Anotācija (ex-ante)

24-TA-1981: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts sagatavots, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 10. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (24-TA-1413).
Regulējuma mērķis ir izveidot vienkāršotu un elastīgu lauksaimniecības nozares uzraudzību, ieviešot strukturālas izmaiņas Zemkopības ministrijā un padotības iestādēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" sagatavots, lai noteiktu, ka no 2025. gada 1. janvāra Lauku atbalsta dienests pildīs Lauksaimniecības datu centra līdzšinējās funkcijas lauksaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldības un dzīvnieku reģistrācijas jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Lauksaimniecības datu centra valsts pārvaldes uzdevumu izpilde no 2025. gada tiek nodota Lauku atbalsta dienestam, tā īstenojot Valdības rīcības plāna uzdevuma "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" 35.7. pasākumu "Panākta administratīvā sloga samazināšana uzņēmējiem un iedzīvotājiem, veicot strukturālas izmaiņas Zemkopības ministrijā un padotības iestādēs".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban Veterinārmedicīnas likuma 21. panta otrajā daļā noteikts, ka dzīvnieku reģistru pārzinis ir Lauksaimniecības datu centrs, un šī panta ceturtajā daļā noteikts, ka praktizējošie veterinārārsti mājas (istabas) dzīvniekus reģistrē Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē.
Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 17., 18. un 19. punktā noteikti pienākums dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem nodrošināt suņu un noteiktos gadījumos arī kaķu un mājas (istabas) sesku reģistrāciju Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets 2024. gada 10. septembra sēdē pieņēma lēmumu no 2025. gada 1. janvāra likvidēt Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestādi – Lauksaimniecības datu centru – un līdz 2025. gada 1. janvārim nodot tā valsts pārvaldes uzdevumus Lauku atbalsta dienestam.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt Veterinārmedicīnas likuma 21. panta otro un ceturto daļu un 59. panta 17., 18. un 19. punktu, nosakot, ka turpmāk dzīvnieku, tostarp mājas (istabas) dzīvnieku, reģistri būs Lauku atbalsta dienesta pārziņā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvnieku īpašnieki un turētāji
  • Praktizējošie veterinārārsti
  • Lauku atbalsta dienestā nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Turpmāk dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem, kā arī praktizējošajiem veterinārārstiem normatīvajos aktos noteiktā dzīvnieku reģistrācija būs pieejama Lauku atbalsta dienesta uzturētā reģistra datubāzē. Lauku atbalsta dienests turpinās sniegt Lauksaimniecības datu centra pakalpojumus.
Juridiskās personas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem normatīvajos aktos noteiktā dzīvnieku reģistrācija būs pieejama Lauku atbalsta dienesta uzturētā reģistra datubāzē. Lauku atbalsta dienests turpinās sniegt Lauksaimniecības datu centra pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Informāciju skatīt likumprojekta "Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā" (24-TA-1978) anotācijā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Lauku atbalsta dienestam tiek paplašinātas funkcijas, pārņemot tās, ko līdz šim pildīja Lauksaimniecības datu centrs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi