Anotācija (ex-ante)

23-TA-1861: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma Rīgā pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un Rīgas domes 2023. gada 22. marta lēmums Nr. RD-23-2368-lē (prot. Nr. 86, 15. §) "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 01000650187) nodošanu īpašumā bez atlīdzības Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju veikšanai" (turpmāk - Rīgas domes lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams dzelzceļa pasažieru infrastruktūras izbūvei Rīgā pie Slokas ielas dzelzceļa pārbrauktuves.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 404 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" īstenošanas noteikumi" VAS "Latvijas dzelzceļš" ir noslēgusi līgumu "Paaugstināto platformu būvniecība dzelzceļa līnijā Rīga - Tukums II" par dzelzceļa pasažieru infrastruktūras izbūvi Rīgā pie Slokas ielas dzelzceļa pārbrauktuves.
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15.panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Satiksmes ministrijas valdījumā Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 065 0187) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 065 0185) 0,0172 ha platībā - Rīgā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Nekustamais īpašums Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts kā pašvaldībai piekritīgā zeme 0.0172 ha platībā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
VAS "Latvijas dzelzceļš" 2023. gada 7. jūnija vēstulē Nr. DNP-6.4.16/126-2023 ir norādījusi, ka, veicot dzelzceļa pasažieru infrastruktūras projektēšanas darbus, tika konstatēts, ka valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā esošajā zemes vienībā Slokas ielā 107A, Rīgā, ar kadastra apzīmējumu 0100 080 2227 nav iespējams izvietot visu pasažieru apkalpošanas infrastruktūru un pasažieru nojumju daļas atrodas ārpus tās uz Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piederošā Nekustamā īpašuma.
Ar Rīgas domes lēmumu Rīgas dome nolēmusi Nekustamo īpašumu nodot valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā.

Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.

Iestājoties apstākļiem, kad Nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to uz Nekustamā īpašuma izbūvētā dzelzceļa pasažieru infrastruktūra Rīgā pie Slokas ielas dzelzceļa pārbrauktuves būs atzīstama par Nekustamā īpašuma neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodots Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart dzelzceļa lietotājus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VAS "Latvijas dzelzceļš" un Rīgas valstspilsētas pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Latvijas dzelzceļš", Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi