Anotācija (ex-ante)

22-TA-1547: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 469 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 10.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 469 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 10.0. versija)"" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar:
- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) 2022. gada 25. februāra vēstuli "Atzinums par projekta “Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls” uzturēšanas izdevumiem";
- VARAM 2022. gada 29. aprīļa vēstuli "Par grozījumiem projekta
“Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls” detalizētajā aprakstā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 21.punktam un saskaņā ar Likuma par budžeta un finanšu vadību 9.1 panta 2.daļas 3.apakšpunktu, Valsts kanceleja lūdz saskaņot nepieciešamo uzturēšanas izmaksu apjomu 2022.gadā un 2023.gadā – 235 248 EUR, 2024.gadā un turpmāk - 232 520 EUR apjomā Valsts kancelejas īstenotajam projektam Nr.2.2.1.1/17/I/014 “Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls” (turpmāk - TAP portāls).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekts “Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls” ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts, kas tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros.2021. gada 7. oktobrī noslēdzās TAP portāla izstrāde. 2022. gada 31. janvārī Valsts kanceleja saņēma pozitīvu  atzinumu no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) par projekta pārbaudi īstenošanas vietā, bet 2022.gada 1.februārī CFLA apstiprināja noslēguma maksājuma pieprasījumu Nr.9 ar ko TAP portāla projekta īstenošana uzskatāma par pilnībā noslēgtu. 
Kopš 2021. gada 10. oktobra ir uzsākusies TAP portāla uzturēšnas stadija, bet vēršam uzmanību, ka joprojām (jau 7 mēnešus) TAP portāls darbojas bez jebkāda uzturēšanas finansējuma, kas tik lielai un nozīmīgai Valsts informācijas sistēmai ar plašu lietotāju loku un daudziem Valstij svarīgiem procesiem nav pieļaujami.

Valsts kanceleja veica TAP portāla uzturēšanas izmaksu apkopojumu (turpmāk-izmaksu apkopojums) pēc projekta uzsākšanas produkcijas vidē, kas balstīts uz faktiskajām izmaksām, noslēgtajiem līgumiem un tirgus analīzi un nosūtīja to atzinuma sniegšanai VARAM.

Atbilstoši noteiktajiem TAP portāla uzturēšanas izdevumiem Valsts kancelaja veic 
Atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 7.panta 3.daļā noteikto, ka sistēmas pārziņa gadskārtējā valsts budžeta pieprasījumam par līdzekļu piešķiršanu sistēmas uzturēšanai ir pievienojams VARAM atzinums, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 29.marta noteikumu Nr.233 „Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 5.7.6.apakšpunktam noteikto, ka VARAM izvērtē citu iestāžu izstrādātos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus elektroniskās pārvaldes un valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nodrošināšanai un optimizēšanai, ir saņemts VARAM pozitīvs atzinums "Atzinums par projekta “Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls” uzturēšanas izdevumiem".
Finansējuma saņēmējs ir Valsts kanceleja, kas ir valsts funkciju veicējs, līdz ar to atbalsts netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kanceleja kā TAP portāla pārzinis regulāri veic lietotāju (ministri, valsts pārvaldes darbinieki, nevalstiskās organizācijas, juridiskās personas, fiziskās personas, mediji) aptauju par TAP portāla funkcionalitātes uzlabojumiem, lai nodrošinātu klientorientētu TAP portāla darbību. Kā rezultātā esam apkopojuši kritiski nepieciešamos izmaiņu pieprasījumus.

TAP portāla uzturēšanas izmaksu aprēķinos esam iekļāvuši Valsts kancelejas obligātos maksājumus un  minimāli nepieciešamos izmaiņu pieprasījumus, lai TAP portāls veiksmīgi varētu pastāvēt un darboties.

TAP portāls ir koplietošanas risinājums visai valsts pārvaldei, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai kopumā, kas satur arī publisko lietotāju saskarni un e-pakalpojumu, kā arī nodrošina 3 atvērto datu kopas. Šādam risinājumam specializētās programmatūras uzturēšanas izmaksām pret izstrādes izmaksām būtu jāsastāda 17% - 20%. Atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam TAP portāla uzturēšanas finansējumam uzturēšanas izmaksas pret izstrādes izmaksām sastāda tikai 6%. Pēc Valsts kancelejas sagatavotā un VARAM atbalstītā aprēķina 2022. un 2023. gadā specializētās programmatūras uzturēšanas izmaksas pret izstrādes izmaksām sastādīs vien 11,2 %, kas arī nav optimāli, bet dos iespēju realizēt kaut daļu no nepieciešamajiem papildinājumiem.

Paskaidrojam, ka obligātais maksājums 2022. un 2023. gadā ir Līguma saistības par TAP portāla darbināšanai nepieciešamajām licencēm. Papildus lielas neplānotas uzturēšanas izmaksas rada tas, ka Valsts kancelejas sadarbības partneris - Iekšlietu ministrijas informācijas centrs (IeM IC) nodrošina TAP portāla infrastruktūras izmitināšanas pakalpojumus, bet pretēji sākotnēji plānotajam, nenodrošina datu rezerves kopēšanu. Atbilstoši VARAM organizētās darba grupas “Par informācijas sistēmu iekļaušanu Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra pakalpojumu izmantotāju sarakstā” lēmumam atzīts par lietderīgu no valsts vienotās IKT arhitektūras un drošības prasību viedokļa iekļaut TAP portālu Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra pakalpojumu izmantotāju sarakstā. Šis pakalpojums Valsts kancelejai ik gadu izmaksās ap 20 000 euro.

Tāpat arī norādām, ka informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumu izstrādātāju un pakalpojumu sniedzēju tirgū šobrīd situācija ir būtiski mainījusies salīdzinājumā ar 2017.gadu, kad tika veiktas sākotnējās TAP portāla uzturēšanas izmaksu aplēses un iesniegtas apstiprināšanai Ministru kabinetā, jo arī šos tirgus dalībniekus, līdzīgi kā vairumu pārējo tautsaimniecības nozaru, ir skārusi energoresursu cenu krīze un inflācija, kā rezultātā pakalpojumu sniedzēji nav gatavi sniegt uzturēšanas pakalpojumus iepriekš plānotajā apjomā par 2017.gada tarifiem un cenām. Bez tam cenu pieaugumu veicina arī augstais IKT pakalpojumu pieprasījums no valsts, pašvaldību un privātā sektora institūciju puses un relatīvi ierobežotais kvalitatīvu IKT pakalpojumu sniedzēju skaits vietējā tirgū. Rezultātā droši var secināt, ka nepalielinot TAP portālam pieejamo uzturēšanas izmaksu apjomu salīdzinājumā ar to kā šobrīd ir lēmis Ministru kabinets, TAP portāls no moderna un progresīva IKT risinājuma īsā laikā kļūs par stagnējošu, strauji novecojošu un nedrošu risinājumu, jo nebūs iespējams veikt uzlabojumus, izmaiņu pieprasījumu un funkcionalitātes pilnveides darbus pat minimālā apjomā, kas valsts mēroga IKT risinājumam, kas nodrošina tiesību aktu pilnu dzīves ciklu, Ministru kabineta darba organizēšanas procesu un lēmumu pieņemšanu ir riskanti un nepieļaujami.

Secināts, ka izmaksu apkopojumā aprēķinātā summa pārsniedz Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 469 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 10.0. versija)" un Ministru kabineta 2020. gada 4. decembra Rīkojumā Nr. 730 “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 469 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 10.0. versija)" noteikto.
Risinājuma apraksts
Atbalstīt Ministru kabineta rīkojuma projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 469 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 10.0. versija)""
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvais risinājums TAP portāla uzturēšanas izdevumu finansēšanai - tika izvērtēta iespēja uzturēšanas izmaksas segt no esošā iestādes budžeta. Detalizētas analīzes rezultātā tika secināts, ka iestādes budžetā nav pieejams finansējums uzturēšanas izmaksu segšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
235 248
0
235 248
0
232 520
232 520
2.1. valsts pamatbudžets
0
235 248
0
235 248
0
232 520
232 520
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-235 248
0
-235 248
0
-232 520
-232 520
3.1. valsts pamatbudžets
0
-235 248
0
-235 248
0
-232 520
-232 520
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 000
0
6 000
0
6 000
6 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
-229 248
-229 248
-226 520
-226 520
5.1. valsts pamatbudžets
-229 248
-229 248
-226 520
-226 520
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu TAP projekta rezultātā izstrādāto informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumu darbību, pēc projekta īstenošanas noslēguma, tas ir, pēc 2021.gada 7.oktobra, ir nepieciešamas ikgadējās IKT risinājumu uzturēšanas izmaksas. 2022.gadā un 2023.gadā – 235 248 EUR, 2024.gadā un turpmāk - 232 520 EUR, kas ietver:
1. infrastruktūras uzturēšanas (tai skaitā, darbības atjaunošana citā datu centrā, monitorings, tīkla aizsardzība, serveru operētājsistēmu uzturēšana un administrēšana, datubāzu vadības sistēmu serveru uzturēšana un administrēšana, aplikāciju uzturēšana un administrēšana, trešo pušu programmatūras licences, vides un resursu uzturēšanas ikgadējās izmaksa, IT drošības audits) izmaksas;
2. administrēšanas un lietotāju atbalsta (tai skaitā, sistēmas administratora un lietotāju atbalsta speciālista atlīdzība, kas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu noteikta kā piemaksa par papildu darbu esošajiem Valsts kancelejas darbiniekiem, kā arī, lai ievērotu TAP portāla drošības prasības, nepieciešams ierīkot atsevišķas portāla administratora un atbalsta speciālista darba vietas (datori), kas paredzētas darbam tikai ar TAP portālu, lietotāju kļūdu pieteikumu sistēmas izstrāde un uzturēšana, neatkarīgu ekspertu lietojamības tests pēc sistēmas nodošanas ekspluatācijā, statistikas un datu plūsmas analīzes rīka licence, Lietotāju apmācība) izmaksas;
3. programmatūras uzturēšanas un izmaiņas (tai skaitā, portāla izmaiņu pieprasījumi, portāla uzturēšanas un pavadīšanas izmaksas, programmatūras licences) izmaksas.

Detalizēts izdevumu aprēķins ir pievienots pielikumā un tas ir saskaņots ar 2022.gada 25.februāra Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu Nr.11-1/1515.

Sākot ar 2010.gadu, Ministru kabineta budžeta programmā 01.00.00 “Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika” ir paredzēts finansējums 20 660 EUR apmērā DAUKS sistēmas uzturēšanai. Valsts kanceleja, plānojot projekta rezultātā izstrādātā Vienotā valsts pārvaldes tiesību aktu projektu izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas risinājuma portāla uzturēšanas izmaksas, ņēma vērā arī DAUKS uzturēšanai ieplānotā finansējuma apmēru un daļējā apmērā (t.i., 6 000 EUR apmērā) to novirzīs  rīkojuma projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu nodrošināšanai.
Visu DAUKS uzturēšanas finansējumu novirzīt TAP portāla uzturēšanai nav iespējams, jo daļa DAUKS funkcionalitātes tiks izmantota lietvedības sistēmas uzturēšanai, piemēram, Valsts kancelejas rīkojumu, iekšējās un ārējās korespondences sagatavošanai, reģistrācijai, nosūtīšanai, apritei un kontrolei.
TAP portāla izveides rezultātā netiek atbrīvotas vai izslēgtas tehniskās infrastruktūras iekārtas, kas nodrošina DAUKS funkcionēšanu (piemēram, serveri, disku masīvi u.c.) un tehniskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas  faktiski nesamazinās.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla uzturēšanai nepieciešamais papildu finansējums 2022. gadā 229 248 euro apmērā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”, savukārt finansējums 2023. gadam 229 248 euro apmērā  un turpmākajiem gadiem 226 520 euro apmērā ik gadu tiks ieplānots, precizējot resora "Ministru kabinets" bāzes izdevumus 2023.-2025.gadam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nepalielinot TAP portālam pieejamo uzturēšanas izmaksu apjomu salīdzinājumā ar to kā šobrīd ir lēmis Ministru kabinets, TAP portāls no moderna un progresīva IKT risinājuma īsā laikā kļūs par stagnējošu, strauji novecojošu un nedrošu risinājumu, jo nebūs iespējams veikt uzlabojumus, izmaiņu pieprasījumu un funkcionalitātes pilnveides darbus pat minimālā apjomā, kas valsts mēroga IKT risinājumam, kas nodrošina tiesību aktu pilnu dzīves ciklu, Ministru kabineta darba organizēšanas procesu un lēmumu pieņemšanu ir riskanti un nepieļaujami.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi