 101 200 303 600
4. Vispārīgās izmaksas 56 816 56 816 56 816 170 448

Finansējumu uzturēšanas izmaksām plānots nodrošināt no finanšu līdzekļiem, kas gūti, nodrošinot VESPC darbību atbilstoši šobrīd spēkā esošajai Ministru kabineta 08.11.2023.gada instrukcijai Nr.5 “Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra nodrošināšanas kārtība”.
Vienlaikus atzīmējams, ka saskaņā ar Ministru kabineta 26.03.2024. sēdē (prot. Nr. 13, 64. §) pieņemtajā VARAM izstrādātajā informatīvajā ziņojumā  “Par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plānu” noteikto gan centralizēti finansējamo izmaksu komponentu, gan uz pakalpojumu saņēmējiem attiecināmo izmaksu administrēšanas kārtība tiks noteikta valsts datu apstrādes mākoņa tiesiskajā regulējumā, kuru plānots izstrādāt 2024.gadā.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita samazinājums/palielinājums valsts pārvaldē nav paredzēts, kā arī projekta ietvaros nav paredzēts veidot jaunas valsts pārvaldes amata vietas.
Cita informācija
Projektam nepieciešamais Atveseļošanas fonda finansējums tiks pieprasīts no budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
2.1.2.2.i. investīciju ietvaros pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas no Atveseļošanas fonda finansējuma (atbilstoši Ministru Kabineta 14.07.2022. noteikumu Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi” 7.punktam) un finansējuma saņēmējs tās segs no saviem līdzekļiem.”
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu, kas noteic, ka sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot projektu, tiks attīstīti un izveidoti koplietošanas skaitļošanas pakalpojumi, kas tiks integrēti valsts federētājā (datu apstrādes) mākonī, tādējādi turpinot valsts un pašvaldību IKT resursu un pakalpojumu konsolidāciju un centralizāciju.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam uzdevuma Nr. 316 “Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana, lai kvalitatīvi nodrošinātu publiskos pakalpojumus, ievērojot “primāri digitāls”, proaktīvas pakalpojumu sniegšanas un vienreizes principu, t. sk. pārrobežu, kā arī veiktu valsts pārvaldes un pašvaldību IKT infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un centralizāciju” izpildi. Izveidojot nacionāla mēroga federētā mākoņa infrastruktūras risinājumu, tiks panākta valsts IKT resursu homogēna attīstība, modernizācija un centralizācija.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi