Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1429: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2014. gada 18. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 10  5. §) "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Stratēģiskās attīstības plāna 2010.–2013. gadam uzdevumu un darbības rezultātu īstenošanu kārtējā pārskata periodā"" 2.3. apakšpunktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta sēdes protokollēmums izstrādāts, lai atzītu Valsts kancelejai doto uzdevumu saistībā ar nepieciešamību noteikt vienotu fondu dibināšanas kārtību un darbības pamatprincipus visā valsts pārvaldē par aktualitāti zaudējušu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Valsts kontroles 2009. gada 30. novembra revīzijas ziņojuma Nr. 5.1-2-4/2009 "Valsts budžeta finansēto Vides un Zemkopības ministrijas fondu līdzekļu izlietošanas un uzņēmējdarbībai izsniegto valsts kredītgarantiju piešķiršanas lietderība un atbilstība normatīvo aktu prasībām" publicēšanas, kurā Valsts kontrole bija ietvērusi šādu ieteikumu "lai nodrošinātu vienotu pieeju dažādu fondu juridiskā statusa noteikšanā, kā arī fondu dibināšanas kārtību un to darbību, Valsts kancelejai, balstoties uz šim mērķim veikto funkciju audita rezultātiem, izvērtēt fondu dibināšanas lietderību un nepieciešamības gadījumā iesniegt politikas plānošanas dokumenta projektu, kurā būtu noteikta vienota fondu dibināšanas kārtība un darbības pamatprincipi visā valsts pārvaldē". 

Valsts kanceleja tās administrētā projekta "Atbalsts strukturālo reformu ieviešanai valsts pārvaldē" (identifikācijas Nr.1DP/1.5.1.1.1/10/IPIA/CFLA/004/002) ietvaros nodrošināja pētījuma veikšanu, tika sagatavots gala ziņojums "Valsts dibināto fondu sistēmas turpmākās attīstības modelis". Noslēdzot darbu pie pētījuma tā autori izvirzīja vairākas rekomendācijas, viena no tām bija veikt grozījumus Valsts pārvaldes iekārtas likumā vai Biedrību un nodibinājumu likumā, iekļaujot regulējumu par publiskajiem nodibinājumiem.

Vienlaikus Latvijas Stratēģiskās attīstības plānā 2010.-2013. gadam tika ietverts 3.1.1.3. uzdevums - noteikt vienotu fondu dibināšanas kārtību un darbības pamatprincipus visā valsts pārvaldē, nosakot arī sasniedzamo darbības rezultātu "priekšlikumu sagatavošana normatīvo aktu izmaiņām, lai ieviestu valsts dibināto fondu sistēmas turpmāko attīstības modeli".

Ar Ministru prezidenta  2012. gada 15. maija rīkojumu Nr. 188 "Par darba grupu" izveidota darba grupa, lai nodrošinātu rekomendāciju ieviešanu, kas izriet no pētījuma "Valsts dibināto fondu sistēmas turpmākās attīstības modelis", un sagatavotu priekšlikumus tiesiskā regulējuma izmaiņām attiecībā uz valsts dibināto fondu turpmāko darbību. Darba grupā pārstāvēta  Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācija,  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Zemkopības ministrija, Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, Ekonomikas ministrija un Valsts kanceleja.

Darba grupas darba rezultātā tika izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā", kura mērķis bija pilnveidot valsts pārvaldes institucionālo sistēmu, nosakot publiska nodibinājuma dibināšanas un darbības kārtību (tādējādi veicinot vienotu šī tiesību institūta izpratni valsts pārvaldes ietvaros).

Valsts kanceleja Valsts sekretāru 2013. gada 6. jūnija sanāksmē (prot. Nr. 22 57. §) izsludināja likumprojektu "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā". Izsludinātais likumprojekts saskaņošanas laikā netika atbalstīts – viedokļu atšķirības dēļ institūcijas nevarēja vienoties par likumprojekta tālāko virzību un uzdevuma izpilde – likumprojekta saskaņošana – vairākkārt tika pagarināta (Valsts sekretāru 2014. gada 30. janvāra sanāksme (prot. Nr. 4 20. §), Valsts sekretāru 2014. gada 23. novembra sanāksme (prot. Nr. 44 23. §), Valsts sekretāru 2015. gada 15. oktobra sanāksme (prot. Nr. 40 31. §)). Rezultātā Valsts sekretāru 2016. gada 25. februāra sanāksmē (prot. Nr. 8 30. §) valsts sekretāri nolēma likumprojektu atsaukt.

Ministru kabineta 2014. gada 18. februāra sēdē (prot. Nr. 10 5. § "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Stratēģiskās attīstības plāna 2010.–2013. gadam uzdevumu un darbības rezultātu īstenošanu kārtējā pārskata periodā"") Valsts kancelejai tika dots 2.3.uzdevums, izpildot plāna 3. pielikuma 3.1.1.3. apakšpunktā minēto uzdevumu, sagatavot priekšlikumus normatīvo aktu izmaiņām, lai ieviestu valsts dibināto fondu sistēmas turpmākās attīstības modeli, un līdz 2014. gada 30. jūnijam iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par šī uzdevuma izpildi.

Ministru kabinets 2017. gada 11. jūlijā akceptēja Valsts kancelejas lūgumu pagarināt uzdevuma izpildei doto termiņu līdz 2021. gada 31. decembrim. Vienlaikus tika dots uzdevums Finanšu ministrijai - izstrādājot valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas tvērumu 2018. gadam, izvērtēt iespēju pārskatīt valsts dibināto fondu un tiem funkcionāli pielīdzināmo organizāciju darbības rezultātā atbalstītās no valsts budžeta pamatfunkciju daļas finansētās aktivitātes, projektus un pasākumus. Valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas pamatmērķis ir regulāri un sistemātiski novērtēt finansējuma izlietojuma efektivitāti un veicināt iecerēto rezultātu efektīvu sasniegšanu, līdz ar to kā viens no pamata priekšnosacījumiem šajā procesā ir cieša sadarbība ar nozaru ministrijām. Izdevumu pārskatīšanas darba grupas ietvaros notiek tikšanās ar nozaru ministrijām, lai kopīgi pārrunātu ministriju pārziņā esošos procesus, aktivitātes, funkcijas un izdevumus, ko nepieciešams pilnveidot,  meklējot labākus risinājumus. Tai skaitā, šo tikšanos laikā ar atsevišķām ministrijām tiek pārrunāta arī situācija valsts dibinātajos fondos, redzējums par sasniedzamajiem rezultātiem, finansējuma izlietošanas efektivitāte, kā arī tiek uzklausīti ministriju priekšlikumi par turpmāko rīcību un potenciālo valsts dibināto fondu pilnveidi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kanceleja vairākkārt ir veikusi darbības Valsts kontroles 2009. gada 30. novembra revīzijas ziņojumā Nr. 5.1-2-4/2009 "Valsts budžeta finansēto Vides un Zemkopības ministrijas fondu līdzekļu izlietošanas un uzņēmējdarbībai izsniegto valsts kredītgarantiju piešķiršanas lietderība un atbilstība normatīvo aktu prasībām" identificēto problēmu risināšanai,tostarp izstrādājot grozījumus, tomēr tiem netika gūts atbalsts. Tāpat norādāms, ka Valsts kanceleja atbilstoši Valsts pārvaldes reformu plānam 2020 izstrādājusi un virzījusi vairākus projektus valsts pārvaldes attīstībai. Šobrīd arī tiek izstrādāts Valsts pārvaldes Modernizācijas plāns, kurā plānots noteikt turpmākos valsts pārvaldes attīstības virzienus - piemēram, pakalpojumi un inovācijas, cilvēkresursu attīstība, integritāte un vērtības, centralizācija un standartizācija, politikas kvalitāte un darba vide. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš norādīto, Valsts kanceleja ir sagatavojusi Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kas paredz atzīt pa aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2014. gada 18. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 10  5. §) "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Stratēģiskās attīstības plāna 2010.–2013. gadam uzdevumu un darbības rezultātu īstenošanu kārtējā pārskata periodā"" 2.3. apakšpunktā doto uzdevumu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Jautājums skar publiskā sektora darbības jautājumus, kuriem nav tiešas ietekmes uz sabiedrību. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi