Anotācija (ex-ante)

22-TA-2761: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 2. marta rīkojumā Nr. 78 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 49.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2022. gada 9. augusta Ministru kabineta rīkojums Nr. 549 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam"" (turpmāk - 2022. gada 9. augusta grozījumi MK rīkojumā Nr. 374).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir palielināt Valsts zemes dienesta (turpmāk - VZD) projektam ''Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība'' Nr. 2.2.1.1/21/I/003 pieejamo finansējumu par 899 500 euro, no tā ERAF finansējums 764 575 euro un valsts budžeta finansējums 134 925 euro, lai nodrošinātu VZD informācijas sistēmu migrāciju uz VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC) mākoņskaitļošanas platformu, jo ar 2022. gada 9. augusta grozījumiem MK rīkojumā Nr. 374 tika palielināts 2. kārtas projektu finansējums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VZD īsteno projektu ''Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība'' Eiropas reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM), balstoties uz VARAM informatīvo ziņojumu "Informatīvais ziņojums "Par darbības programmas  "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu īstenošanu un pieejamā finansējuma mērķtiecīgu izmantošanu" (22-TA-1711), ir izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam"" apstiprināšanas, ar kuru tiek palielināts VZD projektam ''Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība'' pieejamais finansējums. VARAM rīkojuma grozījumu projekts ir izskatīts un apstiprināts Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta sēdē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošā VZD IKT infrastruktūra izvietota serveru telpās, kas neatbilst datortehnikas izvietošanas prasībām, kā arī nav aizsargātas gan no piekļuves, gan darbības nepārtrauktības viedokļa.
Risinājuma apraksts
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma (turpmāk - NĪVKIS) un ar to saistīto informācijas sistēmu darbināšanai nepieciešamā IKT infrastruktūra tiks izvietota LVRTC nodrošinātajā loģiski vienotajā datu centrā. IKT infrastruktūras komponentes tiks izvietotas rezervēti vairākos datu centros, kas savienoti augstas kapacitātes un pieejamības datu pārraides slēgumā. Projektā ietekmēto IS, kuru arhitektūra ir atbilstoša, lai to darbību pārceltu ārpus VZD kontrolē esošās infrastruktūras, tiks pilnībā migrētas uz LVRTC virtuālo datu centru, nodrošinot augstu pieejamību un neierobežotu horizontālo mērogojamību. NĪVKIS un visām ietekmētajām IS tiks nodrošinātā ģeogrāfiski nodalīta un izkliedētā datu rezerves kopiju veidošana un glabāšana.
IKT infrastruktūras un pakalpojumu pieejamība tiks nodrošināta atbilstoši Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (turpmāk – VESPC) nodrošināšanas kārtībai.
Programmatūrā paredzētās izmaiņas tiks veidotas tā, lai tās neierobežotu iespējas ietekmētās informācijas sistēmas izvietot virtualizētā platformā gan VESPC loģiski vienotajā datu centrā, gan pie citiem publiskajiem mākoņdatošanas pakalpojumu sniedzējiem.
VZD veica nepieciešamos precizējumus projekta detalizētajā aprakstā, kas tika iesniegti VARAM saskaņošanai. Projekta detalizētais apraksts ir saskaņots ar VARAM 19.07.2022. vēstuli Nr. 11-2/5096.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi ir būtiski sabiedrībai un IKT drošībai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nepieciešamie grozījumi 2021. gada 16. novembra vienošanās starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un VZD par Eiropas Savienības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/003 "Kadastra informācijas sistēmas modernizācija un datu pakalpojumu attīstība" īstenošanu tekstā tiks veikti tiklīdz tiks pieņemti Ministru kabineta 2020. gada 2. marta rīkojuma  Nr. 78 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 49.0. versija)"" grozījumi.
Grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
87 482
0
3 227 093
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
87 482
0
3 227 093
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
102 920
0
3 796 580
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
102 920
0
3 796 580
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 438
0
-569 487
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 438
0
-569 487
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-15 438
-569 487
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-15 438
-569 487
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VZD projekts tiek finansēts no ERAF līdzekļiem. Šobrīd kopējais pieejamais finansējums ir 3 000 000 euro, no tā ERAF finansējums ir 2 550 000 euro un valsts budžeta finansējums 450 000 euro, pēc grozījumiem kopējais pieejamais finansējuma apjoms būs 3 899 500 euro, no tā ERAF finansējums ir 3 314 575 euro un valsts budžeta finansējums 584 925 euro.
Projektam ar Finanšu ministrijas 25.03.2022. rīkojumu Nr. 189 ir piešķirts finansējums 521 670 euro  apmērā (t.sk., ERAF finansējums - 443 419 euro un valsts finansējums 78 251 euro) projekta uzsākšanai 2022. gadā, no tā 2022. gadā tiks pārskaitīti neapgūtie līdzekļi 418 750 euro apmērā (t.sk., ERAF finansējums - 355 937 euro un valsts finansējums 62 813 euro) uz 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmu "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai". Minētie līdzekļi tiks apgūti 2023. gadā. Līdz ar to kopējais pieejamais finansējums ir sekojošs:
2022. gadā 102 920 euro, no tā ERAF finansējums 87 482 euro un valsts budžeta finansējums 15 438 euro.
2023. gadā 3 796 580 euro, no tā ERAF finansējums 3 227 093 euro un valsts budžeta finansējums 569 487 euro.
Pēc projekta pabeigšanas noteikt NĪVKIS uzturēšanas izmaksas 1 391 074 euro apmērā katru gadu. Tieslietu ministrijai uzturēšanas izmaksas 1 391 074 euro nodrošināt budžeta programmas 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Projekta īstenošanai nepieciešamais ilgtermiņa saistībās neieplānotais finansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības pasākumu organizēt nav nepieciešams, jo projekts neietekmē sabiedrību tiešā veidā.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts zemes dienests
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Tiesu administrācija
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošinot pakalpojumu nepārtrauktību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Drošība ir IKT risinājuma obligātais attīstības solis.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi