Anotācija (ex-ante)

21-TA-635: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības ministrijas un Valsts kancelejas iniciatīva.
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkta "e" apakšpunkts, likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 4. pants, 5. panta pirmā daļa un 6. panta pirmās daļas 1. punkts un otrā daļa, 7. panta 1. punkts un 8. pants, Epidemioloģiskās drošības likuma 3. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra Ministru kabineta rīkojumā Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu"" (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir nodrošināt epidemioloģiskās drošības un pretepidēmijas pasākumus sabiedrības veselības aizsardzībai no SARS-CoV-2 koronavīrusa izraisītās Covid-19 slimības ārkārtējās situācijas laikā, veicot tehniskus grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējā situācija epidemioloģiskās drošības jomā detalizēti ir aprakstīta rīkojuma Nr. 720 anotācijā.
Epidemioloģiskā situācija turpina pasliktināties. Šī gada 11. oktobrī kumulatīvais 14 dienu Covid-19 gadījumu skaits uz 100 000 iedzīvotājiem ir jau sasniedzis rādītāju 908,6.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieņemot rīkojumu Nr. 720, tika konstatēts, ka atsevišķos punktos izstrādes gaitā ir ieviesušās tehniskas neprecizitātes. Tādēļ tika pieņemts lēmums šīs identificētās vietas rīkojuma Nr. 720 atsevišķos punktos precizēt. Līdz ar to tiks novērstas rīkojuma Nr. 720 interpretācijas iespējas.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta Ministru kabineta 08.10.2021. ārkārtas sēdes laikā Ministru kabineta locekļi mutiski vienojās, ka darbinieka pienākums ir 10 dienu laikā uzsākt vakcināciju pret Covid-19, tiek veikts attiecīgs tehnisks grozījums rīkojuma Nr. 720 5.2. apakšpunktā.

2. Secīgi rīkojuma Nr. 720 5.5. apakšpunktā ir nepieciešams lietot atsauci uz rīkojuma Nr. 720 5.2. apakšpunktu. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodarbinātie saskaņā ar dažādiem regulējumiem tiek saukti par amatpersonām vai amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi u.tml., tādēļ attiecīgajā apakšpunktā precizēts, ka minētais tegulējums ir attiecināms arī uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodarbinātajiem. Rīkojuma Nr. 720 punktos, kas attiecas uz darbiniekiem, tiek norādīts, ka minētās prasības attiecas arī uz amatpersonām.

3. Rīkojuma Nr. 720 5.4.1. apakšpunktā ir precizēts, ka SARS-CoV-2 antigēna tests var būt arī darba devēja veikts antigēna tests.

4. Rīkojuma Nr. 720 5.7. apakšpunktā tiek svītrots vārds "dienesta".

5. Rīkojuma Nr. 720 5.10. apakšpunktā tiek precizēts, ka šajā apakšpunktā tiek domāti saimnieciskie pakalpojumi, kas tiek sniegti un saņemti.

6. Ir nepieciešams nepārprotami norādīt, kurus pakalpojumus ir aizliegts sniegt klātienē ārkārtējās situācijas laikā.

7. Rīkojums Nr. 720 tiek papildināts ar jaunu 5.13.9. apakšpunktu, kas norāda, kuri gan valsts pārvaldes sniegtie pakalpojumi (piemēram, pases izsniegšana), gan banku sniegtie pakalpojumi, gan saimnieciskie pakalpojumi (piemēram, kurpnieka, remonta pakalpojumi) ir nepieciešami un būtiski cilvēka ikdienas dzīvē, tādēļ šos pakalpojumus personai ir jāvar saņemt klātienē, ja attālināti tāds pakalpojums nav izdarāms.

8. Rīkojums Nr. 720 tiek papildināts ar jaunu 5.14.1 apakšpunktu, kas novērš pārpratumus tiem saimnieciskā pakalpojumu sniedzējiem, kuriem pakalpojuma sniegšanas vietā vienam apmeklētājam pieejamā telpu platība ir mazāka par 15 m2. Šādos gadījumos pakalpojumu var saņemt un vienlaikus var atrasties tikai viens apmeklētājs.

9. Rīkojuma Nr. 720 5.16. apakšpunktā tiek ietverts nosacījums, ka gadījumos, ja tirdzniecības pakalpojumam nevar nodrošināt 25 m2 no publiski pieejamās iekštelpu platības uz vienu personu, tad šādā vietā vienlaikus var atrasties tikai viens apmeklētājs.

10. Veikts tehnisks precizējums frāzi “mutes un deguna aizsegi” aizstājot ar frāzi “sejas maskas”, jo šī frāze tiek lietota arī pārējos rīkojuma Nr. 720 punktos.

11. Rīkojuma Nr. 720 5.20. apakšpunktā ir nepieciešams tehniski precizēt atsauces uz 5.13.9. apakšpunktu un 5.16. apakšpunktu, lai novērstu pārpratumus un interpretācijas iespējas.
Tas nozīmē, ka brīvdienās un svētku dienās tirdzniecības centros ir pieļaujama tikai vitāli svarīgo pakalpojumu (piemēram, banku sniegtie pakalpojumi, kurpnieka, remonta pakalpojumi, apģērbu tīrītavas, sabiedriskā ēdināšana līdzņemšanai) un primāro tirdzniecības vietu darbība (pārtikas veikali, aptiekās (tai skaitā veterinārās aptiekas), optikas veikali, dzīvnieku barības veikali, preses tirdzniecības vietas, higiēnas preču veikali, telekomunikācijas preču un pakalpojumu vietas), kā arī tādu tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietu darbība, kurām ir atsevišķa ieeja, un apmeklētājiem nav pieejama izeja uz tirdzniecības centru.
Vienlaikus attiecībā uz rīkojumā Nr. 720 noteikto pienākumu tirdzniecības centra īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam organizēt epidemioloģiski nedrošā vidē sniegto pakalpojumu apmeklētāju plūsmas pilnīgu nodalīšanu no epidemioloģiski drošā vidē sniegtajiem pakalpojumiem ir norādāms sekojošais.
Iepriekš minētā prasība būs izpildīta, ja pēc attiecīgu drošības pasākumu ieviešanas praksē tiks organizēta (un par to varēs pārliecināties arī uzraudzības un kontroles iestādes) nodalīta apmeklētāju plūsma dažādās epidemioloģiskās drošības zonās, novēršot iespējamību apmeklētājiem bez sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta atrasties tirdzniecības centra drošajās zonās (kur tiek sniegti pakalpojumi tikai epidemioloģiski drošā vidē). Tā kā nedrošajā zonā drīkst atrasties visas personas, bet drošajās zonās – tikai personas ar sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, tas nozīmē, ka personas ar sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu no nedrošās zonas drīkst nokļūt drošajās zonās, kā arī atpakaļ nedrošajā zonā, savukārt visas personas (t. sk. nevakcinētas personas) drīkst atrasties tikai tirdzniecības centra nedrošajā zonā. Tirdzniecības centra pārvaldniekam ir pienākums izvietot informāciju apmeklētājiem par drošības režīmu konkrētajā zonā un organizēt kontroli starp šīm zonām. Tirdzniecības centram ir pienākums nodrošināt sadarbspējība vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta pārbaudi pie iekļuves drošajās zonās (ir pieļaujams zonu sadalījums pa stāviem u. tml., piemēram, ir pieļaujama situācija, kurā tirdzniecības centra pirmais stāvs ir nedrošā zona, bet otrais stāvs – drošā zona).
Rīkojumā nr. 720 nav noteiktas konkrētas tehniskās prasības vai risinājumi, kā būtu nodrošināma drošo un nedrošo zonu nodalīšana (piemēram, vai jābūt konstruktīvi vai ar barjerām norobežojošām lentām vai citiem līdzekļiem nodalītām ejām), atstājot tirdzniecības centra īpašnieka vai tiesiskā pārvaldītāja ziņā izvēles brīvību apzināt un rast konkrētai situācijai piemērotāko risinājumu atbilstoši tirdzniecības dalībnieku struktūrai un izvietojumam attiecīgajā tirdzniecības centrā.

12. Rīkojuma Nr. 720 5.21.1. apakšpunktā ir veikts tehnisks precizējums, norādot, ka minētā prasība attiecas arī uz kultūras pasākumiem.

13. Rīkojuma Nr. 720 7. punktā ir veikts tehnisks precizējums, norādot, ka ierobežojumu kontroli nodrošina arī Izglītības kvalitātes valsts dienests.

14. Rīkojums Nr. 720 tiek papildināts ar jaunu punktu, kas nosaka kārtību, kā ārkartējās situācijas laikā tiek organizēta plašsaziņas līdzekļu raidījumu norise. Proti, sejas masku var nelietot televīzijas un radio raidījumu vadītāji. Ir noteikts, ka var līdz 30 dalībniekiem, kuriem ir jābūt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātam. Dalībniekiem ir jālieto sejas maskas un vienai personai tiek nodrošināti ne mazāk kā 10 m2 no raidījuma telpas platības. Ja iespējams, starp raidījuma dalībniekiem ir jānodrošina iespēja ievērot divu metru distanci.

15. Šī rīkojuma Nr. 720 izpratnē darbinieki ir arī brīvprātīgie, uz līguma pamata nodarbinātie.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nosakot katru prasību, tiek vērtēts, vai iespējami alternatīvi risinājumi. Lai pēc iespējas vairāk aspekti tiktu ņemti vērā, iespējamie epidemioloģiskās drošības pasākumi tiek apspriesti Operatīvās vadības grupā, kur piedalās visu nozaru ministriju pārstāvji.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nosakot katru prasību, tiek vērtēts ierobežojuma samērīgums pret ieguvumu. Lai pēc iespējas vairāk aspekti tiktu ņemti vērā, iespējamie epidemioloģiskās drošības pasākumi tiek apspriesti Operatīvās vadības grupā, kur piedalās visu nozaru ministriju pārstāvji.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Epidemioloģiskās drošības pasākumi ārkārtējās situācijas laikā tiek attiecināti uz visu sabiedrību.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Epidemioloģiskās drošības pasākumi ārkārtējās situācijas laikā tiek attiecināti uz visu sabiedrību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Detalizētāka informācija ir norādīta MK rīkojuma Nr. 720 anotācijā.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
nav
Skaidrojums
Tā kā projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, sabiedrības iesaiste projekta izstrādē netika organizēta.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekts izskatīts šī gada 11. oktobra Operatīvās vadības grupā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekts ietekmē pilnīgi visas institūcijas - gan kā darba devējus vai pakalpojuma sniedzējus, kam saistoša ārkārtējās situācijas laikā noteikto epidemioloģiskās drošības prasību izpilde, gan arī kontrolējošās institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi, kas veicami, lai apturētu Covid-19 infekcijas strauju un nekontrolētu izplatību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

nav
Pielikumi